Josh Unice ja Jake Parenteau mielivät olla mukana, kun Vaasan Sport tulevana syksynä pelaa neljään vuosikymmeneen ensimmäiset ottelunsa kotimaisessa jääkiekkoliigassa. Tahtonsa toteutumisesta 24-vuotiaat amerikkalaisnuorukaiset eivät kuitenkaan voi olla varmoja, sillä tällä erää heillä on kuparisaarelaisten kanssa vasta koesopimus
Sunnuntaina Vaasaan saapuneet maalivahti Unice ja puolustaja Parenteau saavat esitellä kykyjään toukokuun loppuun saakka. Myöhemmin keväällä Sport katsastaa myös toisen maalivahdin ja puolustajan taidot ennen kuin tekee päätökset siitä, kenet palkkaa joukkueeseen.
Unice ja Parenteau eivät vielä alkuviikosta ottaneet osaa Sportin jääharjoituksiin vaan ahkeroivat fysiikkatesteissä, joiden tuloksiin molemmat olivat tyytyväisiä.
– Testit olivat sellaisia kuin odotinkin. Tiesin, että ne tulevat olemaan melko vaativia, mutta mielestäni onnistuin niin hyvin kuin pystyin, sanoi Unice.
Kokelaista kumpikin pelasi vielä viime kaudella yliopistojääkiekkoa. Unice torjui Länsi-Ontarion joukkueessa Kanadan puolella, mutta pelasi loppukaudesta muutaman pelin myös ECHL-ammattilaissarjaa Gwinnett Gladiatorsissa.
– Olin ilmaissut haluni tulla Eurooppaan sen jälkeen, kun kauteni päättyi. Halusin tulla tänne, koska olen aina pitänyt Suomesta ja Pohjoismaista, sanoo 178-senttinen veskari, jolla on myös runsaasti kansainvälistä kokemusta juniorimaajoukkueista.
– Olen aina pelannut aika hyvin, kun olen ollut Suomessa. Kun tämä tilaisuus tuli eteen, halusin ehdottomasti yrittää.
Vuonna 2007 Unice pelasi Suomessa niin hyvin, että Yhdysvallat voitti Hakametsässä alle 18-vuotiaiden MM-hopeaa ja hänet nimettiin turnauksen parhaaksi maalivahdiksi.
Seuraavana keväänä hän puolestaan juhli Kitchener Rangersin ykkösmaalivahtina Kanadan junorimestaruutta. Yliopistossa neljän viime kauden aikana hänen torjuntaprosenttinsa ei ole kertaakaan ollut heikompi kuin 91,6.
– Minulla on takana muutama hyvä kausi. Pidän suoritustasoani melko tasaisena, hän pohtii vahvuuksiaan.
Parenteau puolusti neljä yliopistovuottaan Minnesotan joukkueessa, jossa syntyneiden suhteiden avulla löytyi myös mahdollisuus ammattilaisuran ensimmäiseen etappiin. Joukkuetoverina oli tuolloin porilainen, nyt Minnesota Wildin NHL-ryhmään asti ehtinyt Erik Haula, jonka Tomi-isä toimii pelaaja-agenttina.
– Hän auttoi minua löytämään joukkueen täältä, Parenteau kertoo.
– Tiedän, että liiga on hyvä ja seuralla on tavoitteita.
Parenteau syntyi jääkiekkosukuun, sillä niin hänen Tom-isänsä kuin enonsa Mike Anderson pelasivat 1980-luvulla Minnesotan yliopistojoukkueessa. Myös isoveli Caseyn ura urkeni aina yliopistotasolle.
– Voi kai sanoa, että jääkiekko on veressäni. Haluaisin pelata niin pitkään kuin vain pystyn, hän sanoo.
– Ei minua koskaan painostettu pelaamaan jääkiekkoa. Se tuli luonnostaan. Laji vain vetosi minuun.