Mainos

Sotilaslentokoneet post-WW II

  • 3 364
  • 44

Iskevin ja sykähdyttävin sotilaslentokone WW II jälkeen?

  • BAe Sea Harrier FRS Mk1/51 (Iso-Britannia).

    Ääniä: 3 3,1%
  • Boeing B-52H (USA).

    Ääniä: 7 7,1%
  • Dassault Mirage 2000C (Ranska).

    Ääniä: 1 1,0%
  • Dassault Mirage IV P (Ranska).

    Ääniä: 0 0,0%
  • Eurofighter 2000 (Saksa/Italia/Espanja/Iso-Britannia).

    Ääniä: 0 0,0%
  • Fairchild A-10A Thunderbolt (USA).

    Ääniä: 8 8,2%
  • General Dynamics F-16 Fighting Falcon (USA).

    Ääniä: 4 4,1%
  • General Dynamics F-111 Aardvark (USA).

    Ääniä: 1 1,0%
  • Grumman F-14 Tomcat (USA).

    Ääniä: 5 5,1%
  • Lockheed F-117A (USA).

    Ääniä: 5 5,1%
  • Lockheed (& co) F-22 Raptor (USA).

    Ääniä: 3 3,1%
  • McDonnel Douglas F-15E Strike Eagle (USA).

    Ääniä: 3 3,1%
  • McDonnel Douglas F/A-18 Hornet (USA).

    Ääniä: 12 12,2%
  • McDonnel Douglas F-4 Phantom (USA).

    Ääniä: 4 4,1%
  • Mikoyan MiG-21 bis (Venäjä).

    Ääniä: 6 6,1%
  • Mikoyan MiG-25 Foxbat (Venäjä).

    Ääniä: 3 3,1%
  • Mikoyan MiG-29 Fulcrum (Venäjä).

    Ääniä: 6 6,1%
  • Northrop B-2 Sprit (USA).

    Ääniä: 3 3,1%
  • Panavia Tornado IDS (Saksa/Italia/Iso-Britannia).

    Ääniä: 3 3,1%
  • Rockwell B-1B Lancer (USA).

    Ääniä: 0 0,0%
  • Saab JAS-39A Gripen (Ruotsi).

    Ääniä: 6 6,1%
  • Saab J35 Draken (Ruotsi).

    Ääniä: 4 4,1%
  • Sukhoi Su-25 Frogfoot (Venäjä).

    Ääniä: 1 1,0%
  • Sukhoi Su-27 Flanker (Venäjä).

    Ääniä: 1 1,0%
  • Sukhoi Su-37 Super Flanker (Venäjä).

    Ääniä: 2 2,0%
  • Tupolev Tu-160 Blackjack (Venäjä).

    Ääniä: 0 0,0%
  • Tupolev Tu-22M (eli -26) (Venäjä).

    Ääniä: 2 2,0%
  • Vought A-7 Corsair (USA).

    Ääniä: 0 0,0%
  • BAe Hawk T 1A (Iso-Britannia).

    Ääniä: 1 1,0%
  • Joku muu, mikä?

    Ääniä: 4 4,1%

  • Äänestäjiä
    98

Mr. Tasuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palloseura, Avalanche
Mietin tuossa mikä olisi vaikuttavin näky matkan varrella ollut, kun on useampi Turun Lentonäytös vuodesta 1991 tullut seurattua paikanpäällä. On ollut Blue Angels, Red Arrows, Turkish Stars ja Patrouille De France ainakin. Ennen F-35 kauppoja näytillä kävivät myös Gripen, Rafael ja Eurofighter. Useampi F-16 solo esiintynyt. Aina se joka sykähdyttää on Suomen Hornet solo. Takuuvarma esitys, jossa on mielestäni mietitty koneen vahvuudet upealla tavalla. Jopa kansainvälisesti tunnustettu esitys. Yksi vakuuttavimmista hetkistä oli kuitenkin toissakesänä, kun NATO:on liittymisen jälkimainingeissa 2 x B-1B tekivät kaksi ylilentoa, toinen siivet auki ja toinen siivet supussa. Kun siitä toisen ylilennon jälkeen lähtivät matkoihinsa ja laittoivat yleisön edessä tehot kaakkoon, niin sielussani saakka tunsin että nyt on isot pojat tukena. Se oli hieno hetki se.




Lisäsin linkin Suomen Hornet soolosta RIAT 2019 näytöksestä.
 
Viimeksi muokattu:

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Nuorelle pojalle melko mieleenjäävä kokemus oli jylinä, jonka aiheutti jälkipoltin päällä muutaman kilometrin pystysuoraan ylös noussut Draken.
 

Masentaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Muksuna mökkinaapurina oli ilmavoimien lentäjän faija. Muistan ikuisesti sen unikeonpäivän kun poika kävi morottaa faijaansa Hawkilla vedellen pikku soolot siinä mökkimaiseman ympäristössä. En varmasti unohda ikinä sitä kun ensin "tulee juna" keskellä korpea ja jessus kun pamautti ekan kerran yli. Sitten sitä sooloa katseltiinkin laiturilta. Lopuksi tuli poikittain mökkien kohdalle ja, tassu nousi kabiinissa pystyyn ja kone hävisi horisonttiin.

Ollaan mitä mieltä tahansa, mutta on se, vaikka "vain" hawk, niin melkoinen kapistus sekin.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
'Parhaiten" ja karmivimmin on jäänyt mieleen Mig21

Olin intissä palvelemassa Ruskon varavartiossa Turun lentokentällä kun kun siellä oli ilmavoimien harjoitus. Valitettavasti yksi näistä härveleistä syöksyi maahan fataalein seurauksin ja lentäjä menetti henkensä. Silloin tuli todistettua että majuritkin osaavat itkeä kuin pikkulapsi.
 
Viimeksi muokattu:

Ice71

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Jerry100, Hereworth
Äänestin Fouga Magisteria. Vaikka kyseessä onkin vain harjoituskone, niin tämä kone teki suurimman vaikutuksen aikanaan. Nimittäin tämä lentokone on ainoa lajissaan joka on saanut allekirjoittaneen kusemaan housuunsa. Itsenäisyyspäivän paraatin, joskus 70-luvun puolivälissä, ylilento ja Fougan ujeltava ääni pelästytti pienen ICE:71:n ja pisti pissat punttiin.
 

Urasiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
MiG-21 on tehnyt suurimman vaikutuksen. Karu ja täysin sekopäinen laite. Rakettimoottori, jossa on siivet ja ohjaamo. Kulkee helvetisti ja kääntyy kuin rautakanki. Sain elää pikkupoikana vaihetta, jolloin äänivallin rikkominen oli arkipäivää. Kotimme yli lensi usein kalustoa Rissalasta. Välillä taivas oli täynnä kaikenlaisia kaartelujälkiä. Välillä yli lensi kolmen koneen joukko ja jonkun ajan päästä tuli jahtaajat. Näiden välisiä ilmataisteluita sitä sitten pikkupoikana tuli ihmeteltyä. Sitten kun pääsi käymään Rissalan lentonäytöksessä ja näki kuinka MiG kiihdyttää kiitoradalta, niin oli kyllä karu ja kunnioitusta herättävä laite. Ääni oli ihan järkyttävän kova. Paikalla oli myös MiG kuomu auki ja ohjaamoon sai tikkailta käydä kurkkaamassa. Respektit niille, jotka noita analogisia hirviöitä aikanaan ovat käskyttäneet.
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
äni oli ihan järkyttävän kova. Paikalla oli myös MiG kuomu auki ja ohjaamoon sai tikkailta käydä kurkkaamassa. Respektit niille, jotka noita analogisia hirviöitä aikanaan ovat käskyttäneet.
Pääkaupunkiseudulla varttuneena Migejä näki harvemmin livenä, mutta lentonäytöksessä
tuli joskus nähtyä niiden esitys joka oli melkoisen vakuuttava , ja olihan se tosiaan aika sekopäinen
härveli jolla pääsi peräti 2 kertaa ääntä nopeammin, ja tankkikin taisi palaa aika nopeasti kun se oli torjuntatöihin suunniteltu tappelukone jolla ei ollut tarkoitus lentää mitään pitkiä lentoja.
 

Mr. Tasuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palloseura, Avalanche
Äänestin Fouga Magisteria. Vaikka kyseessä onkin vain harjoituskone, niin tämä kone teki suurimman vaikutuksen aikanaan. Nimittäin tämä lentokone on ainoa lajissaan joka on saanut allekirjoittaneen kusemaan housuunsa. Itsenäisyyspäivän paraatin, joskus 70-luvun puolivälissä, ylilento ja Fougan ujeltava ääni pelästytti pienen ICE:71:n ja pisti pissat punttiin.
Fouga on ihan hieno peli! Reilu viisi vuotta sitten olisi päässyt kyytiin lennolle. Hinta oli kepeät 600€/15min.
 
Kyllä se varmaan Mikojan-Gurevitsh Mig-21bis on se vaikuttavin peli. Lähisukulainen työkseen tällaisella lenteli niin on paljon tullut tarinoita kuultua, ja onpa sitä tullut koneen paikallaan ollessa käytyä istuskelemassa koneessa, operatiivisen käytön ja myös sen jälkeen, muistaakseni vuonna 2008. Sukulaismies kuvaili MiGiä Ladaksi jossa on Ferrarin moottori, voimaa tuntuu olevan loputtomasti mutta ohjattavuus on melko heikko. Muistan pienenä poikasena kun olin katsomassa lentonäytöstä, niin Mig kun lähti kiitoradalta painamaan niin ei pienellä pojalla jalat kantaneet, kun se meteli oli niin järkyttävä.

Fouga Magister on kyllä äänimaailmaltaan sellainen peli, mikä on jäänyt mieleen. Muistan kun ensimmäisen kerran näin Fougan taivaalla, niin olin kyllä monttu auki että mikä laite se tuo on, kun piti niin erikoista ääntä ja kimalsi aurinkoisella taivaalla. Aivan upea laite! Menee samaan kategoriaan DC-3 äänimaailman kanssa, toki ei yhtä uljas kapistus kuin Dakota.

Lähempää tuttavuutta on tullut tehtyä F-18 Hornet, Dassault Mirage 2000C, F-4 Phantom, Eurofighter Typhoon ja Hawkin kanssa. Hawkin kyydissä sitä on tullut jopa ihan oltua ilmassa, jos nyt tällainen pieni humble brag sallitaan. Hornetissakin on tullut istuttua maassa, hieno peli sekin. Unelmien täyttymys olisi päästä tutustumaan F-35:seen lähempää, mutta saamieni tietojeni mukaan se ei tule olemaan mahdollista. Sen verran ilmeisesti varjeltua teknologiaa että pitää olla hieman enemmän nappuloita että pääsee edes samaan tilaan kyseisen konemallin kanssa.
 

Mr. Tasuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palloseura, Avalanche
Sen verran ilmeisesti varjeltua teknologiaa että pitää olla hieman enemmän nappuloita että pääsee edes samaan tilaan kyseisen konemallin kanssa.
Oli noita pari kappaletta maanäyttelyssä Turun näytöksessä. Ainoat koneet toki johon ei päässyt ohjaamoa katsomaan. Aidattu alue vartijoineen ympärillä.

Hawkin kyydissä sitä on tullut jopa ihan oltua ilmassa, jos nyt tällainen pieni humble brag sallitaan.
Kerro nyt hieman lennosta :) mistä lähditte ja millaisen keikan teitte? Ja millaista kyytiä tuo hävittäjällä lentäminen on?
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Aikaa sitten Tikkakoskella lentonäytöksessä oli Sea Harrier, lenteli siinä metelillä mikä hävittäjäkoneesta tuppaa lähtemään. Sitten kun jäi kiitoradan päälle juuri omalle kohdalle leijumaan, niin JUMALAUTA MIKÄ MEKKALA SIITÄ LÄHTI!!! Korvatulpat oli korvissa mutta piti laittaa vielä kättä päälle. Jos olisi ollut Manowar veivaamassa Marshall muureineen (osassa toki vaan valot päällä), olisi sekin mökä jäänyt toiseksi ja kirkkaasti.
 
Oli noita pari kappaletta maanäyttelyssä Turun näytöksessä. Ainoat koneet toki johon ei päässyt ohjaamoa katsomaan. Aidattu alue vartijoineen ympärillä.


Kerro nyt hieman lennosta :) mistä lähditte ja millaisen keikan teitte? Ja millaista kyytiä tuo hävittäjällä lentäminen on?
Se oli sellainen about puolen tunnin leppoisa maisemalento, Kauhavan lentokentältä (Kauhavan Lentosotakoulu oli vielä siihen aikaan olemassa) noustiin ilmaan ja heitettiin pikku lenkki Lapuan ja Lappajärven kupeella. Hieno kokemus se oli, kerran kokeiltiin miltä se pää alaspäin kulkeminen tuntuu ja ei tuntunut äkkiseltään sisuskaluissa kovinkaan mukavalta. Olihan se upea katsoa maisemia sieltä ja lentäjä kertoi siinä samalla koneesta ja sen toiminnasta. Ikimuistoinen reissu ja tuskinpa toista kertaa pääsee kyytiin.

Juu, varmasti pääsekiin jossain ilmailutapahtumassa tutustumaan koneeseen ulkoisesti, ja semmoisessa se pitänee käydä tutustumassa koneeseen, mutta meinasinkin ettei pääse tuolla konesuoja olosuhteissa katselemaan konetta, missä muuten olen noita koneita käynyt ihailemassa. Näin ainakin kerrottiin, ettei sinne ole mitään asiaa kuten oli esimerkiksi Hornetien kanssa. Toki eipä se ulkonäkö siitä muutu, kun ei sinne kuitenkaan pääse sisälle katsomaan.
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
yks jengi Stadista
SR-71 on (oli) kyllä semmoinen menopeli ettei paremmasta väliä. Minulla ei ole netflixiä eikä tarvitsekaan, koska näitä entisten lentäjien muisteloita on kyllä sairaan siistiä kuunnella.

Blackbird, Brian Shul






ja Richard Graham




Brian Shulin matka alasammutusta Vietnam-veteraanista SR-71 -lentäjäksi on melkoinen tuhkista noustaan -tarina.

Vulcan:




Bonuksena Vulcan-videossa Suomi mainitaan jossain 1 t 10 min hujakoilla tehtävän jälkeisenä laskeutumispaikkana. Torille!

ed. linkkiä korjattu
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Nuorelle pojalle melko mieleenjäävä kokemus oli jylinä, jonka aiheutti jälkipoltin päällä muutaman kilometrin pystysuoraan ylös noussut Draken.
Minusta piti kerran jostain mielenhäiriöstä johtuen tulla laskuvarjohyppääjä, mutta täysin toimivasta koneesta hyppääminen noin kilsan korkeudesta ei ollutkaan hyvä asia, jänistin siis h-hetkellä, mutta Utissa tuli pyörittyä ja kerran näin ja ennen kaikkea kuulin, kun Draken ja oliko Hawkin lähti jonkun sadan metrin päästä ilmaan. Meteli oli jotain sanoinkuvaamatonta.

ps. kaikkihan ovat käyneet katsomassa Jätkäsaaressa Verkkokauppa.comin näköalatasanteella siellä olevaa Mig-konetta? Hyvin kompaktin kokoinen lentsikka. Kyllä sitä tuli ihmeteltyä toisenkin hetken. Suomalainen lentoupseeri sen vissiin lensi Suomeen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös