Mainos

Sparecom OYJ ja konkurssi

  • 13 663
  • 15

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Konsultointi- ja ohjelmistopalveluja PK-yrityksille tarjonnut Sparecom OYJ ilmoitti tässä jokin päivä sitten lopettaneensa toimintansa. Tässä tilastoja:

Perustettu: 1996
Kohderyhmä: PK-yritykset
Luottoluokitus: AA
Kasvu: keskimäärin yli 6000% vuodessa kolmen viimeisimmän peräkkäisen tilikauden aikana
Liikevoitto vuodelta 2006: 2,3 milj. €
Liikevoitto%: 31,49

Yrityksestä kohistiin ensimmäisen kerran aikoinaan siksi, että sen perustaja Jarmo Puhakka oli perustamishetkellä ainoastaan 16 vuotias. Kuten tilastoista voi päätellä, kasvu on ollut huikeaa. Nettisivuilla yritys kehui olevansa täysin vailla vierasta pääomaa. Kaiken piti olla siis enemmän kuin kunnossa, mutta sitten yhtäkkiä yritys vain ilmoittaa kotisivuillaan lopettaneen toimintansa ja hakeutuneensa konkurssiin.

Tämä pistää miettimään, että mitäköhän siellä oikeasti on tapahtunut? Totuus ei voi olla oman järkeni mukaan se, että toiminta vain muuttui yhtäkkiä niin kannattomaksi, että ovet jouduttiin sulkemaan. Ei julkisella osakeyhtiöllä, joka oli rankattu Talouslehdessä vain hetkeä aiemmin Suomen kannattavampien yritysten joukkoon. Ei siltikään, vaikka tänä vuonna oltaisiin tehty kuinka epäonnistuneita investointeja. Jokainen talousasioita vähänkään seuraava tietää, että AA-luottoluokituksen saa vain harva suomalainen yritys ja että AA-luokitellut yritykset ovat juuri niitä, jotka selviävät lamasta ja muista vastoinkäymisistä. Maksukyvyttömyysmahdollisuus taitaa olla jotain luokkaa 2 : 10 000. Myös päälle 31%:n liikevoitto kertoo siitä, että toiminnan pitäisi olla enemmän kuin kannattavaa. Yleisesti ottaenhan liiketoiminnan kannattavuuteen riittää muutama prosenttiyksikkö.

Olen kuullut huhuja muutamasta tapauksesta, että nämä ohjelmistopalvelut eivät ole olleet sitä mitä on luvattu ja Sparecomin asiakasyrityksiä on kärsinyt sen takia suuriakin tappioita. Mystisyyden vyyhtiä lisää myös netistä löytyvä http://www.scluxuryholidays.com/ -sivusto, joka tarjoaa lomamatkoja Kaliforniaan, jonka hintaan kuuluu luksushuvila, lennot, kuljetukset lentokentältä, Ferrari käyttöön ja paljon muuta ylellistä. Hinta ainoastaan 99€/hlö/päivä. Tämä lomamatkoja tarjoava yritys (??) toimii ilmeisesti jotenkin Sparecomin alaisuudessa, vaikka sitä ei edes löydy yritysrekisteristä. Aiheesta on kohistu aika paljon internetissä ja melkoisen hurjia teorioitakin on liikkunut. Olikin siis aika tuoda keskustelu aiheesta myös Jatkoaikaan. Mielipiteitä? Onko kenelläkään kokemuksia Sparecomin palveluista?

EDIT: alla vielä pari linkkiä

http://keskustelu.plaza.fi/muropaketti/bbs/t527513 (keskustelua)
http://www.kaleva.fi/plus/juttu718549_page1.htm (uutisointia)
http://keskustelu.suomi24.fi/show.f...ce=4500000000000561&posting=22000000033254092 (keskustelua)
 
Viimeksi muokattu:

Alttu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Lukko, Tomi Kallio
Tämä onkin erittäin mielenkiintoinen tapaus. Ihan noin fiilispohjalta arvioituna on jäänyt sellainen kuva, että jotain mätää täytyy hommassa olla.

Nykyisen työnantajani toinen yritys oli Sparecomin asiakas muutaman vuoden ajan. Positiivista palautetta en heidän toiminnastaan kuullut kertaakaan. Kuppaset nettisivut maksoivat ilmeisesti maltaita, koska lukuisista uteluistani huolimatta ei summaa suostuttu koskaan paljastamaan. Huonosti toimivista ja bugisista sivuista perittiin vielä kaikennäköisiä ylläpito- ja huoltokustannuksia, vaikka yhden sivun osalta rikki menevää leiskaa ei koskaan korjattu. Kaiken huippu oli kuitenkin selaimen otsikkoriville tuleva yrityksen nimi, joka oli kirjoitettu väärin. Ilmeisesti "koodaaja" oli vääntänyt kaikki sivut copy-paste tyyliin ja sama virhe toistui joka sivulla. Mainitsemattakin selvää, ettei tätäkään virhettä kukaan koskaan korjannut lukuisista yhteydenotoista huolimatta.

Sopimuksessa on varmaankin ollut myös jokin ajallisesti sitova pykälä, koska kaikesta epäammattimaisuudesta huolimatta Sparecomin palveluita käytettiin pitkään sen jälkeenkin kun yrityksen toiminta oli todettu olemattomaksi. Yritin myös tarjota Sparecomin tilalle muita edullisempia ja päteväksi todettuja palveluita, mutta vastaus kertoi paljon, "katsotaan sitten kun päästään tästä paskasta eroon". No, viime vuonna siitä päästiin ja hommat toimivatkin nykyisin hieman eri malliin (ja eri kustannuksin).

Hyvää voittoa ovat varmasti tehneet, ainakin tässä tapauksessa kun on myyty nettisivut jotka datanomiopiskelija vääntää alle tunnissa ja peritty siitä kovan hinnan lisäksi vielä kuukausimaksua usean vuoden ajalta.

Tämä toki vain yksittäinen tapaus, jotenkin uskoisin ettei samanlaista peliä ole voinut ihan joka asiakkaan kanssa pelata. Oulun seudulta nyt vaan löytyy vielä paljon yrittäjiä, joille nettimaailman realiteetit eivät ole auenneet. Helppohan sellaisille on myydä paskaa tuutissa. Noita huhuttuja työntekijöiden Ferrareita en ole kyllä onnistunut pongaamaan, mutta löytyisikö palstalta joku joka on? Vai olisiko taas vedätyksen makua.
 

jaguar

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP (ht)
Noita huhuttuja työntekijöiden Ferrareita en ole kyllä onnistunut pongaamaan, mutta löytyisikö palstalta joku joka on? Vai olisiko taas vedätyksen makua.

Kyseinen firma oli puolisen vuotta oman työpaikkani naapurissa.

Ferrareita en nähnyt kyseisenä aikana mutta muita kalliita ja uusia autoja kumminkin. Ja taisipa siinä pihassa yksi limusiinikin välillä olla.
 

Hande_81

Jäsen
Kyseinen firma oli puolisen vuotta oman työpaikkani naapurissa.

Ferrareita en nähnyt kyseisenä aikana mutta muita kalliita ja uusia autoja kumminkin. Ja taisipa siinä pihassa yksi limusiinikin välillä olla.
Hienoja autoja niillä on ollut. Autot tunnisti SC-xx rekisteritunnuksista. Olen bongannut ferrarin, audi TT:n, jonkin valkoisen pitkän limusiinin, Peugeot 206 urheilumallin(cc?) jne. En muista äkkiseltään muita. Nuo bongaukset 1-2 vuotta taaksepäin. Viimeaikoina ei ole näkynyt noita SC kilpisiä autoja, firman pihalla kuitenkin oli muutamia uudenkarheita Mazda 6:ia.
 

Tepa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Itsellä tuli vain tuossa hommaa seuratessa mieleen, että ko. hyvin menestyvä yritys lopetti aika hyvin samaan aikaan, kun tämä WinClub/WinCapita ja ainakin Oulun paikallislehdessä on kerrottu firman toimitus johtajan kadonneen eikä häneen ole saatu yhteyttä yrityksistä huolimatta. Samaan aikaan on lopettanut myös Smart Profit. Pikkuisen sellainen maku tulee meikäläiselle ainakin mieleen, että kaveri taisi suunata etelään eläkepäivien viettoon. Ko kytköksille ei ole sen kummempaa pohjaa, mutta toteamuksena vain, että WinCapita toimi pääosin Pohjanmaalla ja Savossa.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Itse olen aikaisemmassa työpaikassani ollut yhteistyössä Sparecomin kanssa, ostivat meiltä palvelua X ja tuotetta Y.

Omien kokemusten mukaan Oulun seutu on kusettajalle täydellinen alue, ei millään pahalla, mutta onhan siellä oikeasti ihmiset vähän jäisiä ja kenties vähän hitaita. Varsinkin kun on tullut nähtyä mitä ihmeellisempiä sopimuksia mitä oululaisten yritysten kanssa on tehty tuotteen X -suhteen.

Sparecomin kaltainen yritys tuskin olisi Etelä-Suomessa menestynyt, omien kokemusten mukaan heidän tarjoamat palvelut olivat perustasoa kun taas hinnat kalliita ja sopimukset pitkiä. Mutta eipähän se ole minun pussistani pois, jos joku oululainen yrittäjä ostaa kasan paskaa usean vuoden mittaisella sopimuksella.

Tässä vaiheessa ei yllättäisi lainkaan jos Sparecomin johtohenkilöt olisivat olleet mukana WinCapitassa.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Tulee mieleen vuosituhannen vaihteen peliohjelmistolafka Riot-E. Mieletön hypetys lainarahalla. Kun raha loppui niin käteen ei jäänytkään mitään. Toimistot oli toki ehditty perustaa jo vaikka mihin ja porukalla oli töissä vain kivaa. Ja mikäs oli ollessa, kun ei tarvinnut töitä tehdä.
 

dohf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Hienoja autoja niillä on ollut. Autot tunnisti SC-xx rekisteritunnuksista. Olen bongannut ferrarin, audi TT:n, jonkin valkoisen pitkän limusiinin, Peugeot 206 urheilumallin(cc?) jne. En muista äkkiseltään muita. Nuo bongaukset 1-2 vuotta taaksepäin. Viimeaikoina ei ole näkynyt noita SC kilpisiä autoja, firman pihalla kuitenkin oli muutamia uudenkarheita Mazda 6:ia.
Tuossahan tuo firma majaili muutaman sadan metrin päästä kotoani. Puhakka mainitsee blogissaan tuon Ferrarin olleen joskus alkuaikoina vuosia sitten mukana ja asiasta olisi turha kohista, mutta muistelen nähneeni auton firman pihassa vielä viime vuonna. Tuon Ferrarin lisäksi ei varsinaisia huippuautoja näkynyt, mutta näitä "hieman paremman luokan" autoja on ollut useampia: TT, 206CC, parikin Corvettea, em. limusiini, Porsche Cayenne jne. Pari vuotta sitten aloin jo mietiskelemään miten firmalla menee, kun pihalle alkoi ilmaantua halpis-sportteja kuten Hyundai Coupe. Muistaakseni olen nähnyt myös Mazdan jonkun pienemmän kaksipaikkaisen (MX-5?), mutta en ole tästä ihan varma. Viime aikoina pihalla on tosiaankin näkynyt "vain" Mazda kutosia iso nippu.

Mutkan kautta kuulin huhuja, että autoilla yritettiin tehdä tietynlainen vaikutus asiakkaisiin: herättää ilmeisesti enemmän luottamusta, ja luo osaavamman kuvan firmasta kun ajaa asiakkaan pihaan Corvetella kuin ns. perusautolla. Miten sitten totta tämäkään, mutta ainakin voi selittää osan noista autohankinnoista.

Muutenhan noissa autoissa ei olisi mitään ihmeellistä, mutta kyllä tuollainen valikoima pienen nyrkkipajan pihassa aina ohimennessä huvitti. Ainakin näkyvin osa toimintaa ne olivat liikkuessaan, en sitten tiedä kuinka hyvää mainosta.
 

scholl

Jäsen
Mystisyyden vyyhtiä lisää myös netistä löytyvä http://www.scluxuryholidays.com/ -sivusto, joka tarjoaa lomamatkoja Kaliforniaan, jonka hintaan kuuluu luksushuvila, lennot, kuljetukset lentokentältä, Ferrari käyttöön ja paljon muuta ylellistä. Hinta ainoastaan 99€/hlö/päivä. Tämä lomamatkoja tarjoava yritys (??) toimii ilmeisesti jotenkin Sparecomin alaisuudessa, vaikka sitä ei edes löydy yritysrekisteristä.

Periaatteessahan tuo tuollainen voi olla saman firman alaisuudessa niin, että rekisteröi aputoiminimen kaupparekisteriin.

Mutkan kautta kuulin huhuja, että autoilla yritettiin tehdä tietynlainen vaikutus asiakkaisiin: herättää ilmeisesti enemmän luottamusta, ja luo osaavamman kuvan firmasta kun ajaa asiakkaan pihaan Corvetella kuin ns. perusautolla.

Hyvin erikoista tuo on. Pitää muistaa, että Suomessa esiintyy myöskin paljon kateutta eli jos asiakkaat ovat normi palkansaajia niin todennäköisesti tekevät yhteistyötä osapuolen kanssa, jossa vastassa on myöskin normipalkansaaja eli Ford Mondeo tai Mazda6 jannu.

Veikkaisin, että nuo autot tarkoittavat vain sitä, että jos on ollut mahdollisuus niitä hankkia niin niitä on hankittu sen takia, kun on haluttu ajaa hyvillä autoilla. Kokemuksia, elämyksiä. On sanonta, että jos et osta Ferraria siihen mennessä kun olet 30v, et osta sitä ikinä.
 

#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Veikkaisin, että nuo autot tarkoittavat vain sitä, että jos on ollut mahdollisuus niitä hankkia niin niitä on hankittu sen takia, kun on haluttu ajaa hyvillä autoilla. Kokemuksia, elämyksiä. On sanonta, että jos et osta Ferraria siihen mennessä kun olet 30v, et osta sitä ikinä.

Corvetteko hyvä auto?? Ei se Ferrarikaan ole mikään hyvä auto. Hyvän näköinen se kieltämättä on ja suorituskykyäkin on riittävästi mutta eihän sellaisella mitään tee talvella. Corolla on hyvä auto mutta hemmetin tylsä
 

scholl

Jäsen
Corvetteko hyvä auto?? Ei se Ferrarikaan ole mikään hyvä auto. Hyvän näköinen se kieltämättä on ja suorituskykyäkin on riittävästi mutta eihän sellaisella mitään tee talvella. Corolla on hyvä auto mutta hemmetin tylsä

Siis täh?
Nykyinen C6 on hyvä auto. Sillä pystyy ihan hyvin haastamaan Porscheja vaikka radalla. Se on oikeasti hyvä ajaa, eikä mene vain suorilla kovaa, vaan se on todella hyvä auto. Tai sanotaan, että hintalaatusuhde on todella hyvä. saat hyvän auton halvalla. Ferrarin ongelma on ollut tekniikka. Jos niillä haluaa ajaa koko ajan niin pitää olla 3kpl, koska tekniikka ei ole koskaan kestänyt samalla tavalla kuin vaikkapa Porschessa.

En ymmärrä mitä tekemistä hyvällä autolla ja talvella on keskenään. Joka keliin on omia hyviä autoja.

Corolla ei ole hyvä auto. Se voi olla luotettava auto, mutta autona niin paska, että sen ratin taakse asettumiseen vaaditaan joko käsittämätön mielenvikaisuus tai sitten se 80+ ikä.
 

#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Siis täh?
Nykyinen C6 on hyvä auto. Sillä pystyy ihan hyvin haastamaan Porscheja vaikka radalla. Se on oikeasti hyvä ajaa, eikä mene vain suorilla kovaa, vaan se on todella hyvä auto. Tai sanotaan, että hintalaatusuhde on todella hyvä. saat hyvän auton halvalla. Ferrarin ongelma on ollut tekniikka. Jos niillä haluaa ajaa koko ajan niin pitää olla 3kpl, koska tekniikka ei ole koskaan kestänyt samalla tavalla kuin vaikkapa Porschessa.

En ymmärrä mitä tekemistä hyvällä autolla ja talvella on keskenään. Joka keliin on omia hyviä autoja.

Corolla ei ole hyvä auto. Se voi olla luotettava auto, mutta autona niin paska, että sen ratin taakse asettumiseen vaaditaan joko käsittämätön mielenvikaisuus tai sitten se 80+ ikä.

Mun pointti oli lähinnä se että vaikka auto kulkee lujaa se ei tee siitä hyvää autoa. Siinä olet ihan oikeassa että ei luotettava välttämättä ole hyvä auto. Ladatkin kuulema käynistyy kovilla pakkasilla ja on lämpimiä mutta hyviä niistä ei saa millään. Tästä voisi jopa perustaa oman ketjun jossa keskustellaan mikä/minkälainen on hyvä auto.

sorry OT
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Tässä vaiheessa ei yllättäisi lainkaan jos Sparecomin johtohenkilöt olisivat olleet mukana WinCapitassa.

Itsellänikin tuli mieleen ensimmäisenä, että liittyyköhän tämä WinCapita jotenkin asiaan. Hommahan meni niin, että WinCapitan ja Sparecomin nettisivut sulkeutuivat käsittääkseni miltei yhtäaikaa. Kuten jo aiemminkin viestissäni mainitsin, niin ei minun logiikkani riitä siihen miten 2,3 miljoonan liikevoitolla, jonka keskimääräinen kasvu vuodessa on päälle 30%, saadaan toiminta käännettyä yhtäkkiä niin paljon miinukselle ettei enää palkkoja pystytä maksamaan. Tietenkinhän kyse voi sitten olla ihan vain jostain käsittämättömän huonosta investoinnista, joka on kääntänyt yrityksen talouskäyrän äkillisen jyrkkään alamäkeen. En vain kyllä keksi mikä sellainen voisi olla, varsinkaan konsultointi- ja ohjelmistoalalla, joka ei loppujen lopuksi alana kuitenkaan ole niin "herkkä".

Mitä noihin autoihin tulee, niin firmallahan oli käytössään Ferrareiden ja Corevettejen lisäksi myös mm. Mika Salon vanha Chrysler. Mallia en muista. En sitten tiedä, että onko tuolla haluttu markkinoida yritystä vai mitä; hieno auto kääntää katseet -> herättää keskustelua -> rekisterikilvessä lukee SC-XXX tms..
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Parastahan tässä olisi, jos SpareComin rahat olisivat "kadonneet" WinCapita sijoituksiin. WinCapitan taustalla taas olisi samat pojat kuin SpareCominkin, mutta rahat ja miehet jo teillä tietymättömillä.

Oulun alueella on viime vuosina ollut muutamia "mielenkiintoisia" teknologia-/televiestintäyrityksiä, jotka ovat keränneet hyvän idean turvin rahoitusta toiminnalleen ja rahoittajien pääoman tipahdettua tilille on alkanut kustannusten ja yrityksen hallittu alasajo. Rahat vain ovat kadonneet kuin tuhka tuuleen siinä vaiheessa, kun yrityson ollut selvitystilassa.
 

JTX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, HPK
Sparecomin toiminta perustui ilmeisesti siihen että myivät palvelupaketin asiakkaalle vaikkapa 5 vuodeksi ja rahoitusyhtiö maksoi Sparecomille saman tien könttänä koko summan 5 vuodelta. Asiakas sitten makseli kuukausittaista summaa rahoitusyhtiölle. Tällä selitettäneen suurta liikevaihtoa muutama vuosi sitten. Rahat vaan sitten tuhlasivat autoihin ja luksuslomiin, eikä pätäkkää enää riittänytkään palkkoihin tai asiakkaille annettujen lupausten pitämiseen. Kaiken takana siis amatöörimäinen ja utopistinen taloudenhoito. Epäselvyyksiä kyllä näyttää pesässäkin olevan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös