Mainos

Star Wars: Episode II

• 4 151
  • 70

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Montreal Canadiens
On se kiva lukea kommentteja täältä. Etenkin Blues-fanit tietävät mitä hajuton, mauton, väritön, mitäänsanomaton tarkoittavat, joten heitä lienee uskominen tässä asiassa.:D

Mistähän plagioinnista M-C oikein horisee? LOTR oli olemassa jo tuossa 50-luvulla, joten jos joku on plagioinut niin Lucas. Tähtien Sodassahan on monia viitteitä erilaisiin sci-fi-tarinoihin (Fritz Langin Metropolis) ja sankaritaruihin. Siitä ei pääse mihinkään. SW on oikeastaan nykyaikainen Pyöreän Pöydän Ritarit.

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
nähty on.

Ja loistavaa oli. Episode I oli silkkaa hölynpölyä, mutta II:ssa kaikki alkoi pikkuhiljaa nivoutua yhteen alkuperäisen trilogian kanssa. Laittoi kyllä odottamaan Episode III:sta kuin kuuta nousevaa, tai oikeastaan enemmän, kuin mitään muuta elokuvaa aikaisemmin.

Ai niin, leffan jälkeen oli jo pakko käydä ostamassa pari SW-figuuria. Ja uusi valomiekka on saatava. Se Dookun käyrä vehje* näytti mielenkiintoiselta.

* = No niin, kaikki perverssit, jota ajattelivat kaksimielisesti Kreivin käyrästä vehkeestä voivat hävetä. HYI!.

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika paha sanoa mitään elokuvasta.
Hyvä se oli, mutta ei se huono olisi voinutkaan olla.

Parempi kuin ykkösosa, ehdottomasti.
Mutta ei vieläkään lähellä sitä tunnelmaa mikä tulee kun katsoo alkuperäistä trilogiaa.

Monte-Cristo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Sens, sympatiat Kerholle
Viestin lähetti teemu_s
Mistähän plagioinnista M-C oikein horisee? LOTR oli olemassa jo tuossa 50-luvulla, joten jos joku on plagioinut niin Lucas. Tähtien Sodassahan on monia viitteitä erilaisiin sci-fi-tarinoihin (Fritz Langin Metropolis) ja sankaritaruihin. Siitä ei pääse mihinkään. SW on oikeastaan nykyaikainen Pyöreän Pöydän Ritarit.
-Tästä lähtien käytän aina hymiöitä. Tästä lähtien käytän aina hymiöitä. Tästä lähtien käytän aina hymiöitä. Tästä lähtien käytän aina hymiöitä. Tästä lähtien käytän aina hymiöitä. Tästä lähtien käytän aina hymiöitä. Tästä lähtien käytän aina hymiöitä. Tästä lähtien käytän aina hymiöitä.

Ja kunnolla kanssa.
:D :D :cool: ;) ;)

Piih...

railwayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät (& Devils)
Tulipahan käytyä tämäkin pätkä katsomassa. Elokuvana Episode 2 on kieltämättä uskomattoman kökkö, siitä ei pääse mihinkään. Alkuperäisen trilogian henki on tipotiessään ja tilalle on tuotu tekniikkaa ja efektejä sekä vauhtia. Eihän tämä miksikään mestariteokseksi ollukaan tarkoitettu, vaan yhden kokonaisuuden osaseksi ja sen tehtävän elokuva kyllä täytti. Jedi-filosofian tilalle on usein tullut Jedi-miekka, mitä itse pidän taka-askeleena.

SciFiä:hän Star Warsit on mitä puhtaimmin, sanoi Lucas mitä halusi. Tosin se on myönnettävä, että sitä Scienceä vain on tässä sarjassa varsin vähän ja sekin kaikki melkeinpä tekniikassa, jolla itse elokuva on tehty.

Taito-Ojanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Kärpät
Viestin lähetti railwayman
SciFiä:hän Star Warsit on mitä puhtaimmin, sanoi Lucas mitä halusi. Tosin se on myönnettävä, että sitä Scienceä vain on tässä sarjassa varsin vähän ja sekin kaikki melkeinpä tekniikassa, jolla itse elokuva on tehty.

Höpö, höpö. Kerropa minulle, moniko scifileffa alkaa sanoilla "long, long time ago in a galaxy far, far away"? Tuohan on kuin suoraan jostain sadusta. Minusta sitä ei voi sen selkeämmin itse elokuvassa enää katsojalle kertoa. Kyseessä on siis fantasiasatu, jossa vain sattuu olemaan tieteiselokuvan elementtejä, ei toisinpäin. Lucas teki päätöksen varsin tietoisesti, koska hän halusi päästä eroon tieteiskirjallisuuteen liittyvistä lainalaisuuksista. Nyt ei tarvi ruveta tosikoille selittämään, että miten siellä avaruudessa voi kuulua ääniä, kun se EI OLE scifiä.

En muuten kertakaikkiaan ymmärrä niitä ihmisiä, jotka odottavat Star Wars -sarjalta pohdiskelevaa yhteiskuntakritiikkiä tai jotain muuta kuin mustavalkoista hyvän ja pahan vastakkainasettulua. Kaikkiin elokuviin ei voi käyttää samoja arvostelukriteerejä. Mitä jos minä alkaisin haukkumaan Gattacaa, koska siinä ei ollut toimintaa nimeksikään eikä efektejä senkään vertaa? Jotain typerää pohdiskelua vain. Koko kritiikki olisi jo lähtökohdiltaan naurettava. Elokuvia pitää arvostella niiden lähtökohdat huomioonottaen. Mutta jos kerta Tähtien Sodat ovat scifiä, ne kuuluvat samaan lajityyppiin Gattacan kanssa, ja niitä voi siis vertailla. Voisin ottaa siis Tähtien Sodan vertailukohdaksi Gattacaa ja haukkua sen lyttyyn noilla yllämainituilla kriteereillä. Minusta siinä ei vain olisi järjen häivää. Parempi vertailukohta on Sormusten Herra, ja siinä vertailussa nämä uudet Tähtien Sodat häviävät pahemman kerran.

railwayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät (& Devils)
Ketjun alussa mjr ja pari muuta nimimerkkiä käsitteli Sci-Fiä varsin ansiokkaasti. Minusta Sci-Fi on usein lajityyppi, joka lähinnä antaa ympäristön tai maiseman (avaruuden ym), jossa joko kirjailija tai ohjaaja voi tarinansa kertoa. Se ettei George Lucas ole kaikilta osin piitannut tieteiskirjallisuuden lainalaisuuksista ei muuta sitä tosiseikkaa, että Star Warsit ovat silti SciFiä. Niitä samoja lainalaisuuksia kiertää teoksissaan muutkin taiteilijat.

SciFissä on useita koulukuntia, itse en ole mitenkään kiihkeä lajityypin ystävä, Asimovit olen lukenut, jotka käsiini olen saanut, joitakin muitakin yksittäisiä kirjailijoita on tullut luettua. Muutama Asimovin teos on niin tyylipuhdas dekkari kuin olla voi, silti ne katsotaan SciFin klassikoiksi. Star Warsin leimaaminen seikkailuelokuvaksi tekisi vääryyttä sen lajityypin muille teoksille, vaikka elementit ovatkin pitkälti yhteisiä. Star Warsit ovat varsin lähellä myös fantasia kirjallisuutta (tai elokuvia), sillä miekan ja magian tilalla on nyt miekka ja uskonto (zen-jedismi). Tämä koskee kuitenkin vain miekkailukohtauksia, sillä muuten ympäristö ja tapahtumat poikkeaa toisistaan hyvinkin paljon.

Siinä mielessä olen Taito-Ojasen kanssa samaa mieltä, että aika lähellä satua liikutaan tai ehkäpä on parempi puhua tarusta. On selkeä hyvä ja selkeä paha, joten asetelmat katsojalle on siltä osin helppo. Minulle Tähtien sodat ovat olleet yksittäisinä elokuvina melkoisen vaisuja esityksiä, Imperiumin Vastaiskua lukuunottamatta, jota pidän selkeästi parhaimpana elokuvana koko sarjasta. Kuitenkin alkuperäinen trilogia oli kokonaisuutena toimiva paketti, jossa Lucas oli onnistunut luomaan täysin oman maailmansa, jossa tarinansa kertoo ja tämä kokonaisuus on ainakin minua viehättänyt usean katsomiskerran verran. Samoin käynee näille uusillekin episodeille, jotka tuntuvat olevan yksittäisinä elokuvina pettymyksiä, mutta epäilen uuden trilogian taas toimivan kokonaisuutena erittäin hyvänä pakettina, jossa Lucas jatkaa tarinaansa. Itse koen sen edelleenkin tyylipuhtaana SciFinä, sanotte te mitä hyvänsä.

Episode 2:sta sen verran vielä, että on aika vaikea mieltää elokuvaa muuksi kuin SciFiksi. Elokuvan alussa on vauhdikas takaa-ajo, ihan kuin missä tahansa toiminta-elokuvassa, kohtaus, jossa tuhatjalkaiset lähestyy nukkuvaa senaattoria on kuin jostakin thrilleristä, elokuvassa on paljon tyylipuhdasta draamaa, kloonien tehtailu on vaihteeksi SciFiä, joskin tieteellinen puoli on nopeasti ohitettu amerikkalaisten lapsikatsojien mielenkiinnon säilyttämiseksi (tuntuuko sinustakin, että katsojia aliarvioidaan jatkuvasti?), välillä liukuhihnan tapahtumat omaavat thrillerin aineksia ja lopun taistelu on puhdasta actionia jos ei ihan splatteria. Lucas on poiminut Tähtien Sotaan elementtejä sieltä täältä ja sekoittanut ainekset omannäköiseksi teokseksi, joka toimii varsin hyvin, vaikka odotukset monella taholla onkin suuret, kuten itsellänikin. Elokuvan ylivoimaisesti parasta antia on tekninen toteutus, jolla elokuva on tehty. Maailmojen luominen ja se ympäristö rakennuksineen on uskomattoman hienoa nähtävää. Samoin pidin puvuista ja varsinkin Natalia Portmanin asusteissa oli nähty vaivaa ja itse Portman alkaa myös olla kasvanut naisen mittoihin, ihan vain reunahuomautuksena tulkoon tämä.

Jedin Paluu oli ensimmäinen selkeästi nuoremmalle sukupolvelle suunnattu Tähtien Sota elokuva ja ainakin itselläni Ewokit ottaa pahasti vastaan. Omalla kohdalla uskottavuutta katosi paljon kun näin taistelevat teddy-karhut, sorry, liika on liikaa. Minulla ei ole muuta vaihtoehtoja kuin käyttää samoja kriteerejä elokuvia arvioidessa, muuten suosisin joitakin. Se on totta ettei elokuvien tarvitse olla samasta puusta, eikä elokuvien funktioiden tarvitse olla samat, mutta kriteerien pitää. Episode 2 on teknisesti loistava, mutta tarinaltaan, no sanotaan vaikkapa vaisuhko. Jos rinnalle pistetään vaikkapa Fifth Element, niin silloin Episode 2:n heikkoudet paljastuu heti. Fifth Element on tiukka tarina, jossa toimintaa on todella paljon. Fifth Element on kuitenkin yhden elokuvan kokonaisuus, jolloin sillä on etua Episode 2:een verrattuna, joka on isomman kokonaisuuden osa eli yksittäisenä elokuvana heikompi, mutta osana kokonaisuutta parempi.

Jostakin syystä minulla on sellainen tunne ettei monikaan Tähtien Sota-friikki tunne elokuvan historiaa kovinkaan hyvin, eikä kirjallisuuskaan taida olla niitä vahvoja alueita. Ymmärränhän minä, jotta elokuvataide ja kirjallisuus olisi mielekästä jaotella SW:n ystävien kannalta sopivaksi, eikä Lucasillakaan sitä vastaan kai mitään olisi, mutta kun on meitäkin, jotka on paitsi elokuvia, myös kirjallisuutta ennen Tähtien Sotia harrastaneita, jotka mielellään näkisimme Tähtien Sodat sijoitettavaksi siihen lokeroon, mihin se meistä kuuluu, huolimatta siitä ettei se täysin sinne istuisikaan. Ei muuten istu monet muutkaan.

Jos täällä on SciFistä kiinnostuneita, mutta vähemmän lajityypin kirjoja lukeneita, niin Tähtien Sodasta pitäville suosittelisin Orson Scott Cardin 'Ender' kirjaa (Ursa SF). Kirja on kuin Episodet 1 & 2 yhdessä korotettuna about 10:n potenssiin ainakin ruumiiden määrässä ja taisteluissa. Tosin kirjan militaristinen, julma, osin painostavakin maailma ei ole hirveän viihteellinen, mutta mukaansatempaava teos yhtä kaikki.

Palaan asiaan sikäli mikäli jotain unohtui ja korostan etten halunnut erityisesti pottuilla kenellekään, kunhan vähän painotin voimakkaammin eräitä asioita. Niin ja se vielä, että mjr:llä oli mielenkiintoisia kommentteja ketjun alussa, olisiko syytä avata SciFi ketju tai vaikkapa kaksi?

Saskatoon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Wild, HIFK, Hyvinkään Tahko
Ihan vaan tiedoksi, että TV2 esittää kolme alkuperäistä SW-leffaa nyt tänä kesänä (29.6, 6.7, 13.7).siitä sitten vain vertailemaan uusia ja original-leffoja.

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti railwayman
Tulipahan käytyä tämäkin pätkä katsomassa. Elokuvana Episode 2 on kieltämättä uskomattoman kökkö, siitä ei pääse mihinkään. Alkuperäisen trilogian henki on tipotiessään ja tilalle on tuotu tekniikkaa ja efektejä sekä vauhtia. Eihän tämä miksikään mestariteokseksi ollukaan tarkoitettu, vaan yhden kokonaisuuden osaseksi ja sen tehtävän elokuva kyllä täytti. Jedi-filosofian tilalle on usein tullut Jedi-miekka, mitä itse pidän taka-askeleena.

No niin. Nyt olen jo viimein itsekin nähnyt kyseisen elokuvan. Elokuva oli mielestäni aivan onnistunut vaikka tyttöystäväni ja hänen naispuoliset ystävänsä eivät aivan pitäneet siitä. Ilmeisesti liikaa actionia? ;) RWM kommentoi tuossa että filosofian tilalle on tullut valosapeli. Kysehän on siitä että osissa IV, V ja VI lähes kaikki jedit on tapettu. Jäljellä ovat vain kaksi Sith-lordia sekä jediksi vasta opetteleva Luke Skywalker. Eli pohjaa huikeille miekkailukohtauksille ei juurikaan ole vaan Luke oppii nimenomaan tämän jedifilosofian kautta. Yhden kohtauksen olisin halunut nähdä kokonaan: Anakin teurastamassa Tuskeneita. Ilmeisesti liian raakana pidetty kohtaus on jätetty pois?

hermano

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät. Kiekko-Laser.
Kökkö oli

Ei voi mitään. Mielestäni ei yhtään sen parempi kuin edellinenkään episodi. Ainoa loistava kohtaus oli se loppupuolen droiditehtaassa hihnalla teutarointi. Tiukkoja paikkoja ja huumoria, jossa näkyi vanha kunnon SW-meininki.
Noh, oikeastaan jo tuo (ja se että jar jar binksiä ei juuri käytetty) nostavat sittenkin pojoja hiukkasen ykkösosan edelle.

Tahatonta komiikkaa ihan liiankin kanssa.

Pihvi

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, ÄTPPOMK, Everton FC, Canucks
No nyt on sekin nähty..

Periaatteessa sitä voisi olla samaa mieltä kuin Jii ja wabbit, koska episodit 4, 5 ja 6 ovat ihan eri juttu kuin nämä uudet. Mutta itse episode 2 oli räikeä positiivinen yllätys. Muutamia todella uuvuttavan pitkiä lässytys- ja paskanjauhanta -hetkiä oli, mutta kun hyvät kohdat lasketaan myös, niin voitolla ollaan ja kirkkaasti. Kaikki olennainen on jo sanottu, mutta pakko lisätä että mistä helvetistä sinne on hinattu näyttelemään tämä puupökkelö nimeltä Hayden Cristensen (tai jotain)!? Uskomaton kaveri! Melkein pilasi koko Anakinin hahmon: Vain taustalla häilyvä tieto kaverin Darth Vader tulevaisuudesta piti hahmoa elossa.

Muutama iso plus -merkki jäi papereihin:
- Riittävästi viittauksia tulevaan (Boba Fett, Anakinin "hyvät" kapinoinnit, Death Star -luonnokset...)
- Lopun iso rähinä ja Jedi -myllyt olivat kaunista.
- Senaattori Amidala..........
- Tilanne jäi herkullisen auki -> Kylläpä Lucas pelasi itselleen herkulliset asetelmat episode 3:n rakentamiseen. Ennen leffaa ajattelin että seuraavat kolme vuotta odotusta ei tunnu missään, koska todennäköisesti leffa on samaa huttua kuin episode 1. Olin väärässä. Onneksi.

Merimaailma missä Klooneja tehtiin oli turhauttavan ankea. Kyllä tuli ikävä Endoria ja ewokkeja.. Sen sijaan kävellään kuin sairaalan käytävillä perus-ufoja (kaikki kaksi) katselemassa.

Niin, ja lopun Imperial Marchissa oli sitä jotain! Asennetta! Tuli ihan kylmät väreet..

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Kävin katsomassa

Upea oli ja muutenkin juuri sitä Star Warsia mikä sai kakarana katsomaan 3 viimeistä osaa niin useita kertoja videolta :) Hyvä leffa!

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Viestin lähetti omaha
Toivottavasti osat 7, 8 ja 9 tulevat joskus myös. Vaikka sitten 20 vuoden kuluttua.

Valitettavasti Yrjö-setä on ilmoittanut, että kolmosen jälkeen hän lykkää pillit pussiin ja painuu levolle :(

Onneksi on kirjat.

Korak

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal, ÄTPPOMK, Rikollislauma
Star Wars Episode II - DVD

Star Warsin Episode II - dvd ilmestyy 15.11.2002. Kyseinen dvd-paketti tarjolla Jatkoaikalaisille hintaan 30€uroa ( ovh: 36,85€).
Sitovat tilaukset minulle YV:nä.

Fireblade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & Baby Beast
Pakko todeta, että Anakin Skywalkeria näyttelevä Hayden Christensen (Star Wars II) oli todella huono valinta Anakin Skywalkerin rooliin. Kaverilta puuttuu karisma kokonaan, ja muutenkin hänen näyttelemisensä oli väkinäistä läpi elokuvan. Ei voi kuin ihmetellä, miten Anakin rooliin on valittu noinkin ärsyttävä ja epäpätevä näyttelijä. Kaverin naamataulu+surkea roolisuoritus pilasi lähes koko elokuvan. :(

Viimeksi muokattu:

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Anteeksi että olen ikävä, mutta minulle on jäänyt arvoitukseksi tämä universumia mullistava kysymys: Ketkä olivat Anakin Skywalkerin vanhemmat?

Fossey

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Predator, Anakinin äiti esiintyy niin ykkös- kuin kakkososassakin. Shmi Skywalker oli Watton orja, mutta tämä Naboolainen romukauppias myi Shmin. Myöhemmin uusi omistaja vapautti Anakinin äidin ja nai tämän.

Itse pidin kakkososasta todella paljon, mutta toisaalta miten Tähtien Sodasta voi olla pitämättä. Onneksi saamme elokuvan nyt videolle, sillä olen nähnyt pätkän vasta yhden kerran.

EDIT: Ja tosiaan lisäys vielä. Isästä ei ole harmainta havaintoa ainakaan leffojen perusteella. Kenties jossain kirjassa on jotain tietoa? Lukutoukat?

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tästä toki voitaisiin jatkaa tuolla Tähtien Sota-ketjussa mutta tämäkin käy.

Anakin on käsittääkseni syntynyt Voimasta. Eli siis tälläinen neitseellinen sikiäminen vai mikä se oikea nimi oli?

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti tommilin

EDIT: Ja tosiaan lisäys vielä. Isästä ei ole harmainta havaintoa ainakaan leffojen perusteella. Kenties jossain kirjassa on jotain tietoa? Lukutoukat?

No juu, tämän äiskän minäkin muistan, mutta se iskä? Älkää nyt vaan sanoko että kyseessä oli jonkinlainen "neitsyen raskaus" Raamatun tyyliin?

Kirjat? En ole koskaan Star Wars-kirjoja lukenut, mutta eikös tässä tapauksessa ole aina ensin tullut leffa... ja sitten vasta leffan kässärin perusteella tehty romaani? Joten voiko tuo Anakinin faija selvitä edes kirjasta? Siis olettaen että romaanit kulkevat käsi-kädessä elokuvan käsikirjoituksen kanssa? Siis ROMAANIT, ei mustalaiset...

EDIT: Jaaha, teemu sen jo kertoikin... siis Anakinin faija oli nimeltään Voima Taivaskävelijä....

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Preda, kyseessä on nämä SW Expanded Universe-kirjat. Näissä on monet kirjailijat kertoneet tapahtumista elokuvien välissä sekä ajasta Jedin Paluun jälkeen. Tosin kaikki Tähtien Sota-fanit eivät tunnusta näiden kirjojen tapahtumia, sillä ne eivät ole lähtöisin George Lucasin aivoituksista. Ainakaan täydellisesti.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy