Aivan aluksi täytyy todeta, että olen kuolemantuomion vastustaja. USA:n oikeusjärjestelmä rikosoikeudellisissa asioissa on erilainen kuin meillä, siellä homma perustuu ns. pelotevaikutukseen, jolla pyritään estämään uusien rikosten tekeminen. Jokainen voi miettiä, onko systeemi hyvä ja tomiva vai ei, mutta silti siellä on käytössä tällainen systeemi. Unohtakaa nyt kokonaan suomalainen tai muualla käytössä olevat systeemit ja miettikää, millaisen esimerkin tämä USA:n systeemi haluaa antaa rikollisista ja mahdolliselle uudelle jenginuorelle.
Tämä herra Williams on katsottu ns. Crips-jengin perustajaksi (minä en tiedä onko niin vai onko vain ottanut kunnian itselleen). Lisäksi mies tuomittiin neljästä murhasta kuolemantuomioon, jota odotellessa ehdi vierähtää 24 vuotta kiven sisällä. Kaiketi aktiivisina jengivuosina mies on syyllistynyt muuhun epärehelliseen toimintaan ja kuinka hyväksyttävää on jo yleisen järjestyksen kannalta kuulua jengiin, joka ei kaikella kunnioituksella, varmaankaan pelaa aivan yhteiskunnan yleisten sääntöjen mukaan?
Kysyn nyt kaikilta tätä tuomiota vääränä pitäviltä:
- millaisen esimerkin Williamsin henkiin jättäminen olisi antanut itse systeemistä (rikosoikeudellisista seuraamuksista 4 murhan jälkeen?)
- millaisen esimerkin tämä olisi antanut ns. muille harhaileville nuorille? Entä täysin normaalit elämässä pärjäävät ihmiset? Entäs uhrien omaiset ja pikku muistutus siitä, millainen tuntuu olevan monen kirjoittajan mielestä rikoksen uhrin asema meillä täällä Suomessa (toki pitää muistaa myös erot rikosoikeusjärjestelmien välillä USA-FIN)
- mikä on tämän kuolemantuomion täytäntöönpanon vaikutus/esimerkki jenginuorille? Onko väärin ajatella, että Williams on "muutaman" kaverin esikuva?
- mikä merkitys voidaan antaa ns. paranemiselle 4 murhan jälkeen? Riittääkö pikku katuminen vai vaaditaanko satukirja kuvituksella vai riittääkö mikään?
- miten te itse olisitte ratkaisseet tämän armonanomuksen?
Olen itse sitä mieltä, että tuomio on väärä, en pysty hyväksymään kuolemantuomiota missään muodossa. Silti sitä vielä käytetään ja tällaisen systeemin maa on myös USA. Mielestäni ainut hyväksyttävä ratkaisu tuossa rikosoikeusjärjestelmässä oli teloitus, kaikki muut vaihtoehdot olisivat olleet systeemin kannalta ns. itseään jalkaan ampuvia. Varsinkin, kun muistetaan, että Williams sai tuomion neljästä murhasta ja kaiketi "aloitti parantumisensa" kiven sisässä. Eli kyseessä ei ollut mikään yhden listiminen tai uhkaavan henkilön ampuminen yms.