Itse näen yhden aivan loistavan seikan, mikä poikii monta muuta hyvää asiaa Tapparan pelissä. Nimittäin se kiekon omissa siirtelyhän on loppunut vihdoin ja viimein, mitä monta kautta Tapparassa harjoitettiin ja mikä sotii omia kiekkokokemuksiani vastaan todella rajusti. Jokainen syöttö omalla alueella on riski, en kuitenkaan kannata roiskimista/rännikiekkoja, mutta en myöskään Kalpalaista omiin peruuttelua.
Nyt kun kiekkoa pelataan pääasiassa eteenpäin ja melko nopeasti, saattaa huonollakin pelillä voittaa, koska vastustajan karmeimmat hulabaloot Tapparan hyökkäysalueella jäävät pois. Niistähän suuri osa viime, ja varsinkin sitä edellisellä kaudella, syntyi ihan omista syöttövirheistä omalla puolustusalueella.
Olen miettinyt usein sellaistakin seikkaa, että minkälaiset lukemat esimerkiksi Jori olis takonut, mikäli pelityyli olisi viime vuonnakin ollut lähempänä tälläistä, eikä sitä että joka jätkä kiertää ensin oman maalin jonka jälken hyökkääjät pörrää keskialueella turhaan 15 sekuntia kun pakit pallottelee kiekon kanssa oman maalin takana ja vastustaja karvaa rintakarvat pystyssä. Sitten aloitetaan hyökkääminen, mikäli kaikki menee putkeen, ja sillon hyökkääjistä osa jo menee vaihtoon.
Niin, eli kiekon omalla-alueella oloaika on vähentynyt rajusti, jolloinka se saattaa lipsahtaa vastustajan maaliin eikä omiin. Mitään tilastoa ei minulla ole, mutta Tapparahan on tehnyt varsin mukavasti maaleja, vaikka miehistö on varsin nimetön.
Olisiko jääkiekko kuitenkin niin yksinkertainen laji, että "pelaa kiekkoa eteenpäin ja toimita se vastustajan maalille" niin pelastut? Toki otteista paistaa myös erilainen äijämäisyys, Tuukka ei ole enää yksin vaan muutkin pelaavat tunteella taklaten, ja se vetoaa varmasti suurimpaan osaan meitä yleisöä. Luulisi vain yleisömäärän nyt kasvavan.
Mitä tulee Topoon, näyttää hieman keksenkuntoiselta, mutta pistetahti silti huima. Hauska nähdä keväälle asti mihin mies yltää.