SM-liigan seurojen suosio itse liigapaikkakuntien ulkopuolella.

• 26 412
  • 98

Toupal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sparta Praha
Niin, eli mitkä joukkueet ovat suosittuja kotiseudullasi(siis jos asut EI-liigapaikkakunnalla)? Johtuu mistä, näkyy miten jne..?

Omasta paikkakunnastani Savonlinnasta voinee sanoa sen verran, että ainakin kun itse vielä 1990-luvun alkussa/puolessavälissä olin pikkunaskali, niin kaikki olivat joko Jokereiden tai TPS:n kannattajia. Niin, paitsi minä, joka tuolloin olin vielä "Tapparan miäs" ja julistin Jiri Kuceraa ym. parhaaksi pelaajaksi jne(tästä sitten sainkin lähes kärsiä).

Eli kuinka lie nykyään?

Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Liverpool F.C.
NY Rangers
Hankala sanoa, mutta jotenkin on sellainen kutina että Oulussa on muiden liigajoukkueiden kannattajista eniten TPS-kannattajia. Myös Jokereiden ja Ässien kannattajia taitaa olla muita enemmän.

jlahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itse asun paikkakunnalla, jossa liigakiekkoa ei todennäköisesti ihan äkkiä tulla näkemään - Kouvolassa. Onpahan tässä pari liigaseurakaupunkia alle sadan kilometrin säteellä, siis Lappeenranta ja Lahti, ja kyllä täällä eniten juuri Saipaa kannatetaankin, onhan meidän KooKoo suorastaan Saipan farmiseura...

Citizen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, HIFK, HPK
Itse asun helsingissä, mutta kun tuolla muualla Suomessa käy, niin useimmat kannattavat joko TPS:ää tai Kärppiä. Jokereista ei pidetä kyllä yhtään. Mistäköhän se johtuu?

Suosikkijoukkue
Kärpät
Olen asunut Oulun lisäksi Vaasassa ja sieltä löytyy ihan joka lähtöön faneja. Eniten tunnen Vaasasta Kärppä-faneja, sitten Jokeri -ja TPS-kannattajia. Myös Tappara, Ilves ja IFK saavat kannatusta.

Dynamite

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Viestin lähetti jlahde
Itse asun paikkakunnalla, jossa liigakiekkoa ei todennäköisesti ihan äkkiä tulla näkemään - Kouvolassa. Onpahan tässä pari liigaseurakaupunkia alle sadan kilometrin säteellä, siis Lappeenranta ja Lahti, ja kyllä täällä eniten juuri Saipaa kannatetaankin, onhan meidän KooKoo suorastaan Saipan farmiseura...

Taidat kuulua Kouvolassa kuitenkin vähemmistöön sillä mitä itse tiedän niin kyllä suurin osa kouvolalaisista kannattaa KooKoota sarjatasosta riippumatta. Joillakin saattaa olla KooKoon lisäksi suosikkiseura liigassa ja itse tunnen ainakin eniten Tappara-faneja mutta en ole nyt kyllä kuullut kenenkään kannattavan rakkaita vihollisia Pelicansia ja SaiPaa joten enpä nyt ihan äkisti usko että Kouvolassa kannatettaisiin SaiPaa.

jlahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti Dynamite
Taidat kuulua Kouvolassa kuitenkin vähemmistöön sillä mitä itse tiedän niin kyllä suurin osa kouvolalaisista kannattaa KooKoota sarjatasosta riippumatta. Joillakin saattaa olla KooKoon lisäksi suosikkiseura liigassa ja itse tunnen ainakin eniten Tappara-faneja mutta en ole nyt kyllä kuullut kenenkään kannattavan rakkaita vihollisia Pelicansia ja SaiPaa joten enpä nyt ihan äkisti usko että Kouvolassa kannatettaisiin SaiPaa.

Tarkoitinkin että liigaseuroista kannatan Saipaa. Alkuperäinen ketjunavauskysymys taisi olla "SM-liigan seurojen suosio itse liigapaikkakuntien ulkopuolella". Toki kannatan myös KooKoota, mutta liigaseuroista ykkönen on Saipa.

AIV30

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hpk ja Pata Pori´see myös.
Hämeenlinna

Täällä oli ainakin 70- luvulla Tapparan kannattajia aikas paljon. Jopa hämeenlinnalaiset intoutuivat ostamaan Tappara takkeja, joka oli olevinaan muotia.
Tapparan ja Ässien taisteltua 70-luvun lopulla loppuottelussa, kaikki kannatti kirvesrintoja joten en viitsinnyt samaistua joukkoon, sillä joukossahan tyhmyys tiivistyy. Joten valitsin Ässsät. Ja siitä asti Ässät oli aina mulle se ykkönen, ennen Kerhon liigaan nousua. Tiedän myös toisen hämeenlinnalaisen Ässien kannattajan joka on valinnut porilaiset samalla syyllä, joten ole ainoa.

Keyman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal FC
No jotain voi päätellä siitä, että Tapparalla on fan clubin alajaostot ainakin Helsingissä ja Kotkassa. Onko muilla joukkueilla vastaavia joissain kaupungeissa? Ja Tappara Fan Clubin jäsenmäärä lienee edelleen maan suurin.

Itse olen tullut siihen tulokseen, että Tampereella on vierasjoukkueista eniten TPS:n kannattajia. Tai sitten olen vain törmännyt niihin eniten. Myös HIFK:lla on täällä mielestäni enemmän kannatusta kuin useimmilla muilla seuroilla

Citizen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, HIFK, HPK
"Tepsin on liigan ärsyttävin seura, turkulaiset ärsyttävät kaikkein eniten, täällä ja täällä kannatetaan TPS:ää eniten, TPS voittaa 15 ottelua putkeen, TPS pelaajat käyvät liian kuumina.. jne.."
---Ja vielä sanotaan, että TPS on väritön joukkue?---
Ja täällä helsingissäkin kannatetaan TPS:ää eniten vierasjoukkueista.

Suosikkijoukkue
Kärpät
Viestin lähetti Keyman
No jotain voi päätellä siitä, että Tapparalla on fan clubin alajaostot ainakin Helsingissä ja Kotkassa. Onko muilla joukkueilla vastaavia joissain kaupungeissa?

Ainakin Kärpillä on line5 Helsingissä. Etelän vieraspeleissä on joskus hieno tunnelma, kun line5 tekee oman reissunsa Helsingistä, ja Oulusta tulee Kärpätfanclubin oma porukka. Käsittääkseni line5 on tarkoitettu kaikille etelässä asuville faneille kaupungista riippumatta.

Master Chief

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Denny Crane
Täällä Laitilassa ainakin löytyy pirusti Tapparan kannattajia. Muistan kouluajoilta että eniten oli Tapparan, sitten Lukon, pari Ässien, pari Ilveksen, pari Tepsin, yksi Hifkin ja yksi Kärppien kannattaja. Tämä perustuu siis lähinnä 5-6 luokalla samassa liikuntaryhmässä olleiden poikien mielipiteisiin.

Vanhemmista ikäluokista löytyy myös paljon Tapparan faneja. Hartwall Areenan ekalla kaudella täältä oli kuulemma iso jengi katsomassa Jokerit-Tappara - matsia. Olivat sen verran kännissä ja eksyksissä Areenan hisseissä ettei ja-tappio kuulemma kauheasti vituttanut.

Kaverini oli ison veljensä kanssa kova Tapparan kannattaja kunnes about -97 muutettuaan Turkuun opiskelemaan käänsi takkia ja vaihtoi Tepsin kannattajaksi (koska uusi tyttöystäväkin oli?).

juudas

Jäsen
Käsitykseni mukaan (jonka esitin jo vuosia sitten) liigan sulkeminen vähentää pitkällä aikavälillä seurakiekkoilun ylimmän tason joukkueita kohtaan tunnettua kiinnostusta selvästi.

Ensin luonnollisesti toivon eli liigan ulkopuolelle suljetuista osa haksahtaa valokeilan porukoihin, mutta pidemmällä aikavälillä suuri osa maan naperoista kasvaa ilman intohimon pelejä lässymestiksen hengessä, eivätkä he innostu liigaporukoistakaan, vaikka vaihtaisivat sellaisen kaupunkiin: he eivät tiedä, että lätkä on jännä juttu.

Notta venailkaa vaan. Saatte pian kuopata käsitteen "liigajoukkueen kannattaja liigapaikkakunnan ulkopuolella".

Olen muuten ihan tosissani. Vaan eipä enää suuremmin kiinnosta. Yritin katsoa iltapäivänkin peliä, mutta lähdin mieluummin paskalle Hesarin kanssa. En säästellyt edes tauolle.

Jonde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS
Täällä Huittisissa löytyy eniten Tappara ja TPS faneja, HPk ja Kärppä faneja on myös muutama, mutta Ilves, Jokeri ja HIFK faneja ei pahemmin löydy. Tuon Tappara ja TPS faniuden ymmärtää kun ei kauhean pitkä matka ole kumpaankaan kaupunkiin. Ja kun paikallinen seura pelailee 2 divarissa...

Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Liverpool F.C.
NY Rangers
Viestin lähetti juudas
Notta venailkaa vaan. Saatte pian kuopata käsitteen "liigajoukkueen kannattaja liigapaikkakunnan ulkopuolella".

Jotenkin luulen että kyllä niitä liigajoukkueita kannatetaan liigapaikkakuntien ulkopuolella tulevaisuudessakin. Ei ehkä niissä kahdessatoista katkerassa mestiskaupungissa joissa ei hyväksytä liigan sulkemista, mutta niinkuin varmaan tiedät niin kaupunkeja ja kyliä on paljon muitakin.

Itse muistan hyvin Kärppien divariajoilta, että kaveriporukassa lähes jokaisella oli oma suosikkinsa liigajoukkueista vaikka Kärppiä kannustettiinkin antaumuksella.

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulussa asuu kuulemma yksi Blues-fani (lue: Caloun-fani).

Muita ei taidakkaan sitten Espoon / Helsingin ulkopuolelta löytyä.

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Viestin lähetti juudas
Käsitykseni mukaan (jonka esitin jo vuosia sitten) liigan sulkeminen vähentää pitkällä aikavälillä seurakiekkoilun ylimmän tason joukkueita kohtaan tunnettua kiinnostusta selvästi.

Ensin luonnollisesti toivon eli liigan ulkopuolelle suljetuista osa haksahtaa valokeilan porukoihin, mutta pidemmällä aikavälillä suuri osa maan naperoista kasvaa ilman intohimon pelejä lässymestiksen hengessä, eivätkä he innostu liigaporukoistakaan, vaikka vaihtaisivat sellaisen kaupunkiin: he eivät tiedä, että lätkä on jännä juttu.

On se kumma että näiden katkerien mestisfanien täytyy tulla hokemaan tuota "Suljettu liiga" -mantraansa lähes kaikkiin ketjuihin missä Mestis voidaan sivulauseessakin mainita.

Wilzu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Itse asun Mikkelissä ja täällä kannatetuimpia joukkueita vaikuttavat olevan Jukureiden lisäksi lähiseudun liigaseurat JYP ja SaiPa, Pelicansin kannattajia en tiedä kovinkaan montaa. Jonkin verran tunnen myös HIFK:n kannattajia. Kannatus lienee vähentynyt jonkin verran Jukureiden noustua, mutta itse en JYPin kannustuksesta ole luopunut, enkä luovu vaikka Jukureiden kausikortti onkin. Huomennahan sitä taas Jyväskylään tulee lähdettyä...

Tinde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bajen, NY Rangers, Arsenal
Viestin lähetti Jonde
Täällä Huittisissa löytyy eniten Tappara ja TPS faneja, HPk ja Kärppä faneja on myös muutama, mutta Ilves, Jokeri ja HIFK faneja ei pahemmin löydy. Tuon Tappara ja TPS faniuden ymmärtää kun ei kauhean pitkä matka ole kumpaankaan kaupunkiin. Ja kun paikallinen seura pelailee 2 divarissa...

Tämän voin allekirjoittaa. Paitsi että yksi Jokerikannattaja seudulta löytyy, nimittäin ystäväni joka muutti sinne täältä Helsingistä jokunen vuosi sitten;) Lapset ovat nyt koulusta tuoneet Tappara ja TPS -kannatuksen kotiin, ja nyt on isi ihan helisemässä.

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Viestin lähetti Tommy
Oulussa asuu kuulemma yksi Blues-fani (lue: Caloun-fani).

Muita ei taidakkaan sitten Espoon / Helsingin ulkopuolelta löytyä.

Ei niitä löydy espoostakaan. Näin Leppävaaran citymarketissa kerran miehen jolla oli vanha kiekko-espoon takki, muuta näkyvää kannatusta en ole vielä tällä ilmansuunnalla tavannut. Taitaa meitä lukkofanejakin olla enemmän espoossa.

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Lukon kannatusalue on kyllä olemattoman pieni.
Etelässä tulee Laitilan kohdalla vastaan Tepsifanit, pohjoisessa Eurajoella ollaan jo Ässäfaneja. Itään päin mentäessä TPS/Tappara/Ilves. Paska juttu.

Kiekko-Antti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, EPS
Espoossa Espoon kannattajia?

Psychodad olet oikeassa, näin varmasti on.

Monet kaverini täällä kannattavat juuri Lukkoa. Muutamia Jokerien ja IFK:n kannattajiakin Espoosta löytyy. Itseni lisäksi (olin muuten siinä Läkkitorin laidan R-Kioskissa K-Espoon takki päällä jättämässä lottorivin) ei Espoossa Blues-faneja juuri taida olla. Yhden Ässä-kannattajan tiedän myös Espoosta. Hän on täällä palstallakin esiintynyt. Hän inhoaa Espoota ja siellä pelaavaa joukkuetta.

Espoossa seurataan erittäin paljon salibandyä. Espoon Oilers on moninkertainen Suomen mestari ja laijin parhaita joukkueita Espoossa. Nyt joukkue saavutti hopeaa EuroCupista. Tapiolan Honka on voittanut kolme viimeistä Suomen mestaruutta ja joukkueella on uskomattomat perinteet 50-luvun alusta lähtien. Seuralla on paljon pitkäaikaisia kannattajia, joita lätkä ei kiinnosta. Koripallolla on Espoossa pitkät perinteet ja Hongalla on ylivoimaisesti laajin juniorityö koko Suomessa. On muuten upea organisaatio Hongalla.

Miksi siis Espoossa pelataan lätkää kuin muissa laijeissa pärjätään paremmin ja esim. salibandyssä ja koripallossa yleisömäärät ovat maan parhaita. En keksi yhtään syytä! Siis MIKSI? Pitäisiköhän joukkueen luopua paikasta. Näin saataisiin Liigaan joku oikea ja kannatettu joukkue. Vaikka Sport Vaasasta tai Kalpa Kuopiosta. Silloin ei tarvitsisi käydä siellä Leppävaaran Läkkitorin R-kioskilla bongailemassa sitä Espoo-fania, joka liikkuu K-Espoo-takki päällä.

Jos pidetään se naisten lätkäjoukkue vielä niin ne erikoiset Espoolaiset Bluesin kannattajat voivat siirtyä kannattamaan sitä joukkuetta. Sehän muuten taitaa menestyä... Toisin kuin se miesten joukkue. Se hirveä rahajoukkue, joka jää aina ulos pudotuspeleistä! Eikö sen omista joku rikas makkaramies, joka niilla makkararahoilla ostaa muilta hyvät pelaajat floppaamaan tänne Espooseen! Joukkue on vielä niin hirveen hajuton ja väritön. Ei se maistu kuin kuorettomalta makkaralta koko hirvitys!

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Tepsillä on kyllä paljon kannattajia ympäri Suomea, mutta ongelmana on, että järjestäytynyttä toimintaa ei kyllä Turun ulkopuolelta löydy. TPS:n kannattajat saisivat ainakin pääkaupunkiseudulle ja pohjoiseenkin omat kannattajaporukat. Lukuisia kannattajia näkyilee oli sitten missä tahansa päin katsomassa Tepsin peliä. Porukat ovat vaan yleensä suhteellisen hajallaan hallissa. Pitäisi saada toimintaa ulkopaikkakunnille, kuten on Tapparalla ja Kärpillä. Ehkä joskus tulevaisuudessa meilläkin.

Viimeksi muokattu:

Betoz

Jäsen
Viestin lähetti Citizen
Ja täällä helsingissäkin kannatetaan TPS:ää eniten vierasjoukkueista.

Jaa, mun mielestä täällä Helsingissä vihataan TPS:ää eniten. HIFK, Jokerit ja Blues tietysti, yllätys yllätys, ovat suosiossa täällä. (Anteeksi pienimuotoinen chattaus)

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy