"Tonnin" pikkutilkun toki klousaa helpommin, kuin kolmenkymmenen tonnin ison mainoksen, mutta pitäisi osata myydä myös arvoa, koska jos sponsorin nimi ei edes näy katsomoon, saatika tv-kuvassa, ei siitä mitään vastaavaa hyötyä ole edes tukijalle.
Itse olen pari kertaa miettinyt lyhyesti tätä paitamainontaa. Liigan nykytyyli tilkkutäkkeineen ei tunnu palvelevan kuin ehkä toimiston myyntitiimiä: 100 cloussattua kauppaa kuulostaa kehityskeskustelussa varmasti hyvältä. Paidoista puolestaan tuppaa tulemaan järjestään aivan saatanan rumia, sponssille tuleva hyöty voi olla olematonta ja seuran brändin kannalta pienempi tukijoiden asema voi olla jopa hyvä juttu.
Kannattavuudesta en tiedä ja ilman tarkempaa dataa en jaksa lähteä asiaa liikaa arvioimaan, mutta mainosten jättäminen pariin pääsponssiin kuulostaa ajatustasolla varsin kiinnostavalta. Tuolloin paita on mahdollista pitää tyyliikkäänä pelipaita sen sijaan, että pelaajat puetaan näihin kankaasta valmistettuihin mainosplakaatteihin. Sponssien "tuote" taas erottuisi selkeästi jokaiselle katsojalle, paita ja mainos voidaan "rakentaa" hyvin yhteen ja ajatustasolla seurasta tulisi useammmalle mieleen yhteistyökumppanin nimi. Futiksen puolella esimerkiksi Vodafone teki aikanaan vastaavaa duunia ManUn kanssa, Barcalla on ollut omat "vahvat tukijansa" ja Adidas on saksalaisessa futiksessa hyvin akrtalla. Lätkän puolellakin HIFK ja Koff ovat vahvasti lokeroituneet kuluttajien silmissä yhteen ja Koffin asema HIFK:hon liittyvissä mielikuvissa on varmaan vahvin yhteistyökumppanin ja urheiluseuran välinen suhde Suomessa.