SM-liigan fanitoiminta; Missä mennään kaudella 2012-2013 SM-liigan katsomokulttuuri?

  • 1 060 846
  • 3 930

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Mutta sitä en ymmärrä, että kannustamisen rajoja määritellään naurettavalla tavalla.

Onhan se tietysti naurettavaa jos ihan nippeliasioista niuhotetaan tasaisin väliajoin. Toisaalta se kuuluu ns. skeneen monella elämänalueella että kun halutaan erottua ns. taviksista, ei ihan kaikki käy eikä kelpaa. Täysin ymmärrettävää mielestäni. Itse koen että joskus pitää vähän nipottaa, mutta huumorilla ja järjen kanssa. On perseestä jos toiminta perustuu asioiden kieltämiseen.
 

SJK10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Siis suhtaudutko sinä negatiivisesti tuohon pyyhehommaan? Jos suhtaudut niin todellakin, voe voe! Onhan tuo ainakin NHL:ssä todella näyttävän näköinen kun siihen koko halli lähtee mukaan. Hyvä idea joka kannattaakin kopioda suuresta maailmasta.

Kyllä mä ainakin näen mielummin jotain kannattajien itse tekemää ja ideoimaa tifoilua kuin NHL:sta apinoitua pyyhkeen heiluttamista sponsorien ideoimana.
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllä mä ainakin näen mielummin jotain kannattajien itse tekemää ja ideoimaa tifoilua kuin NHL:sta apinoitua pyyhkeen heiluttamista sponsorien ideoimana.

Näin ja varsinkin jos pyyhkeiden kyljessä lukee parhaimmassa tapauksessa KOFF. Ei muuta kuin porukalla levittelemään.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllä mä ainakin näen mielummin jotain kannattajien itse tekemää ja ideoimaa tifoilua kuin NHL:sta apinoitua pyyhkeen heiluttamista sponsorien ideoimana.

Miksi ei voi tehdä molempia? Käsittääkseni IFK:n fanit ovat tehneet moniakin tifoja, jotka ovat ollet koviakin kannanottoja seuran suuntaan. Miksi sponsorin mahdollistama tifo olisi pois joltain?
 

N.Vidic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Seattle Seahawks, HIFK, Man Utd
Kyllä mä ainakin näen mielummin jotain kannattajien itse tekemää ja ideoimaa tifoilua kuin NHL:sta apinoitua pyyhkeen heiluttamista sponsorien ideoimana.

Mielummin koko halli tekee jotain yhdessä teeman mukaan koko ottelun ajan kuin joku yksittäinen katsomon osa tifoilee 2 min ottelun alusta. Pitää aina muistaa, että hallissa valtaosa ihmisistä katsoo ottelunsa fanikatsomon ulkopuolella. Suurin fanikatsomo on tunnetusti EP, ja sielläkin on "vain" 10% täyden hallin katsojista. Täältä pyyheidealle varaukseton peukku, joskin toivoisin että joku päivä joku seura arvostaisi katsojensa niin korkealle, että sponssaisi koko hallille ilmaiset t-paidat.
 

DanC

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, Bleg, ACM
Täältä pyyheidealle varaukseton peukku, joskin toivoisin että joku päivä joku seura arvostaisi katsojensa niin korkealle, että sponssaisi koko hallille ilmaiset t-paidat.

HPK teki tuon jo muistaakseni. Oranssit paidat koko hallille.
 

SJK10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mielummin koko halli tekee jotain yhdessä teeman mukaan koko ottelun ajan kuin joku yksittäinen katsomon osa tifoilee 2 min ottelun alusta. Pitää aina muistaa, että hallissa valtaosa ihmisistä katsoo ottelunsa fanikatsomon ulkopuolella. Suurin fanikatsomo on tunnetusti EP, ja sielläkin on "vain" 10% täyden hallin katsojista. Täältä pyyheidealle varaukseton peukku, joskin toivoisin että joku päivä joku seura arvostaisi katsojensa niin korkealle, että sponssaisi koko hallille ilmaiset t-paidat.

Kyllä ainakin Raumalla on tifoiltu muutamaankin otteeseen ihan koko hallin laajuudella ihan ilman mitään sponssitavaraakin.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Ehkä, mutta toisaalta tuo toisen päädyn alakatsomo on lähes aina saatavilla vierasmatkaajille. Kalpalaisilla taisi olla tarve vähän säästää fyrkkaa kun dösämatka on sen verran pitkä ja niillä oli se risteilykin.

Pitää paikkansa. Esim IFK - fanitporukka saa Areenalla paremmat paikat kuin omassa hallissaan
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Lisätään vielä kevät 2010 ja TPS jolloin ekassa kotifinaalissa koko hallille oli jaettu mustia ja valkoisia paitoja.

Tää on kyllä mun mielestä ihan hieno juttu, samaa on tehty esimerkiksi Ruotsissa Djurgårdenin toimesta. Jokerit myy noita keltasia playoff t-paitoja jälleen tänä vuonna, mutta ensinnäkin nuo paidat ovat aivan hirveän näköisiä (tai ainakin tuo toinen) ja hintakin on taas vain noussut viime vuodesta joten areenaa tuskin saadaan värjättyä tänäkään vuonna.

Tossa linkki noihin uusiin paitoihin, jos ketään kiinnostaa.

http://www.jokerit.com/shop/index.php
 

N.Vidic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Seattle Seahawks, HIFK, Man Utd
Kuten JYP teki viime keväänä...

HPK teki tuon jo muistaakseni. Oranssit paidat koko hallille.

Lisätään vielä kevät 2010 ja TPS jolloin ekassa kotifinaalissa koko hallille oli jaettu mustia ja valkoisia paitoja.

Tämähän on sitten varsin hieno homma! Hyvä niin! Lisää vaan, siihen näkyyn ei voi kyllästyä.

SJK10: Suon sinulle mielipiteesi, mutta itse en näe sponssitavaraa minään mörkönä. Fanien tehtävä lienee seistä omiensa tukena, eikä mun silmään sponssatun oheismateriaalin käyttäminen kotikutoisen sijaan vie tältä päämäärältä yhtään hohdokkuutta.
 

SJK10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
SJK10: Suon sinulle mielipiteesi, mutta itse en näe sponssitavaraa minään mörkönä. Fanien tehtävä lienee seistä omiensa tukena, eikä mun silmään sponssatun oheismateriaalin käyttäminen kotikutoisen sijaan vie tältä päämäärältä yhtään hohdokkuutta.

Parempihan sekin toki on kuin ei mitään. Kuitenkin arvostan täysin erilailla kannattajaryhmän satoja työtunteja omin käsin rakkaudesta seuraa kohtaan, kuin sponsorien rekka-autolla paikalle kantamien kamppeiden heiluttelua.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Parempihan sekin toki on kuin ei mitään. Kuitenkin arvostan täysin erilailla kannattajaryhmän satoja työtunteja omin käsin rakkaudesta seuraa kohtaan, kuin sponsorien rekka-autolla paikalle kantamien kamppeiden heiluttelua.

Totta kai jokainen arvostaa kannattajaryhmän omaa työtä erilailla kuin sponsoreiden lahjoittamia kamppeita. Sitä en vaan ymmärrä, että sponsorikamojen heiluttelu tuomitaan niin voimakkaasti mm. sinun toimesta täällä. Minusta molemmat sopivat yhtälailla halliin. Eli faniryhmän omat ponnistelut ovat erittäin arvostettavia juttuja, hattu ylös näille, mutta ei se sponsorihuivin heiluttaminen myöskaan itse saatanasta ole. Pelaajat arvostavat varmasti myös tuota tapaa kannustaa.
 

SJK10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Totta kai jokainen arvostaa kannattajaryhmän omaa työtä erilailla kuin sponsoreiden lahjoittamia kamppeita. Sitä en vaan ymmärrä, että sponsorikamojen heiluttelu tuomitaan niin voimakkaasti mm. sinun toimesta täällä. Minusta molemmat sopivat yhtälailla halliin. Eli faniryhmän omat ponnistelut ovat erittäin arvostettavia juttuja, hattu ylös näille, mutta ei se sponsorihuivin heiluttaminen myöskaan itse saatanasta ole. Pelaajat arvostavat varmasti myös tuota tapaa kannustaa.

En ole niitä mielestäni mitenkään sen suuremmin tuominnut. en vain niitä arvosta. Nämä on näitä kannattajaporukoiden välisia munanmittailuja, joista en tuularikatsojien mitään odotakaan ymmärtävän. Ja tämä ilman mitään pahaa tuulareita kohtaan. Ja nimityksestäkään ei kannata vetää herneitä nenään.
 

Bakaun Imaami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, NY Rangers
Eli fanipaidat, lippikset, pipot ja kaulahuivitkin pitää ommella ja neuloa itse. Muuten ne ei kelpaa.

Kutoiko RB itse ne kaulahuivit vai tilasiko ne ne jostain?

Mulle on ihan sama mistä fanituotteet on peräisin. Väriä ja ääntä katsomoon. Se on ihan se ja sama miten.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Eli fanipaidat, lippikset, pipot ja kaulahuivitkin pitää ommella ja neuloa itse. Muuten ne ei kelpaa.

Kutoiko RB itse ne kaulahuivit vai tilasiko ne ne jostain?

Mulle on ihan sama mistä fanituotteet on peräisin. Väriä ja ääntä katsomoon. Se on ihan se ja sama miten.

Hienosti sisäistetty kyllä. Erittäin loistavaa. Nostan ihan hattua.

Turkulainen?
 

Ralph

Jäsen
HPK teki tuon jo muistaakseni. Oranssit paidat koko hallille.

Kahdesti, kaudella 2008-09. Oranssi paita teki paluun lauantaikotipeleihin. Ensimmäisessä lauantaikotipelissä (vs. HIFK) jaettiin 4 000 oranssia t-paitaa ja ensimmäisessä lauantaikotipelissä pudotuspeleissä (vs. KalPa) jaettiin toinen mokoma.

Pyyhetifo on mielestäni hieno juttu, en ymmärrä miksei sitä voida tuoda Ameriikasta. HPK:lta luvassa jotain puolen katsomon pahvitifoa torstaina.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Henkilökohtaisesti en ole vastaan esimerkiksi pyyhkeitä tai paitoja. Toivottavaa olisi, että tuollaiset sponssaukset lähtisivät ajatuksesta, että oman seuran värejä tuodaan esiin ylpeydellä. Ei sillä, että joku sponssi saa mainosta.

Uskon myös, että jos joku sponssi teettäisi 5000 paitaa Lukon logolla niin saisi siitä rutkasti enemmän positiivista julkisuusarvoa kuin lykkäämällä oman logonsa siihen.

Ainakin RB Raumalla yrittää aktivoida ihmisiä hallilla rohkeaan äänenkäyttöön ja pienin askelin osallistumaan enemmän ottelutapahtuman kulkuun.

Ero esimerkiksi 80 - ja 90-lukujen fiiliksiin halleissa on huima. Nykyään harva edes nousee seisomaan kun kotijoukkue tekee maalin. Tähän kehitykseen on menty pikkuhiljaa oheistoimintojen kasvaessa, merkityksettömien pelien lisääntyessä jne.

Tavoitteena on elävöittää ja yrittää rohkaista ihmisiä näyttämään enemmän tunteitaan katsomossa.

Läpsyttimet ovat isoin vihollinen tälle työlle. Keinotekoinen ja monotoninen tapa tuottaa ääntä. Yhden pelin ajan epämääräistä läpsytin ääntä ja seuraavassa pelissä entistä isompi kynnys osallistua kannustamiseen.

Kaikki ääni, joka luodaan luonnollisin keinoin on ehdottomasti kannatettavaa.
 
Viimeksi muokattu:

Ralph

Jäsen
HPK:n osalta nuo paidat eivät ole käsittääkseni minkään sponsorin , vaan ihan HPK:n. Paita ei sisällä siis ainakaan mitään sponsorin logoa, ellei sitten paitavalmistajasta ole kyse. Paitojen anti oli selvä. HPK oli vuosikaudet pelannut mustalla/sinisellä paidalla, legendaarisen oranssin sijaan. Kaudella 2008-09 halli koki remontin ja sen lisäksi joukkueen imagoa tahdottiin kääntää takaisin oranssiin. Faneilla ei kauhasti oranssia asua ollut katsomossa, olihan joukkueen pääväri nykyään musta. Tuomalla ilmaisia oransseja paitoja, tahdottiin näyttää että Kerho on tulossa taas oranssiksi joukkueeksi ja samaa väriä toivottiin myös katsojilta.
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Täältä pyyheidealle varaukseton peukku, joskin toivoisin että joku päivä joku seura arvostaisi katsojensa niin korkealle, että sponssaisi koko hallille ilmaiset t-paidat.
Tän näköstä oli meininki Lahessa viime keväänä:

http://kuvakuja.fi/sites/kuvakuja.fi/files/imagecache/slideshow_vertical/original_images/00/00/00/71/a851d8a0875d66b3cc40a9438405d1562624a0a4.jpg

http://kuvakuja.fi/sites/kuvakuja.fi/files/imagecache/slideshow_horizontal/original_images/00/00/01/77/062f746079081b7d0adc6faee466f43269bf84c0.jpg

(linkit paikallislehden kuvapalveluun)
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Mikä juttu se oli, että Hifkin matseissa olisi KOFFin huiveja?

Huomenna nimittäin KOFF jakaa peräti 2500 (!!) kpl huiveja Isomäessä.

Porin t - Uutiset - KOFF jakaa 2500 huivia huomenna

itseäni ei kyllä varsinaisesti haittaa huivien alkuperä, en ole tarpeeksi sisällä skenessä :)
 

Deko

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Eteläpääty ry Facebook-sivullaan kirjoitti:
Huomenna tifoillaan! Jotta tifo onnistuu tulee Eteläpäädyn olla viimeistä paikkaa myöten täynnä. Ostakaa siis lippu huomiseen matsiin! Katsomoon myös hyvissä ajoin, viimeistään klo 18.10.

Ilmeisesti aika iso tekele tulossa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös