Stanislav kertoo ajattelevansa, että kausi on alkanut hyvin ja oma panos on ollut hyvä, koska joukkue voittaa. Haastattelija kysyy, miltä tuntuu, kun Mäenalanen hehkutti häntä liigan parhaaksi maalivahdiksi. Kehut imartelevat, mutta siihen ei saa tuudittautua ja "Täytyy pitää sama taso, ettei myöhemmin tule moitteita (nauraa)."
KHL:n ja Liigan eroista kysyttäessä kertoo, että vertailu on vaikeaa ja Liiga ei ole helpompi tai löysempi sarja, mutta kokonaisuutena pieni ero ehkä KHL:n hyväksi. Oli kuullut Liigasta suomalaisilta joukkuekavereiltaan jo aiemmin ja tänne tulo ei siksi pelottanut. Perheeseen kuuluu vaimo ja 1,5v poika, jotka ovat vielä viisumiasioiden takia Venäjällä ja ikävä on kova, mutta olivat osanneet varautua tähän rumbaan jo etukäteen.
Stanislav kokee päässeensä helposti joukkueen arkeen mukaan. Ari Hilli saa kehuja ja joitakin vaikeita sanoja käydään Google Translatorin avulla läpi, mutta iso osa asioista selviää jo pelkällä elekielellä. Kentällä pelikavereiden kanssa kommunikointi onnistuu hyvin, koska käytössä selkeät peruskäskyt, joita kaikki ymmärtää. Galimov opetti Koblille venäjää ja Kobli Galille englantia, ja harmittelee Koblin siirtymistä Kouvolaan.
"Olet noussut nopeasti Kärppien kannattajien suosikiksi. Fanit ovat tehneet sinulle jopa lauluja. Mitä ajattelet tästä?
– Tuntuu todella hyvältä, että panokseni on huomattu. Olen aidosti kiitollinen faneilta saamastani tuesta, se merkitsee paljon."
Jääkiekon pariin hän päätyi vasta 7-vuotiaana, ulkojäillä kavereiden kanssa. Alkoi maalivahdiksi, koska kukaan muu ei halunnut olla maalivahti ja hän tykkäsi heti, kun sai maalivahdin varusteet niskaansa. Pelannut nuorena vain jääkiekkoa. Kaksi KHL:n mestaruutta ovat tähän mennessä uransa parhaat saavutukset.
"Sopimuksesi Kärppien kanssa on yksivuotinen. Onko tavoitteesi ponnistaa takaisin KHL:ään vai voitko kuvitella jatkavasi uraasi Kärpissä?
– Kärpät on hyvä vaihtoehto, jos seura haluaa pitää minut."
Galimov asuu Kaukovainiolla, tykkää saunoa kotona sekä hallilla jätkien kanssa. Kävelee paljon Oulussa ja ruokakaupat tulleet tutuksi. Suomen luonto ja puhtaus ihastuttavat, kierrätys- ja lajittelukulttuuri herättävät ihmetystä, mutta on kuulemma hienoa, kun ajatellaan luonnon hyvinvointia.
"Pohjois-Amerikassa venäläiset NHL-pelaajat ovat järjestäneet joukkuekavereilleen venäläisen kulttuurin iltoja. Oletko itse suunnitellut sellaista?
– Minun piti laittaa Koblizekille borssikeittoa, mutta en ehtinyt. Ehkä minun pitää tarjota sitä nyt Petter Emanuelssonille. En vain tiedä, syövätkö ruotsalaiset borssikeittoa."
Ari Hilli kertoo Galimovin harrastavan kalatusta, suurin saalis Meksikosta saatu 50kg marliini. "Olisi kyllä mukava kokeilla kalaonnea täälläkin. Mielelläni lähtisin mukaan, jos joku kutsuisi minut kalareissulle vaikka merelle."
Ei ole tutustunut suomalaisiin vielä kovin syvällisesti, mutta naapurit tervehtivät ja hymyilevät aina, ja joukkuekaverit ovat ystävällisiä ja kohteliaita. Suomalaisen ja venäläisen valmennuskulttuurin eroista toteaa, että valmentaja on täälläkin auktoriteetti, mutta lähempänä pelaajia ja maalivahtina hän tykkää siitä, että "valmentajan ja urheilijan yhteys on hieman tiiviimpi – aivan kuten minulla ja Ari Hillillä on."
Kärppien mestaruusmahdollisuuksista kysyttäessä toteaa, että tietysti on saavutettavissa, mutta matkaa on vielä.
"Onko joku joukkuekaverisi tehnyt sinuun vaikutuksen taidoillaan?
– Mika Pyörälä. Hän on 40-vuotiaana yhä huippukunnossa ja pelaa jääkiekkoa koko sielullaan ja sydämellään."