Suomalainen courmé Antero

  • 1 863
  • 24

Kerro hieman ruokatavoistasi!

  • Perunat ja läskisoosi, kaikki muu on homoilua!

    Ääniä: 0 0,0%
  • Makaroonia joka käänteessä.

    Ääniä: 11 10,7%
  • Perunamuusia ja jauhellihakastiketta

    Ääniä: 9 8,7%
  • Kanaa ja riisiä

    Ääniä: 18 17,5%
  • Kalaa joka muodossa

    Ääniä: 3 2,9%
  • Sushia ja japanilaisia ruokia

    Ääniä: 2 1,9%
  • Pizzeriassa vähintään kerran viikossa

    Ääniä: 9 8,7%
  • Kunnon pihvi ja paistinperunat

    Ääniä: 21 20,4%
  • Aasialainen keittiö

    Ääniä: 7 6,8%
  • Italialainen keittiö

    Ääniä: 7 6,8%
  • McDonals

    Ääniä: 7 6,8%
  • Ranskalainen kallis ravinteli

    Ääniä: 3 2,9%
  • Jotain muuta: Mitä?

    Ääniä: 6 5,8%

  • Äänestäjiä
    103

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Kaikki paasaavat aina miten suomalaisilla on niin onneton ruokakulttuuri. Väitän aina tukka putkella vastaan! Tämähän on vain sodan-aikaista höpinää!

Mutta miten sen asia oikein on? Tehdäänpä pieni tutkimus jatkoajassa...
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Itse pyydystetty kuha kermakastikkeessa

Niin, itse olen sitä mieltä että itse väännetty kuha kermakastikkeessa on maailman paras setti, myös edesmenneen mummoni kalakeitot veivät kielen mennessään.

Nostaakseni vielä lisää omaa häntääni, mainittakoon että itse tekemäni lihakeitto saa aina aikaan ähkytilan.

Ensinmainitusta kuhasta kermakastikeesta saa vielä ylimääräisiä tippoja housuun jos on vielä sen omin käsin / omillä välineillä kalastanut.

Mitä taas tulee hienona pidettyyn ranskalaiseen keittiöön niin sanottakoon että en moista silkkipippeleiden tusaamista pidä minään muuna kuin törkeänä rahastamisena.


Täältä tähän
 
Viimeksi muokattu:

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Re: Itse pyydystetty kuha kermakastikkeessa

Viestin lähetti ervatsalo
Ensinmainitusta kuhasta kermakastikeesta saa vielä ylimääräisiä tippoja housuun jos on vielä sen omin käsin / omillä välineillä kalastanut.

Et, kai kuulu siihen "ihmisryhmään", joka kertoo harrastavansa kalastusta - todellisuudessa ryöstökalastaa paikallisen neliökilometrin järven sadalla 50 metrin verkolla:D
Paras kuulemani verkkopyytäjän kommentti, "mikä alamitta?"

Kuhan uistelu on sitten asia erikseen - taitoa ja kärsivällisyyttä vaativa kalastuslaji...

Parhaasta ruuasta piti kuitenkin kirjoittaa, eli loimutettu ja konjakilla liekitetty taimen - jawohl, sanois saksalainen;)
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Tuli muuten mieleen faijan täräyttämä lihakeitto.. Ei riitä että sitä paasaa kunnes ei pääse liikkumaan - se jää vaivaamaan hellalla ja paranee vaan joka kerta kun sitä heiman lämmittelee.

Muuten syön mielelläni Sushia. Mukavan kevyttä keskellä päivää.

Kalliissa ranskalaisessa saa olla yleensä valmis maksamaan, mutta kokemus voi olla sen arvoinen. Näissä maissa ruoka ravintoloissa on tosin niin vaihtelevaa ja hyvätasoista että, myös kulmaravintelissa saa tosi mahtavaa ruokaa.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vaikka tuo pihvi ja paistinperunat. Kanaruuat ja muutkin linnut menee, mutta kalaan kosken aikaisintaan nälkäkuoleman uhatessa. Korkeintaan sellaiset, missä on kalanmaku saatu tarpeeksi hyvin piilotettua, kelpaavat. Esim. kalapuikot.
 

Stonecold

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Muikkupotut, halstaroidut muikut (kastetaan julmaan vesisuolaliuokseen tulikuumina ja sipaistaan naamariin...), suolasiika, paistettu kala yleensäkin...kyllä kiitos!
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Melkein kaikki noista vaihtoehdoista tipahtaa, paitsi läskisoosi ja tuo aasialainen osasto, eli kiinalaiset ravintolat ja vastaavat. Liha on hyvää ja kana, mutta kala on aina maistunut erityisen hyvin ja nykyään yhä paremmin.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Kaikki nappaa lihasta kalaan ja aina suureen herkkuun eli kanaan. Kana ja riisi vie silti ylivoimaisesti voiton näistä vaihtoehdoista. Jotain hyvää aikoinaan sentään koulussakin oppi, meinaa tuon herkun päälle ymmärtämään.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Kana on pojat vaarallista....

Näin eräs kreikkalainen baarimikko!
Hän kertoi Kreikan armejian tarjoavan kanaa sotilaille vähintään kerran viikossa. Kana sisältää naishormooneja ja pitää näin miehen seksihalut aisoissa.

En malttanut olla kommentoimatta kertomalla hänelle että täällä pohjoismaissa eivät miehet juo kaljaa, sillä myös oluessa on naishormooneja.
-Mitä? Ei voi olla totta, sanoi baarimikko tyrmistyneenä.
-Kyllä, vastasin minä, juo kymmenen kaljaa ja katso - et osaa ajaa enää autolla etkä pysty puhumaan järkeviä...
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Eläköön hyvä ruoka!

Tunnustaudun varsinaiseksi "gastronautiksi". Kyllä se Ervatsalon värikkäästi kuvailema "silkkipippelijengi" on ainakin toistaiseksi omannut eri kantapaikan kuin allekirjoittanut. :)

Nykyään ihmiset ovat niin kiireisiä, että lounaaksi "nautitaan" vain jotakin nopeasti hotkittavaa, toisin sanoen ruokailun tarkoitus on pelkästään nälän poistaminen, ei hyvästä ruoasta nauttiminen yhtenä päivän kohokohdista.

Olisi kuitenkin väärin ja kohtuutonta rajoittua vain yhteen annetuista vaihtoehdoista. Vaimon kesämökillä väsäämä kalasoppa Nauvon puhtailta (toistaiseksi) vesiltä saadusta taimenesta höystettynä valoisana kesäyönä itse naapurin pellosta hankituilla perunoilla (lupa on naapurilta) on mitä hienoin makuelämys!

Kotiruokaa ei mikään voita, mutta mitä sitten kunkin kohdalla tämä käsite pitää sisällään. Muistan minäkin Mummo-vainaan voilla, kermalla ja rakkaudella paitsi itse ruokaan, myös ruokailijoihin, valmistamat unohtumattomat lihapullat, perunaamuusit ja erilaiset luovan mielikuvituksen tuotteet, joilla korvattiin hänen ulottumattomissaan olleet kallimmat herkut. Syvä kumarrus hänelle näin jälkeenkin päin.

Alas menevät mitä suurimmalla mielihyvällä niin etanat, erilaiset ravut kuin mäditkin. Samoin riistan hienon maun soisi tulevan useammalle tutuksi. Monia vaivaava ennekkoluuloisuus estää heitä nauttimasta mitä hienoimmista makuelämyksistä, jotka eivät todellakaan ainakaan itse valmistettuna tule edes kalliiksi.

Kaikkein karmeinta on katsoa etelän lomallaan olevia maanmiehiä, jotka sankoin joukoin suunnistavat jonkun ex-suomalaisen omistamaan lihapullaravintolaan syömään "kotiruokaa". Hittojako sinne asti yleensä edes vaivutuu, jos kaiken pitää olla kuin omassa olohuoneessa? Onko kotisohva mahdollisesti matkalaukussa?

Tarjolla olevia paikallisten keittiöiden tuotteita ei todellakaan kannata ylenkatsoa. Itse olen syönyt matkoillani niin kaikkia mahdollisia meren eläviä kuin apinan aivojakin. Koskaan en ole katunut sitä, että olen jotain uutta ja ihmeellistä maistanut. Kaikesta ei tarvitse pitää, mutta paljon menettää, jos jättää maistamatta!

Mielikuvitusta käyttämällä ja ennakkoluulonsa edes hetkeksi unohtamalla saattaa löytää aivan uuden makujen kiehtovan maailman.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Savukalaosastolle mennään ja vahvasti, kun puhutaan meikäläisen osalta todellisista herkuista. Melkeinpä kaikki käy, jos savustuksesta on kyse, mutta onhan toki lohi kalojen kuningas, kirjolohikin käy paremman puutteessa, samoin taimen. No, yleensäkin lohikalat ja ahven. Miksei hauestakin saa maukkaan, mutta se vaatii jo muutakin kuin ripauksellisen suolaa. Kuha ja made, kampela on kaikkein paras, mutta pirun harvinainen. Ankeriasta en sen sijaan suostu syömään, vaikka hyvä kai sekin olisi. Minä en raadonsyöjään koske vaan eipä ole tarjottukaan. Jaa niin, yksi herkku jäi mainitsematta. Halstaroitu nahkiainen, ai jai sitä makua! Sitä vain ei oikein saada meiltä päin, mutta Pohjanmaalla käydessä sitä on pakko hankkia vaikka kivenkolosta.
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Viestin lähetti Suomi-Salama
Savukalaosastolle mennään ja vahvasti, kun puhutaan meikäläisen osalta todellisista herkuista. Melkeinpä kaikki käy, jos savustuksesta on kyse, mutta onhan toki lohi kalojen kuningas, kirjolohikin käy paremman puutteessa, samoin taimen. No, yleensäkin lohikalat ja ahven. Miksei hauestakin saa maukkaan, mutta se vaatii jo muutakin kuin ripauksellisen suolaa. Kuha ja made, kampela on kaikkein paras, mutta pirun harvinainen. Ankeriasta en sen sijaan suostu syömään, vaikka hyvä kai sekin olisi. Minä en raadonsyöjään koske vaan eipä ole tarjottukaan. Jaa niin, yksi herkku jäi mainitsematta. Halstaroitu nahkiainen, ai jai sitä makua! Sitä vain ei oikein saada meiltä päin, mutta Pohjanmaalla käydessä sitä on pakko hankkia vaikka kivenkolosta.

Nahkiainen on paitsi erinomainen, myös raadonsyöjä, joten kokeilehan sitä ankeriastakin ihan rauhassa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kala, kana, liha, kasvikset, salaatit, juustot, kaikki menee. Hienostopaikoissa en ole koskaan käynyt, enkä missään kovin eksoottisissakaan, mutta voisi kokeilla joskus. Kaloista parasta on lohi eri muodoissaan ja neulamuikut. Kana ja riisi on uskomattoman hyvää, liha menee alas runsain mitoin. Juustot ja salaatit ovat myös herkkujani, kuten hedelmätkin. Oikeastaan ainut, mihin en koske vapaaehtoisesti, on mämmi.

Ruoka on elämän suola!
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Oloneuvos
Nahkiainen on paitsi erinomainen, myös raadonsyöjä, joten kokeilehan sitä ankeriastakin ihan rauhassa.

No joo, olet kyllä oikeassa, mutta koko on huomattavasti pienempi. Ankeriassaaliista olen kuullut eräältä kalastajalta sen verran, että kummasti saalismäärät kasvoivat pohjoisella Itämerellä juuri Estonian onnettomuuden jälkeen...
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Minä teen mauttavaa ruokaa ~1½ eurolla. :)
 

Mr.Big

Jäsen
Kaikki muu käy mainioisti, mutta sushin ja McDonadsin jätän muitten huoleksi. Raakana en syö kuin suolalohta (ja siitakin voidaan keskustella onko se raakaa suolattuna).
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Mr.Big
Kaikki muu käy mainioisti, mutta sushin ja McDonadsin jätän muitten huoleksi. Raakana en syö kuin suolalohta (ja siitakin voidaan keskustella onko se raakaa suolattuna).

Suosittelen testaamaan! Käymme syömässä Sushia kaksi kertaa viikossa. Usein on mukana ensikertalaisia, jotka ovat ihastuvat hommaan.
Suhsista joko pitää tai sitten ei, mutta kannattaa kokeilla!
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Kaikki kelpaa, mitä eteen kannetaan. Ja se näkyy myös ulkomuodossa. Tuosta listalta meni ääni kunnon pihville (verisenä) ja paistetuille perunoille...
 

Babe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kadonnut

..kaikki kasvissyöjät näköjään!

Omassa ruokavaliossa:
makeiset
mainitut rehut
kala ja äyriäiset
kana
-tässä järjestyksessä :o

Salaatit, keitot, pasta, riisi (ja risotot) ja nuudelit (siis ei ne jamjamit ym). Ei mitään kermassa uitettua..
 

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pastasta makaronista ja muusta syntyy opiskelija kukkarolla tiukempina aikoina mitä maittavimpia makuelämyksiä.
Ruuanlaitto on mukavaa, kuten leipominenkin. Spesiaalejani ovat sämpylät ja raparperipiirakka, sekä erilaiset pastat. Ajan puutteen vuoksi yleensä ikävä kyllä tulee tehtyä vain jotakin pikaista.
 

Prookie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jos näistä kaloista puhutaan, niin ne voi jakaa syömäkelpoisuuden mukaan neljään luokkaan.

A-luokka: Merilohi
-Kalojen kuningas

B-luokka: Taimen, kirjolohi, harjus, siika, kuha, kampela
-Kalojen parhaimmistoa

C-luokka: Ahven, made, ankerias, nahkiainen, muikku, taimen
-Ihan hyvää syötävää paremman puutteessa

Ö-luokka: Hauki, lahna + muut särkikalat, Heimon kalan graavi, savu ym. lohet, kalapuikot(onko niissä muka kalaa?), taimen
-Näitä ei pidä päästää sataa metriä lähemmäksi ruokapöytää

Taimen on sen takia useammassa luokassa, koska sen maku vaihtelee todella paljon. Parhaimmillaan maku on melkein kuin merilohessa, huonoimmillaan haukikin maistuu paremmalle.

Ja näistä Heimon kaloista täytyy sanoa sen verran. että ne kannattaa jättää suosiolla rauhaan. Todennäköisesti ne on tehty marketin kalatiskeillä ikuisuuden lojuneista kaloista joille ei ole keksitty muutakaan käyttöä.
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ollaan vaimon kanssa...

...kanaruokien ystäviä. Yksinkertainen, mutta sitäkin maukkaampi kanaruoka syntyy, kun laitetaan samaan kattilaan paprikaa, sipulia, kanasuikaleita, soijakastiketta, currypastaa, korianteria ja kookosmaitoa. Jasmin-riisin kera tarjoiltuna erinomainen herkku. Kokeilkaapa "piruuttanne". Tarkemman ohjeen löytää kookosmaitopurkin kyljestä. Kookosmaitoa myydään säilykepurkissa.
 

Remo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ruokaa, ruokaa

Tässäpä mukava aihe, sillä ruokahan se miehen tiellä pitää. Heti kärkeen pitää myöntää, että olen aika runsasruokainen, eli aina ei tärkeintä ole ruoka, vaan sen määrä. Tämän äänestyksen vaihtoehdoista äänestin pihviä paistinperunoilla.

Minä en lähtisi eri ruokakulttuureja arvostelemaan, vaan listaan tähän erilaisia ruokia + juomia joihin meikäläinen on mieltynyt:

makaronilaatikko + rasvaton piimä
lihapullat muusilla ja kermakastikkeella + rasvaton piimä
poronkäristys muusilla + olut
silakkapihvit muusilla + vesi
paistettu kuha/ahven + vesi
makkarakastike muusilla + rasvaton piimä
pihvit paistin-, valkosipuli- tai ranskanperunoilla + olut/viini
kiinalainen ruoka + vesi
mexikolainen ruoka + olut
erilaiset pastat + viini
lasagne + olut
pizzat + olut
kebab + olut/vesi
mustaa makkaraa + tölkki maitoa
hampurilaiset + Coke

Muistakaa, vihannekset eivät kuulu ruokaan, ne kuuluu kattaukseen. Älkääkä iljetkö kysyä painoani...
 

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mä tykkään uunilohesta kermakastikkeessa, erilaisista perunalaatikoista (kinkku-, jauheliha-), lasagnesta, pizzasta, sienistä, kanasta... Melkein kaikki menee, paitsi veriruoat eettisistä syistä (en kyllä söis muutenkaan) ja maksaruuat ihan vaan sen vuoks, että maksa ei mene kurkusta alas. Sianlihan syönti on jäänyt vähemmälle kun kerran löysin suikalepaistista semmosen ihme suolenpätkän.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Remon lista..

... sai kuolan valumaan suupielistä!

Pari pikkujuttua kuitenkin:

Silakkapihvit ja muusi... sitä saa usein täällä nuuskahuulien maassakin. Siihen kuulu tosin aina myös puolukkahillo! Ilman sitä ei tuu kyllä muuten mitään.

Toinen juttu on maito! Eikö se ole vain lapsia ja vasikoita varten:D
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös