Puheenvuoro
Hyvää settiä. Kakes sen tuossa todella komeasti tiivisti. Koko RAn ja sen ihmiset. En havainnut mitään yleistämistä tai muuta vastaavaa. Törkeä temppuhan tuo oli ja uskokaa tai älkää, niin itseäni koko juttu hävettää suunnattomasti. Hakataan naisia ja lapsia. Camoon RA! Kuulin, että tekijä olisi tiedossa. Se on ainakin hyvä homma.
Vähän nyt pitää tuohon Kakesin tekstiin tehdä korjauksia.
- Forssassa ei koettu mitään noista lukuunottamatta mollauslauluja, mutta he kerjäsivät sitä itse vittuilemalla meille ihan lapsellisista asioista.
- Vieraspeleissä käymisen kulttuuria.. No itse voi ylpeänä kertoa, että olen käynyt jokaisessa Mestis-hallissa, jossa tällä kaudella pelataan tätä sarjaa. Vantaata lukuunottamatta olen seurannut näissä peleissä aina Sporttia. Ja usein ollaan menty peleihin porukalla.
- Käyvät kuumina. Joo. Fanaattisuutta löytyy ja pitää löytyäkin. Meistä puhutaan ja meitä vihataan. Mutta se ei ole meille ollenkaan negatiivinen asia.
- Nuoria kuumia kavereita.. Tuossa lauseessa mikään ei pidä paikkaansa. Ensinnäkään kukaan meistä ei ole sinun kaverisi. Nuoria. No jaa. Me nuoret ollaan huomattavasti rauhallisempia, kuin nämä kaverit, jotka ovat olleet mukana jo RA:n perustamisesta lähtien. Eli nuoret ei ole niin kuumia pääsääntöisesti kuin nämä vanhemmat.
- Sisäinen kuri. No olet oikeilla jäljillä. Syy on siinä, että Red Armyn ydin muodostuu ainakin 6:sta eri kaveriporukasta ja se ei ole mitenkään organisoitunut, kuten esim. KFC on. Mutta kun kukaan ei tahdo organisoitua, niin miksi sitten siihen lähdettäisiin. Me emme ole toistemme poliiseja ja ala moralisoimaan toisten tekemisiä. Tarkoitan tällä sitä, että porukkaa ei potkita RA:sta ulos, vaikka mitä tekisi. Mä en puolustele sitä ollenkaan. Se ei ole hyvä juttu, mutta ketään katsojaa ei voi pakottaa sitoutumaan mihinkään ellei hän sitä itse tahdo.
Kysyä voi myös, että mitä KalPa-kannattajien päässä oikein liikkui, kun he toivat tuollaisen banderollin tänne? Eivät tahtoneet uskoa, että meidän porukka on juuri niin fanaattista, kuin heille on kerrottu? No nyt se sitten kävi selväksi kertalyönnillä.
Myöskään kuopiolaiset eivät teoistaan puhtaita papereita saa, mutta se siitä. Onneksi järkkärit ehtivät väliin ennenkuin muutamat pässit pääsivät Ahvensaaren päätyyn. Sen jälkeen siellä olisi oikeasti tullut Kakesin mainitsemia ruumiita.
Tuosta pettymisestä suureen ja mahtavaan Red Armyyn. Jos te ette olisi hakanneet muilta ihmisiltä tärykalvoja paskaksi niillä rummuilla, niin joku olisi saattanut kuullakkin jotain. Jopa te itse. Eräs kuopiolainen toveri seurasi ottelua jonkín aikaa kanssani läheltä keskiviivaa ja hän totesi muistaakseni jotain, että tässä kohdassa tuon Ahvensaaren päädyn tunnelman aistii paremmin. Ja tottahan se on.
Mutta onhan meno vähän laantunut alkukaudesta. Syy on yksinkertaisesti siinä, että tuon pelin katsominen on kyllä syönyt mehuja vähän meistä kaikista. Jos KalPa olisi Sportin tilanteessa, niin teidän peleissä kävisi kait 1400 katsojaa ja kaikki olisivat aivan hiljaa. Teidän pitää ymmärtää, että meidän tilanne on aivan toinen verrattuna teihin. Te saatte seurata hyvää, liikkuvaa kiekkoa melkein joka ilta kun halliin menette. Ennen peliä voitte puhua siitä, että kuinka monella maalilla KalPa voittaa. Me puhumme enemmän siitä, että yrittääköhän joukkue edes tänään? Onko Slavalla tänään hyvä pelipäivä vai jatkaako se samaa rataa. Me olemme nähneet puolet kaudesta ihan täyttä kakkaa, haluttomuutta, taistelemattomuutta jne. jne. Silti ne 400 kaveria vaivautuu jokaiseen peliin kyttäämään matseja. Kunnioittaisitte sitä.
Itse pelistä muutama sananen. Eka erä Sportin hallintaa, mutta KalPa iski henkisesti pahaan rakoon. Kasper Kenig ampui kiekon tahallaan katsomoon. Todella paska temppu. Voin laittaa videokuvan siitä, jos joku tahtoo sen nähdä. Toisen erän alkuun KalPa iski jälleen. Ja taas henkisesti pahaan rakoon. Sen jälkeen mentiin pitkään tasaisesti kunnes Jussi Heikkisen laukaus meni KalPa-puolustajasta kimmoten maalin takanurkkaan. Se muutti suuntaansa siitä pakin jalasta.
Sen jälkeen tuli tuo Savolaisen tilanne, josta ukkoa on syytetty aika kovasti. Turhaan. KalPa pelasi alivoimalla ja Savolainen purki kiekkoa omasta päästä Sportin päätyyn ja se meni vain vähän pleksistä yli ja suoraan katsojaa päähän. Ihan vahinko, eikä hän tainnut oikein tajuta tilanteen vakavuutta. Olisi pitänyt toki käydä katsomassa tilanne, mutta onneksi meidän Heikkinen meni ja Westerback toi jääpussia. Kyseinen kaveri vietiin ambulanssilla sairaalaan. Sen enempää ei ole tietoa. Todella harmillinen vahinko. No heti helähti, kun Jämsä pisti kiekon taktisesti Kuuluvaisen jalan kautta maaliin. Harjoiteltu kuvio, joka toimi täydellisesti. Tai sitten ei.
Ja Patrik Westerback-show jatkui. Komeat pyöritykset, laukaus ja ripariin Myllyaho. Sieltä helähtää voittomaali. Loppu olikin sitten asemasotaa, mutta kannattaa muistaa, että Sporttihan oli todellisuudessa lähempänä maalia kuin KalPa. Miika Jämsä laukaus osui tolpan sisäreunaan, josta se jatkoi matkaansa maaliviivan suuntaisesti kulmaan. Henkisesti tärkeä voitto joukkueelle, kannattajille ja koko seuralle. Totesin pelin jälkeen, että tämä oli kyllä enemmän kuin sata jänistä ja niinhän se olikin.
PS: Mikäli The Johtaja ei olisi ollut niin lärvit, mitä hän oli, niin matsin jälkeen hän olisi Ahvensaarta katsoessaan nähnyt sen liioittelemattomat 400 kannattajaa ja punaisena vellovan meren..
EDIT: Kuulemma kyse olikin pelkästä syntymähumalasta, joten hän saattoikin nähdä tämän ilmiön. Olee!
Mitään joulukuusiahan me emme ole, joten mitään väriskaalaa sieltä on turha alkaa etsiä. Punaisena vellovan meren voi tehdä vaikka fanihuivit tai hupparit, joita suurin osa meistä käyttää.
Olipa paljon asiaa.