Ollaan kyllä taas suomalaisen kulttuurin äärellä, kun täällä ramppaa Blues-faneja selittelemässä mikseivät he olleet matsissa ja samaan aikaan puolustelemalla täysin irrelevanteilla syy-yhteyksillä sitä, miksei DDR:ssä ollut melkein yhtään blegin väreihin sonnustautunutta kannattajaa.
Ensinnäkin, joo joo, ei ketään kiinnosta oliko jotain muuta menoa/rahat loppu/paukut ladattu Lahteen. Eikä kenellekään tarvitse selitellä, miksei siellä ottelussa ollut. Mutta onhan se nyt säälittävää tai vähintäänkin oudoksuttavaa, jos aivan vieressä, lauantaina ja vieläpä (ainakin näin olen käsittänyt) Blues-fanien näkökulmasta kiinnostavinta joukkuetta vastaan pelattavassa ottelussa ei ole juuri yhtään oman seuran faneja. Mitä puolustelemista tai selittelemistä siinä enää on? Minua ainakin oudoksuttaa, mikäli väitteet pitävät paikkaansa.
Mutku me aina hävitään siellä, tai no niin mut sillon ysärillä jouduin parkkeeraamaan tosi kauas...
Just niin.
Vaikka sinänsä olet mun mielestä oikeassa, on pakko kyllä kysyä seuraavaa: Onko mielestäsi sattumaa, että teillä oli tällä kaudella ekassa kotiottelussa halli täynnä ja mestoilla myös aika paljon punapaitaista jengiä?
Ja kun tulet tuohon kysymykseen vastaamaan päässäsi "ei", niin tiedän varmaan myös mistä se johtuu? Olisiko siinä taustalla esimerkiksi se, että teillä on molemmilla aika kilpailukykyinen joukkue jalkeille ja aika kova noste touhussa.
Ei se teidänkään halli niinä paskimpina vuosina aina täynnä ollut. Oon istunut siellä firmatilaisuuksissa katsomassa todella tyhjää hallia vielä väsyneemmän kannustuksen kera useampanakin marraskuun iltana. Oltiin me sit Pasilassa, Porissa tai Espoossa, seuran touhu korreloi suoraan kannattajamääriin ja esim. Espoossa seuran touhu on ollut aika surkeaa viime aikoina.
Se voi sinne Pasilaan näyttää hyvältä kun ollaan finaaleissa ja jengi taistelee, mutta jos toimistolla perseillään kaikki muu (markkinointi, ottelutapahtuma yms) ja esim. tälle kaudelle vedetään budjetti ennätysalhaiseksi, myydän pelipaikkojen avainpelaajat ja jätetään omat pojat plus IFK:n mestaruusjengin vitossentteri, niin ei se kyllä asiaa vähän tarkemmin seuraavan silmissä ole mikään "tää on meidän kausi" -fiilis, mitä ois pakko lähteä heti ekaan DDR-vieraspeliin katsomaan.
Tähän kaupan päälle ysärin sekoilut (nimi, omistaja, logot jne), kaupungin luonne muuttovoittokaupunkina (kuka tämä "espoolainen" on?) ja kilpailu lajin kahden isoimman seuran kanssa, niin päästään lopputulokseen, jota kutsutaan Espoon Bluessiksi.
Ainiin, vastatakseni omaan kysymykseeni: mä oon sellainen Espoolainen. Mutta munkin tarina on Espoolaisen kiekkokulttuurin kannalta surullinen esimerkki: synnyin siellä 80-luvulla ja sillon kun lätkäjengiä tenavana valittiin, mun faija koitti myydä mulle Jokereita ja isäpuolikin jotain Porin Ässiä ja Lahden Reipasta. Eli ei sitä Espoolaista kiekkokansaa vaan vielä voi olla, kun vasta ehkä 18 vuotta siellä on yritetty edes tarjota junnuille näkyvästi kaupungin omaa jengiä.
Ja ainiin, mä olen istunut aika helvetin monta kertaa DDR-hallissa yksin sininen paita päällä katsomassa oman jengin matsia, mutta se johtuu vain ja ainoastaan siitä, että asun täällä stadissa. Ei sinne kiva ole mennä, koska lähes poikkeuksetta turpaan tulee, stadilaiset vittuilee ja lähtökohdat joka matsiin on meidän näkökulmasta aika heikot. Pikkuveli biisit soi ja kyykytys on ammattimaiseen tapaan hoidettu. Jos ite pelaisin Espoolaisena pelaajan Bluesissa, ois IFK:n halli kaikista vittumaisin paikka henkisesti.
Teidän kritiitti on siis ihan aiheellista (espoolainen kannattajakulttuuri on tällä hetkellä todella surkeaa tai vähintäänin ohutta, kuten DanC sanoo), mutta toisaalta sen kritisointi on vaan aina niin helvetin väsynyttä, kun siinä ei ole jaksettu miettiä taustoja yhtään "kyllä meillä tehdään näin miksei teillä" -tasoa syvemmälle.
Katotaan 20 vuoden päästä uudestaan. Toivottavasti meillä on sillon vielä jengi pääsarjassa ja mäkin oon ehkä päässyt muuttamaan takas kotikaupunkiin ja voin sen kausarin hankkia.
Jokereiden eka mestaruus tais olla 70-luvulla ja IFK:n samoihin aikoihin. Espoolainen jengi pelas ekaa pääsarjapeliä 90-luvulla ja finaaleissa oltiin 2008. Siinä on parin sukupolven verran duunia tehtävänä, että toi brändi kasvaa edes samalle asteikolle, kun I-F-K tai Jokerit. Kaikella kunnioituksella.