Mainos

Suomalaiset ravintolat - Mihin voi valittaa?

• 9 118
  • 33

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Jälkimmäinen lause ilmeisesti lienee se suurin ongelma. Keskimääräinen ravintolassakävijä Suomessa hakee suurta annosta josta lähtee nälkä (ei nyt siis millään pahalla ketään tähän ketjuun kirjoittanutta kohtaan) maun ja raaka-aineiden ollessa täysin toissijaista.

??

Jos hakee mahdollisimman suurta annoskokoa niin ketjuravintolassa se hyvin harvoin toteutuu (jos nyt siis ei puhuta mistään Raxin/Huttusen tyyppisistä buffamestoista). ABC-ravintiloissa annoskoot ovat todella pieniä. Tai tämä ainakin omien, viime aikoina hyvin vähäisten, kokemuksien mukaan. Nykyään jos on pakko syödä huoltoasemilla, valitsen esim. Hesen burgerit. Vitutus on pienempi.

Eiköhän se pointti koko ketjussa ollut juuri se että haetaan ravintoiloita jossa löytyy laatua ja määrää mutta ilman turhaa hifistelyä.

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Melkein noista 10-20€ possun paloista lähtee nälkä parhaiten. Joku iso possun leike, siihen päälle perunaa ja iso salaatti pöydästä. En ole tainnut kuin pari hassua kertaa käydä jossain "paremmissa" paikoissa, mutta ruoka maksaa niin saakelin paljon. Nämä paikkojen nimikkopihvit (yleensä härkää), maksavat sitten enemmän ja painoa löytyy siinä 100g-150g välillä. Ei siitä aikuisella miehellä lähde nälkä.

Olen juntti, tiedän sen. Mutta itselleni ravintolakokemuksessa tärkein kriteeri on nälän poistaminen, ei se hienon näköinen annos jossa on puolikas salaatinlehti, kaksi puolukkaa ja herneen verso. Eikä myöskään hyvä asiakaspalvelu tai hieno sisustus poista sitä vitutusta jos jää nälkä.

Mieluummin ostan sitten kunnon härän sisäfileetä kaupasta ja paistan itse, kun maksan 50€ jostain 100g kimpaleesta että saan valmiina eteen.

Rupeaa oikein vituttamaan. Nuo mättöpaikat ovat ikävä kyllä lähes ainoat paikat jossa saa myös nälän pois. Tietysti jos rahaa olisi niin voisi käydä Fine Diningissä ja sitten sen jälkeen pitsalla.

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Jos hakee mahdollisimman suurta annoskokoa niin ketjuravintolassa se hyvin harvoin toteutuu (jos nyt siis ei puhuta mistään Raxin/Huttusen tyyppisistä buffamestoista). ABC-ravintiloissa annoskoot ovat todella pieniä. Tai tämä ainakin omien, viime aikoina hyvin vähäisten, kokemuksien mukaan. Nykyään jos on pakko syödä huoltoasemilla, valitsen esim. Hesen burgerit. Vitutus on pienempi.

Eiköhän se pointti koko ketjussa ollut juuri se että haetaan ravintoiloita jossa löytyy laatua ja määrää mutta ilman turhaa hifistelyä.
Hmm, mulla on vahvasti mielikuva siitä, että ketjurafloista saatavat sapuskat on viimeistään upporasvaperunoiden ja kastikkeensa myötä täyttäviä settejä. Paha sanoa kun harvoin käyn. Viimeksi taisin olla Parillassa viime kesänä kaverin polttareilla, ja silloin ainakin muistaakseni setti oli kokoluokkaa helvetin iso. ABC:llä en ole tainnut syödä koskaan mitään pihvisettejä, joten en osaa sanoa.

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Niin, ongelmanahan näissä vertailuissa (mikä on iso annos) on siinä, että ihmisten ruoan määrän tarve on niin kovin erilainen, vaikka noin päällisin puolin suht samankokoisista jampoista puhuttaisiinkin. Itse kuuluun paljon syövien ryhmään, joskin näin iän varttuessa ja liikunnan määrän vähentyessä olen aktiivisesti pyrkinyt totuttamaan itseni yhä pienempiin annoskokoihin, ettei kessi paisuisi. Mutta ymmärrän kyllä tuskan, kun itsekin muistelee niitä ruokavuoria nuorempana ja aktiivisesti urheilevana jantterina, mitä henkensä pitimiksi oli pakko syödä. Esimerkiksi huippuhiihtäjä syö päivässä samanverran kuin normaali nelihenkinen perhe. Jotenkin itse olen oppinut hyväksymään sen, että kun ruoan tarve on suurempi kuin keskimäärin, niin sitten tilaan pääruoan kanssa myös jotain muuta särvintä.

Joku myös kysyi, onko ruoho aidan takana vihreämpää? Ainakin Schollin unelmien maassa, Saksassa, sekin asia omien muistihavaintojen perusteella on paremmalla tolalla. Annoskoot tuntuisivat olevan ns. kohdillaan. Saksalaiset ystäväni tuntuvat myös lähes poikkeuksetta olevan kovia poikia mättämään ruokaa suuhun ja kun saksalainen leikkaa kakun, niin yhdestä kakusta riittää yleensä nippa nappa 4 palaa, heh. Jopa omat ruokamääräni tuntuvat suhteellisen vaatimattomilta näiden arjalaisten rotuveljien rinnalla. Onko muilla samansuuntaisia havaintoja?

Joppe K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kiekko-Vantaa
Jopa omat ruokamääräni tuntuvat suhteellisen vaatimattomilta näiden arjalaisten rotuveljien rinnalla. Onko muilla samansuuntaisia havaintoja?

Aivan samaa tullut havaittua tuolla Saksassa työmatkoilla liikkuessa. Ja aikaimoisen isoja annoksia on myös eteen kannettu paikallisissa ravintoloissa eikä koskaan ole tosiaan täytynyt nälkäisenä ravintolasta ulos lähteä. Tosin paikat, missä isännät ovat minua kuljettaneet eivät ole varmasti olleet mitään Michelin -ravintoloita, mutta näiden paikallisten kavereiden mielestä kuitenkin erittäin hyviä sellaisia. Voihan tietysti olla, että nuo annosten koot ovat olleet myös yksi tekijä noiden ravintoloiden suosioon.

Tosin täytyy tähän vielä lopuksi lisätä, että samansuuntaista olen havainnoinut myös Puolassa liikkuessani, annokset myös siellä ovat olleet valtavia ja etenkin niissä oleva lihan määrä on todella riittävä. Ja hyvin noihin paikallisiin kollegoihin näyttää uppoavan vaikka itsellä tekee joskus tiukkaa.

Suosikkijoukkue
Paikalliset
Aivan samaa tullut havaittua tuolla Saksassa työmatkoilla liikkuessa. Ja aikaimoisen isoja annoksia on myös eteen kannettu paikallisissa ravintoloissa eikä koskaan ole tosiaan täytynyt nälkäisenä ravintolasta ulos lähteä. Tosin paikat, missä isännät ovat minua kuljettaneet eivät ole varmasti olleet mitään Michelin -ravintoloita, mutta näiden paikallisten kavereiden mielestä kuitenkin erittäin hyviä sellaisia.

Samoja kokemuksia. Saksassa yleisesti ottaen ruoka on ravintoloissa edullista, hyvää ja annokset isoja. Siellä on minusta ollut helpompi mennä syömään kun voi aika summamutikassa kävellä ravintolan ovesta sisään ja saa olla melko varma ettei tule pettymään. Suomessa hyvät paikat pitää ottaa etukäteen selville.

Jos menee Saksassa saksalaiseen, niin ei varmasti pety annoskoossa. Sen verran raskasta mättöä perinteisimmillään. Mid-end ravintolassa tällainen pääruoka-annos maksaa 14-15 euroa, eikä todellakaan tarvitse edes harkita jälkiruokaa tai lähteä kotiin nälissään. Etnisissä ravintoloissa en kuitenkaan ole huomannut eroa Suomeen (Helsinkiin). Italialaisessa iso mies jäänee nälkäiseksi, jos lähtee pelkkää pääruokaa/pastaa syömään. Järjestäen ruoka on toki selvästi edullisempaa niin ulkona kuin ruokakaupassakin.

Suomessa annoskoko on ollut mulle aina riittävä, monesti jopa ilman alkuruokaa.

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Ehdotuksia?
Silläkin uhalla että menee jankkaamiseksi, nimeä nämä ravintolat.

Ei, hienon aterian ei tarvitse olla pelkästään nälän tyydyttämistä. Mutta ollakseen kokonaisvaltainen elämys, sen täytyisi olla myös sitä.
Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Jonkin verran olen itsekin fine diningia harrastanut sekä täällä härmässä, että ulkomailla ja olen kyllä törmännyt samaan ongelmaan. Esimerkkinä käyköön vaikka Ravintola Olo, jossa ruoka oli todella hyvää, viinit osuivat todella nappiin ja palvelu oli loistavaa, niin silti reilun kahden tunnin ruokailun jälkeen en ollut kylläinen. Täysin kylläiseksi olen toisaalta tullut vastaavasti Palacessa, Gaijinissa, Murussa ja Mange Sudissa, muutamia esimerkkejä mainitakseni.

Sen verran tietenkin ruokailija itsensäkin tulee ottaa vastuuta ettei nyt ihan vuorokautta ole syömättä mennessään fine dining- ravintolaan, silloin saa jo syyttää vähän itseäänkin.

Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Itsekin olen ilmeisesti sen verran jurva, että reilulla satasella pitäisi saada ravintolassa vatsakin täyteen eikä pelkästään parhaan haineväkeiton evö. En voi välttyä vertaamasta sitä kauniilla huoralla käymiseen, jolle maksat itsesi kipeäksi, saat elämäsi parhaan suihinoton ja kun olet viittä vaille valmis niin horo sanoo että se oli nyt sitten tässä ja joudut kotona nyrkkikyllikin hellässä syleilyssä hoitamaan homman loppuun. Onhan se tietty kiva kavereille kehuskella Irinan, 18wee, imuvoimaa mutta itsensä pettämistä sekin on. Harva asia vituttaa niin paljon kuin ravintolasta lähteä nälkäisenä.

Hassua ettei kukaan tarttunut tähän? Mielestäni tässä kiteytettiin oleellinen.

Gags: Siis nimeä mitä? Ne pettymyksen tuottaneet ravintelit? Esimerkkitapauksissa ne olivat Sipuli (Hki) ja Como (Tre). Muitakin pettymyksiä on ollut, mutta jostain syystä nämä jäivät parhaiten (pahiten) mieleen.

Tuo eineshomma on luku sinänsä. Vaimo opiskelee restonomiksi ja saattaisi sanoa jokusen sanasen aiheesta, muttei omaa Jatkiksen tunnareita...

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy