Tohdin tulla tänne vieraisiin pöytiin huutelemaan, sillä kuulun siihen tällä palstalla luultavasti melko harvalukuiseen joukkoon, joka DeSousan pelejä on kuluneella kaudella useita nähnyt. Tällä hetkellä asustelen Wienissä ja toki lätkäfanina tulee silloin tällöin täälläkin hallille vääntäydyttyä, vaikka eihän se paikallisen liigan taso mikään päätähuimaava ole. Olkoonkin, että RB Salzburghan eteni CHL:ssä aina välieriin asti.
Mutta mitä tulee DeSousan otteisiin, kuten jo aiemmin mainittua, jo yksin pistemäärät kertovat melko hyvin miehen suoriutumisesta EBEL:ssä. Varsin vakuuttava ja varma suorittaja hyökkäyspäähän. Itse näin häneltä 5-10 (en muista oliko joskus loukkaantumisen takia pois kokoonpanosta kun olin katsomassa) ottelua tällä kaudella, ja jäi mielikuva, että oli tehokas pelaaja silloinkin kun ei pelannut parasta peliään. Vähän heikompanakin iltana sai esimerkiksi ylivoimalla jonkun maalin tai syöttöpisteen aikaiseksi.
Näitä vakuuttavia pistemääriä ihastellessa on toki huomioitava Liigan ja EBEL:n tasoero. Kuten varmasti kaikki ymmärtävät, ei tuollainen pistetehtailu voi mitenkään Liigassa jatkua. Kovin paljon ei ole vertailukohtia, eli pelaajia, jotka ovat EBEL-Liiga-hypyn tehneet. Joku kausi sitten Ryan Glenn kävi muutaman Liiga-vuoden jälkeen juuri Vienna Capitalsissa pyörähtämässä, eikä mies Wienissä pilalle mennyt. Mielestäni Liigan tasoa voi hieman valottaa avaamalla ns. tähtipelaajien nimilistaa. Pelejä katsoessa pistä tällä kaudella silmään muutamat vanhat NHL-nimet. Esimerkiksi ex-king Dwight King ja ex-flyer Chris VandeVelde pelasivat menneellä kaudella EBEL:ssä, ja DeSousa pesi molemmat miehet pistepörssissä selvästi. Eiväthän nuo NHL:n alaketjujen jyrät toki herkkäkätisiksi pistenikkareiksi lätäkön yli lentäessään muutu, mutta molemmat kuitenkin pelasivat EBEL-joukkueissaan selvästi hyökkäävässä roolissa.
Maalivahdeista suomalaisille tuttuja nimiä sarjassa ovat mm. maajoukkuetason Lars Haugen, ex-jokeri Leland Irving sekä Teemu Lassila. Toki joukkoon mahtuu paljon varmasti selvästi heikkotasoisempiakin kassareita. Väittäisin kuitenkin, että pääasiassa niitä maaleja on kuitenkin joutunut tekemään ihan oikeille maalivahdeille.
Joku täällä kerkesikin pohtia kuinka lyhyehkön miehen liike mahtaa riittää Liigaan. Itse uskaltaisin väittää, että riittää. Olen toki kaukana huippuosaavasta jääkiekkoanalyytikosta, mutta omaan silmään EBEL:n peli muistuttaa kovasti sveitsiläistyyppistä vauhtikiekkoa. Päästä päähän mennään usein melko vauhdikkaasti, eikä esimerkiksi Liigassa harrastettavia viivelähtöjä juurikaan näe. Toki vauhti on aina suhteessa vastustajiin, mutta mielestäni pitkälle luisteluun pohjaavassa EBEL:ssä DeSousa pysyi varsin hyvin vauhdissa.