Suomalainen linja

• 5 130
  • 38

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kirjoitushistoriani lyhyin avaus:

Määritelkää minulle "suomalainen linja". Käydään keskustelua sitten määritelmien pohjalta.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hupaisaa.

Minua kiinnostaisi oikeasti tietää, mikä on se suomalainen linja, mikä Kummolan olisi pitänyt tietää ja mikä kai pitäisi minunkin maajoukkueesta kiinnostuneena henkilönä tuntea edes auttavasti.

Jengi taitaa olla matkalla halleille parhaillaan, joten odotellaan vielä tovi.

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Mun määritelmä:

Hyvän joukkuepelin ja -hengen aikaansaanti. Maalivahtiin luottaminen, mutta myös tarkan puolustuspelin pelaaminen. Erikoistilanteiden peluun korostaminen sekä jalkoja, jalkoja, jalkoja eli hyvää luistelua. Lisäksi pelaajien roolittamista.

Mikä tästä sitten tekee suomalaisen valmennuslinjan? Ei varmaan mikään muu kuin se, että tällä lailla on viime aikoina maajoukkueessa pelattu.

lindros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Aravirran alullelaittama ja Westerlun-Summanen kaksin kehittämä pelikirjallinen asia, josta Suomen maajoukkue on tunnettu jo useita vuosia. Tähän kuuluu mm. lyhytsyöttöpeli, keskustan kautta pelaaminen, kaksivaiheinen reagointipeli ja jatkokarvaus, kenttätasapaino jne. Nämä pelilliset asiat Westerlund kehitti äärimmäisen tehokkaiksi ja näin Suomelle tuli omanlainen leima pelata peliä.

Se, että Kummola nauraa ks. pelikirja termille ei kerro muusta kuin asiantuntemattoman ihmisen välinpitämättömyydestä asian esittäjää kohtaan.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Shardik kirjoitti:
Mun määritelmä:

Hyvän joukkuepelin ja -hengen aikaansaanti. Maalivahtiin luottaminen, mutta myös tarkan puolustuspelin pelaaminen. Erikoistilanteiden peluun korostaminen sekä jalkoja, jalkoja, jalkoja eli hyvää luistelua. Lisäksi pelaajien roolittamista.

Määrittelitkö nyt kuitenkin tämän kauden Jokerien pelikirjaa? ;)

Knower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit+Petteri Nummelin
Tähän kuulunee myös tämä paljon puhuttu keskustan kautta pelaaminen.

En tiedä onko se tavallisen tallaajan tarpeen tietääkään mikä se suomalainen linja on, mutta Kummolalta sitä voisi tietyssä mielessä hieman ikään kuin odottaa ja edellyttää.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Shardik kirjoitti:
Mikä tästä sitten tekee suomalaisen valmennuslinjan? Ei varmaan mikään muu kuin se, että tällä lailla on viime aikoina maajoukkueessa pelattu.
Niinpä. Mitä Shedden muuttaa, jos tuo esittämäsi olisi täydellinen määritelmä suomalaisesta linjasta? Tuohan on kuitenkin kaikkien joukkueiden tähtäin, pelata erikoistilanteet hyvin, luottaa maalivahtiin jne... Enkä vinoile sinulle, kunhan päästelen näppikseltä tekstiä.

Edelleen: mikä on suomalainen linja?

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Knower kirjoitti:
En tiedä onko se tavallisen tallaajan tarpeen tietääkään mikä se suomalainen linja on, mutta Kummolalta sitä voisi tietyssä mielessä hieman ikään kuin odottaa ja edellyttää.
Kyllä minä haluan sen lätkäfanina tietää. Olen mielestäni fanina kohtalaisesti perillä maajoukkueeseen liittyvistä asioista, mutta tämä suomalainen linja tuli kyllä aika puskista. Missä Urheilulehden numerossa se määritelty tarkemmin...

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
sampio kirjoitti:
Niinpä. Mitä Shedden muuttaa, jos tuo esittämäsi olisi täydellinen määritelmä suomalaisesta linjasta? Tuohan on kuitenkin kaikkien joukkueiden tähtäin, pelata erikoistilanteet hyvin, luottaa maalivahtiin jne... Enkä vinoile sinulle, kunhan päästelen näppikseltä tekstiä.

Edelleen: mikä on suomalainen linja?
En todellakaan väitä, että tuo olisi täydellinen määritelmä, vaan kuten sanoin se on mun näkemys.
En niin paljoa Sheddenistä tiedä, että hänen toimintaansa rupeaisin ennustamaan, mutta jos yleiseltä kantilta ajattelee pohjoisamerikkalaisia valmentajia, niin he varmaan painottaisivat enemmän kaksinkamppailuja, fyysistä peliä, maalineduspeliä jne.

Ja tietenkin oli valmennuslinja mikä tahansa niin tavoitteenahan on voittaa kaksinkamppailut, aloitukset, pitää oma maali mahdollisimman puhtaana ja lyödä kiekkoa häkkiin mahdollisimman paljon. Kyse on vain painotuseroista eri osa-alueilla. Käsittääkseni Suomi on painottanut keskimääräistä enemmän joukkue-, maalivahti- ja puolustupeliä sekä hyvää luistelua. Vastakkaisena esimerkkinä Venäjä, joka on painottanut hyökkäys- ja taitopeliä. Näihin painotuseroihin tietenkin vaikuttaa valmentajien lisäksi saatavilla oleva pelaajamateriaali. Toisaalta esim. suomalainen pelaajamateriaali on lähes yksinomaan suomalaisen valmennusjärjestelmän tulosta, joten ehkä tästäkin päästään siihen suomalaiseen linjaan.

twenty

Jäsen
Suosikkijoukkue
hpk
lindros kirjoitti:
Aravirran alullelaittama ja Westerlun-Summanen kaksin kehittämä pelikirjallinen asia, josta Suomen maajoukkue on tunnettu jo useita vuosia. Tähän kuuluu mm. lyhytsyöttöpeli, keskustan kautta pelaaminen, kaksivaiheinen reagointipeli ja jatkokarvaus, kenttätasapaino jne. Nämä pelilliset asiat Westerlund kehitti äärimmäisen tehokkaiksi ja näin Suomelle tuli omanlainen leima pelata peliä.

Se, että Kummola nauraa ks. pelikirja termille ei kerro muusta kuin asiantuntemattoman ihmisen välinpitämättömyydestä asian esittäjää kohtaan.

Tässähän tämä, tarvitaanko muuta?

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
twenty kirjoitti:
Tässähän tämä, tarvitaanko muuta?
Entä onko suomalainen linja kovinkin vakiintunut termi? Itse törmäsin siihen ensimmäistä kertaa eilen.

Snaipperi #16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flames, Leijonat&Team Canada
sampio kirjoitti:
Entä onko suomalainen linja kovinkin vakiintunut termi? Itse törmäsin siihen ensimmäistä kertaa eilen.

No itse asiassahan se ongelma onkin juuri tuossa. Juuri kun se on kehittynyt ja hyväksi toettu niin tulee Shedden ja jarruttaa kehitystä vuodella.

Suomen "pelikirja" on aktiiviseen liikkeeseen ja ohjauspeliin luottavaa tiukkaa puolustamista. Eli puolustaminen ei ole kyttäilyy vaan kovaa yrittämistä, karvausta ja keskialueen tukkimista. Suomen pelityylissä suurin osa tilanteista tulee irtokiekoista ja kiekonriistoista jossa nopeilla jaloilla käännetään peli salamannopeasti toiseen päätyyn ja tehdään maali tai aiheutetaan ainakin jäähy. Lyhyt syöttöpelillä taas saa nopeat laiturit kovaan vauhtiin, eikä tarvitse laiturien odottaa seisovin jaloin. Parempihan se aina on joku Kapanen heittää täyteen vauhtiin. Lyhytsyöttöpeli pitää myös kenttätasapainon kunnossa, eli kun pelaaja A laukoo niin pelaaja B voi ennättää hyvinkin irtokiekkoon tai karvaamaan vastustajan pakkia jolla on kiekko. Jos pelaaja B ei ennätä irtokiekkoon vaan vastustajan pakki saa sen niin pelaaja B:n on karvauksellaan "ohjattava" eli pakotettava pakki syöttämään laitaan jolloin keskusta on tukossa ja kiekon tullessa laitaan on siellä jo toinen suomalainen purenut vastustajan laitaa vasten ja saanut taas toivottavasti kiekonriiston. Näin kiekko pysyy suurimman osan pelistä vaarattomilla vesillä ja peli on kontrollissa vaikka vastustaja vähän enemmän pitäisikin kiekkoa. Suomen pelikirjassa puolustusjääkiekon ja hyökkäysjääkiekon ero on hyvin pieni.

Borgie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
sampio kirjoitti:

Kai tässä ajetaankin takaa sitä, että kun linja on kerran hahmottumassa ja sillä ollaan saatu verraten hyviä tuloksia materiaaliin nähden, niin Shedden koetaan peikkona joka vie tuota "Suomen linjaa" pois uomistaan. Toisaalta, luetteleppa ne maat joilla on kaikkien tuntema vahva pelillinen identiteetti. Kanada, Venäjä ja Tsekit ovat ehkäpä sellaisia maita joista jokaiselle syntyy mielikuva miten joukkueiden odotetaan pelaavan.

twenty

Jäsen
Suosikkijoukkue
hpk
sampio kirjoitti:

En ole tätä sen enempää seurannut, en siis tiedä mitä tästä nyt oikeasti haet/haluat. Itse ymmärrän suomalaisella linjalla Suomen maajoukkueen käyttämää pelitapaa viimeaikoina ja se tuossa nimim. lindrosin viestissä on varsin hyvin määritelty.

Siihen että onko se kovin vakiintunut termi on vaikea sanoa kovin kummoista. Itse kyllä muistelisin, että ennenkin on puhuttu suomalaisesta tavasta pelata jääkiekkoa siinä missä puhutaan venäläisestä, ruotsalaisesta ja pohjoisamerikkalaisesta.

Kysymys kuuluukin että, mitä nyt?

RedSox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal FC, Ottawa Senators, Boston RedSox, SaiPa
Suomalaisella linjalla tarkoitettiin eilisessä komedianäytelmässä pelillisiä asioita. Seuraavassa mielestäni muutamia (myös ei-pelillisiä) suomalaisen jääkiekkoilun tunnusmerkkejä. Suomi valmistautuu peleihin huolella. Tämän ansiosta Suomi menettää pisteitä hyvin harvoin kuuden muun suuren ulkopuolisille maille. Pelillisistä asioista Suomen erikoistilannepelaaminen on kehittynyt, sekä ali- että ylivoimassa. Jokainen pelaaja sitoutuu myös siihen rooliin, joka hänelle tarjotaan eli joukkueen etu on tärkein (tämä liittyy myös valmistautumiseen). Oikeanlainen sitoutuminen näkyy myös taktisena kypsyytenä eli luotua pelisuunnitelmaa pystytään noudattamaan useita muita huippumaita paremmin. Mielestäni viime vuosien hyvät tulokset ovat ennen kaikkea hyvän pelitaktiikan (eli pelataan niillä vahvuuksilla, joita Suomella on) ja pelitaktiikan kurinalaisen noudattamisen ansiota.

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Suomalaista linjaa on myös huolellinen kiekollinen peli niin, ettei näitä Mertarannan "vaaaaarallllisia" kiekonmenetyksiä pääse juuri tapahtumaan.

Varsin harvoin vastustaja pääsee hyökkäämään organisoimatonta puolustusta vastaan vaan hyökkäys ohjataan kulmiin.

Suomipoika on sinnikäs vääntäjä, joten varsin usein päästään omasta päästä kiekonriiston jälkeen hyökkäämään hallitulla lyhytsyöttöpelillä.

Tämä on varsin merkittävä muutos sanotaan 1990-luvulta, jolloin Suomen vastustaja pääsi usein ylivoimahyökkäyksiin. Karmeinpana esimerkkinä tämä kun Bure alisti Myllystä.

Suosikkijoukkue
Ilves
Suomalainen pelaajatyyppi on Sakari Pietilän mukaan: nopea, taitava, kovakuntoinen, fyysinen ja joukkuepelaaja.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
twenty kirjoitti:
En ole tätä sen enempää seurannut, en siis tiedä mitä tästä nyt oikeasti haet/haluat...

Kysymys kuuluukin että, mitä nyt?
"Suomalainen linja" on siis termi, joka pomppasi tietoisuuteen eilen, vai olenko pahasti väärässä? Sillä käsitetään tähän ketjuun vastanneiden mielestä suomalaista tapaa pelata, pelityyliä, johon Suomen maajoukkue on profiloitunut. Asia alkaa selvitä. Kiitos termiä avanneille.

Heitän vielä yhden kysymyksen: miksi Kummolan olisi pitänyt osata vastata Sihvoselle, mikä on suomalainen linja ja miksi sillä ei jatketa?

Mace

Jäsen
sampio kirjoitti:
Heitän vielä yhden kysymyksen: miksi Kummolan olisi pitänyt osata vastata Sihvoselle, mikä on suomalainen linja ja miksi sillä ei jatketa?

Luultavastikin sen takia, että tuolla linjalla on viime vuosina saavutettu todella kovia tuloksia maailman kovimmissa jääkiekkokilpailuissa.

twenty

Jäsen
Suosikkijoukkue
hpk
sampio kirjoitti:
"Suomalainen linja" on siis termi, joka pomppasi tietoisuuteen eilen, vai olenko pahasti väärässä? Sillä käsitetään tähän ketjuun vastanneiden mielestä suomalaista tapaa pelata, pelityyliä, johon Suomen maajoukkue on profiloitunut. Asia alkaa selvitä. Kiitos termiä avanneille.

Kyllä minä ainakin olen ennen eilistä kuullut puhuttavan suomalaisesta tavasta(=suomalainen linja) pelata jääkiekkoa, olen myös kovin ihmeissäni(joskaan en yllättynyt) jos joku suomalainen aktiivinen jääkiekkoharrastaja tutustuu tähän käsitteeseen näinä päivinä ensimmäisen kerran.

Siihen en halua, enkä jaksa ottaa kantaa että mitä suomalaisen jääkiekkopomon pitäisi tietää johtamastaan lajista. Totean tähän ainoastaan sen, että Sm-Liigan tuleva toimitusjohtaja, J-P Vuorinen, vaikuttaa pätevältä kaverilta.

edittiä: nimi

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Summanenhan tämänkin keskustelun aloitti silloin, kun astui maajoukkueen peräsimeen. Tosin silloin puhuttiin suomalaisen kiekkoilun juurista, ja identiteeti löytämisestä.
Ilmeisesti se on nyt sitten löytynyt, kun sen suomalaisen linjan perään itketään, vaikka Sheddenin ja Jalosen tulevasta pelitavasta ei kenelläkään ole pierunkaan vertaa hajua.

Vanha keskustelu siis, jollekka on keksitty uusitermi. Jotenkin ei yllätä Sihvosen suhteen.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
repe_joke kirjoitti:
Vanha keskustelu siis, jollekka on keksitty uusitermi. Jotenkin ei yllätä Sihvosen suhteen.
Viimeisellä kysymykselläni ajoin takaa nimenomaan tätä. Tämä kuuluisi kai johonkin Kummola- tai Sihvos-ketjuun, mutta ihmetellään nyt tässäkin yhteydessä: miksi Kummolan olisi pitänyt osata vastata johonkin hatusta temmattuun termiin tietämättä mitä sillä loppujen lopuksi haettiin?

twenty kirjoitti:
Kyllä minä ainakin olen ennen eilistä kuullut puhuttavan suomalaisesta tavasta(=suomalainen linja) pelata jääkiekkoa, olen myös kovin ihmeissäni(joskaan en yllättynyt) jos joku suomalainen aktiivinen jääkiekkoharrastaja tutustuu tähän käsitteeseen näinä päivinä ensimmäisen kerran.
Olen minäkin kuullut suomalaisesta pelitavasta ja suomalaisille ominaisista tavoista kompensoida puutteitaan suhteessa muihin johtaviin lätkämaihin. Sitä en vain ymmärrä, miksi minun tai edes Kummolan tulisi vetää yhtäsuuruusmerkkit suomalaisen pelitavan ja suomalaisen linjan välille ilman termin avaamista. Miksi yksinkertaisille asioille tulee keksiä uusia nimiä ja pönkittää niillä omaa osaamistaan*? No, tämä menee tosiaankin muun ketjun alueelle, joten jatkan avautumistani siellä.

Toivottavasti tähän ketjuun tulee lisää pohdintoja Suomen maajoukkueen tavasta pelata jääkiekkoa. Siitähän tässä oli alunperin kyse.

*Korjataan sen verran, ettei "suomalainen linja" ollut Sihvosen kyhäelmä, vaan taisi syntyä puolivahingossa Kummolan ja Sihvosen nokittelun tiimellyksessä.

Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Johan täällä on ketju :) Jos tosissanne väitätte, että Summanen ja Westerlund eivät ole kehittäneet suomalaispelaajille soveltuvaa versiota trapista, niin mitä pelejä olette oikein katsoneet? Jatkoajasta löytyy runsaasti eri ketjuista materiaalia ja hyviäkin pelitapa-analyyseja, joissa pohditaan Summasen ja Westerlundin panosta trap-kiekon kehittäjinä.

Olkoon se nyt millä nimellä tahansa, mutta kyllä nämä kaksi herraa ovat mahdollistaneet ja ennen kaikkea kehittäneet "suomalaisen linjan", jonka avulla maajoukkue on kyennyt menestymään kansainvälisesti katsoen välttävällä maalin- ja pelintekoresursseilla niinkin hyvin kuin on menestynyt.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
cobol kirjoitti:
Olkoon se nyt millä nimellä tahansa, mutta kyllä nämä kaksi herraa ovat mahdollistaneet ja ennen kaikkea kehittäneet "suomalaisen linjan", jonka avulla maajoukkue on kyennyt menestymään kansainvälisesti katsoen välttävällä maalin- ja pelintekoresursseilla niinkin hyvin kuin on menestynyt.
Päällimmäinen ongelma ei ollut Suomen pelitapa, kutsutaan sitä sitten miksi tahansa, vaan se, mitä ihmettä sillä suomalaisella linjalla ylipäätään haettiin. Ok, ehkä kiireissäni kiskaisin ketjun pystyyn turhan hätiköiden, oikea paikka olisi kai ollut suoraan se Vapaan puolen Sihvos-ketju, mutta keskustellaan täällä sitten pelitavoista yleisemmin. Oli miten oli, minä valaistuin parin tunnin takaisesta huomattavasti. Lisäksi sain puolustaa Kalea yhden viestin verran.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy