Viestin lähetti aika epeli
Niin, mutta ... kuka tästä nyt loppujen lopuksi hyötyy?
Niin, mutta... kenelle tästäkin on haittaa?
Kyseisen yhdistyksen toimintaan kuuluu varmasti paljon muutakin kuin yhteisten tapahtumien järjestäminen. Kuinka suurta osaa joukkueiden aktiivifaneja kiinnostaa ylipäänsä "kaveerata" vastapuolen fanien kanssa? Ei varmaankaan kovinkaan monen. Kerran - pari vuodessa järjestettävään tapahtumaan, jossa on muutakin kuin "kaveeraamista" - esimerkiksi juuri salibandyturnaus - uskoisin taas kiinnostusta sen verran olevan, että turnaus kannattaa järjestää (lue osallistuvia joukkueita on enemmän kuin kaksi tai kolme). Onhan sekin jo yksittäisen fan clubin palveluntarjontaa, että annetaan mahdollisuus tällaiseen harrastamiseen. Käsittääkseni erittäin suurella osalla fan clubeista on salibandyvuorot, miksei sitten pelattaisikin edes puoliksi tosissaan. Jos tämä olisi kuitenkin ainoa tapa toimia, homma kuihtuisi todennäköisesti ensimmäisen vuoden jälkeen kasaan.
Kun itse kuulin ensimmäisen kerran yhdistyksestä, olin äärettömän skeptinen sen suhteen. Asiaa enemmän mietittyäni taas totesin, että tällaisella yhdistyksellä on huomattavasti paljon enemmän mahdollisuuksia kuin uhkia. Ei tästä mielestäni mitään suurempaa haittaakaan voi olla.
Toisaalta ymmärrän HIFK:n fan clubinkin kannan asiaan, koska mitään näyttöä tämän toimivuudesta ei vielä ole.
Ja Pate 00, kiinnitin huomiota erityisesti tuohon lippujuttukohtaasi. Oma mielikuvani asiasta on aivan täysin päinvastainen.
Otetaan nyt case Helsinki-Jyväskylä, koska se lienee kohtuullisen simppeli. Case on todella yleistetty ja perustuu oletuksiin, joten älkää lähtekö johonkin yksittäiseen seikkaan tarttumaan.
Jos Jyväskylästä tulee 7 fania peliin Helsinkiin, mitä järkeä heille on antaa alennusta lipuista? Tuollainen määrä kulkee todennäköisesti omilla autoilla, jolloin mukana on 2 kuskia. Eli siis porukasta on jo oheismyynnin kannalta 29% huonoa kohderyhmää, koska he eivät osta kaljaa. Tosennäköisesti yksityisautoilla liikkuva porukka juo ja syö muutenkin vähemmän kuin bussilastillinen faneja. Oma arvioni olisi, että tuolle porukalle menisi yhteensä 6 olutta, pari limpparia ja ehkä muutama lihapiirakka. Loppujen lopuksi nappikauppaa.
Otetaan taas vastineeksi case, jossa 100 fania lähtee bussilla Helsingistä Jyväskylään. Ensiksi pelimatkan järjestävä taho (siis fan club) tarjoaa järjestäjälle todella suuren määrän muuten pelistä poisjäävää kohderyhmää. Olut virtaa jo mennessä ja pelissä todennäköisesti yli 75% juo vähintään yhden ennen peliä ja yhden molemmilla erätauoilla (vastaa aika pitkälti Bluesin fanimatkojen jakaumaa). Jos oletetaan, että tämä myynti tuo noin 250 lisää myytyä tuoppia olutta, todennäköisesti porukasta useampi syö lisäksi muutaman makkaran/lihapiirakan tms voisin väittää, että tälle ryhmälle kannattaa huomattavasti mieluummin antaa tukea kuin sille kahdella yksityisautolla liikkuvalle porukalle.
Jo perinteiset kansantaloustieteen menetelmät kertovat, että hinnan aleneminen lisää kysyntää. Jos järjestävä joukkue antaa alennusta lipusta otteluun fanibussilla liikkuvalle porukalle esimerkiksi 5 euroa ja matkan hinta laskee tämän vuoksi 30 eurosta 25 euroon, matkalle lähtee sattumanvaraisen vaihtelun merkitystä huomioon ottamatta enemmän ihmisiä kuin 30 euron matkalle. Ja jokainen niistäkin tuo rahaa järjestäjälle oheispalveluiden - esimerkiksi oluenjuonnin - käytöllään.
Meni vähän pitkäksi, mutta toivottavasti nyt ymmärsitte oman näkemykseni tähän.