Vielä ollaan kehissä ja pojoja edelleen Jypille. Tää visan osa vaikuttais olevan ainakin mulle ehkä aiempia hivenen helpompi. Toivottavasti olen poikkeus porukassa. Toi eka tehtävä vaikuttais ainakin olevan mulle omiaan, nuorehko urheilua yleisesti ja laajasti seuraava kun olen. Kokeillaan...
1. Minkä lajin suomen mestareita vuosimallia 1999, naiset ja miehet samassa sopassa: (½p./oikea)
Anna Rauhala - Kuulantyöntö
Esa Kaikumaa - Snooker
Hanna Moilanen - 100m rintauinti
Jussi Autio - Seiväshyppy
Kim Lesch - 100m juoksu
Lauri Friari - Maraton
Mika Monto - Squash
Roope Suomalainen - Purjehdus (Laser)
Sami Vaskola - Aerobic
Sanna-Maija Wiksten - Taitoluistelu
Kaikki oikein? Cinq points?
2. Mikä maa voitti pronssia jalkapallon MM-kisoissa 1998?
Vastaus: Kyllähän tämä on Kroatia. Hollanti taisi kaatua 2-1.
3. Mikä yhdistää seuraavia jääkiekkoilijoita: Jani Hurme, Ville Nieminen, Niklas Hagman, Jarno Kultanen, Marco Tuokko ja Fredrik Norrena?
Vastaus: Aika vaikea. Sanotaan, että kaikki varattiin NHL:ään vasta yli-ikäisenä, ei siis "varsinaisessa varausiässä" noin 18-vuotiaana. Ainakin Hurmeen, Kultasen, Tuokon ja Norrenan kohdalla tämä pätee, mutta Nieminen ja Hagman varattiin muistaakseni 20-vuotiaiden MM-kisojen jälkeisenä kesänä noin parikymppisinä. Heitähän ei täten siis varsinaisesti voida yli-ikäisiksi laskea. Yritän kuitenkin tätä. Kaikilla on joka tapauksessa NHL-varaus.
4. Kuka on ollut pisimpään yhtäjaksoisesti (ammattilais)nyrkkeilyn raskaan sarjan mestari? (2p.)
Vastaus: Nyt menee arvaamiseks. Sanotaan Sugar Ray Leonard, vois kyllä olla esim. Rocky Marcianokin.
5. Minkä lajin supertähti Kelly Slater oli? (3p.)
Vastaus: Toinen todella paha. Ihan pelkkänä intuitiona (koska Bruce vetää radiossa just Glory Daysia) vastaan baseballin.
6. Missä maassa Pekka Rautakallio lopetti peliuransa?
Vastaus: Joku Keski-Euroopan maahan se oli. Itävalta tai Sveitsi kai. Vastaan Sveitsissä.
7. Kuka on jalkapallon MM-turnauksen historian vanhin maalintekijä? (3p.)
Vastaus: Roger Milla, Kamerun, 42 vuotta ja osia.
8. Wilt Chamberleinin tekemä NBA-piste-ennätys on 100 pistettä. Montako vaparia hän kyseisessä ottelussa pussitti? (3p. 1p./+-5)
Vastaus: Nyt tulee, yllättäen, puhdas arvaus: 38.
9. Mikä on Rugby Leaguen ja Rugby Unionin merkittävin ero?
Vastaus: Toinen on ammattilaisliiga ja toinen amatöörisarja.
10. Minkä maan ensimmäisen ammattilaisjalkapallon liiganmestaruuden voitti uskonnollinen joukkue nimeltään Hallelujah? (5p.)
Vastaus: Australian.