Soittajien ja Soittimien - Ketju

  • 3 539
  • 26

Feenix

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Phoenix ja San jose
Eli täällä voi kertoa mitä soittimia osaa soittaa, onko oma bändi pystyssä, millaista musaa soitat ja kaikkea treenaamisesta ja keikkoihin asti.

Itse aloitin kitaran soiton kuukausi sitten ja akustista ja sähkäriä tulee soiteltua joka päivä. Haaveena ois sitten joskus se bändikin kasaan saada.

Jos tällanen on jo niin luukkoon vaan, itte en vaan löytäny.
 

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
Feenix kirjoitti:
Itse aloitin kitaran soiton kuukausi sitten ja akustista ja sähkäriä tulee soiteltua joka päivä. Haaveena ois sitten joskus se bändikin kasaan saada.
Saako kysyä, miten opettelet? Toisin sanoen, käytkö tunneilla, onko sinulla soittotaitoinen kaveri vai mitä. Itse haluaisin kovasti oppia soittamaan kitaraa, ei vain kuulu tuttavapiiriin ketään joka osaisi neuvoa.
 

Feenix

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Phoenix ja San jose
morningstar kirjoitti:
Saako kysyä, miten opettelet? Toisin sanoen, käytkö tunneilla, onko sinulla soittotaitoinen kaveri vai mitä. Itse haluaisin kovasti oppia soittamaan kitaraa, ei vain kuulu tuttavapiiriin ketään joka osaisi neuvoa.
En käy tunneilla vaan ränkytän kitaraa päivittäin. Kaverini sai kitaran noin kaksi viikkoa sitten ja hän opettelee myös. Itse harjoittelen biisejä netistä tabulatuurien avulla ja siinäpä sitä jotain oppii.
Tässä pari sivua mistä voi opetella biisejä :
1. http://www.rockmagic.net/ 2. http://www.guitaretab.com/

Omistatko muuten akustisen vai sähkiksen?
 

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
Feenix kirjoitti:
Omistatko muuten akustisen vai sähkiksen?
Menitkin kysymään ;) Ostin sähkökitaran heräteostoksena muutama vuosi sitten. Vähän aloittelin jollain kitarakoulukirjalla, mutta ei se oikein lähtenyt lentoon. Kitara on edelleen olemassa ja olen vakaasti päättänyt joskus opetella soittamaan. Vaikka pitäisi sitten odotella eläkepäiviä joihin mennee vielä ainakin kolme vuosikymmentä. Ihmisellä on hyvä olla joitain ikuisuusprojekteja.
 

Feenix

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Phoenix ja San jose
morningstar kirjoitti:
Kitara on edelleen olemassa ja olen vakaasti päättänyt joskus opetella soittamaan.
No josko nyt ois sitten sen aika ;) Eli biisejä vaan opettelemaan.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Jonkin sortin harrastelija kai minäkin olen. Kitaraa (akustinen) olen soitellut nyt vuosia, tarkkaa sanoa ihan tarkalleen kun sellaista on/off touhua on välillä ollut. Nykyisenä kitarana on Gibson J-100, aiemmin on pyörinyt lähinnä muutamia Yamahan malleja ja tietenkin se legendaarinen Landolan nylonkielinen löytyy.

Mulla touhu alkoi yläasteen musiikin tunneilta, kuitenkin olen ns. itseoppinut. Alkuun harjoittelin DVD:n mukaan (joku Keith Wyattin opetuslevy). Siitä opettelin ne perusjutut: soinnut ja erilaiset rytmilajit. Nykyään yritän opettella biisejä mahdollisimman paljon korvakuulolta. Todella kehittävää touhua, vaikka alku onkin inhottavan haastavaa. Välillä turvaudunkin tabeihin, jotkut jutut vaan ei tahdo irrota. Lisäksi teorian opiskelusta ei ole mitään haittaa, mitä pidemmälle menee sen enemmän siitä on hyötyä.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Koskettimiahan tuota tulee soitettua ja akustista kitaraa. Digitaalinen piano olisi helvatan mukava saada. Nyt on vain tuollainen 90-luvun loppupuolen Roland-automaattiurku. Lisäksi tulee laulettua muudannessa pohjois-suomalaisessa, jopa keikkailevassa yhtyeessä.

Eräs mainio konsti opetella soolo-osuuksia tai riffejä on Media Playerin toistonopeuden muuttaminen hitaammalle kuin normaalisti. Media Playerin toistonopeuden alentaminen ei vaikuta kappaleen sävelkorkeuteen ja siten on helpohkoa treenata soolo kuntoon. Itse olen löytänyt oikeat sävelet esimerkiksi Beatlesin In My Life -kappaleen pianosooloon ja Rammsteinin Du Hast -syntikkapilputukseen.
 

Kaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jets, Green Bay, ENCE, Tazen ARTA-viha
Varmaan 7-vuotta omatoimista soittelua kitaralla. Keppinä Jacksonin RR '59 eli se ns "Suomi-malli". Biiseinä on tullut eniten opeteltua Maideniä, mutta myös kaikkea muuta on tullut rämpyteltyä laidasta laitaan. Pääasiana on ollut että itsellä on kivaa.

Opetteluun olen käyttänyt tabulatuureja netistä, sekä paria ohjelmaa: Guitar Pro ja PowerTab. Niillä on helppo opetella. www.ultimate-guitar.com sieltä löytyy tabbeja ihan riittävästi.

Parin kaverin kanssa on tullut "rummut ja 2x kitaraa"-yhdistelmällä soiteltua. Huomenna olisi tarkoitus taas pitkästä aikaa mennä räpeltämään.

Oma soittotaito ei mikään huima ole, mutta riittävä omaan tarkoitukseen. Niin ja kokoajanhan tässä kehittyy. Mitään taustaa ei ollut eli ihan nollista aloin opettelun. Tällä hetkellä Maideniltä menee aikas monta biisiä ja sooloa. Mitään kiirettä en tuon soiton ja harjoittelun suhteen pidä. Hiljaa hyvä tulee...
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Saako kertoa muistakin kuin "bändisoittimista"?

Olen soittanut viulua nyt kohta 18 vuotta. Pianosta, huilusta ja akustisesta kitarasta osaan alkeet, eli osaan säestää soinnuilla ja huilulla pari yksinkertaista kappaletta...

Pääinstrumenttina toki oma ääni, jota on hetken nyt treenattu.
 

Cucamonga

Jäsen
Noin vuosi kitaran rämpyttämistä takana. Nylonkielisen akustisen hommasin ensiksi ja sitten hankin tuon sähkökitaran, mutta molempia tulee soiteltua suhteellisen aktiivisesti joka päivä. Tablatuureista tulee harjoiteltua pääasiassa, mutta myös nuoteista sekä korvakuulolta koitan parhaani mukaan soitella. Korvakuulolta soittaminen on vielä todella kehnolla tasolla mutta paranemaan päin. Sointuja olen jo unohtanut törkeän paljon, mutta ainakin muistan C-duurin, E-mollin ja D-duuri... ei näillä kuuhun mennä.

Musikaalisena ihmisenä en itseäni varsinaisesti pidä, mutta nykyään saan edes kitaran vireeseen. Onhan tuo kitaransoitto välillä aikamoista räveltämistä ja kanssa-asujille varmasti hetkittäin silmitöntä kärsimystä, mutta itselläni on kivaa ja sehän se on pääasia. On se vain kummaan, miten sormien liikuttaminen voi olla niin hankalaa. Noh, harjoitus tekee mestarin... ja sitä tarvitaan vielä paljon.
 

muzakian

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, St.Louis Blues, SiiPe, Koparit, Man City
Itse sain ensimmäisen kitaran n. 13 vuotiaana. Soittaminen sen sijaan ihan todenteolla iski vasta lukiossa. En koskaan itse ole jaksanut opetella mitään kummempia skaaloja vaan heti aloin soittelemaan ihan "oikeaa" musiikkia. Taisipa kaikki alkaa kuitenkin erään pienen Liverpoolilaiskvartetin biiseillä, niillä taisi joku hittikin olla 60-luvulla. Eleanor Rigby oli kappale.. Kolmella soinnulla, (Em, D, C) pääsi alkuun, vaikka taitaa siinä E-mollista olla pari muutakin "väännöstä". Samoihin aikoihin Oasis oli vielä kova sana ja Morning Glorya tulee veivattua joskus vieläkin. Noista se muistaakseni lähti. Jostain noilta ajoilta on peräisin tuo minun käyttäjätunnuskin. Nykyisin, jälleen koulunpenkille palanneena, valitettavasti opiskelut vievät energiaa niin paljon, toisin kuin lukiossa, että kitaraan ei tule enää edes aivan päivittäin koskettua, mikä on tosi harmi. Omasta komerosta löytyy Epiphonen Les Paul -kopio, sitten on Pedersin elektroakustinen ja pari muuta akustista.
 

MetalMac

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nederland, Amsterdam, Sudden Death (RIP)
n. 6 vuoden tauon jälkeen aloittelin soittamaan kitaraa uudelleen ostamalla uuden sähkiksen 2 vuotta sitten kesällä.

90-luvun loppuun asti tuli soiteltua enemmän ja vähemmän, kunnes homma syystä tai toisesta lopahti. Olen edelleen itselleni katkera siitä, että lopetin soittamisen. Joka tapauksessa polte kitaransoittoon oli kova, ja 2005 kävin ostamassa uuden Ibanez RG321 (myynnissä ;).

Tänä keväänä ostin uuden kitaran, Ibanez RG550, sekä aloittelin kitaratunnit. Suosittelen noita tunteja kyllä kaikille aloittelijoille, kehitys on ollut itselläni aivan toisenlaista tuntien aloittamisen jälkeen. Ennen reenailin itekseni Guitar Pro ohjelman avulla, mutta jossakin vaiheessa alkoi tuntumaan, etten enää itsekseni opi juuri mitään, varsinkaan kun en edes kunnolla tajua mitä soitan. Kitaratunneilla on lähdetty ihan perusasioista liikenteeseen, ja kun itsekkin on alkanut ymmärtämään mitä sitä tulee ylipäätään soiteltua, on nautinto soittamisen ja harjoittelun kanssa ollut huomattavasti suurempi kun aikasemmin.

Hieno harrastus joka tapauksessa!

edit

Mitäs kitaristit on mieltä tälläisestä Line6 TonePort UX2 äänikortista? Onko kokemuksia?
 
Viimeksi muokattu:

MiikaL

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kitaraa tulee soitettua hyvinkin aktiivisesti. Tällä hetkellä soitan kahdessa bändissä, molemmissa veivataan metallista musaa. Toinen on vähän modernimpaa tavaraa ja toinen sitten tuollaista vanhaa koulukuntaa: 80-luvun thrash/heavy-metallia. Näiden lisäksi on tullut soiteltua mm. yhdessä musikaalibändissä, sekä koulun kautta tulleissa esityksissä.

"Ykkösinstrumentin" virkaa minulla hoitaa tälläinen kitara. Aikeissa on ollut myydä tämä ja ostaa tilalle uusi vähän korkeammasta hintaluokasta. Mielessä on käynyt mm. jenkkijacksonit, mutta luultavasti päädyn johonkin muuhun, koska Jacksonien kaula ei oikein sovi minun käteeni. Vahvistinpuolelta löytyy ENGL:n Screamer
 

Hartiapankki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport ja kaikkinainen urheilu vaasalaisittain
MetalMac kirjoitti:
90-luvun loppuun asti tuli soiteltua enemmän ja vähemmän, kunnes homma syystä tai toisesta lopahti. Olen edelleen itselleni katkera siitä, että lopetin soittamisen.

Aika lailla sama tarina. Joskus -98 ostin Squier (Fenderin kopio) Stratocasterin ja muutama vuosi tuli soiteltua aika aktiivisesti omaksi iloksi. Nyt kitara on myyty, viimeisistä soinnuista on jo monta vuotta aikaa. Joka tapauksessa viime aikoina on taas alkanut kiinnostamaan ja hyvin todennäköisesti ostan pian jonkin Straton tai ehkä Telecasterin.

Meikäläisen ongelma oli, että aloitin ja jämähdin tabulatuureihin. Kyllähän niistä oppii soittamaan kappaleet ihan hyvin, mutta käytännössä ainakin meikäläisellä homma jämähti aina siihen että osasin ulkoa ne kappaleet jotka olin opetellut mutta uudet olivat aina yhtä hepreaa kuin ensikertalaiselle. Siispä: kannattaa aloittaa soinnuista ja oikeista nuoteista, vaikka se kuinka tylsältä tuntuukin. Siitä on tulevaisuudessa todella paljon hyötyä.
 

Mustaine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Viisvuotiaana rupesin paukuttelemaan rumpuja ja teininä ryhdyin soittamaan kitaraa, jota onkin tullut nyt soiteltua vajaa parikymmentä vuotta. Minulla on edelleen sama Tokai Les Paul lievästi kustomoituna ja vajaa kymmenen vuotta sitten hankin kotivahvistimien BMW:n eli Line6 AX2-digitaalivahvistimen.

Kotisoittajaksihan sitä on vetäytynyt käytännössä täysin. Aikoinaan tuli soiteltua muutamassa keikkailevassa bändissäkin, mutta jotenkin se puoli ei enää jaksa kiinnostaa, liika vaivaa ja rasittavaa hommaa.

Olen aina soittanut eniten sillä tavalla, että pistän jonkun levyn soimaan ja soitan siihen päälle. Se onkin huippua, kun oppii jonkun huippupiisin ja voi itse soitella variaatioita siihen päälle.

Tarkoitus olisi hankkia kunnon piano, koska mielestäni se on niitä harvoja soittimia, jotka yksinään kuulostavat "isolta", hyvältä. Olisi hienoa osata soittaa pianoa kunnolla, pitää yrittää jahka nämä nakkisormet taipuisi koskettimille. Onneksi ei ole naapureita... =)
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Koskettimia on tullut soiteltua pienestä pitäen. Tosin alkuun ei mitenkään kovinkaan aktiivisesti. Ylä-asteen ja lukion ajan itseasiassa kitara oli ykkösinstrumenttini, mutta sitä en ikinä oppinut soittamaan kovinkaan professionaalisti. Vaihdoin siinä lukion lopulla bändin perustamisen aikaan takaisin koskettimiin.

Koskettimista kotoa löytyy Rolandin Juno-D, josta pulitin toissa joulukuussa muistaakseni 520€. Monen kosktinsoittajan mielestä huono peli, mutta minusta taas hinta-/laatusuhteeltaan oikein pätevä. Erityisesti urkusoundeja löytyy reippaasti ja niitä on helppo muokata "lennosta" ruuvaamalla viittä eri ominaisuuksia säätävää namiskaa. Piano-soundit ovat vähän kehnot, mikä on kyseisen vempeleen miinuspuoli. Kuitenkin riittävät sellaiset löytyvät.

Kotikäyttöön, eli omaksi iloksi soitteluun ei mitenkään paras mahdollinen valinta. Vekottimessa itsessään ei ole minkäänlaisia kaiuttimia, joten jonkun ulkoisen ratkaisun se vaatii kuuluakseen. Kotona soitellessa viritän sen tavallisesti stereoihin kiinni.

Bändikäyttöönhän tuo on siis hankittu. Itse soittelen säännöllisesti bändin kanssa. Keikkaa tulee heiteltyä säännöllisen epäsäännöllisesti. Tänä vuonna on takana neljä vetoa ja tiedossa on nyt kolme uutta. Koska bändini vaikuttaa muulla paikkakunnalla, kuin missä itse asun, joudun roudaamaan keyboardiani usein mukanani. Tähän liittyen Rolandissani on yksi korvaamaton ominaisuus. Se on kevyt. Joskus lainasin kaverin koskettimia, joidenka merkkiä en nyt edes muista. Ne olivat pirun laadukkaat, mutta niissä oli yksi paha vika. Ne painoivat aivan helvetisti. Lisänsä toi toki niiden kantolaukku, joka sekin oli kuin betonista tehty.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree! , Україна
Mustaine kirjoitti:
Olen aina soittanut eniten sillä tavalla, että pistän jonkun levyn soimaan ja soitan siihen päälle.
Sama täällä, skaaloja oon nyt treenaillut silleen, omia taustojakin vois väsätä mutta oon ollu liian laiska siihen... Viime aikoina tullut vedettyä Hendrixin päälle, siinähän tuntee olevansa keppimies itsekin =D !
 

MiikaL

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hartiapankki kirjoitti:
Siispä: kannattaa aloittaa soinnuista ja oikeista nuoteista, vaikka se kuinka tylsältä tuntuukin. Siitä on tulevaisuudessa todella paljon hyötyä.

Näitä tärkeämpänä pidän itse "korvakuulolta" soittamista. Kuuntelet siis kappaletta (vaikka aluksi jotain tiettyä melodiaa) ja koitat soittaa perässä. Aluksi tuskallisen vaikeaa, mutta voi sitä autuuden tunnetta kun siihen pääsee kunnolla kiinni. Paljon kehittävämpää, kuin joku tabulatuurien vahtaaminen netistä (tai nuottien kanssa hapuilu). Korvan kehittymisestä ja otelaudan tuntemista on todella paljon hyötyä soittamisessa.
 

Markku

Jäsen
Sähkökitara ollut käytössä nyt n. 5 vuotta. Sähkörummut löytyy, bassoakin hakkaan tarvittaessa mutta omaa ei löydy. Tyylilajina lähinnä punk, eli yksinkertaisella mennään.

Kloppina soitin myös poikkihuilua parisen vuotta, mutta kyllästyin siihen ja siirryin miesten soittimiin. ;)
 

.creep.

Jäsen
Olen soittanut kitaraa n.14 vuotta. Bändin kanssa n.viisi vuotta. Kitaratunneilla kävin noin vuoden verran, mutta se ei ottanut ikinä tuulta alleen. "Opiskelin" itse soittamalla ne pakolliset Metallicat ja Maidenit. Ihan vinkkinä niille jotka aloittavat kitaransoiton itseopiskelemalla, että kannattaa kiinnittää huomiota omaan tekniikkaan. Itse esim. soitin pelkillä downstrokeilla (plektra pelkästään alaspäin) ensimmäiset kolme vuotta jonka jälkeen alternate pickingin (plektra ylös ja alas) opettelu tuntui pirun työläältä.
Soitto hoituu tällä hetkellä Gibsonin SG Standardilla ja Peavey 5150:lla. Bändimme soittaa sellaista HC-punkkia ala Refused, Raised Fist, Endstand yms.
 

costi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, #33 Timo Hirvonen
Kitaran soiton aloitin viime kesänä akustisella, ja syksyllä hankin Ibanezin GRG170DX sähkökitaran. Soittamaan olen opetellut tabulatuureista, ja pikkuhiljaa alkaa ihan kivasti sujua. Kappaleiden mukana/päälle soittaminen on täälläkin kovassa huudossa. Viime aikoina Sentencedin DVD on pyörinyt paljon ja etenkin "Dead moon rising" kappaletta on mukava soitella. Seuraavaksi työn alla Sentencedin Killing me killing you.
 

scholl

Jäsen
Soitin ala-asteella koulussa nokkahuilua. Tai en varsinaisesti soittanut, mutta painelin sormella niitä reikiä, vaikken olisi mitään puhaltanutkaan, jotta ei näyttäisi epäilyttävältä. Sen lisäksi tuli alle kouluiässä tai ala-asteella soitettua vapaa-aikana jonkin verran viulua. Ainakin muutamia kertoja ja osasinkin sitä vinguttaa ihan niin, että ääntä tuli. Sellainen skidi puoliviulu vai mikäköhän se on, on vieläkin olemassa.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hohoo...ei vissii muita basisteja ole uskaltanut ilmoittautua ;/ Vajaan vuoden olen tosissani bassoa soitellut ja ihan tyytyväinen olen tuohon tasooni. OLP MM2:lla tulee soitettua, kun ei raha riitä aitoon musariin. Ihan hyvä hintalaatu suhde tuolla kopiolla kumminkin. Tabulatuurit on tosiaan kätevä tapa oppia noita biisejä, mutta korvallakin tulee yritettyä...nuotteja en edes osaa :D

Kaikenlaista tulee soiteltua yksin ja myös parin kaverin kanssa viikottain. Yksin soittaessa mieluiten jotain vanhoja RHCP:n tuotoksia, mutta aika laidasta laitaan tulee soiteltua. Yhdessä soittaessa sitten mennään rumpalin mukaan, koska hänellä on pieniä käynnistymisvaikeuksia. Eli silloin soitetaan jotain kivaa ja yksinkertaista mikä sopii kaikille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös