SM-liigan fanitoiminta; Missä mennään kaudella 2012-2013 SM-liigan katsomokulttuuri?

  • 1 061 010
  • 3 930
Suosikkijoukkue
AIK
Osataan sitä futiskatsomoissakin. Linkki vie IS:n juttuun Lahden ja HJK:n matsin fanikäytökseen.
Joo, eipä tuo kauhean hyvältä kuulosta, mutta ei kuulosta sekään, että monen mielestä näyttää olevan hienoa edustaa jotakin ryhmää, mutta samalla ei näytetä edustavan joukkuetta.
Viime lauantaina Tampereella meillä oli sellainen joukko kasassa, joista kaikki edustivat paitsi itseään, myös Helsingin IFK:ta ja se on mielestäni tärkeää, kun lähdetään vieraspaikkakunnalle katselemaan oman jengin esityksiä.
Ja lopetetaan nyt vittu tämä väittely täällä ja keskitytään siihen fanitoiminnan parantamiseen koko lössi.
Ei tämä enää tunnu keskustelupalstalta vaan yläasteen röökipaikalta kielenkäyttöä myöten.
Pakko myöntää että muutama naurunpurskahdus tuli tota juttua lukiessa vaikka sisältö nyt ei mitään uutta tietoa pitänyt sisällään ainakaan mulle. TÄSSÄ linkki videoon kyseisestä matsista. Väkisinkin naurattaa noi " Hei Mursu sattuuko pyllyyn?" ja pari muutakin vastaavaa.
 

Flip#51

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nimimerkki Käyttäjänimetön kuvasi tilanteen tässä ketjussa osuvasti.
Käyttäjänimetön kirjoitti:
On olemassa asioita, joissa ei ole oikeasti mitään epäselvää. Jos nuorukainen juoksee muita tönien bussissa ainoalle istumapaikalle, jottei 87-vuotias vanhus ehdi sille ainoalle paikalle istumaan, niin kyllä semmoisen nuorukaisen käytös kuuluu tuomita. Jos kunnioittaa tifolla poikkeuksellisessa tilanteessa perinteistä vastustajajoukkuetta, kun koko joukkueen olemassaolo on uhattuna, niin se vaan on hyvää käytöstä ja nuo "bussissa tönijät" ovat väärässä ja heidät kuuluu tuomita typeristä mielipiteistään.

Paljon paremmin tuota ei voi kuvailla.
Sen voi kuvailla hyvin paljon paremmin. Koita niin, että bussitönijä on maahanmuuttaja ja hänen käytöstään kommentoidaan tyyliin "tollasia ne mamut on". Mitä luulet, kimpaantuvatko muut maahanmuuttajamatkustajat kommentista vai ymmärtävätkö sen ja menevät torumaan tönijää, koska "edustavat samaa porukkaa"?

Kyllä on kummallisia käsityksiä valloillaan siitä, mistä kukin tänne kirjoittava on vastuussa. Lisäksi myytti siitä, etteikö jokerikannattajia olisi muka paheksunut noita typeriä heittoja IFK-fanien tempausta koskien on sekin kummallinen. Jo heti ensimmäinen kommentti koko väännön aloittaneeseen Jokeriarskan viestiin on ihan päinvastainen kuin se huomiohuorausmielipide.

Ei toisaalta yllätä, että uhkaavasti unholaan vaipuva aihe on nostettava pinnalle kommentilla, jonka sisällön olisi voinut arvata jo pelkästä nimimerkistä.
 
Sen voi kuvailla hyvin paljon paremmin. Koita niin, että bussitönijä on maahanmuuttaja ja hänen käytöstään kommentoidaan tyyliin "tollasia ne mamut on". Mitä luulet, kimpaantuvatko muut maahanmuuttajamatkustajat kommentista vai ymmärtävätkö sen ja menevät torumaan tönijää, koska "edustavat samaa porukkaa"?
Tämän casen mamut pomppasivat puolustamaan ensisijaisesti bussitönimistä ja istumapaikan viemistä vanhukselta. Uusia mamuja alkoi kaivautua koloistaan, kun kanssamatkustajat kertoivat olleensa vähemmän yllättyneitä bussitönijän etnisestä taustasta.

Tämä tästä.
 

Flip#51

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tämän casen mamut pomppasivat puolustamaan ensisijaisesti bussitönimistä ja istumapaikan viemistä vanhukselta. Uusia mamuja alkoi kaivautua koloistaan, kun kanssamatkustajat kertoivat olleensa vähemmän yllättyneitä bussitönijän etnisestä taustasta.

Tämä tästä.
Olet väärässä. Alla ensin ensimmäisiä nimimerkin Jokeriarska ("bussitönijä") kirjoitusta seuranneita Jokerien kannattajien viestejä (loppuu Flip#51) ja perään niiden kanssa samaan aikaan laitettuja kommentteja muualta (alkaa JMA). Olennaiset boldattuna, ole hyvä:

Ei toi minun mielestäni nyt mitään huomiohuorausta ole. Ilves on pahassa kriisissä, enkä itse ainakaan toivo noinkin perinteikkään seuran katoavan liigakartalta talousvaikeuksien takia. Hieno ele IFK-faneilta.

Vackert IFK med era skyltar "KOM IGEN ILVES". Kaikkihan me haluamme Ipan säilyvän?

Mä oon samaa mieltä. Parasta kunnioittamista on käsitellä vastustajia tosissaan, mutta rehellisesti. Liigajoukkueita käsitellään vakavasti otettavina vastustajina ja kriisiseuroille sitten jaetaan sääliä. Sympatialle olen ainakin itse melko allerginen, mutta jos Tampereella tämänkaltaisesta tempauksesta tykätään, niin eihän se keltään ole pois. HIFK-fanit kiillottavat joka tapauksessa kilpeään mediassa, joten tifon motivaattorit ovat lopputuloksen kannalta merkityksettömiä. Mitään negatiivista tuolla ei voi saada aikaan.

Varauksettomasti samaa mieltä Jokeriarskan ja Variksen kanssa. Vähän tuli sellainen fiilis, että tässä nyt haetaan oman kilven kiillotusta. "Oi, ovatpas nuo IFK-kannattajat mahtavia faneja, kun tuolla tavalla huomioivat toisiakin joukkueita. On ne paljon parempia faneja kuin nuo huligaaninarrit!".

Ainakin Tampereen selostaja latasi heti herkut parketille, kun kuvat "tifosta" tulivat kuvaruutuun.

Eipä sillä, totta helvetissä minäkin toivon perinteikkään Ilveksen selviävän kurimuksestaan, mutta silti mennessäni halliin olen siellä omaa joukkuettani varten, en vastustajaa. Pelissä vastustaja on vihollinen, AINA.

Hemmetin hyvin kirjoitettu. Tärkein pointti on se, että jos Ilves-henkiset tästä liikuttuivat - kuten kommenttien perusteella on pääteltävissä - voi tempausta pitää hyvinkin onnistuneena. Ei ole Jokerien tai muidenkaan jengien kannattajien asia arvioida kunnianosoituksen sopivuutta. Mitään negatiivista tuollaisella ei tosiaan voi saada aikaan ja se, oliko fanien tarkoituksena vilpittömästi toivottaa tsempit, kiillottaa omaa kilpeään vai molempia, on sekin lopulta ihan sama.

Kaikki viimeaikainen Jokerien ja HIFK:n välinen vääntö huomioiden, onko niin ihmeellistä, että molemmista leireistä löytyy faneja, joiden on niin mahdottoman vaikeaa nähdä toisen tekemisiä positiivisessa valossa? Siispä vitun iso haukotus kaikille yleistäjille, jotka antavat ymmärtää, että jokerifanit jotenkin kollektiivisesti olisivat sitä mieltä, että tämä tempaus oli paska. Ei ollut, se oli hieno.

EDIT: Tuossa yllä Kirjoittelija Ilves-leiristä tiivistää kolikon toisen puolen. Ei kukaan halua oman joukkueensa olevan jamassa, jossa ihmiset säälivät ja sympatisoivat.

---

Hyvin hyvin odotettu kommentti Jokeri-kannattajalta jolle maailman napa on oma joukkue.

Kilpeä pystyssä kannatelleen "huomiohuoran" mielipide: mulle on täysin yksi ja sama, mitä kommenttia "Suomen parhaasta" fanikatsomosta meille heitellään. Aikaa montaa lämmintä kättä tarjottiin kotijoukueen fanien toimesta meidän suuntaan heti, kun sille sille mahdollisuutta tarjottiin. Enemmän tifoa tehdessä tuli kyllä hyvintekijän olo. Lisäksi kun kommentit olivat lähinnä tyyliin "te heitätte kyltit ilmaan, toiset helsinkiläiset viskovat vaan kolikoita", niin miten tässä voi oloaan kovin syntiseksi tuntea. Minä en hae huomiota, minä vannon perinteiden nimeen. Ymmärrän ettei monellekaan "Suomen parhaassa" tämä kerro juuri mitään.

Ei tule yllätyksenä edes Mietaalle, että kyllä ruotsinkielisillä vain tuota sivistystä riittää vähän eri tavalla kuin itähelsinkiläisyyttään huutaen mainostavilla. Hienoa HIFK! Pienen kyyneleen joutui vuodattamaan.

Mahtava ele IFK:n faniryhmältä, iso käsi täältä. Kyllä rupeaa väkisinkin naurattamaan, kun narrifanit tulevat tänne joukolla tempausta tuomitsemaan/vähättelemään. Kuinka tuossa voi olla kellekkään muuta kuin positiivista? Oli motiivit ihan mitkä tahansa (tässä uskon niiden olevan 100% IFK-fanien suuresti kunnioittaman seuran fanien tukemisessa), niin kaikille jää tuosta hyvä mieli (paitsi ilmeisesti narrifaneille). Ilves-fanit ovat kertoneet pyyhkineensä kyyneleitä silmäkulmista, IFK-fanit tuntevat ylpeyttä omiensa toiminnasta, Ässäfanit osoittavat kunnioitusta ja eräskin Tappara-kirjoittaja kirjoittaa, "Tuo saattaa olla komeinta, jota olen jääkiekon yhteydessä kokenut.". Ei tämä sotaa ole ja kaikkia vastustajia tulee kunnoittaa ja tukea heidän vaikeillakin hetkillä.
 
Viimeksi muokattu:
Olet väärässä. Alla ensin ensimmäisiä nimimerkin Jokeriarska ("bussitönijä") kirjoitusta seuranneita Jokerien kannattajien viestejä

Yhtä mieltä siitä, että Jokeriarska oli tuo "bussitönijä".
Hänen käytöstään tukivat siis:
Varis kirjoitti:
Mä oon samaa mieltä...
...HIFK-fanit kiillottavat joka tapauksessa kilpeään mediassa
Jack Daniel's kirjoitti:
Varauksettomasti samaa mieltä Jokeriarskan ja Variksen kanssa.
Ja sinä, arvon Flip#51 liikuit siellä jossain välimaastossa:
Flip#51 kirjoitti:
Ei ole Jokerien tai muidenkaan jengien kannattajien asia arvioida kunnianosoituksen sopivuutta.
Teidän lisäksenne taisi löytyä yksittäinen TPS-kannattaja, joka oli samoilla linjoilla.
Näin ollen katson osoitetuksi, että "bussitönijän" teko tuomittiin laajalti, mutta se kai kuitenkin kannatusta joidenkin bussissa matkustavien mamujen keskuudessa sekä yhden muun osalta.

Noista näytepaloista sitten syntyy se kokonaisuus. Useimpien joukkueiden kantansa ilmoittaneista kannattajista 100% piti ifk-fanien elettä hienona. Jokeri-kannattajien keskuudessa luku oli paljon pienempi kuin 100%. Piste.

Aihe on osaltani loppuunkäsitelty.
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset, nykyinen ja entinen
Pakko myöntää että muutama naurunpurskahdus tuli tota juttua lukiessa vaikka sisältö nyt ei mitään uutta tietoa pitänyt sisällään ainakaan mulle. TÄSSÄ linkki videoon kyseisestä matsista. Väkisinkin naurattaa noi " Hei Mursu sattuuko pyllyyn?" ja pari muutakin vastaavaa.

Sama. Joo, voidaanhan noita paheksua maailman tappiin asti ja idiottimaistahan tuo pohjimmiltaan on. Hauskaa silti.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei varmaan pitäisi tästä asiasta enää jauhaa mutta minkäs teet kun on ylimääräistä aikaa. Kaikenlainen Jokerifanien yleisellä tasolla tuomitseminen muutaman kirjoituksen perusteella on mielestäni naurettavaa, mutta yhtälailla on naurettavaa väittää ettei ketjuun kirjoittaneiden Jokerikannattajien kirjoitukset olisi sävyltään poikenneet keskimääräisestä kirjoituksesta muun joukkueen kannattajilta.

Useampi Jokerikannattaja on tuonut esille tätä "ajojahtia" ja kaikkien tuomitsemista ja selittänyt ihan ymmärrettävästi mahdollisia syitä varautuneemmille reaktioille. Minä ainakin ymmärrän nämä kyllä, mutta ihmettelen jos nämä nimimerkit eivät vastaavasti ymmärrä miksi Jokerikannattajien osalta tyhmät viestit ja teot houkuttavat leimaamaan koko porukkaa. Ei kannata myöskään unohtaa, että monet negatiivisesti jokerifaneja yleistävät viittaavat tällä negatiivisella sävyllään nimenomaan porukan "roskajengiin". Saatan vastaavaan itsekin sortua ainakin joissain keskusteluissa, mutta samaan tai seuraavaan hengenvetoon ei minulla ole mitään vaikeuksia myöntää arvostavani fiksuja Jokerikannattajia siinä missä fiksuja HIFK-kannattajia. Heidän kanssaan olen monet parhaat keskustelutkin jääkiekon tiimoilta käynyt.

Idiootit on idiootteja, hienot teot on hienoja tekoja. Tämä fanipaidasta riippumatta. Ihan vain tueksi tuolle Jokerifanien viestien sävylle, mistä mainitsin, tässä muutama linkki. Yhden nimimerkin huutelut eivät vääristä tässä, sillä olen ottanut jokaiselta max yhden viestin. En tarkoita että kaikki viesteistä olisivat jotenkin epäasiallisia, mutta niiden sävy koskien HIFK-fanien tempausta on joko vähättelevämpi tai niissä pyritään tuomaan esiin vertailua Jokerifaneihin tai selittelemään muutaman nimimerkin reaktiota:

Jokeriarska

Jack Daniel's

LaCas

Mietsulav

pullopoika

Loorz15

Filatovi

Steegil

HLe

Eli kyseessä ei ole vain "muutama jokerifani" vaan moni ketjuun kirjoittanut naapuri on kirjoittanut tapauksesta varsin eri vinkkelistä tai eri sävyyn kuin muut fanit. Ymmärrän kyllä miksi, enkä väitä kaikkia viestejä suinkaan epäasiallisiksi. Monet toivat ihan kaivattuakin näkökulmaa keskusteluun. Kuitenkin jos ette ymmärrä, että nämä voidaan nähdä katkeruudeksi tms. niin kannattaa miettiä vielä kerran.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
Useampi Jokerikannattaja on tuonut esille tätä "ajojahtia" ja kaikkien tuomitsemista ja selittänyt ihan ymmärrettävästi mahdollisia syitä varautuneemmille reaktioille. Minä ainakin ymmärrän nämä kyllä, mutta ihmettelen jos nämä nimimerkit eivät vastaavasti ymmärrä miksi Jokerikannattajien osalta tyhmät viestit ja teot houkuttavat leimaamaan koko porukkaa. Ei kannata myöskään unohtaa, että monet negatiivisesti jokerifaneja yleistävät viittaavat tällä negatiivisella sävyllään nimenomaan porukan "roskajengiin"..

Tämä on totta. Paskaa on helppo kaataa koko porukan niskaan, kun se pitäisi kaataa vain tämän "roskasakin" päälle. Toisaalta on myös ymmärrettävää että näin aivopieruihin on helppo tarttua ja leimata samalla koko porukka. Varsinkin jos taustalla on pahoja patoutumia, esim. joutunut syljeskelyn uhriksi, niin silloin pienestäkin risauksesta haluaa antaa takaisin täällä netissä.

Miten siis Jokerifanit voisivat parantaa mainettaan? Oma ehdotus olisi irtaantua kokonaan näistä ongelma-kannattajista ja siirtyä kokonaan omaan katsomonosaan ja esim. vierasreissuilla tämä katsomonosa toimisi esimerkillisesti ja saisi kiitosta, kun tämä "roskasakki" riuhuisi muualla. Silloin olisi helppo antaa kiitosta Jokeri-faneille, jotka olisivat varmasti maan parhaimmistoa.
 

Flip#51

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ymmärrän, mitä haet takaa ja ymmärrän myös sen, miksi muiden joukkueiden fanit ovat tuohtuneet jokerileiristä tulleista typeristä kommenteista. On kuitenkin aika yksipuolista linkittää vain jokerikannattajien viestejä ja ikään kuin antaa ymmärtää, että ne olisivat tulleet alkuun yhtenä ryppäänä ja antaneet siten muille syyn paheksua. Moni noistakin kommenteista on lähetetty vasta siinä vaiheessa, kun keskustelu on jo ehtinyt kääntyä jokerifaneihin.

Jos käyt läpi minun aiemmassa viestissäni lainaamani esimerkit - ne ovat tämän casen kahdelta ensimmäiseltä sivulta (19-20) kaikki - huomaat, että yleistäviä kommentteja alkoi sadella jo ennen kuin suurin osa sinun linkittämistäsi viesteistä oli edes nähnyt päivänvalon. Esimerkiksi nimimerkin lintu kommentti siitä, kuinka "narrifanit tulevat joukolla tempausta tuomitsemaan/vähättelemään" on aika kuvaava, kun siihen mennessä kaksi kirjoittajaa (Jokeriarska & Jack Daniel's) on ollut sitä mieltä, että teko oli huomiohuorausta. Vastaavasti iibor, Isabella#19, Varis ja minä olimme antaneet tukemme tai ymmärryksemme tempaukselle.
 

Tuomas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vain yksi jengi Stadista
Oma ehdotus olisi irtaantua kokonaan näistä ongelma-kannattajista ja siirtyä kokonaan omaan katsomonosaan ja esim. vierasreissuilla tämä katsomonosa toimisi esimerkillisesti ja saisi kiitosta, kun tämä "roskasakki" riuhuisi muualla. Silloin olisi helppo antaa kiitosta Jokeri-faneille, jotka olisivat varmasti maan parhaimmistoa.
Eikös tässä näin ole nyt viimeiset kaksi kautta tehty, ja nyt alkaa kolmas. Samana ajankohtana vieraspeleissä on tapahtunut tuo yksi penkinheitto mistä tekijälle tuli omat sanktiot. Vai mitä riehumisia nyt tarkoitat.

Jos järjestyksenvalvonta toimii niin vieraspeleissä yhdistyksen katsomoon ei pitäisi päästä kuin ns. "viralliset" kannattajat joilla on kädessään ranneke. Pari kertaa järkkärit päästäneet viime kaudella rannekkeista huolimatta muitakin (Pori, Jyväskylä) mutta tuolinheiton lisäksi ei muuta ole onneksi sattunut.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
Eikös tässä näin ole nyt viimeiset kaksi kautta tehty, ja nyt alkaa kolmas. Samana ajankohtana vieraspeleissä on tapahtunut tuo yksi penkinheitto mistä tekijälle tuli omat sanktiot. Vai mitä riehumisia nyt tarkoitat.

Onhan siellä ollut kaikenlaista. Ainakin savupommiepisodeja on ollut ihan tässä vasta ja myös vieraskannattajien tavaroiden varastamista.

Tuo ranneke homma on hyvä juttu, mutta niitä rannekkeita pitäisi myös tarkastaa aktiivisesti fanijoukon sisällä ettei se olisi vaan järjestysvalvojien varassa. Yksikin ylilyönti on liikaa tässä tilanteessa, kun menneisyyden taakka on niin raskas.

Maineen puhdistus vaatii rikkeetöntä toimintaa pitkältä ajalta. Sitten vasta alkaa usko palautua. Tsemppiä kuitenkin kitkemiseen, ei ole varmasti helppoa.
 

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
Eikös tässä näin ole nyt viimeiset kaksi kautta tehty, ja nyt alkaa kolmas. Samana ajankohtana vieraspeleissä on tapahtunut tuo yksi penkinheitto mistä tekijälle tuli omat sanktiot. Vai mitä riehumisia nyt tarkoitat.

Jos järjestyksenvalvonta toimii niin vieraspeleissä yhdistyksen katsomoon ei pitäisi päästä kuin ns. "viralliset" kannattajat joilla on kädessään ranneke. Pari kertaa järkkärit päästäneet viime kaudella rannekkeista huolimatta muitakin (Pori, Jyväskylä) mutta tuolinheiton lisäksi ei muuta ole onneksi sattunut.

Juuri näin. Nimim. charger voisi tosiaan selata ketjua hieman taaksepäin, siellä juuri kävin nämä asiat läpi kertaalleen.

Eteläpääty on viime kausina saanut lähinnä kiitosta vieraspelimeiningistään, koska ongelmia ei ole Porin tuoli-episodia lukuunottamatta ollut. Maine(mikä maine?!) on ja pysyy, joten kavereita on turha lähteä maakunnista kalastelemaan. Tifot tehdään siis jatkossakin omalle joukkueelle.
 

Tuomas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vain yksi jengi Stadista
Onhan siellä ollut kaikenlaista. Ainakin savupommiepisodeja on ollut ihan tässä vasta ja myös vieraskannattajien tavaroiden varastamista.
Edellinen savupommiepisodi oli kaudella 2009-2010 Jyväskylässä. Sekin oli laitettu katsomossa ennen kuin suurin osa virallisilla faniyhdistysten kyydeillä oli edes paikalle ehtineet. Ja omilla kyydeillä tulleet tekijät vastasivat siitä oikeudessa.

Viimeisten parin vuoden aikana vierastoiminnasta on tullut pääasiassa kehuja niin pelaajilta kuin vastustajafaneilta. Noiden asioiden suhteen on tehty helvetisti duunia ja tulokset olleet hyviä. Jos kirjoitettaisiin faktan perusteella eikä mutulla niin ne voitaisiin ehkä havaita?

Areenan tapahtumiin yhdistyksen melkoisen vaikea puuttua koska esim. Eteläpäädyn yli 1200 fanista vain murto-osa kuuluu yhdistykseen ja katsomoon voi tulla kuka tahansa. Mun mielestä kuuluu Jokereiden hommiin.

Tuo ranneke homma on hyvä juttu, mutta niitä rannekkeita pitäisi myös tarkastaa aktiivisesti fanijoukon sisällä ettei se olisi vaan järjestysvalvojien varassa. Yksikin ylilyönti on liikaa tässä tilanteessa, kun menneisyyden taakka on niin raskas.
Meidän toive järjestyksenvalvojille on ollut se että meille on oma katsomo ja kaikki sinne tulijat tarkistetaan että löytyykö ranneke. Jos ei löydy niin ei päästetä. Itse kuitenkin olen ensi sijassa vierasmatsissa kannustamassa Jokereita niin en jaksaisi enää kaiken muun lisäksi alkaa toimimaan järkkärinä, varsinkin kun tätä vapaaehtoisesti tehdään.

Viimeiseen lauseeseen, meidän puolellahan se varmasti parhaiten tiedetään ja sen takia näitä kaikenlaisia toimia on tehtykin.
 
Suosikkijoukkue
Hartford Whalers 92-93
Meidän toive järjestyksenvalvojille on ollut se että meille on oma katsomo ja kaikki sinne tulijat tarkistetaan että löytyykö ranneke. Jos ei löydy niin ei päästetä. Itse kuitenkin olen ensi sijassa vierasmatsissa kannustamassa Jokereita niin en jaksaisi enää kaiken muun lisäksi alkaa toimimaan järkkärinä, varsinkin kun tätä vapaaehtoisesti tehdään.

Ilman sarvia ja hampaita, tälläistä vaadetta omista katsomoista ja kaikkien fanien syynämisestä en ole ikinä muiden joukkueiden osalta kohdannut. Onko se joku perusolettama, että jotain vammailuja tapahtuu? Käytännössähän se tarkoittaa, että lisääntynyt työmäärä järjestävältä taholta + mahdolliset omat katsomot = korkeampi lipunhinta Jokerifaneille. Muutenhan tuossa ei olisi mitään järkeä. Edelleen kuuluttaisin sen ryhmäkurin perään. Tästä asiasta on kuitenkin väännetty jo vuosikausia ja oletusarvona on että se myös olisi tehonnut tähän mennessä. Siis jos sitä olisi ikinä vakavissaan yritetty.

#51 Flipperille noista tifoon liittyvistä asioista, turha taistella tutkainta vastaan. Onhan tuo sävyero täysin erilainen akselilla muut fanit vs Jokerifanit näiden kommenttien osalta. Itse en ota, enkä osaa ottaa kantaa tapauksen julkisuudenhakuisuuteen, mutta tosiaan yhtä tepsukoiden miestä lukuunottamatta kaikki muut fanit olivat mielenilmauksen takana poislukien nuo edellämainitut kymmenkunta Jokerifania. Herää oikeasti kysymys, että miten tämä oli heiltä pois? Turha vetää tähän mitään mediapeliä mukaan.
 

Masentaja

Jäsen
Ilman sarvia ja hampaita, tälläistä vaadetta omista katsomoista ja kaikkien fanien syynämisestä en ole ikinä muiden joukkueiden osalta kohdannut. Onko se joku perusolettama, että jotain vammailuja tapahtuu? Käytännössähän se tarkoittaa, että lisääntynyt työmäärä järjestävältä taholta + mahdolliset omat katsomot = korkeampi lipunhinta Jokerifaneille. Muutenhan tuossa ei olisi mitään järkeä. Edelleen kuuluttaisin sen ryhmäkurin perään.

Niin. Tästä aikoinaan itkettiin, kun Jokerifanit kielsi yhdistyksenä osallisuutensa tapahtumiin, että kunneoliteiänkatsomossa. No, tällä se estetään. Tätä on itse pyydetty, ja positiivisesti pääosin suhtauduttu. Miten ryhmäkurin voi ulottaa ihmisiin joilla ei ole mitään tekemistä ryhmään? Jos joku random janari tulee katsomoon, pistää soihdun, niin ketä siitä syytetään? Aivan, kollektiivisesti Jokerifaneja vaikka tekijä olisi Pertti Juuasta. Valitettavaa, mutta näitä joita ei kiekko kiinnosta pyörii noilla reissuilla(omatoimimatkaajina), joten tässä turvataan varmasti omaa selustaa. Ongelmia ei ymmärtääkseni ole muutaman viimekauden aikana sitä porin reissua lukuunottamatta ollut, joten ankara duuni tuottaa tulosta.
 

Flip#51

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
#51 Flipperille noista tifoon liittyvistä asioista, turha taistella tutkainta vastaan. Onhan tuo sävyero täysin erilainen akselilla muut fanit vs Jokerifanit näiden kommenttien osalta. Itse en ota, enkä osaa ottaa kantaa tapauksen julkisuudenhakuisuuteen, mutta tosiaan yhtä tepsukoiden miestä lukuunottamatta kaikki muut fanit olivat mielenilmauksen takana poislukien nuo edellämainitut kymmenkunta Jokerifania. Herää oikeasti kysymys, että miten tämä oli heiltä pois? Turha vetää tähän mitään mediapeliä mukaan.
Meikäläinen argumentoi esimerkein, sinä vaan tyydyt sanomaan, että asia on niin kuin tyydyt sanomaan. Moinen tyyli ei palvele mitään hyödyllistä tarkoitusta. Jos lukee läpi nuo BigRedCatin linkittämät viestit (suosittelen), siellä on mukana kommentteja, joissa ei edes oteta kantaa siihen tifoon tai jopa todetaan sen olleen ihan jees. Jostain syystä ne on valittu mukaan listaukseen ja sitä kautta muuttuvat joidenkin mielissä tifovastaisiksi.

On ihan selvää, että keskustelun kääntyessä siihen, miten jokerifanit ovat tyylitöntä paskasakkia - etenkin jos tätä suolletaan naapurileiristä tai muuten IFK:ta ylistäen - se kirvoittaa jokerileiristä kommentteja, joissa taatusti vähätellään tifoa tai fanitoimintaa muuten, ts. vittuillaan takaisin. Siksi on mun mielestä paljon oleellisempaa tutkailla, millaisia kommentteja Jokerien kannattajilta tuli siinä vaiheessa, kun mitään laajamittaista sotaa ei vielä ollut käynnissä. Kahden ekan sivun osalta annoin jo faktat ylempänä, eli kertauksena: kaksi kirjoittajaa aika jyrkästi kritisoivat tifoa ja loput neljä suhtautuivat siihen positiivisesti, minimissään neutraalisti. Jo siinä vaiheessa kommentointi oli kuitenkin useiden osalta luokkaa "narrifanit sitä ja tätä", kuten aiemmin lainaamissani esimerkeistä näkyy.

Mun pointti: Jokerileiristä tuli muutama huono kommentti liittyen HIFK-fanien tifoon. Vähättelevään sävyyn kirjoitettuja kommentteja tuli lisää siinä vaiheessa, kun alettiin vääntää jokerifanien käyttäytymisestä laajemmin. Jos ekoihin viesteihin olisi osattu suhtautua yksittäisinä (kuten Melko Huono tässä), oltaisiin vältytty aika paljolta. Vai onko joku sitä mieltä, ettei jokerikannattajia ole provosoitu tässä ketjussa yhtään?

Esimerkki: Jokeriarska sanoo tifon olleen paska. Hifkpatu sanoo kaikkien jokerifanien olevan perseestä. Jokeripertsa vastaa, että me ainakin kannustetaan omia eikä nuoleskella muita. Tässä vaiheessa kannattaa miettiä, onko pertsan kommentti ihan provosoimaton, vai onko kenties vikaa molemmissa osapuolissa.
 
Suosikkijoukkue
Hartford Whalers 92-93
Läpinäkyvää huomiohuorausta.

Ei toi minun mielestäni nyt mitään huomiohuorausta ole.

Vackert IFK med era skyltar "KOM IGEN ILVES". Kaikkihan me haluamme Ipan säilyvän?

Huomiohuoraukseen:

Mä oon samaa mieltä.

Varauksettomasti samaa mieltä Jokeriarskan ja Variksen kanssa...Lyhyesti: Vastustan United Smile-kulttuuria, koska se on mielestäni ällöttävää.

...asiaa ja asian vierestä...

Tätä pidemmälle ei ilmeisesti kannata mennä, koska silloin alkoi ns täysi rähinä asian tiimoilta. Osa viesteistä oli asiallisia ja osa ala-arvoisia. Aika heikoilla kantimilla ollaan jos vedetään tämä keissi johonkin oman angstin vastapönkitysagendaan. Noiden viestien välissä oli myös joitain samojen nimimerkkien samantyylisiä kommentteja. Satuitko muuten lukemaan muutaman viestin ennen Ilves-insidenttiä? Mihinkäs sävyyn niissä käsiteltiin HIFK:n katsomotoimintaa Jokerifanien puolelta?

Etkö edelleenkään pysty näkemään eroa Jokeri- ja muiden fanien viestien välillä Ilves-tifoon liittyen?
 

Flip#51

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ihan ensiksi, älä viitsi irrottaa lainauksia asiayhteydestä. Kommentti, johon Varis vastasi olevansa samaa mieltä kuului näin:
"Mulle tarpeeksi kunnioitusta esim. paikallisvastustajalle on jo se, että se menee muiden edelle kiinnostavimpana vastustajana, joka on ylivoimaisesti hienointa voittaa. Totta helvetissä oma joukkue on se tärkein! En ole sitäkään sanonut missään vaiheessa, että muut ovat merkityksettömiä." Jos lukee loput Variksen viestistä, hän kirjoittaa, ettei tifo ole keltään pois, eikä siitä voi aiheutua mitään negatiivista. Ihan turha siis niputtaa huomiohuorausmielipiteiden alle. Jäljelle jäävät Jokeriarska ja Jack Daniel's ovat juuri ne kaksi, joiden viittaan kommentoineen kriittiseen sävyyn Ilves-tifoa.

Tiivistetysti, mun näkemys tilanteesta on se, että tifo oli hieno ja muutama sitä seurannut jokerifanin kommentti kehno. Sen jälkeen tässä onkin lentänyt paskaa molemmin puolin ja yritän nyt ainoastaan sanoa sitä, ettei tilanteen pohjalta kannata tehdä mitään laajempaa analyysia jokerikannattajien käyttäytymisestä. Provosoituneena kommentoi asioita tavallisesta poikkeavaan sävyyn, joten on mielestäni aika turhaa etsiä sivulta x viesti, jossa joku on vähän sanonut pahasti, kun keskustelun taso on muutenkin jo hemmetin alhainen.

En ole missään vaiheessa väittänyt, ettei useamman jokerikannattajan kommentit tifoon liittyen eroaisi valtavirrasta. Tottakai eroavat ja siitähän tässä koko sopassa on kyse. Yritän vain avata syitä sen takana. Vastaavasti minä voisin kysyä sinulta, etkö todella näe, kuinka jokerikannattajia on tässä ketjussa provosoitu heti alusta asti?

Alkaa mennä jo sen verran väsyneeksi, että parempi antaa olla. Ne, jotka uskovat johonkin jokerifanien kollektiiviseen kunnioituksen puutteeseen, se heille sallittakoon.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos lukee läpi nuo BigRedCatin linkittämät viestit (suosittelen), siellä on mukana kommentteja, joissa ei edes oteta kantaa siihen tifoon tai jopa todetaan sen olleen ihan jees. Jostain syystä ne on valittu mukaan listaukseen ja sitä kautta muuttuvat joidenkin mielissä tifovastaisiksi.

Kuten viestissäni mainitsin osa viesteistä ei ole mitenkään epäasiallisia eikä tifovastaisia. Yritin olla melko selkeä tässä, mutta toki aina väärinkäsityksiä syntyy väistämättä joillain kirjoittajilla(et sinä). Sanon nyt vielä: Kaikki linkittämäni viestit eivät ole epäasiallisia, eivätkä tifovastaisia. Ja kyllä, ne kannattaa lukea ennen kommentoimista.

Pointtina valitsemissani viesteissä oli vain osoittaa, että Jokerifanien kommentit Ilves-HIFK tifosta siinneen keskustelun aikana poikkesivat keskimäärin suuresti muiden joukkueiden kannattajien kommenteista. Tämä edellytys voi täyttyä, vaikka viestissä hyväksyttäisiinkin tempaus, tai sitä ei (ainakaan suoraan) kommentoitaisi mitenkään. Tällaisten viestien osuus läpi keskustelun oli myös suurehko verrattuna jokerikannattajien kokonaispanokseen ketjussa. Siihen, kuka aloitti tällä kertaa provosoinnin ja kenen vika nämä viestit ovat, ei minulla juuri ole kiinnostusta ottaa kantaa. Aiemmin kirjoitin, että porukkaa arvostellaan usein sen perusteella mikä siitä näkyy ja kuuluu, ei välttämättä sen hiljaisen enemmistön mukaan. Tämä on monesti valitettavaa, mutta tilannetta voi vain pahentaa provosoitumalla siitä ja näin helposti leimautuen tuon pienen räksyttäjäporukan tukijaksi. Tällaisten tosiasioiden tunnustaminen auttaa säilyttämään harkintakyvyn itse kirjoittaessaan ja näin ollen on helpompi miettiä mikä omassa viestissä on lapsellista kuittailua ja mikä oikeasti relevanttia (ehkä jopa jollakin tasolla objektiivista) kommentointia keskustelun aiheeseen.

Tarkoitus ei siis ollut mitenkään tukea käsitystä, että Jokerifanit kollektiivisesti ovat urpoja, vaan koittaa pohtia miksi näitä yleistyksiä syntyy nyt juuri teidän porukasta. Samalla tavalla kuin sinä pohdit varsin ansiokkaasti syitä mahdolliseen "puolustusreaktioon" tai viestien sävyeroon monien jokerikannattajien osalta, minä pohdin asiaa vastakkaiselta kannalta. Ja itse uskon että teitä ei leimata vain jokeriarskan ja Jack Daniel'sin viestien takia, vaan mm. jokainen linkittämä viestini omalta osaltaan leimaa Jokerifanien muista erilaista suhtautumista tifoon. Erilaisen suhtautumisen totesit itsekin, enkä minä sano että tifoa tulisi varauksetta ylistää jokaisen kilpaa, vaan koitan selvittää sitä tajuamattomille miksi tietyn ryhmän varsin säännönmukaisesti erilainen suhtautuminen voi aiheuttaa vastareaktion (kyllä, tämäkin on vastareaktio) ja vaikutelman katkeruudesta.

Ja tosiaan keskustelun parhaiden viestien joukossa on pari Jokerifanin kirjoittamaa (mm. Flip#51 viestejä), joten alleviivaan vielä kerran että en yritä millään tavalla mustamaalata Jokerikannattajia tälläkään viestilläni. Toistetaan vielä jos tarvitsee.
 

HC Hetu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura

Värilasiton

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ainakin Varamiespalvelu haluaa tukea kannatustoimintaa Turussa


VMP Group luovutti oman mainosaikansa TPS:n kannattajille - hc.tps.fi


Mun mielestä loistava juttu, kun tosiaan tuntuu hyvät chantit uppoavan mainosten alle, niin saa sitä oikein kunnolla käyntiin pelikatkolla. Pisteet VMP:lle

Edit: hidas, mutta olkoot, kun on tossa sentään munkin turha mielipide.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Oonkin katsonut, että pariin viime peliin ei VMP:n mainosta ole valotaululta tullut ja loistavaa, että se aika annetaan kannattajille äänen pitoon.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös