Mainos

Suomalaisen viestinnän Bermudan kolmio: Iltalehti, Ilta-Sanomat ja MTV3

• 18 613
  • 56

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Olen niin helvetin kyllästynyt iltapäivälehtien "Katso tästä, mitä luet siitä, mitä me tänne kirjoitimme" -otsikkopolitiikkaan. Ja eipä nyt kauheasti mieltä ylennä MTV3:n eli "Maikkarin" kehnous mitä tulee sisältöön ja etenkin tekniikkaan. Palstamme Huonot toimittajat vauhdissa -ketju on täynnä iltapäivälehtiemme otsikoita ja "uutisia". "Uutisia" lainausmerkein siksi, että linkin takana on puhdasta paskaa kuten seuraavassa linkissä:

Palkittu naiskirjailija riehui baarissa - heitti naista tuopilla pn - Ilta-Sanomat

Tämä saatanan klikkaushuoraus puree jo omaa kinttuaan. Ainakin minun mielestäni. Kun Niklas Hagman napattiin siirtolistalta Calgarystä Anaheimiin, uutisoi IS:

NHL: Niklas Hagman lysi uuden seuran! - Ilta-Sanomat

Ja nyt pelkästään presidenttikuulustelu näyttää olevan teknisesti liian vaikeaa hoitaa ilman Hetkinen-planssia. Suomalaisen kaupallisen viestinnän Bermudan kolmio...

Aunt Wang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brommapojkarna, John Eichel
Nuo iltalööppien jutut on välillä ihan kamalaa shaibaa. Yhdyssanat, kappalejako ja sanajärjestys ovat usein päin persettä ja lisäksi hyvin useasti uutisten sisältö on minimaalinen. Kun tähän päälle vielä lätkäisee harhaanjohtavat otsikot tyyliä -"Espoolainen mies poltti talonsa, katso kuvat!" ja itse uutisessa sanotaan, että poliisi epäilee Espoolaista miestä kotinsa polttamisesta, on huonoksi mediaksi leimaantuminen täysin ansaittua.

Yksi asia mikä minua ärsyttää ihan suunnattomasti, on näiden paskalehtien kuvatekstit. "Kani jäi auton alle Turussa" ja kuvatekstinä komeilee "Kuvassa oleva Jani Toivola ei liity tapaukseen". Mikä meni vikaan? Ja usein nämä kuvat ovat tavallisten ihmisten otoksia jollain vitun digikameralla. Siihen päälle on myös usein lätkäistu puolet kuvasta vievä teksti "LUKIJAN KUVA!!!!".

Nykyään näköjään vaatii todella vähän ryhtyä toimittajaksi. Senkun suoltaa huonoja uutisia ja palkka juoksee. Helppoa on elämä jollain Juha Hiitelällä.

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
No siinäpä niitä tulee, jonka takia nämä lukijaa aliarvioivat "uutissivut" tulee jokaisen kiertää mahdollisimman kaukaa. Ihan oikeasti, haluaako joku lukea uutisia tuossa muodossa, joita nyt on kuvattu?

Joitain satunnaisia viihdekäyntejä sivuilla vielä ymmärrän, kun osaa suodattaa jutut lähdekritiikin kanssa. Mutta jos oikeasti haluaa jotain tietoa, niin kyllä nämä kolme ovat siellä viimeisimpien joukossa, joista jotain haluaa lukea.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Juha Hiitelällä.
Hiitelä on myös Veikkaajan NHL-toimittaja, eli vääntää paljon muutakin kuin helppoja otsikoita IS:iin. Hänen tasostaan en erityisemmin osaa sanoa vielä, kun en ole kuin pari juttua Feikkaajasta lukenut, mutta Jalonen oli ihan jees.

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Yksi asia mikä minua ärsyttää ihan suunnattomasti, on näiden paskalehtien kuvatekstit. "Kani jäi auton alle Turussa" ja kuvatekstinä komeilee "Kuvassa oleva Jani Toivola ei liity tapaukseen".
Pahkasikahan oli aikaansa edellä, ja pani näitä halvalla jo 25 vuotta sitten.

Neuvostoliittolainen työn sankari A.E.Shtalnov lypsi 23 seipäällistä heinää tunnissa! Kuvassa hänen setänsä.

Ranskassa jotkut syövät julkisesti etanoita! Kuvassa hampurilainen.

On alkanut viimeaikoina häiritsemään lisääntyvä (voinut olla jo pitempään) tapa varsinkin Ilta-Sanomien nettisivuilla olla kertomatta linkissä / otsikossa yhtään mitään koko uutisesta tai "uutisesta". Esimerkiksi Hesarin tai jonkin muun oikean lehden jutun kuvaus voisi olla : "Niklas Hagman siirtyi Anaheimiin" on IL:n sivuilla mallia "Tässä on suomalaistähden uusi seura !". Tuota tähti-sanaa nyt käytetään jokaisen miestenlehdissä pilluaan levittäneen naikkosen tai SaiPan vilttiketjun hyökkääjästä. Saisivat lopettaa "Tässä/Tämä on-" tai "Katso kuvat" - fraasien käytön.

Silti perverssillä tavalla nuita sivustoja tulee kuitenkin luettua, vaikka hyvin tietää että siellä on suuri mahdollisuus vittuuntua kauniin kielemme raiskaamisesta. Ehkä sitä on tietämättään tätä vitun BB-sukupolvea, haluaa tietää milloin George Clooney menetti neitsyyden tai kuinka mahtavassa huvilassa joku Jennifer Aniston asuu. Suhteellisen sairasta.

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
"Olitko paikalla?"-kyselyt jokikisen uutisen perässä on näiden kolmen anti-median yksi yhdistävä tekijä. Samoin kuin täysin ääliömäiset äänestykset.

Parisuhdeneuvojakin perkeleet jakavat.

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Turha näitä on listata, koska tämä on vain tätä ja ei tule muuttumaan ainakaan lähivuosina:

Junnuvalmentaja käytti huumeita harjoituksissa (Iltalehti)

Blues EPS:n 11-vuotiaiden lätkäjunnujen fysiikkavalmennuksesta vastaava Kurunsaari kertoi poliisille, että hän käytti amfetamiinia oman kuntoharjoittelunsa yhteydessä Helsingin keskustassa sijaitsevalla kuntosalilla. Amfetamiinin lisäksi hän käytti myös kokaiinia. Huumeiden käyttö ei kuitenkaan liittynyt juniorivalmennukseen.

Hirveällä kohulla on käytetty huumeita junnutreeneissä, eikun eipäs ollakaan. Pomot ketkä tämän toiminnan ovat määränneet pitävät lukijaa tyhmänä, vaikka täytyyhän heidänkin tajuta ihmisten kyllä tajuavan.

Toisaalta sillä kun ei sattumoisin ole merkitystä, ainoastaan sillä on kuinka monta klikkausta voidaan näyttää mainostajille. Viikkopalavereissa noita lukuja varmaan käydään läpi ja jos joku toimittaja ei saa riittävästi klikkauksia, niin pitää miettiä voisiko otsikointia jotenkin vielä "parantaa".

AdBlock pitäisi tehdä pakolliseksi kaikille, itse en tietenkään edes näe mitään mainoksia, mutta tilastoihin joutuu silti, mainostajiakin siis vedätetään.

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
AdBlock pitäisi tehdä pakolliseksi kaikille, itse en tietenkään edes näe mitään mainoksia, mutta tilastoihin joutuu silti, mainostajiakin siis vedätetään.
AdBlockia ei tarvitse saada pakolliseksi, sillä internetmainontaa käytetään paljon ihan järkevilläkin sivustoilla, mutta jotain tälle asialle pitäisi keksiä. Kovasti olen yrittänyt äänestää jaloillani, mutta ilmeisesti en ole vielä onnistunut kaatamaan ko. paskakasoja konkkaan.

Ei tuo muuten niin häiritsisi, mitä nyt vähän tökkii, että joku tekee rahaa ihmisten aliarvioimisella ja harhaanjohtamisella, mutta kun noita saatanan uutisia ei pääse edes pakoon. Kauppareissulla lööpit puhkovat silmät ja sosiaalisessa mediassa törmää harva se päivä näihin pahimpiin oksennuksiin. Jotkut onnekkaat, kuten minä, saavat nauttia uutisreferaateista vielä työpaikalla/koulussakin. Keskustelu voisi mennä apaut näin:

Idiootti: Kuulitko siitä junnukoutsista, joka veti junnuille treenejä kamoissa?
Minä: Ei kai se nyt ihan noin mennyt...
Idiootti: No joojoo, just eilen oli iltalehden netissä!

Joku voisi sanoa, että on asiat hyvin, kun jaksaa vittuuntua nettimedian otsikoinnista ja tyhjän uutisoimisesta, mutta pistäähän se nyt jumalauta vihaksi.

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Lisäksi harhaanjohtavien otsikoiden ohella minua on alkanut vituttamaan epämääräisten huhujen julkaiseminen uutisena. Se sinänsä olisi ihan jees, mutta valtaosalle kansaa ei mahdu päähän se, että jos jotain lukee Iltiksessä että se a) huhu b) ei totta.

Joku tyypillinen Iltalehden talousalueen ns. uutinen voi perustua jonkun epävirallisen blogin kommenttiin ja kun Ampparista katsoo niin on aivan käsittämätöntä paljonko moinen huhuilu saa näkyvyyttä.

Saisikohan saman verran hämmennystä aikaiseksi jos pistäisi pari hatusta vedettyä huhua liikkeelle Bluesin omistajakuvioista. "IS Urheilun saamien tietojen mukaan Bluesin uusi omistaja on omalaatuinen miljonääri Scrooge McDuck"

Peoplez

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mua ärsyttää se, että moni saa kaikki uutisensa noiden kautta. Millaisen kuvan maailmasta siinä saa? Ei ihme että ihmiset luulee että nykyään maailma ois jotenkin viturallaan kun nuo lehdet suoltaa paskauutisia joka päivä ja joka tunti.
Ei sillä, kyllä itsekin tykkään välillä viihdyttää itseäni roskalla, mutta siihen tarkoitukseen on Seiska ja Hymy, ne ovat sentään rehellisesti sitä mitä ovat. Nämä ketjun aloittajan mainitsemat ovat sen sijaan hyvin vaarallisia!

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Ei ihme että ihmiset luulee että nykyään maailma ois jotenkin viturallaan kun nuo lehdet suoltaa paskauutisia joka päivä ja joka tunti.
Maailma kyllä on viturallaan. Sen huomaa siitä, että mainitut mediat saavat julkaista paskaansa, ja että se paska vieläpä kiinnostaa ihmisiä.

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Aika suuri osa näiden kolmen uutisista on varsin vanhaa laatua. Eritoten maikkari on erikoistunut kertomaan todella vanhoista jutuista ns. uusina.

Tuntuu siltä, että suurin osa kansasta on tavallaan alistunut nykyiseen käytäntöön tehden näin näistä kolmesta entistä suositumpia.

Nimim. "Kaipaan aikaan entiseen"

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Aika suuri osa näiden kolmen uutisista on varsin vanhaa laatua. Eritoten maikkari on erikoistunut kertomaan todella vanhoista jutuista ns. uusina.

Ja loputkin uutisista on suoraan Daily Mail:sta.

Maikkarin osalta alkaa pikkuhiljaa vituttamaan, kun

a) uutinen A aluksi ilmoitetaan "urheiluosiossa", jossa on "lue lisää linkki..."
b) ... viihdepuolelle/"plustv-sivuille" samaan uutiseen, jossa on linkki johonkin ulkoimaiseen mediaan

Unohtamatta näitä laatu-uutisia tyyliin "jenkkisivusto nimesi kuumimmat NHL-vaimot: suomalainen mukana" paskaa.

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Maailma kyllä on viturallaan. Sen huomaa siitä, että mainitut mediat saavat julkaista paskaansa, ja että se paska vieläpä kiinnostaa ihmisiä.

Tässäpä tämä trendi ja maailmanmeno pähkinänkuoressa minunkin mielestäni - nykyisin ei viitsi enää kulmiaan kohauttaa millekään "kohu-uutiselle", kun jotenkin odotusarvo on, että se

a) on vahvasti liioiteltu
b) ei liity mitenkään nykyhetkeen eli nk. vanha juttu
c) ei edes pidä paikkaansa, vaan on huhu, olettamus, tjsp...

Ja sitten nämä vtun "julkkisuutiset" eli kuka on pannut ja ketä ja missä ja milloin ja minkä värisenä - ja "Olitko paikalla?".

No, en vittu ollut eikä kiinnosta!!!

Astna One

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool, ManU, Real Madrid, Barcelona
"Katso kuvat"-otsikoiden tarkoituksena on saada mahdollisimman monta klikkausta varsinaiseen uutisartikkeliin. Tuon vuoksi varsinainen otsikko on tehty mahdollisimman houkuttelevaksi.

Esimerkiksi sivusto ampparit piste com listaa eri uutissaittien uusimmat uutisotsikot, ja tuolta saadaan paljon klikkauksia varsinaisiin uutisartikkeleihin.

Moderaattoreille tiedoksi: ampparit piste com johtaa sivustolle, jossa listataan uusimmat uutiset eri medioista.

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Paras otsikko on mielestäni "Katso kuvalinkki" - jolloin itse jutussa ei ole välttämättä edes kuvan kuvaa vaan linkki jutun lopussa ulkomaiselle roskasivustolle.

Itseäni on häirinnyt pitkään jomman kumman lehden tapa käyttää yhtä ja samaa kuvaa Facebookia käsittelevissä jutuissa. Aina se sama kirjautumissivusta otettu kuva, joka kerta. Ei löydy edes mielikuvitusta toimituksista. En seuraa lätkäuutisia minkään näistä kolmen sivuilta, mutta ainakin joskus IL vai IS rajasi legendaarisesti arkistossa oleviaan kuviaan juttuja varten. Jostain pelaajasta uutinen, ja se kuva oli rajattu isommasta kokonaisuudesta niin, että pelaaja ei välttämättä ollut edes tarkka kuvassa, jolloin lopputulos on pehmeä ja rakeinen suurennos.

Rima pitäisi asettaa johonkin kohtaan, mutta näillä medioilla se ei ole edes alhaalla - sitä ei ole ollenkaan.

maniakos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minulla on tapana pitää selaimen työkalurivillä suorat linkit eri uutissivustoille, joista on kätevä tarkastaa päivän kuumimmat uutiset. Ennen tuolle työkaluriville oli tunkua, kun piti olla linkit vähän joka paikkaan. Löytyi Iltalehteä, Ilta-Sanomia, MTV3:a ja vielä kaiken kruununa Ampparit.comia. Jossain vaiheessa tuli mitta täyteen ja päätin aloittaa henkilökohtaisen sodan, tai ainakin boikotin, suurimpia roskalehtiä vastaan. Muistelen, että Eetu Pöystin syöpään liittyvässä uutisoinnissa oli jotain sellaisia piirteitä, jotka olivat minulle liikaa ja päädyin tuohon päätökseen.

Tämä ketju tuli ainakin itselleni todella hyvään saumaan, sillä viime aikoina olen hieman lipsunut boikotistani. Olen ostanut jopa iltapäivälehtien paperiversion muutamaan kertaan junalukemiseksi. Myös Ampparit.com on onnistunut koukuttamaan minut niin pahasti, etten ole päässyt siitä totaalisesti irti, vaikka kuinka olisin halunnut. Sen verran on kuitenkin järkeä jäljellä, että olen älynnyt tehdä itselleni aika tiukat filtterit, etten ihan kaikkea roskaa joudu lukemaan.

Nyt täytyy kyllä ottaa hieman tiukempi kuri ja koittaa päästä irti roskamedioiden ylivallasta. Journalismin taso alkaa yksinkertaisesti olla niin matalalla, ettei monien medioiden leivissä uutisia tehtailevaa henkilökuntaa voi millään ilveellä kutsua toimittajiksi. Se on häpäisy koko ammattikuntaa kohtaan.

Ampparit.com oli kyllä aluksi todella hyvä palvelu, mutta vuosien saatossa koko idea on karannut aivan käsistä. Kaikissa uutisissa, kun täytyy olla äärimmäisen raflaava otsikko, jonka ei edes tarvitse liittyä koko juttuun. Onhan niitä klikkauksia saatava, mutta rajansa kaikella. Nämä kaikki "katso kuvat" -jututhan ovat sitten vielä tarina erikseen. Aivan hirvittävää!

Tätä kirjoittaessa päätin kiristää boikottia vielä sen verran, että tiputin työkalurivini linkeistä pois Kauppalehden ja Taloussanomat. Molemmat ovat olevinaan talouslehtiä, mutta eihän noilla ole mitään tekemistä vakavasti otettavien talouslehtien kanssa. Aivan täysiä roskalehtiä molemmat! Uutiset ovat järjestään täysin naurettavia, mutta mikäs siinä, kun uutiskommenttien perusteella tyhmiä lukijoita tuntuu riittävän pilvin pimein. Kauppalehden paperiversio on onneksi ihan kohtalaisella tasolla verrattuna tuohon verkkoversioon, eli sitä vielä joskus kehtaakin lukea.

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kyllähän tämä IS:n uutinen saa aikaan voimakkaan halun käyttää kondomia, ettei maailmaan syntyisi lisää toimittajia. (UUTISEN otsikko "Teuvo Hakkaraisen yllättävä paljastus linnan juhlista")

Kennel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse päätin pari vuotta sitten lopettaa roskamedian sivustoilla vierailun. Houkuttelevat otsikot eivät juuri koskaan ole osoittautuneet klikkauksen arvoiseksi ja kaiken oikeasti tietämisen arvoisen saa kyllä muistakin lähteistä.

En toki ihan 100% ole päätöstäni noudattanut (esim. jonkun linkatessa tällä palstalla uutiseen), mutta kokonaisuudessaan olen ollut linjaani tyytyväinen. En koe jääneeni mistään paitsi ja vitutukseni kyseisiä aviiseja kohtaan on laskenut, kun ei tunnu jatkuvasti kusetetulta.

Suosittelen.

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Sama minuakin on alkanut viime aikoina vituttamaan. Suomi ei menettäisi mitään jos Iltasanomat ja Iltalehti lopetettaisiin.

Iltasanomissa minua on alkanut vituttamaan se että nettisivuilla on mahdollisuus kommentoida uutista, mutta kuitenkaan mitään kyseenalaistavaa kommenttia ei julkaista. Eilenkin kirjoitin asiallisesti kommentin uutiseen jossa kerrottiin 15-vuotiaan tytön saaneen 6000E korvauksia ja kahden miehen ehdollista hänen hyväksikäytöstään. Kaikki muut kommentit olivat luokkaa "liian pienet korvaukset tytön elämän pilaamisesta", mutta itse kommentoin sitä että jos asia on kahdessa oikeusasteessa mennyt muuttumattomana on jutussa oltava jotain jota ei kerrota julkisuuteen ja mainitsin että tyttö on voinut sanoa olleensa 16-vuotias. Yllättäen tätä ei julkaistu, kun en ollutkaan samaa mieltä kuin muut. Ja sama jääkiekkouutisten kanssa. Jos tuolla on paheksuttu jotain tai kirjoteltu jääkiekosta kovin negatiivisesti niin sinne ei puolustavia kommentteja päästetä. Miksi edes ylläpitää jotain keskustelua jos sinne ei saa kirjoittaa mielipiteitään.

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kyllähähän nuo kotoisten iltapäivälehtien nettisivustot ovat puhtaasti klikkausautomaatteja nykyisellään. Olisi mielenkiintoista nähdä jonkinlainen tutkimus asiasta, tämän suuntaisia ollaan ainakin joskus tehty, mutta oma tuntumani on, että viimeisen muutaman vuoden aikana nuo sivustot ovat menneet aina vain pahempaan suuntaan vähän joka tavalla. Ainakin otsikoita on huomattavasti enemmän kuin ennen. Juttuja tehdään selkeästi liukuhihnatyönä mahdollisimman tiiviiseen tahtiin ja pikku-uutisia pöl..siis mielenkiintoisia aiheita bongaillaan ties mistä; säännöllisesti esimerkiksi täältä jatkoajastakin. Nopeimmin uunituoreen jutun julkaiseva on kuningas. Siinä kiireessä journalistien eettiset ohjeet unohtuvat aika herkästi. Muutamiin juttuihin sitten panostetaan edes pikkiriikkisen ja hommataan oma haastattelu ja sitten lyödään nettisivujen ykkössivulle isoin kirjaimin. Itse varsinaiset läpyskät sisältävät kuitenkin edes jotenkuten toimitettuja artikkeleita, välillä jopa ihan päteviä sellaisia, se on pakko myöntää.

Laajemmassa mittakaavassa kuitenkin suosittu shittimedia nakertaa ihmisten uskoa mediaan ylipäätään, siis niihin asiansa osaaviinkin tahoihin, jota voidaan pitää ihan aidosti huolestuttavana kehityksenä.

MTV3 oikeastaan henkilökohtaisella tasolla vituttaa jopa iltaroskia enemmän, sillä tuntuvat pitävän siellä puhtaasti tv-uutistensa imagolla yllä jonkinlaista luotettavan auktoriteetin roolia. Ne dramaattiset "pieni ihminen ja suomen kansa turvallisesti ja luotettavasti maikkarin äärellä muuttuvassa maailmassa läpi ihmiskunnan kohtalonhetkien" -itsekehupätkät uutisten 30-vuotisjuhlien kunniaksi saivat itseltäni kupin nurin lopullisesti. Ristiriita on valtava.

Toisaalta. Jonkunhan ne sensaatiomaisen viihdyttävät paskauutiset kai on tehtävä. Tuskin kolmion linjaan ja yleiseen trendiin tulee minkäänlaista muutosta, ellei joku julkaisu mokaa oikein lahjakkaasti ja joudu kunnon kuseen jonkin uutisen tai toimintatapojensa suhteen hieman News of the Worldin tapaan.

Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy