Suomalaiset Fanit Valloittavat Latvian Ensi Keväänä!

  • 51 390
  • 248
Tila
Viestiketju on suljettu.

Cube

Jäsen
J-Ko kirjoitti:
Kauheaa jeesustelua jostain kusemisesta.
Eipä se tuosta kusemisesta ainakaan minulla lähtenyt, vaan siitä yleisestä asenteesta, että kun ollaan "köyhässä Latviassa", voidaan käyttäytyä ihan miten halutaan. Tuo ympäriinsä kuseksiminen, paikallisten naisten pitäminen huorina ja muut lieveilmiöt menevät kaikki tuon suuren yläkäsitteen alle.

Minun avautuminen ei tästä tapauksesta edes erityisemmin johtunut, koska eipä minullakaan ole selvää kuvaa siitä mitä siellä oikein tapahtuu. Yleiset kokemukset suomalaisista (kisa-)turisteista vaan sattuvat olemaan mitä ovat, ja niiden pohjalta kritiikkiä tällä kertaa tykitin. Tottakai kyse on kuitenkin tälläkin kertaa marginaali-ilmiöstä, sen luulisi kaikkien ymmärtävän.

Ja kyllä, on sitä itsekin tullut joskus varmaan kustua ei-niin-älykkäisiin paikkoihin tyhmässä nuoruudessa. Ei onneksi kuitenkaan koskaan muiden vieraana.
 

ozo

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Latvia, Dinamo Riga
Cube kirjoitti:
Eipä se tuosta kusemisesta ainakaan minulla lähtenyt, vaan siitä yleisestä asenteesta, että kun ollaan "köyhässä Latviassa", voidaan käyttäytyä ihan miten halutaan. Tuo ympäriinsä kuseksiminen, paikallisten naisten pitäminen huorina ja muut lieveilmiöt menevät kaikki tuon suuren yläkäsitteen alle.

Allekirjoitan tämän. Joillakin asenne ei todellakaan ole kohdallaan, varsinkin naisten ja viinan suhteen.

Delfi-portaali kertoo, että suomalainen kisaturisti mursi kahvilan (Groks) vartijan nenän eilen. Syynä oli se, että humalassa oleva suomalainen ahdisteli latvialaista naista ja vartija tuli paikalle rauhoittelemaan tilannetta. Tuloksena oli vartijan murtunut nenä ja lisää suomalaisia putkassa.

Kyllähän suomalaiset sikailee Baltiassa. Kännissä riehutaan ja sitten ihmetellään miksi kaikki rahat ja kännykät on viety...
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
En mä ainakaan muista, että Suomen kisoista olisi raportoitu mitään lorottavista latvialaisista keskelle Espan puistoa. Ei ainakaan uutiskynnystä ole ylittänyt kaksissa viimeisissä Suomen kisoissa.

Mitä nyt katsomoitakin yleensä näytetään, niin jos suomalaisilla on hauskaa, niin ne on just ihan saakelin tuubassa. Kerho-fanithan esittelivät mahojaankin yksissä kisoissa. Toinen suomalaisilme on sitten se putoamisen jälkeinen täydellisen lyöty ilme. Juuri sellainen, joka tulee, kun on kaksi viikkoa juotu ja luultu, että Suomi voittaa ja sitten se ei voitakaan.

Yleisurheilun puolella olen nähnyt tapauksen, joka huuteli Suomi-Ruotsi-maaottelussa ensin Sundinia ja Salmingia paikalle ja lopuksi kajahti huuto: "Läskisoosii!" ennen kuin järkkärit hakivat pois. Mies oli koko lailla juopunut.

Hartwall Areenalla olen nähnyt, kuinka Euro Hockey Tourin ottelussa Suomi-Venäjä horjahdetaan omalta penkkiriviltä yhden penkkirivin yli ja siitä edelleen alapuolella istuneen naisen niskaan. Sattui uskoakseni melkoisesti. Mies oli vahvasti päihtynyt.

Voidaan sanoa, että tätä puolta urheilun seuraamisessa en pysty ymmärtämään. Kun mä otan viinaa, teen sen kotona tai ravintolassa, en urheilutapahtumassa.
 

duud

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
J-Ko kirjoitti:
Perkele siks Suomi on hieno maa että täällä saa kusta lähestulkoon mihin huvittaa.

Paitsi Turussa. Siellä metsään kuseminen maksoi mulle 1400 mk ja kaverille 1570 mk ja 3 tuntia putkussa oltiin molemmat. Perkele, olis kannattanut kusta housuihin sillä kertaa.

Varmaan pahoinpitelystä olisi halvemmalla päässyt. Oli sentäs kesä aika kuitenkin.

-duud-
 

Stevie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eiköhän homma karkaa lapasista siinä vaiheessa kun tarjolla on halpaa viinaa..Suomalaiset ottaa huikkaa ainakin niin kauan kun jalat vielä kantaa, taisivat aikoinaan Saksan kisoissa ihmetellä kun suomalaiset vetivät itsensä "hämärän rajamaille" hehe.
 

Veijari

Jäsen
Naurettavaa tämä iltapäivälehtien sensaatiohakuisuus. Eilen Riiasta palanneena ja siellä 6vrk kulkeneena voin vakuuttaa että suomalaiset eivät örvellä siellä yhtään sen enempää kuin muidenkaan maiden kannattajat. Suomalaisia on varmasti määrällisesti enemmän kuin muita, mutta käyttäytyminen ei eroa mitenkään muista kansalaisuuksista.
 

paspau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät!
Veijari kirjoitti:
Naurettavaa tämä iltapäivälehtien sensaatiohakuisuus. Eilen Riiasta palanneena ja siellä 6vrk kulkeneena voin vakuuttaa että suomalaiset eivät örvellä siellä yhtään sen enempää kuin muidenkaan maiden kannattajat. Suomalaisia on varmasti määrällisesti enemmän kuin muita, mutta käyttäytyminen ei eroa mitenkään muista kansalaisuuksista.

Kerroppas samalla vähän minkälainen muuten oli paikka.
Eli lähinnä tarkoitan kisapaikkaa en niinkään itse kaupunkia.
Oliko millanen se "kisateltta" missä on screenit jne.
Vai oliko edes sellasta.
Mitä muuta kisa-alueella oli.
Meininki vissiin ihan ok?
Itse lähden tiistaina paikan päälle ja olen loppuun asti niinku toivottavasti suomen joukkuekin ;-)
 

Panzerfaust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Endlösung...für alle Probleme
duud kirjoitti:
Paitsi Turussa. Siellä metsään kuseminen maksoi mulle 1400 mk ja kaverille 1570 mk ja 3 tuntia putkussa oltiin molemmat.
Perkele, olis kannattanut kusta housuihin sillä kertaa.


Täytyy kyllä myöntää, että Turusssa näyttää olevan perinteitä kaupunkikulttuurille, kuten odottaa sopiikin.
 

Karzan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uisge beatha
duud kirjoitti:
Paitsi Turussa. Siellä metsään kuseminen maksoi mulle 1400 mk ja kaverille 1570 mk ja 3 tuntia putkussa oltiin molemmat.

Näin sen pitäsi olla aina, jos kuseskellaan kaupunkialueella. Metsikkö on eri asia, mutta porttikonkeihin kuseskelijoille pitäisi aina lyödä 500 euron sakko. Kuvottavan junttimaista käytöstä moinen.
 
Viimeksi muokattu:

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
paspau kirjoitti:
Kerroppas samalla vähän minkälainen muuten oli paikka.
Itse lähden tiistaina paikan päälle ja olen loppuun asti niinku toivottavasti suomen joukkuekin ;-)

Jeh, kaipa nämä käsitellytkin asiat kuuluvat ketjuun, mutta kertoile, Veijari, hieman noista, kun tosiaan paikan päälle ollaan suunnistamassa.
 

Veijari

Jäsen
paspau kirjoitti:
Kerroppas samalla vähän minkälainen muuten oli paikka.
Eli lähinnä tarkoitan kisapaikkaa en niinkään itse kaupunkia.
Oliko millanen se "kisateltta" missä on screenit jne.
Vai oliko edes sellasta.
Mitä muuta kisa-alueella oli.
Meininki vissiin ihan ok?
Itse lähden tiistaina paikan päälle ja olen loppuun asti niinku toivottavasti suomen joukkuekin ;-)

No eipä sitä juuri muualla tullut oleskeltua kuin aivan keskustassa taikka sitten Riga-arenan tuntumassa. Keskustassa, vapaudenpatsaalta suoraan vanhaa kaupunkia kohti on aukio, jossa oli useampikin terassi ja yksi isompi teltta. Siellä oli hurja meteli aamusta iltaan. Jossakin Riian alueella on kuulemma jokin jalkapallokentän kokoinen screenikin telttoineen, mutta sellaiseen me ei törmätty. Varmaan paikalliset suharit osaa viedä kun vaan kysytte.

Hallin pihalla oli myös kisatelttoja, mutta niissä oli vain muutama vähän isompi televisio. Kisateltoissa oli kansainvälinen ja railakas meininki ja oluen hinta (1,8€) oli yllättävänkin alhainen kun tiesi miten esim hotellit ovat nostaneet hintojaan kisoihin. Hallin pihalla oli muutakin oheistoimintaa ihan kiitettävästi, lämärikisaa jne.

Vois sanoa vielä lopuksi että tunnelma oli aivan mahtava, ei väliä missä olutteltassa sitten ikinä oltiinkin. Eri maiden kannattajat huusivat vuorotellen omia kannatuslaulujaan ja välillä laulettiin yhdessä. Latvia-Suomi ottelun tunnelman hallissa muistan hautaan saakka, niin mieletön se oli! Eipä olisi voinut juuri paremmin meidän reissu onnistua.

Hyvää matkaa teillekin!
 

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
Selvisi sitten sekin, miksi suomalaisia on jo nyt niin paljon Latviassa.

Mats Näslund@Aftonbladet kirjoitti:
Finländska fans är här redan nu för att de kanske inte är så optimistiska. Våra fans vet att vi alltid går vidare i turneringen. De sparar sig till finalspelet, säger Mats Näslund, Team manager för Tre Kronor.
http://www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,822997,00.html

Eli lyhyt käännös meikäläisen kouluruotsilla. Näslundin mukaan suomalaiset ovat jo nyt tulleet sankoin joukoin kisoihin, koska eivät usko Suomen menevän kovin pitkälle turnauksessa. Ruotsalaiset fanit ovat vielä kotimaassa, koska tietävät Ruotsin menevän pitkälle. Heh. Juttu itsessään käsitteli sitä, kuinka ruotsalaisten kisainto on ollut toistaiseksi vaisua.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Veijari kirjoitti:
Jossakin Riian alueella on kuulemma jokin jalkapallokentän kokoinen screenikin telttoineen

Varmaankin leirintäalueella, mikä on lähellä keskustaa, siellä on ainakin heidän oman ilmoituksensa mukaan superbileet.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Veijari kirjoitti:
Naurettavaa tämä iltapäivälehtien sensaatiohakuisuus. Eilen Riiasta palanneena ja siellä 6vrk kulkeneena voin vakuuttaa että suomalaiset eivät örvellä siellä yhtään sen enempää kuin muidenkaan maiden kannattajat.

Viime vuonna kisoja pelattiin täällä Innsbruckissa. Tilannetta silloin seuranneena, viitaten nimim. Veijarin kirjoitukseen, päätän puheenvuoroni sanaan "aamen".
 
MemphiksenBaarimikko kirjoitti:
Miten tahansa muut Suomen kannattajat käyttäytyvätkin niin muistakaa että Jatkoajan kirjoittajat eivät sikaile.

Moderaattorit ovat joutuneet muutaman kerran esiintymään erilaisissa tiedotusvälineissä ja mm kertoneet että Jatkoajan kirjoittajilla on huomattavasti kovempi koulutustaso kuin eräillä jalkapalloon ja koripalloon suuntautuneilla sivustoilla.

Pidetään mielessä tämä koulutuksen kautta saatu korkeampi sivistystaso eikä sikailla Riikassa!

Ota rohvessoori brenkkua, mjitaah?!
 

Imhotep

Jäsen
harmonica kirjoitti:
oma venäjän kielen taitoni on aika vaatimaton, mutta suomalaiset kannattajat pääsiväät jo ulkomaiseenkin mediaan:)

http://sport.gazeta.ru/sport/2006/05/a_635585.shtml

edit: otsikko on ilmeisesti humala ja jääkiekko.

Kysäisin kaverilta hieman apuja:

Summa summarum: artikkelissa ihmetellään, miten
suomalaiset fanit sikailevat MM-kisoissa, eivätkä
voi katsoa yhtäkään matsia selvin päin -
esimerkiksi norjalaiset ovat kuulemma osanneet
juhlia hyvän maun mukaan kun ovat voittaneet.
Loppuosassa puhutaan siitä, miten tuliaisten
hinnat on nostettu pilviin kisojen ajaksi.
 

cantona77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, ManU, Red Wings
Kaivanto kirjoitti:
Ureaa, Leijonat, ureaa! Nickiä kehiin, janarit.

Vaikka Iltaläpyskä onkin photoshopannut hampputukat pois, nämä ovat selvästi hippejä, jotka eivät allekirjoita ylevää moraaliperiaatetta 'maassa maan tavalla'.

Suomalaiset lätkäturistit on kummelisketsistä dramatisoitu kummelisketsi.

http://www.iltalehti.fi/2006/05/09/kansi2kisasturistit_410_et.gif

Kyllä taas kansaa viedään kuin pässiä narussa! Meinaan tuo kuva on lavastettu, noi jampat meni "kusiriviin" kuvaajan pyynnöstä.

Ja nyt täällä kateelliset, jotka eivät itse päässeet kisoihin, itkee suomifanien käytöksestä.. kyynel

Ei kannattaisi uskoa kaikkea mitä iltapäivälehdet kirjoittaa!

nimim. tilannetta samaiselta terassilta seurannut
 

ipaz

Jäsen
Niin, onko se sitten parempi että selvinpäin hiljaiset ja ujot härmäläiset istuvat matsissa kädet ristissä kuin Jokerien matseissa? Kun tämä juro kansa haluaa päästä irroittelemaan, niin miestä väkevämpää on otettava. Eikä me olla ainoita! Hurjien huhujen mukaan jopa ruotsalaiset lätkäfanit ovat melkoisessa tuiskeessa kisojen ajan. Puhumattakaan muutama viesti sitten mainituista brittituristeista, joihin verrattuina suomalaiset käyttäytyvät fiksusti kuin Ron Francis urallaan.

Se että kustaan ympäri kaupunkia ei tietenkään ole suotavaa. Mutta kun kaljaa myydään ja sitä juodaan, niin se pistää kusettamaan. Moni on varmasti samaa mieltä siitä, että ennemmin silti mietoja kuin jäykkää.

Latvialaisilta lähti Kanada-ottelussa mopo käsistä aivan totaalisesti. On erittäin hienoa ja kunnioitettavaa, että osataan kannustaa ja että omien puolella ollaan kuin porilaiset - omiensa kannattamista kaikki suomalaiset eivät osaa, edes kännissä. Silti latvialaisten fanien toiminta hallissa on aivan yhtä tuomittavaa kuin suomalaisten hallin ulkopuolella.

Jokainen joka on joskus lähtenyt poikaporukalla ulkomaille on varmasti todennut sen, että jossain vaiheessa homma menee aika rankaksi. Vaikka niitä nähtävyyksiäkin on välillä mukava katsella (käykää ihmeessä Riikan sotamuseossa pyöreässä tornissa jos sinne päin olette menossa) niin hauskaahan tuonne mennään pitämään.

Ja hauskanpito ilman viinaa on teeskentelyä!
 

manager78

Jäsen
Suosikkijoukkue
FPS, Suomen maajoukkueet
No niin kaikki jeesustelijat.

Onko tuo latvialaisten käytös parempaa kuin suomalaisten?

Siinä ei ole mitään vaarallista jos vähän kuseskelee kadulle.

Mutta jos heittää tavaraa jäälle niin se on hengen vaarallista pelaajille ja muutenkin typerää. Eli kaikki jotka ovat ihmetelleet täällä suomalaisten käytöstä niin tulkaahan nyt ihmettelmään tuota eilistäkin.

Luulin jo että Latvia olisi irtautunut neuvostoajasta mutta tuo eilinen käytös osoitti että kyllä se venäläisen epärehellisen luonteen kitkeminen kestää vielä kauan heidän sisuksistaan. Ilmeisesti siihen tarvitaan vielä yksi sukupolvi.
 

nisik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spartak, Venäjän mj.
manager78 kirjoitti:
Luulin jo että Latvia olisi irtautunut neuvostoajasta mutta tuo eilinen käytös osoitti että kyllä se venäläisen epärehellisen luonteen kitkeminen kestää vielä kauan heidän sisuksistaan. Ilmeisesti siihen tarvitaan vielä yksi sukupolvi.

suorastaan nerokasta. jopa tässä tapauksessa pääsyylisinä ovat venäläiset. vielä muutama päivää sitten täällä keskustelupalstalla latvian faneja on pidetty Euroopan parhaina. mutta häiriköinnin jälkeen näiden SS-jälkeläisten sisuksissa heti löytyi hieman epärehellistä ryssäluonetta. eli: mallikas kannustava fani on latvialainen ja sikaileva fani on venäläinen vaikka kyseessä on sama henkilö.
 

PJx

Jäsen
manager78 kirjoitti:
Siinä ei ole mitään vaarallista jos vähän kuseskelee kadulle.
Kannatta kokeilla Singaporessa. Heilahtaisikohan häkki tai raippa vai selviäisiköhän sittenkin tuntuvilla sakoilla (pidätyksen jälkeen)?

Kyllä kadulle kuseskelu on sen verran sivistymätöntä hommaa, ettei sitä ihan jokapaikassa ymmärretä ollenkaan. Aika monessa paikassa sitä pidetään aikamoisena häpäisynä ja siitä loukkaannutaan ihan aidosti ja verisesti. Sellaisen tempun jälkeen sinua ei välttämättä pidetä minkään arvoisena ihmisenä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
PJx kirjoitti:
Kyllä kadulle kuseskelu on sen verran sivistymätöntä hommaa, ettei sitä ihan jokapaikassa ymmärretä ollenkaan..

Kadulle onkin, mutta johonkin puistoon tai pusikkoon, oli ne sitten keskustassa tai missä hyvänsä, niin se nyt ei ole vain niin kauheata.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös