Ymmärrän tämän pointin. Mutta olen sitä mieltä että perushärmäläiset perheet kun menevät katsomaan SM-Liigaa eli ne massat jotka täyttää hallit niin siellä puheissa on JOUKKUE joka tulee vastaan, tänään se HIFK, tänään se edellisvuosien mestari Kärpät jne. Ei siellä tiedetä juurikaan pelaajia ketä siellä Kärpissä sillä hetkellä pelaa, vaikea ehkä tälläisellä lätkäpalstalla näin hahmottaa mutta näin mä näen asian. Joten haastavana näen "myydä" tuntemattomia KHL-joukkueita kiinnostavana yhdellä kahdella EHT-tason suomalaisella. Tuohon vielä lisätään se että KHL matsien liput ovat tuplahintaisia niin aika vaikea yhtälö saada sitä massaa sinne hallille. Toivottavasti yritysmyynti vetää.
Ja kyllä itsekin ihmettelen suuresti jos rakas vihollinen siirtyy KHL:ään, perseennäyttö SM-Liigalle, paikallismatseille ja muille joukkueille. Mutta toivotaan että kaikki menee hyvin Jokereiden kannalta, fanit tykkää matseista ja saavat rahoilleen vastinetta.
Oisko mahdollisuus kuitenkin kahteen joukkueeseen, uusi KHL joukkue jossa Jokerit-leima ja sitten SM-Liigajoukkue farmina? Näkisin toimivampana ratkaisuna ihan kaikille osapuille, nuorille jokeripelaajillekin.
_
Ihan totta toikin, että nykyisessä liigassa peruskatsojaa kiinnostaa varmastikin suurimmaksi osaksi nimenomaan joukkueet, eikä pelaajat. Toisaalta, eipä Suomessa kovin montaa pelaajaakaan pelaa jotka vetäisivät katsojia, niin hankala sanoa tohon mitään täysin varmaan suuntaan tai toiseen. Toisaalta, ainakin Jokereitten katsojamäärissä oli selviä merkkejä Karlssonin ja Filppulan ajalta, että myös ne huippuyksilöt vetävät halliin selvästi enemmän porukkaa. Kuinka kauan se pelaaja-vetoisuus sitten riittää vetämään katsojia, on toinen asia. Tossa on kuitenkin niin eri lähtökohdat katsojien kosinnalle mistä ei oo aiempaa kunnollista kokemusta, niin en ainakaan itse osaa sanoa varmasti miten toi tulis vaikuttamaan katsojamääriin. Toisaalta myös tuleehan ne KHL-joukkueetkin pikkuhiljaa tutummiksi isommallekin yleisölle, jos niitä täällä viikottain käy pelaamassa. Aikaa se toki vie, mutta kaikki uusi aina ottaa oman aikansa ja sit vasta näkee miten yleisö on ottanut asian itseensä.
Toinen asia yleisömäärissä on myös se huomio, että Suomessa asuu todella paljon venäläisiä, jotka tuskin nyt ovat liigaa käyneet katsomassa. KHL Suomessa saattaa taas aktivoida sen porukan ihan erilailla tulemaan peleihin ja siinä on myös iso potentiaali. Omistajien kannaltahan sillä ei ole suoraa merkitystä onko se yleisö harrasta suomalaista fanikuntaa, vaiko kenties venäläisiä vastustajajoukkueiden "faneja" tai uuden helsinkiläisen KHL-seuran uusia faneja. Se, haluunko mä et yleisö pysyy samantyyppisenä hartaampina Jokerit-faneina vai täyttyykö halli suurelta osin venäläisistä, on kokonaan toinen asia.
En tosiaan oo innoissani mahdollisesta KHL-siirrosta, mutta on siinäkin omat mahdollisuutensa enkä mä sitä tältä seisomalta lähde tuomitsemaan kokonaan. Jos kaikki taivaankappaleet sattuu oikeisiin osoitteisiin, niin toi voi olla jopa suurimmaksi osaksi positiivinenkin asia. Katellaan miten käy...