Mutta jos korvaus on 0,0003 senttiä per kappale levy-yhtiölle, ei siitä artisti pääse kostumaan, oli osuus miten iso prosentuaalisesti tahansa.
Maksu lienee kuitenkin x senttiä per kuuntelukerta kappaleesta yhdelle kuuntelijalle ja x vaihtelee. Levy-yhtiöt ovat voineet tehdä huonoja sopimuksia saadakseen bisneksen liikkeelle näin ylivoimaisen idean osalta. Uusien neuvotteluiden myötä hintoja varmaan vielä hiotaan - tai jäädään sitten aktiivisen kuuntelijayleisön osalta hiljaisemmille sivukujille. Mihinkään järisyttäviin kuluttajahintojen kuukausimaksujen nousuun en jaksa uskoa. En osaa sanoa kuinka monta sentin tuhannesosaa per kuuntelukerta on sellainen taso joka tyydyttää kaikki osapuolet. Ei se kuitenkaan mikään kovin suuri kilahdus voi olla. (Laskin itse että kuuntelisin Spotifyta jotain 100h/kk mikä olisi noin 2000 kpl á 3min biisejä ja yhden kuuntelukerran/biisin hinta meikäläislle olisi 0,5c. Jakakoot levy-yhtiö siitä sitten Spotifyn osuuden jälkeen itselleen ja artistille sekä muille tekijänoikeusoikeutetuille)
Sellaista rahantekoautomaattia ei järjestelmä voi mitenkään sallia että artisti voi masinoida faninsa soittamaan hänen levyään toistolla kuukauden putkeen mojovien lisätulojen toivossa. Kuuntelijallehan tuosta ei olisi mitään kuluja.
Tuolta lisää ketä kiinnostaa:
http://vahtikoira.blogspot.com/2009/11/kusettaako-spotify-artisteja.html
Ostan CD:n useimmin noin 10e hintaan ja jos levyllä on vaikka 15 biisiä ja hyvässä lykyssä kuuntelen levyn puhki eli ehkä 30 kertaa niin biisikuuntelukerran hinnaksi tulee 2,2c. Tuosta CD:n myyntihinnasta 1,5-2e menee artisteille eli 15-20% ostohinnasta. Vastaava osuus biisikuuntelukerrasta olisi n. 0,3-0,4c. Jälkimmäisessä casessa minulla on omistuksessa fyysinen esine, mahdollinen keräilykohde - nettikuuntelussa vain muisto kuuntelun jälkeen.
Artisti on vapaa rajoittamaan taiteensa käyttöä. Varmimmin sen kuuntelemisesta tulevan taloudellisen hyödyn varmistaa itselleen kun keskittyy pelkkään live-esiintymiseen eikä salli tallentamista lainkaan.