3. Mietoihin juomiin ohjaava verotus eli viinan verotuksen kiristäminen. Täysin järjetöntä, että pullo kirkasta maksaa vähemmän kuin 12 pulloa bulkkiolutta.
Vahvasti eri mieltä tästä. On täysin järjetöntä, että laadukkaiden väkevien juomien kuten vaikka viskien ja konjakkien yms. hintoihin tulisi vielä lisää verotusta ja tulisi vielä kalliimmaksi nauttia vaikkapa ruokaryyppy tai muu snapsi sen sijaan, että ostaisi kaljaa tai vastaavaa.
Verotus alemmaksi parempilaatuisesta tavarasta ja verotusta kovemmaksi kusenmakuisille litkuille ja tikkuviinalle.
Toki tässä on omakin lehmä ojassa. Minä en edes juo oluita tai viinejä ja aniharvoin mitään siideriä tai lonkeroa (josta siitäkin vain aitoa lonkeroa Alkosta eli Long Drink -sekoitusta), ja juon käytännössä vain väkeviä juomia: väkeviä likööreitä, ulkomaisia vodkia ynnä muita. Näitäkin rajoitetusti, viimeksi joskus marras-joulukuun taitteessa viime vuonna ja pari kertaa flunssan ehkäisyyn ns. lämmittävä paukku.
Sinänsä minulle on yksi lysti, mitä Suomessa viina maksaa koska Alko ei suvaitse myydä tai on tylysti poistanut valikoimistaan lähes kaikki juomat joista olen pitänyt tai pidän, joten ostan muutaman pullon vuodessa ulkomailta, mutta jo periaatteessa vastustan sitä, että "väkevien" hintaa nostettaisiin kategorisesti sen takia, että joku yksittäinen tikkuviina kuten Leijona-viina on ns. halpaa. Nostakoot sitten sen hintaa jos tarvitsee, turha on koskea sellaisiin juomiin joita juodaan ruokapöydän ääressä drinkkilasista eikä lämpimänä pullon suusta kusen polttamissa toppahousuissa.
Näin yleisesti voisi tehdä radikaalin verotuspoliittisen käännöksen ja tiputtaa ravintoloissa ja anniskelupaikoissa anniskeltavan alkoholin verotusta todella paljon pienemmäksi ja vastaavasti korottaa kaupoissa myytävän peruskeppanan ja -sidukan verotusta. Ideana se, että jatkossa baareissa ja ravintoloissa ryyppääminen olisi äkisti halventuneiden hintojensa takia edullisempaa ja näin ollen suositeltavampaa kuin mäyräkoirien raahaaminen kaupoista kotiin. Tällöin dokaaminen tapahtuisi valvotuimmissa olosuhteissa ja kenties vähentäisi vähäsen kotona tapahtuvaa kaljasirkusta.