Sonisphere-festivaali Porissa 25.7.2009!

  • 139 637
  • 523

30/30150

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue
Käsittääkseni Metallica ei ole ikinä ollut hirveän tunnettu mistään tarkkuudestaan soittoitaidoiltaan. Koko homma perustuu hyviin biiseihin ja niitä Metallicalla on enemmän kuin joillain Opetheilla ja Dreeam Theatreilla.

Kaikkihan ne kämmit huomasi, mutta se kuuluu asiaan, eikä se sitä fiilistä saanut pudotettua. Järjestelyissä on kyllä hiomista jatkoa ajatellen, mutta kokonaisuutena koko paketti oli loistava.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Ainahan voi tätä kuunnella: http://www.youtube.com/watch?v=3O4HOMPD-1E, jos tykkää Metallican biiseistä, mutta Metallican (varsinkin nykykunnon) soittotarkkuus häiritsee.

Ai. Ja tuonko pitäis sitten kuulostaa hyvältä ? Kaikki kunnia Theaterille, mutta jotain tuosta vaan puuttuu. Edgeä, niinsanotusti.

edit.

Itseasiassa aika kuraa :) Ei silti, kyppi+ eläytymisestä ;)
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Ai. Ja tuonko pitäis sitten kuulostaa hyvältä ? Kaikki kunnia Theaterille, mutta jotain tuosta vaan puuttuu. Edgeä, niinsanotusti.
Tuossa livepätkässähän kiteytyi juuri se, miksi Dream Theaterin koko tuotanto on täyttä paskaa verrattuna esim. Popedaan tai Yöhön (pikku kärjistys sallittakoon tähän väliin). Vaikka itsekin hakannut tatin lisäksi kitaraa 13 vuotiaasta ja siksi kuulen ja ymmärrän ihan hyvin mikä Theaterissa on ns. hyvää, niin ei silti tulisi mielenkään mennä pilaamaan iltaa niiden keikalle. Siitä musiikista on pakko tulla masennus ja erektiohäiriö enemmän käytettynä, toisin kuin tässä parjatusta Metallicasta, joka on noihin häiriöhin parhainta lääkettä. Tuo kummelipätkäkin iski myös nappiin :)

Teknisesti sama asia on kun otetaan juttuun mukaan vaikka Slayer, Rammstein ja vielä kotimainen Kotiteollisuus. Minä en pidä noista juuri mistään Slayerin paria vetoa lukuunottamatta. Kaikki ovat myös teknisesti keskinkertaisuuden alapuolella, mutta jokainen on Theaterin ja vastaavien yläpuolella, koska musiikista huokuu elämä, hiki, paska, testosteroni, ja sitä seuraava pillumehu.

Parhautta on monenlaista. Itse kun kuuntelen musiikkia "tosissaan", eli en tee mitään muuta samalla (tai ajan yksin), niin kuvittelen AINA kyseessä olevan livetilanteen. Kaikesta musiikista Eagelsista Darudeen, on juuri livetaltioinnit niitä parhaita. Siksi Metallican virheellinenkin taltiointi, jossa yleisö mylvii taustalla tiiviissä vuorovaikutuksessa bändin kanssa, kuulostaa vaan aivan vitun hyvälle.
 

SGD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei raha kiekkoa
Totta helvetissä siellä tulee soittovirheitä livenä. Vai meinaatko että levyllekin ne kaikki raidat vedetään ekalla otolla purkkiin.

Itseäni ei haittaa jos kitaristi vetää vähän sinnepäin, mutta Ulrichin touhu oli kyllä aika ihmeellisen huonoa ollakseen noinkin iso bändi. Areenan keikalla veti paremmin, liekö sitten että kaveri vetää niin tunteella ettei aina tahdo osua ihan kohdilleen. Joka tapauksessa jotenkin tuntui välillä siltä että biisi hajoaa käsiin, mutta Trujillo/Hetfield -akseli komppasi sen verta tarkasti että Ulrichin höpöilyt eivät sen pahemmin vaikuttaneet.

Sinänsä nämä kommentit täällä (soittovirheet, jonotukset yms) kuvaavat mielestäni vallan mainiosti tämän yhteiskunnan tilaa. Kaiken pitää olla aina täydellistä ja virheetöntä. Missään ei koskaan saa olla mitään virheitä, tai virheellisyyttä, niitä etsitään kera suurennuslasin. Missään/kenellekään ei anneta tilaa/mahdolluisuutta virheisiin, vaan kaiken pitää olla täydellisyyttä. Tuo jos mikä on pelottavaa.

Ihmiset maksoivat tapahtumasta saman verran kuin normaalisti kolmen päivän festarista. Kyllä siihen hintaan sopii odottaakin suht sujuvaa toimintaa. Varsinkin kun kaikesta jäi muutenkin rahastuksen maku. Millä muulla festarilla joutuu maksamaan siitä että saa tietää, koska mikäkin bändi soittaa ja missä?

Neuvostoliitossa oli sellainen yhteiskunta, jossa kaikki jonottivat ja olivat tyytyväisiä jos saivat edes jotakin. Ei vain toimi enää varsinkin kun jonotuksesta saa maksaa itsensä kipeäksi.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Ihmiset maksoivat tapahtumasta saman verran kuin normaalisti kolmen päivän festarista. Kyllä siihen hintaan sopii odottaakin suht sujuvaa toimintaa. Varsinkin kun kaikesta jäi muutenkin rahastuksen maku. Millä muulla festarilla joutuu maksamaan siitä että saa tietää, koska mikäkin bändi soittaa ja missä?

Neuvostoliitossa oli sellainen yhteiskunta, jossa kaikki jonottivat ja olivat tyytyväisiä jos saivat edes jotakin. Ei vain toimi enää varsinkin kun jonotuksesta saa maksaa itsensä kipeäksi.

Niin, ehkä maksoivat, mutta kattaus toki oli pikkuisen enempi kun jossain nönnönnöö-festareilla takahikiällä. Ymmärrän kyllä pointtisi asiassa, mutta maailma nyt ei vaan ole sellaista vaaleanpunaista hattaraa, joka on täysin virheetöntä. Mutta perseestä sekin on, jos aletaan vaatia lippurahoja takaisin sen takia, että joutuu sitä keleen ruokaa odottamaan 45minuuttia, tai rumpali pikkusen koomailee. Mitä sitten ? Se kuuluu live-tilanteisiin. Tätä menoa meillä ei kohta ole mitään isompia rock-festareita jos itkuraivarit saadaa tällasista naurettavista asioista. Sitten tullaan taas itkemään tänne foorumeille, että miksei Suomeen koskaan saada mitään isoa metallifestaria. Siis festaria, missä soittaa joku muukin kun kilpi ja negative.

Vai oletko tosissasi sitä mieltä, että esim The Ponco pysyi aina nuotissa. Tai Hra Page oli edes lähimain tässä maailmassa niiden keikoilla. Ja nuot miehet olivat/ovat Ikoneja. Joillekin ainakin.
 

Morgoth

Jäsen
Ai. Ja tuonko pitäis sitten kuulostaa hyvältä ? Kaikki kunnia Theaterille, mutta jotain tuosta vaan puuttuu. Edgeä, niinsanotusti.

Aivan käsittämätöntä paskaahan tuo on, vaikka kaikki DT:n soittajat osaavat soittaa omia soittimiaan paremmin kuin Metallican vastaavat (paitsi ehkä laulaja jolla ei ole kivekset vieläkään laskeutuneet). Vaikka Lars vetää viisitahtia jäljessä, niin jotenkin vain se kuulostaa paremmalta ja vaikka Kirk polkee wahhiaan yhtä paljon kuin vaimoaan, niin se vain jotenkin toimii.

Älyllisesti itseään muiden yläpuolella nostavien kannattaa kuunnella mielummin vaikka jazzia niin saavat enemmän uskottavuutta, jos se pitää tehdä musiikin kautta.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Äsken tuli latailtua tuo Metallican keikka LiveMetallicasta ja aijai, kun suorastaan valahtaa kylmät väreet vieläkin selkään tiettyjen biisien kohdalla, oli niin mahtavaa tykitystä alusta loppuun.
Keikalla en tajunutkaan että James yritti puhua suomeakin (oliko se S&D esipuheessa?) Tallenteelta se osui sitten korvaan ja luulen jopa ymmärtäväni mitä se yritti sanoa ;-)
Ehkä uudemmat biisit vetivät jengiä vähän hiljaisemmaksi, mutta esimerkiksi The day that never comes oli livenä tosi hyvä ja miksei myös All Nightmare Long.
Pikkasen pisti kateeksi, kun katsoin eilisen Köpiksen keikan setlistan: siellä soi Suicide and Redemption. Hieno keika Porissa joka tapauksessa, tosin 15.6. oli parempi, etenkin biisilistan osalta.
 

toothfairy

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Keikalla en tajunutkaan että James yritti puhua suomeakin (oliko se S&D esipuheessa?) Tallenteelta se osui sitten korvaan ja luulen jopa ymmärtäväni mitä se yritti sanoa ;-)

Taisi yrittää "oletteko valmiit" -huudatuksia ja kun porukka ei tahtonut oikein ymmärtää niin toisella kotimaisella kaikki jo tajusivat mistä on kyse :)
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Paikalla olin ihan töiden puolesta, saatan jopa tietää tapahtumasta vähän enemmän kuin sinä. Mutta menehän nyt takaisin alttarillesi palvomaan ihania idoleitasi, kenties tunnet Jamesin sydämessäsi? Metallica on kyllä pahempi kuin Jeesus, sanot pari poikkisanaa ja johan on melkoinen lauma opetuslapsia kimpussa.

Kaikki maailman selittelyt eivät poista sitä ettei Lars pysynyt tahdissa 10 sekuntia pidempään kerralla, ja Kirkin kitarointi oli paikoitellen aivan tuskaista.

Mennäänkö pihalle?

Varmasti tiedät enemmän festarista kuin minä, ei epäilystäkään. Mutta saanko kysyä, mitä teit työksesi Sonispheressä? Vääntelit Hammetin nuppeja Fade To Blackissä?

No joo, kieltämättä James on lähellä sydäntäni ja minulla on tapana uhrata joka ilta karitsa Hetfieldille. Niin ovat sydäntä lähellä myös Lars, Robert ja Hammet (sekä Mustaine, Newstedt ja Burton).

Lähes yhtä lähellä kuin Jeesus. Arvostan Hetfieldiä aivan helvetisti myös siitä hyvästä, että hän pääsi irti päihdekierteestään ja oli nyt reipas kuin partiopoika. Eniten arvostan häntä loistavana muusikkona. Myös Lars on kaikesta huolimatta poikkeuksellisen lahjakas muusikko, vaikka livenä onkin melkoinen hasardi ja bändin heikoin lenkki. Loistavasta muusikkoudesta on todistekappaleina biisien tekijöiden nimet levyjen kansipapereissa. Muu komppiryhmä kyllä liimaa biisit kasaan, jos Lars alkaa kikkailla - kuten täällä on jo aikaisemmin ilmaistu. Ja koska bändi pisti kaiken peliin Porissa lauantaina, rakastan Metallicaa yhä enemmän. Larsilla homma menee ehkä yliyrittämiseksi ja homma kusee kenties siitä hyvästä.

Mutta kerropa minulle ja muille, miksi keikka oli mielestäsi seniili?

Cube kirjoitti:
Vanha totuushan on, että ne jotka eivät musiikkia juuri kuuntele tai siitä paljoa tiedä tykkäävät Metallicasta. Jotkut ovat jopa ylpeitä kapeakatseisuudestaan, eivätkä edes yritä muuttua. Jatkoaikaa lukemalla tämän helposti näkee. Metallican parissa kasvanut sukupolvi on alkanut hitaasti kuolemaan pystyyn.

Ylläoleva ei tietenkään tarkoita sitä, että kaikki Metallicasta pitävät olisivat tietämättömiä musiikin suhteen, sen pitäisi olla kirjoittamattakin selvää.

Disclaimerisi pitää kohdallani täysin paikkansa. Johan tuon näkee suosikkijoukkueistanikin. Metallicaa aloin kuunnella tosissani vasta vuonna 2006, 27-vuotiaana - kun ihastuin ...and Justice For All -levyyn ja olen siitä saakka ollut myyty mies. Metallica on mulle helvetin kova sana ja oikeastaan ainoa metalliyhtye, josta todella pidän kokonaisuutena. Esimerkiksi saman sukupolven Iron Maiden (metallin Arto Paasilinna) tai Megadeth ovat minulle täysin yhdentekeviä. Mieluummin pistän soimaan vaikka Leevi and the Leavingseja tai David Bowieta.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Näyttäkää minulle festivaalit, jossa on ~60.000 ihmistä, eikä jonoja. Viranomaisten mukaan hienosti hoidettu tapahtuma, yleisöpalaute on hyvää ja bändit olivat erittäin tyytyväisiä. Ehkä valittajien kannattaa miettiä miksi valittaa, onko syy todellinen vai valittaako vain valittamisen vuoksi?
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Kaikki maailman selittelyt eivät poista sitä ettei Lars pysynyt tahdissa 10 sekuntia pidempään kerralla, ja Kirkin kitarointi oli paikoitellen aivan tuskaista.

Itse olen diggaan bändejä, jotka hoitavat homman millin tarkasti. Silti nähtyäni ekan Metallica keikkani ikinä Porissa, olen sitä mieltä että vaikka musisoinnissa virheitä tulikin niin olihan se ihan uskomattoman kovaa tykitystä niin musiikillisesti kuin tunnelman puolesta. Kuten täällä on mainittu niin varsinkaan samanlaista biisilistaa ei millään muulla bändillä ole kehiin heittää. Samaan hengenvetoon totean sen enempää muita bändin jäseniä dissaamatta, että ilman Hetfieldiä tuo pumppu ei olisi yhtään mitään. James on rockjumala, ei siitä pääse mihinkään. Eli tavallaan olen samaa mieltä kanssasi, mutta kuitenkin täysin eri mieltä. Metallicaa olen diggaillut parikymmentä vuotta, mutta miksikään ykkösfaniksi en itseäni laskisi. Viime lauantai nosti bändin osakkeita reilusti minun kohdallani vaikka niitä soittovirheitä sekaan sattuikin.

Seuraavana kalenterissa onkin sitten merkittynä Progressive nation. Siellä odotan tarkempaa työskentelyä illan esiintyjiltä. =)
 

Cube

Jäsen
Disclaimerisi pitää kohdallani täysin paikkansa. Johan tuon näkee suosikkijoukkueistanikin. Metallicaa aloin kuunnella tosissani vasta vuonna 2006, 27-vuotiaana - kun ihastuin ...and Justice For All -levyyn ja olen siitä saakka ollut myyty mies. Metallica on mulle helvetin kova sana ja oikeastaan ainoa metalliyhtye, josta todella pidän kokonaisuutena. Esimerkiksi saman sukupolven Iron Maiden (metallin Arto Paasilinna) tai Megadeth ovat minulle täysin yhdentekeviä. Mieluummin pistän soimaan vaikka Leevi and the Leavingseja tai David Bowieta.
Ihan mielenkiinnosta: miten laajalti olet metalliin perehtynyt?
 

toothfairy

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Näyttäkää minulle festivaalit, jossa on ~60.000 ihmistä, eikä jonoja. Viranomaisten mukaan hienosti hoidettu tapahtuma, yleisöpalaute on hyvää ja bändit olivat erittäin tyytyväisiä. Ehkä valittajien kannattaa miettiä miksi valittaa, onko syy todellinen vai valittaako vain valittamisen vuoksi?

Näyttäkää festivaalit jossa ei ole yhtään tyytymätöntä asiakasta? Mä en oikein ymmärrä miksi jollain ei ole oikeutta valittaa jos kerran jokin asia on hänen mielestään epäonnistunut? Se että viranomaiset sanoo että hienosti hoidettu tapahtuma, hyvä yleisöpalaute tai bändien tyytyväisyys ei tarkoita sitä että joku ei voisi olla tapahtumaan tyytymätön.

Jotenkin tuntuu että porilaiset ottavat tämän kritiikin kovin henkilökohtaisesti, eihän kukaan ole Poria tai porilaisia haukkumasssa vaan tapahtuman järjestelyjä.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jotenkin tuntuu että porilaiset ottavat tämän kritiikin kovin henkilökohtaisesti, eihän kukaan ole Poria tai porilaisia haukkumasssa vaan tapahtuman järjestelyjä.
Mielenkiintoinen ilmiö tosiaan, että nimenomaan "porilaisnimimerkit" ovat olleet kovin herkkiä kritiikille liittyen Sonispheren järjestelyihin. Eihän paikkakuntalaisten itsetunto voi näin hataralla pohjalla olla, että vedetään hernettä nenään, kun suuri massatapahtuma ei menekään ihan putkeen.
 

SGD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei raha kiekkoa
Niin, ehkä maksoivat, mutta kattaus toki oli pikkuisen enempi kun jossain nönnönnöö-festareilla takahikiällä. Ymmärrän kyllä pointtisi asiassa, mutta maailma nyt ei vaan ole sellaista vaaleanpunaista hattaraa, joka on täysin virheetöntä.

Ja siksi virheellisestä maailmasta annetaan palautetta, jotta nämä virheet saataisiin pois. Ensi vuonna tuolla varmasti on enemmän ruokakojuja ja vessoja. Kaljan hinta toki varmaan 6€ ja muki hollantilaiskokoa.

Bändit olivat varsin kovat, mutta kieltämättä välillä on kiva seistä samaan hintaan kolme päivää vaikka Tuskassa, juoda kaupasta ostettua kaljaa 30 metrin päässä päälavasta ja käydä hakemassa safkaa tai kusella jonottamatta.

Mutta perseestä sekin on, jos aletaan vaatia lippurahoja takaisin sen takia, että joutuu sitä keleen ruokaa odottamaan 45minuuttia, tai rumpali pikkusen koomailee.

Ei ole kukaan vaatinut nähdäkseni rahoja takaisin, mutta kyllä rahoilleen kaikki haluavat myös vastineen. Osalle riittää se, että on 12 kovaa bändiä jossain järjestyksessä johonkin kellonaikaan ja kaikki huolto jonotuksen takana ylihintaan. Osalle ei, ja se osa antaa sitä palautetta.

Vai oletko tosissasi sitä mieltä, että esim The Ponco pysyi aina nuotissa. Tai Hra Page oli edes lähimain tässä maailmassa niiden keikoilla. Ja nuot miehet olivat/ovat Ikoneja. Joillekin ainakin.

En edes tiedä, kuka on Ponco. Sonisfäärissä tsekkasin muut paitsi kaksi ekaa ja Saxonin, ja tasan yhden bändin rumpalin esitys oli huono. En odota DT-tyylistä spedeilyä, vaan ihan samanlaista soittoa kuin muillakin. Metallican keikka oli silti mielestäni erittäin hyvä. Harvan bändin rumpali saisi silti tuollaista tötöilyä anteeksi.

Festarijärjestelytkin onnistuivat minusta ennakko-odotuksiin nähden hyvin, mutta vittuilun puolelle viety rahastus yhdistettynä muutamaan isohkoon mokaan ei miellytä. Esimerkiksi kakkoslavan bändit vetivät tynkäsettejä, jotta päälavalla teinit pääsevät vetämään guitarhero-skeidaa. Ei näin.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Mielenkiintoinen ilmiö tosiaan, että nimenomaan "porilaisnimimerkit" ovat olleet kovin herkkiä kritiikille liittyen Sonispheren järjestelyihin. Eihän paikkakuntalaisten itsetunto voi näin hataralla pohjalla olla, että vedetään hernettä nenään, kun suuri massatapahtuma ei menekään ihan putkeen.
Täälläpäin ilmeisesti sitten tyydytään vähempään tai sitten ollaan tottuneempia noiden järjestelemisessä, koska mielestäni on kyllä aika turha sanoa etteikö tapahtuma olisi "mennyt putkeen"... Järjestelyt olivat paljon paremmat mitä odotettiin etukäteen. Kaikki meni paljon paremmin kuin mitä sellaisilla keikoilla joilla olen ollut pääkaupungissa, siksi vituttaakin joidenkin urputus "tällaisia ei voi antaa millekään Porille järjestettäväksi". Kritiikkiä saa luonnollisesti antaa, mutta se että haukutaan tapahtuma sen takia että parin sadan kilometrin matkaaminen vituttaa ei ole oikein kohtuullista.

Ja se että erään TPS-nimimerkin valheita todistettiin vääriksi ei kai ole herneiden vetämistä nenään.
 

passenger

Jäsen
Mielenkiintoinen ilmiö tosiaan, että nimenomaan "porilaisnimimerkit" ovat olleet kovin herkkiä kritiikille liittyen Sonispheren järjestelyihin. Eihän paikkakuntalaisten itsetunto voi näin hataralla pohjalla olla, että vedetään hernettä nenään, kun suuri massatapahtuma ei menekään ihan putkeen.

Eikös me porilaisnimimerkit olla aika helvetin herkkiä aina jos joku kritisoi mitä tahansa Poriin tai Ässiin liittyvää. On se sitten sonisphere tai Ässien uusi valmentaja, tänne ei tulla huutelemaan hei! :) Se on kai jotain porilaista ylpeyttä, en tiedä sitten johtuuko se huonosta itsetunnosta vai mistä. Näin se vain tuntuu menevän.
 

Mr.Bletch

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 2013
Eikös me porilaisnimimerkit olla aika helvetin herkkiä aina jos joku kritisoi mitä tahansa Poriin tai Ässiin liittyvää. On se sitten sonisphere tai Ässien uusi valmentaja, tänne ei tulla huutelemaan hei! :) Se on kai jotain porilaista ylpeyttä, en tiedä sitten johtuuko se huonosta itsetunnosta vai mistä. Näin se vain tuntuu menevän.

No eiköhän se johdu juuri siitä, että itsetunto on kondiksessa ja uskalletaan olla eri mieltä muiden kanssa.

Mielestäni se on eri asia kuin ylpeyden tunne, kyllä terveen ihmisen kuuluu itseään uskoa ja seistä asioiden takana jotka kokee oikeaksi.
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Mielenkiintoinen ilmiö tosiaan, että nimenomaan "porilaisnimimerkit" ovat olleet kovin herkkiä kritiikille liittyen Sonispheren järjestelyihin

Noo, ehkä siinä on sitäkin että osa stadilaisista (eli akseli Kuopio-Turku ja kaikki siitä väliltä etelään) valitti miksei tätä järjestetä heidän pelloillaan. Siihen vielä joku TPS-fani ilmoitti mtv3.fi:n virheellisen uutisoinnin perusteella että turkulainen pitopalvelu olisi hoitanut hommat paremmin. Niin pitää muistaa että ei porilaiset käytännössä tätä tapahtumaa järjestäneet, vaan tarjosivat paikan sille. Silti kaikki epäkohdat, kuten pitkät jonot, on pistetty porilaisten syyksi. Siitä varmaan joku sitten saattaa hivenen hermoilla.

Mulle on ihan sama mitä tapahtumasta sanotaan, kunhan se on totta eikä esimerkiksi jonkun yhdet häät järjestäneen tyypin selviä valheita. Jonoja oli, mutta niin oli ihmisiäkin. Juomaa kului, mutta sitä oli muutama muukin juomassa. Tärkeintä kuitenkin on se, että tunnelmaa riitti ja homma jatkuu melko varmasti myös ensi vuonna.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Se, että Lars tai Kirk tekivät soittovirheitä, ei suinkaan ole vika, vaan ominaisuus. Se vaan tulee paketin mukana. Se takia tykkään keikoista. Tulee yllätyksiä.

Otetaan nyt tuosta kirjoitukseksi esimerkiksi vaikka tuo osuus.

Nythän on niin, että luonnollisesti tapahtuma voi olla hyvä, fiilis loistava ja kokonaisuus kerrassaan huikean onnistunut. Se ei silti poista sitä tosiasiaa, että yksittäinen keikka voi olla umpisurkea.

Totta kai bändille kuin bändille tulee soittovirheitä ja kämmejä silloin tällöin. Mutta jos nyt otetaan käsittelyyn herra Ulrich joka ei ole pystynyt vuosikausiin soittamaan kahta biisiä peräkkäin pilaamatta jompaa kumpaa totaalisesti sekoilemalla (kirjaimellisesti) soittotaidottoman yhteiskuntaonvittu-punkia naapurin Maken kellarissa soittavan bändin rumpalin tasoisesti.

Metallica oli joskus helvetin hyvä bändi ja potki livenäkin perseelle kympillä, mutta ne ajat ovat yhtä kaukana kuin orkesterin viimeinen oikeasti hyvä sävellys. (Älkää edes aloittako siitä uudesta levystä joka on die-hard-fanien mielestä ihan hyvä jos sitä vaan tarpeeksi kauan väkisin kuuntelee, vaikka pahasti tökkiikin). Herran vuonna 2009 Metallica ei ole mitään muuta kuin nostalgiatrippi, joka toimisi paremmin rumpalilla joka pysyy tahdissa.

Jos faneille (kuten sinulle) paska soittaminen alkaa olla paketin mukana tuleva ominaisuus niin Metallican olisi todellakin syytä vetäytyä ansaittuja eläkepäiviä viettämään.

Itse tapahtuman tiimoilta on kommentoitava sen verran, että pakko on ihmetellä porilaisten tarvetta puolustella tapahtumaa jos jolla kulla siitä valitettavaa löytyy. Omalta osaltani tapahtuma oli ihan perus keskitason festari, jossa omat eväät (ruoka) maistuivat ihan hyvältä, eikä niitä tarvinnut jonottaa. Järjestelyissä oli helvetin paljon pientä paranneltavaa monelta osin (tähän ei vaikuttanut väkimäärä), mutta harvassa tapahtumassa ei ole.

Kokonaisuutena siis ehdottomasti plussan puolelle.

Ylivoimaisesti päivän parasta antia olivat muuten huikea Saxon, sekä keskinkertaisellakin keikallaan massasta erottunut Mastodon.
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Mulla oli aivan helvetin hauskaa!

Auton sai käsittämättömän lähelle aluetta. Vaikea oli helsinkiläisen uskoa silmiään. Olin varautunut 5 kilometrin säteelle, mutta puhuttiinkin sadoista metreistä o/

Sisäänmenossa valmistauduin ainakin tuntiin kun näin sen valtavan massan mikä alueelle marssi siinä neljän aikaan ja portin yleisömeren. Aikaa meni 15 min ja meinasi tulla kiire kalijojen lipittämisessä. En ole ikinä nähnyt että noin nopeasti hulahtaisi valtava yleisömassa sisään (yli 10 vuoden festarikokemuksella eri maista).

Kalja-alueella joutui hetken jonottamaan juomaa mikä on täysin normaalia, ruuan kanssa oli vähän heikompaa ja sen kirjaisinkin ainoaksi selkeäksi miinukseksi. Näkisin mielelläni rutkasti enemmän tarjontaa ensi vuonna. Pienelläkin festarilla on kuitenkin yleensä ainakin kebabit, kiinalaiset, santa mariat, kasvismätöt. Väkisinkin tuli tuttuja logoja katsellessa mieleen, että kyse taitaa olla enemmänkin kartellityyppisestä ratkaisusta, että on jätetty ruokahommat muutaman valmistajan tehtäväksi?

Oli hienoa nähdä Metallican aikana se tunne mikä syntyi bändin ja valtavan yleisön välillä. Tykkäsin erityisesti tosta Areenan "kattilamaisuudesta" että rinteet nousee takaanta joka suuntaan. Tätä oli vielä loistavasti tuettu niillä väliaidoilla.

Ensimmäinen kerta Porissa, eikä varmasti jää viimeiseksi. Koko tapahtumasta jäi ennakkopeloista huolimatta erittäin hyvä maku. Porin kaupunki selkeästi hoiti tonttinsa 10 pisteen arvoisesti, festarijärjestäjältä vielä ensi vuodeksi korjaukset nyt selkeästi havaittuihin epäkohtiin ja avot, kyllä kelpaa!
 

VilleLeino

Jäsen
Suosikkijoukkue
NATO, Barca&Pep, Argentiina, Canada
Upea tapahtuma oli ja vielä kotikaupungissa.

Linkin Park veti ok keikan, ihmetytti kyllä miksi parhaat kappaleet vedettiin ensten ja encoreen jäi keskinkertaisuuksia. Yleisöön bändi ei oikein ottanut kontaktia. Laulaja oli erinomainen ja kuuluu ehdottomasti Dickinsonin ja Hetfieldin kanssa maailman parhaisiin laulajiin.

Metallica veti totuttuun tapaan loistavan keikan. Hetfieldin ilmeestä oikein näki, että mies todella nautti soittamisesta Porissa, joten puheet siitä, että bändi soittaisi enää rahasta, voidaan lopettaa. Yksinkertaisesti maailman paras livebändi.

Poriin yrittetään saada Sonisphereä myös ensivuodeksi, mutta huvittavinta tässä on, että ensivuodeksi ei käy tämä nykyinen paikka, koska silloin on jazz-viikko. Sen ö-luokan tapahtuman voi heittää romukoppaan siitä ei aiheudu muuta kuin tappioita kaupungille. Ja vielä sanottiin, että samaan aikaan ne eivät voi olla, koska Sonisphere ei myy jazzeilla. Voi herran tähden, kyllä hevikansa tulee katsomaan Sonispherea oli jazzit tai ei.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Linkin Park veti ok keikan, ihmetytti kyllä miksi parhaat kappaleet vedettiin ensten ja encoreen jäi keskinkertaisuuksia. Yleisöön bändi ei oikein ottanut kontaktia. Laulaja oli erinomainen ja kuuluu ehdottomasti Dickinsonin ja Hetfieldin kanssa maailman parhaisiin laulajiin.

Tuosta nyt voidaan olla montaa mieltä. Itse olen LP:tä fanittanut monta vuotta ja mielestäni he vetivät hyvän setin. Säästettiinhän sinne encoreenkin uusin radiossa koko ajan soiva hitti New Divide ja tuon lisäksi kaksi kovaa biisiä, ensin Faint Meteora-levyltä ja sitten siltä itselle rakkaimmalta levyltä, eli Hybrid Theorylta kakkosraita One Step Closer. Toki sinne loppuun olisi voinut säästellä In The Endiä ja Numbia, mutta hyvin tuo toimi noinkin.

Toisekseen kyllä ne jonkun verran otti mös kontaktia yleisöön. Mike Shinoda jossain kohtaa ainakin kiersi mikin kanssa siinä lavan edustalla ja laittoi yleisöä laulamaan. En sitten tiedä kuinka hyvin tuo näkyi kauemmas.

Chester (se laulaja) oli tosiaan kovassa vauhdissa ja vaikka täällä osa metallica-förevör tyypeistä häntä arvostelikin, niin hyvinhän tuo veti.

Itse toivoisin, että Linkin Park tekisi joskus Helsinkiin Areenalle keikan siten, että he olisivat itse pääesiintyjinä. Silloin siellä keikallakin olisi varmasti eri meno. Ymmärrän hyvin, että suurin osa oli tullut katsomaan Metallicaa tuonne Poriin ja ymmärrän myös Linkin Parkia hyvin ettei välttämättä mitään parasta ikinä keikkaa tule lämppärinä vedettyä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös