Starfield – artefaktien (ja kinkkuvoileipien) perässä ympäri avaruutta

  • 3 653
  • 29

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Kermaperse täällä terve, nopeita negatiivisia ranskalaisilla viivoilla:

- Avaruusalus on ihan turha, pelkkä teleporttihuone.
- Loottaaminen ihan turhaa, hyödyllisiä tavaroita hankala löytää.
- Tehtävät ovat idioottimaisia. Juttele tälle, pikamatkusta toiselle planeetalle kolmen ruudun kautta ja juttele toiselle henkilölle. Palaa takaisin. Ihme ettei avaruudessa ole puhelimia.
- Tehtäviin on järjestään vain yksi ratkaisu, ymmärrettävää kymmenen vuotta sitten, nyt ei kun puhutaan ”avoimen” maailman pelistä.
- NPCt ovat taulapäitä ja mikään mitä hahmo tekee ei vaikuta näiden suhtautumiseen. Päälle huono animointi AAA-pelille ja huono dialogi.

Nuo nyt nopeasti mitä tuli mieleen. Haluttiin iso avoin maailma ja bethesdamainen seikkailu. Saatiin pieniä putkia ja tyhjiä maailmoja vanhentuneilla tehtävillä. Iso pettymys ollut. Varsinkin kun samalla pelaa Baldurs Gate 3:sta.
 

Särkilauma

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, RoKi, Sharks, Lions, Seahawks
Onko tässä yhtäläisyyksiä Outer Worldsiin? Sen rajattu maailma sopi omaan pelityyliin paremmin kuin Skyrimin jne. täysin avoin maailma kun aina eksyn haahuilemaan ja punaisen langan kadottua jää peli yleensä kesken.
 

Höylis

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Onko tässä yhtäläisyyksiä Outer Worldsiin? Sen rajattu maailma sopi omaan pelityyliin paremmin kuin Skyrimin jne. täysin avoin maailma kun aina eksyn haahuilemaan ja punaisen langan kadottua jää peli yleensä kesken.
Itselle tuli heti tämä peli myös mieleen. "Open world" mutta ei sinne päinkään. Odotin enemmän lentelyltä ja avaruuden tutkimiselta, mutta ei taida tuo pelimoottori riittää siihen.
 

Harhasyöttö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP sympatiat: HIFK
Mua ei haittaa tämmönen "näennäinen " open world. Nyt on ekat 5 tuntia takana ja olen kyllä muuten pitänyt paljon, mutta onhan toi pelimoottori hieman vanhentunut. Harvemmin sitä nykyään tulee lataustaukoja siinä, että menet alukseen sisään tai siitä ulos tai että menet vähänkin isompaan rakennukseen sisään.

Lisäksi kun on tottunut uuden konsolisukupolven aikana tuohon 60 fps, niin meni kyllä hetki totutella tohon 30 fps.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kermaperse täällä terve, nopeita negatiivisia ranskalaisilla viivoilla:

- Avaruusalus on ihan turha, pelkkä teleporttihuone.
- Loottaaminen ihan turhaa, hyödyllisiä tavaroita hankala löytää.
- Tehtävät ovat idioottimaisia. Juttele tälle, pikamatkusta toiselle planeetalle kolmen ruudun kautta ja juttele toiselle henkilölle. Palaa takaisin. Ihme ettei avaruudessa ole puhelimia.
- Tehtäviin on järjestään vain yksi ratkaisu, ymmärrettävää kymmenen vuotta sitten, nyt ei kun puhutaan ”avoimen” maailman pelistä.
- NPCt ovat taulapäitä ja mikään mitä hahmo tekee ei vaikuta näiden suhtautumiseen. Päälle huono animointi AAA-pelille ja huono dialogi.

Nuo nyt nopeasti mitä tuli mieleen. Haluttiin iso avoin maailma ja bethesdamainen seikkailu. Saatiin pieniä putkia ja tyhjiä maailmoja vanhentuneilla tehtävillä. Iso pettymys ollut. Varsinkin kun samalla pelaa Baldurs Gate 3:sta.
Olin lähtökohtaisesti hyvin skeptinen Starfieldin suhteen ja suorastaan oletin, että en tule tästäkään pitämään, eli käy samoin kuin muille Bethesdan peleille omalla kohdalla.

Olin väärässä. Starfield on paras pelaamani yksinpeli 15 vuoteen (silloin julkaistiin ensimmäinen Mass Effect PC:lle). Ei missään nimessä virheetön, mutta iso avoimen maailman peli, joka on täynnä tekemistä.

Avaruusalus ei ole turha. Ymmärrän kyllä pointtisi tähän liittyen ja en ole tuohon toteutukseen täysin tyytyväinen itsekään, mutta turha se ei silti ole. Aluksen taistelukyvykkyys ja rahtitilat ovat merkittävässä roolissa, jos alusta haluaa oikeasti hyödyntää. Lisäksi sinne saa craftaukseen tarvittavat pöydät, jolloin ei tarvitse matkustaa mihinkään voidakseen hoitaa craftaushommia.

Loottaaminen ei todellakaan ole turhaa. Itsekin olin aluksi loottaamisen suhteen aika pihalla ja se kieltämättä tuntui vähän turhalta, mutta kun hiljalleen on oppinut mitä kannattaa poimia mukaan ja mitä ei, sekä pystyy kantamaan enemmän tavaraa ja alukseen mahtuu lähes loputtomasti tavaraa, niin loottaamisen arvon todellakin ymmärtää. On erittäin oleellista löytää jatkuvasti parempaa tavaraa omaan käyttöön, sekä tehdä myymällä rahaa, että voi ostaa kaikkea tarpeellista. Lisäksi loottaamalla voi saada kaiken craftauksessa tarvittavan, eikä tarvitse materiaaleja juurikaan ostaa. Nykyisellään tarpeellisten tavaroiden löytäminen ja loottaaminen sujuu varsin kätevästi, eikä ylimääräisen turhan tauhkan kanssa tarvitse kuluttaa aikaa.

Osa tehtävistä on toki aika tympeitä, jos niitä lähtee yksittäin hoitelemaan, mutta valtaosaa näistä ei ole tarkoituskaan tehdä idealla "heti", vaan hoidetaan useampia asioita kerralla, kun mennään tiettyyn kohteeseen. Saan usein 5+ tehtävää kerralla etenemään tai valmiiksi, kun matkustan vaikkapa New Atlantikseen. Sitä en oikeasti ihmettele, että kommunikaatio "puhelimen" välityksellä ei oikein avaruuden läpi onnistu. Toki olisi kätevää hoitaa jutustelua menemällä vain planeetan kiertoradalle tms, mutta toisaalta on mukava jalkautua kaupunkeihin aina välillä.

Tehtäviin on erittäin usein useampia ratkaisuja. Vähintäänkin vaihtoehtoina on selvittää asia puhumalla tai väkivalloin. Välillä jopa täytyy tehdä vaikeita valintoja, joilla on vaikutusta koko loppupelin ajan.

NPC:t ovat kyllä vähän taulapäitä, mutta kyllä niitä kavereita saa suututettua, jos ei satu olemaan luonnostaan samaa mieltä asioista tai yritä väkisin miellyttää. Dialogia pelistä löytyy niin valtavasti, että huonoakin materiaalia mahtuu mukaan varsin paljon, mutta aika hyvin sen kanssa selviää, jos ei ota liian vakavasti.

Itselle suurin yllätys on taistelun hauskuus. Liikkuminen ja ampuminen on oikein sujuvaa, sekä tuntuu hyvältä. Vihollisten tekoäly on ihan ok tasolla, kun hakeutuvat suojaan, juoksevat karkuun ja jopa parantelevat itseään kesken taistelun. Boost pack on hieno keksintö ja tekee liikkumisesta erittäin hauskaa.

Tarinan suhteen on vähän vaihtelevat fiilikset. Päätarina ei ole erityisen loistava, mutta sivussa kulkevat isommat tehtäväkokonaisuudet ja tarinapohjaiset sivutehtävät ovat välillä todella kovaa kamaa. Jos kiinnostaa tutustua ja uppoutua pelimaailmaan, niin taustatarinaa löytyy valtavat määrät joka puolelta.

Tämä peli ei takuuvarmasti maistu kaikille, mutta isolle osalle ihmisistä voi olla yksi parhaista peleistä koskaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös