Shardik kirjoitti:Mun määritelmä:
Hyvän joukkuepelin ja -hengen aikaansaanti. Maalivahtiin luottaminen, mutta myös tarkan puolustuspelin pelaaminen. Erikoistilanteiden peluun korostaminen sekä jalkoja, jalkoja, jalkoja eli hyvää luistelua. Lisäksi pelaajien roolittamista.
Niinpä. Mitä Shedden muuttaa, jos tuo esittämäsi olisi täydellinen määritelmä suomalaisesta linjasta? Tuohan on kuitenkin kaikkien joukkueiden tähtäin, pelata erikoistilanteet hyvin, luottaa maalivahtiin jne... Enkä vinoile sinulle, kunhan päästelen näppikseltä tekstiä.Shardik kirjoitti:Mikä tästä sitten tekee suomalaisen valmennuslinjan? Ei varmaan mikään muu kuin se, että tällä lailla on viime aikoina maajoukkueessa pelattu.
Kyllä minä haluan sen lätkäfanina tietää. Olen mielestäni fanina kohtalaisesti perillä maajoukkueeseen liittyvistä asioista, mutta tämä suomalainen linja tuli kyllä aika puskista. Missä Urheilulehden numerossa se määritelty tarkemmin...Knower kirjoitti:En tiedä onko se tavallisen tallaajan tarpeen tietääkään mikä se suomalainen linja on, mutta Kummolalta sitä voisi tietyssä mielessä hieman ikään kuin odottaa ja edellyttää.
En todellakaan väitä, että tuo olisi täydellinen määritelmä, vaan kuten sanoin se on mun näkemys.sampio kirjoitti:Niinpä. Mitä Shedden muuttaa, jos tuo esittämäsi olisi täydellinen määritelmä suomalaisesta linjasta? Tuohan on kuitenkin kaikkien joukkueiden tähtäin, pelata erikoistilanteet hyvin, luottaa maalivahtiin jne... Enkä vinoile sinulle, kunhan päästelen näppikseltä tekstiä.
Edelleen: mikä on suomalainen linja?
lindros kirjoitti:Aravirran alullelaittama ja Westerlun-Summanen kaksin kehittämä pelikirjallinen asia, josta Suomen maajoukkue on tunnettu jo useita vuosia. Tähän kuuluu mm. lyhytsyöttöpeli, keskustan kautta pelaaminen, kaksivaiheinen reagointipeli ja jatkokarvaus, kenttätasapaino jne. Nämä pelilliset asiat Westerlund kehitti äärimmäisen tehokkaiksi ja näin Suomelle tuli omanlainen leima pelata peliä.
Se, että Kummola nauraa ks. pelikirja termille ei kerro muusta kuin asiantuntemattoman ihmisen välinpitämättömyydestä asian esittäjää kohtaan.
Entä onko suomalainen linja kovinkin vakiintunut termi? Itse törmäsin siihen ensimmäistä kertaa eilen.twenty kirjoitti:Tässähän tämä, tarvitaanko muuta?
sampio kirjoitti:Entä onko suomalainen linja kovinkin vakiintunut termi? Itse törmäsin siihen ensimmäistä kertaa eilen.
sampio kirjoitti:Entä onko suomalainen linja kovinkin vakiintunut termi? Itse törmäsin siihen ensimmäistä kertaa eilen.
"Suomalainen linja" on siis termi, joka pomppasi tietoisuuteen eilen, vai olenko pahasti väärässä? Sillä käsitetään tähän ketjuun vastanneiden mielestä suomalaista tapaa pelata, pelityyliä, johon Suomen maajoukkue on profiloitunut. Asia alkaa selvitä. Kiitos termiä avanneille.twenty kirjoitti:En ole tätä sen enempää seurannut, en siis tiedä mitä tästä nyt oikeasti haet/haluat...
Kysymys kuuluukin että, mitä nyt?
sampio kirjoitti:Heitän vielä yhden kysymyksen: miksi Kummolan olisi pitänyt osata vastata Sihvoselle, mikä on suomalainen linja ja miksi sillä ei jatketa?
sampio kirjoitti:"Suomalainen linja" on siis termi, joka pomppasi tietoisuuteen eilen, vai olenko pahasti väärässä? Sillä käsitetään tähän ketjuun vastanneiden mielestä suomalaista tapaa pelata, pelityyliä, johon Suomen maajoukkue on profiloitunut. Asia alkaa selvitä. Kiitos termiä avanneille.
Heitän vielä yhden kysymyksen: miksi Kummolan olisi pitänyt osata vastata Sihvoselle, mikä on suomalainen linja ja miksi sillä ei jatketa?
Viimeisellä kysymykselläni ajoin takaa nimenomaan tätä. Tämä kuuluisi kai johonkin Kummola- tai Sihvos-ketjuun, mutta ihmetellään nyt tässäkin yhteydessä: miksi Kummolan olisi pitänyt osata vastata johonkin hatusta temmattuun termiin tietämättä mitä sillä loppujen lopuksi haettiin?repe_joke kirjoitti:Vanha keskustelu siis, jollekka on keksitty uusitermi. Jotenkin ei yllätä Sihvosen suhteen.
Olen minäkin kuullut suomalaisesta pelitavasta ja suomalaisille ominaisista tavoista kompensoida puutteitaan suhteessa muihin johtaviin lätkämaihin. Sitä en vain ymmärrä, miksi minun tai edes Kummolan tulisi vetää yhtäsuuruusmerkkit suomalaisen pelitavan ja suomalaisen linjan välille ilman termin avaamista. Miksi yksinkertaisille asioille tulee keksiä uusia nimiä ja pönkittää niillä omaa osaamistaan*? No, tämä menee tosiaankin muun ketjun alueelle, joten jatkan avautumistani siellä.twenty kirjoitti:Kyllä minä ainakin olen ennen eilistä kuullut puhuttavan suomalaisesta tavasta(=suomalainen linja) pelata jääkiekkoa, olen myös kovin ihmeissäni(joskaan en yllättynyt) jos joku suomalainen aktiivinen jääkiekkoharrastaja tutustuu tähän käsitteeseen näinä päivinä ensimmäisen kerran.
Päällimmäinen ongelma ei ollut Suomen pelitapa, kutsutaan sitä sitten miksi tahansa, vaan se, mitä ihmettä sillä suomalaisella linjalla ylipäätään haettiin. Ok, ehkä kiireissäni kiskaisin ketjun pystyyn turhan hätiköiden, oikea paikka olisi kai ollut suoraan se Vapaan puolen Sihvos-ketju, mutta keskustellaan täällä sitten pelitavoista yleisemmin. Oli miten oli, minä valaistuin parin tunnin takaisesta huomattavasti. Lisäksi sain puolustaa Kalea yhden viestin verran.cobol kirjoitti:Olkoon se nyt millä nimellä tahansa, mutta kyllä nämä kaksi herraa ovat mahdollistaneet ja ennen kaikkea kehittäneet "suomalaisen linjan", jonka avulla maajoukkue on kyennyt menestymään kansainvälisesti katsoen välttävällä maalin- ja pelintekoresursseilla niinkin hyvin kuin on menestynyt.