Tekniikka&Talous verkkolehdessä oli mielenkiintoinen kirjoitus suomalaisista palvelun vastaanottajina. Tässä linkki juttuun, joka on lyhyt ja kannattaa lukaista:
http://tekniikkatalous.talentum.com/doc.te?f_id=711747
Niille, jotka eivät jaksa klikata linkkiä, kerrottakoon, että jutussa puututaan siihen tosiseikkaan, että suomalaiset asioivat mieluummin itsepalvelussa ja karsastavat toisen ihmisen kohtaamista. Viranomaisten kanssakin asioidaan mieluummin netin välityksellä ja kauppaliikkeissä palvelualtis ja kysymyksiä esittävä myyjä on monelle kauhistus. Ravintolassa häiritsee jos jatkuvasti käydään kyselemässä, maistuuko ruoka ja huoltoasemilla yli puolet tankkaa itsepalvelusta.
Olemmeko pudonneet liian hiljattain puusta vai onko Suomen asema eturivin IT-maana etäännyttänyt meidät ihmiskontakteista vai onko jälkimmäinen nimenomaan seurausta edellisestä. Suomessahan arvostetaan yli kaiken yksityisyyttä ja omaa rauhaa. Ennustanpa, että Saksassa kokeillut täysin henkilökunnattomat itsepalveluelintarvikeliikkeet tulevat vielä Suomeen ja ovat jättimenestys.
Jutussa mainitaan myös, että Suomi on otollinen kohde uusien nettipalvelujen testaamiselle, sillä ihmiset tarttuvat innolla kaikkeen uuteen, mikäli sen avulla vain voi välttää kohtaamisen toisen ihmisen kanssa.
Miten itse toimitte? Lähetättekö mieluummin sähköpostia, kuin soitatte tuntemattomalle henkilölle? Ahdistaako innokas myyjä? Kuinka laaja on oma henkilökohtainen reviirinne tai varoalueenne, jonka sisälle ei ole tulemista? Pitääkö tämä juttu tosiaan paikkansa ja mistä tällainen xenofobia oikein johtuu?
http://tekniikkatalous.talentum.com/doc.te?f_id=711747
Niille, jotka eivät jaksa klikata linkkiä, kerrottakoon, että jutussa puututaan siihen tosiseikkaan, että suomalaiset asioivat mieluummin itsepalvelussa ja karsastavat toisen ihmisen kohtaamista. Viranomaisten kanssakin asioidaan mieluummin netin välityksellä ja kauppaliikkeissä palvelualtis ja kysymyksiä esittävä myyjä on monelle kauhistus. Ravintolassa häiritsee jos jatkuvasti käydään kyselemässä, maistuuko ruoka ja huoltoasemilla yli puolet tankkaa itsepalvelusta.
Olemmeko pudonneet liian hiljattain puusta vai onko Suomen asema eturivin IT-maana etäännyttänyt meidät ihmiskontakteista vai onko jälkimmäinen nimenomaan seurausta edellisestä. Suomessahan arvostetaan yli kaiken yksityisyyttä ja omaa rauhaa. Ennustanpa, että Saksassa kokeillut täysin henkilökunnattomat itsepalveluelintarvikeliikkeet tulevat vielä Suomeen ja ovat jättimenestys.
Jutussa mainitaan myös, että Suomi on otollinen kohde uusien nettipalvelujen testaamiselle, sillä ihmiset tarttuvat innolla kaikkeen uuteen, mikäli sen avulla vain voi välttää kohtaamisen toisen ihmisen kanssa.
Miten itse toimitte? Lähetättekö mieluummin sähköpostia, kuin soitatte tuntemattomalle henkilölle? Ahdistaako innokas myyjä? Kuinka laaja on oma henkilökohtainen reviirinne tai varoalueenne, jonka sisälle ei ole tulemista? Pitääkö tämä juttu tosiaan paikkansa ja mistä tällainen xenofobia oikein johtuu?