Pitäisikö vaihtaa joukkue vai valmentaja. Kuinka pitkä pitää olla tappioputki että valmentajan vaihtamista saa vaatia. Koko ajan tulee turpiin, toinenkin puski jo punoittaa.
Mielestäni joukkueesta aistii sen, ettei se pelaa enää valmentajalleen. Halutonta hiihtelyä kiekon perässä. Niin huikea kuin Suikkasen CV tähän saakka onkin ollut, ei tämä joukkue voi olla Saarenheimoista huolimatta näin surkea.
Uutta tilalle, huonommin ei voi enää mennä.
Olen innolla etsimässa keinoja jolla saataisiin muutoksia nykyiseen tilanteeseen jossa turpaan tulee siinä määrin mittavasti ettei entiset mustelmat ehdi edes vaalentua. Jos sinulle riittää, että puhaltelet omiin tai Kaitsun muniin ei se ole minulta pois.
Rosterin kasaaminen on epäonnistunut tälle kaudelle, ihmettelen kohtuullisen paljon jos sitä ei saa arvostella.
Jos Kaitsusi saa purjeet käännettyä minun intoni kiittää. Mutta jotakin tässä tilanteessa on tehtävä.
Mielenkiintoista. Sinullakin alkaa taas pelittää nukutun yön jälkeen.
Se on hyvä, että etsitään keinoja joukkueen kurssin oikaisemiseksi ja hienoa, että sinäkin olet lusikkasi soppaan laittanut. Sinälläänhän tämä ketjunavaus oli varmaan sinulta suora (hyvin onnistunut) provo, jotta saisit meidät lahtelaiset jääkiekonystävät joukoin syöksymään tänne palstalle.
Suikkanen ei ole minulle mikään koskematon "midas", "velho" tai mikään kiekkojumala. Viime kaudella monet olivat jo antamassa miehelle täälläkin vaikka mitä titteleitä, mutta itse pidin silloinkin miestä vain hyvänä valmentajana.
Paljastan nyt ajattelutapani kokonaan. Toivola oli vetänyt viimeksi Ässät 2006 hopealle, jonka jälkeen mies kävi epäonnistumassa Lukossa parin kauden ajan. Toivolalle annettiin Pelicansissa yksi kokonainen kausi ja toistakin n. 15 peliä aikaa näyttää osaamisensa. Oli perusteltua antaa potkut, kun meno oli tasaisen epävireistä. Taustalla oli vielä Räsäsen Pasi odottamassa, joka oli ollut mukana jo Aravirran ajoista asti ja toiminut myös menestyvämmän Pelicans-joukkueen taustalla.
Nyt Pelicans on juuri voittanut seurahistoriansa ensimmäisen hopean, joka voitettiin monen asian mennessä kohdalleen ja lumipallon tai paremminkin lumivyöryn alettua vyöryä oikeaan suuntaan. Keväällä tehtiin kaikki, että parhaat hopeakauden pelaajista jäisivät. Sitten kun nämä lähtivät, niin ei ehkä tehty ihan kaikkea organisaatiossa, että oltaisiin saatu parhaat tilalle. Ykkösroolien senttereiden hankinnatkin jätettiin aivan loppukesään ja toivottiin ilmeisesti Hodgman-ilmiön uusiutumista.
Monesti yksittäisten henkilöiden roolia joukkueurheilussa. Sama pätee jääkiekkovalmentamiseen. Tilastot osoittavat, että vain aniharvoin ykkösvalmentajan vaihtaminen on SM-liigassa tuonnut merkittävää muutosta joukkeiden tekemisiin. Minä en palvo henkilöitä. Voin sanoa suoraan, että Suikkanen on valmentanut ja koonnut joukkuettaan huonosti tällä kaudella. Mies tietää sen luultavasti itsekin.
Nyt on kysymys periaatteesta potkiakko valmentaja vai ei. Myönnän, että minulla vaakakupissa painaa Suikkasen viime kausi ihan yhtä paljon kuin Toivolalla painoi hänen ensimmäinen kautensa Pelsussa hänen saadessaan potkut. Näytöt oli annettu.
Suikkasella on kokemusta Tepsin nostamisesta sääleihin pohjamudista saman kauden aikana hypättyään kesken kauden mukaan (2008-2009?). Nyt sijoittaisin rahani Suikkaseen, että hän nostaa tämän jengin ylös tuosta tilanteesta 9 kertaa kymmenestä.
Aina voidaan tietenkin spekuloida, että jos Suikkasella on sopimus ensi kaudesta muualle, niin mikä hänen motivaationsa on valmentaa tätä rämpivää Pelsu-laumaa? Mies on näyttänyt tässäkin organisaatiossa jo kykynsä ja tehnyt seurahistoriaa. Tässä hypoteesissä, jos Pelsujen seuraavan kauden valmentaja olisi vapailla markkinoilla, niin kysehän olisi vain taloudesta sitten.
Sinä olet myös valmis vetämään valmentajapotkuillasi alas historiallisen pitkän voitollisten tulosten sarjan, jota Kaarna kumppaneineen on ylläpitänyt tiukalla ja ammattitaitoisella johtamisellaan. Tähän valmentajapotkut ja uuden palkkaaminen, niin varmasti voidaan saada muutamilla pelaajamuutoksilla isokin tappio seuran talouteen, josta taas kärsii seuraavien kausien joukkueiden muodostus.
Missä on realismi? Ei yhden huonon kauden vuoksi kannata laittaa koko luotua hyvää riskialttiiksi.
Siunaukseni saa Kaarnan maltillinen tapa johtaa. Tähän asti on tultu vuodesta 2005. Se on ollut pitkä matka. Nyt on aika tehdä jotain uutta suomalaisessa jääkiekkoilussa:
Olla antamatta potkuja päävalmentajalle!
edit: Toivottavasti edes Tomi Tiilikainen luki tämän loppuun asti. Mies kun on ihmetellyt twitterissä pistekeskiarvojensa kera, että miksi Suikkasta ei kritisoida yhtä paljon kuin Toivolaa aikoinaan.