Mä heitän mutulla, että IFK:n "taviskatsojia" käy merkittävän paljon juurikin Hartwallilla. Eli katsomossa on korostuneen suuri osa niitä, jotka käyvät lätkämatseissa kaksi-kolme kertaa kaudessa ja juurikin Jaffalassa "koska siellä on niin hienot puitteet". Paikallisotteluiden "juttu" on varmasti erityinen juurikin tälle kansanosalle. Ja koska nämä kannattajat käyvät harvakseltaan, onhan se nyt ihan hirveää, jos joku näkisi, että oikein huutaa siellä katsomossa ;).
Kaikkein suurimmat HC Fanit eivät oikein jaksa enää noista paikallisista innostua, pl. Talviklassikko ja viime kevään pleijarit. Peli ei tasoltaan ole ollut yleisesti ottaen viime vuosina mitään kummoista ja otteluja on liikaa. Jos tänään hävitään, ensi viikolla uudelleen. Moni HC-fani näkee IFK:n otteluja runsaasti paikanpäällä kauden aikana ja ihmisten arki on täynnä valintoja. Ne, jotka käyvät paljon Nordiksella, eivät välttämättä jaksa/ehdi nähdä livenä viikon välein kaikkia paikalliskamppailuja, mutta onneksi on niitäkin, jotka käyvät lähinnä vain paikallisissa. Muut vieraspelireissut on lähinnä viikonloppuisin, jolloin se on sitä todellista vapaa-aikaa ja saa relata ja ottaa vähän huikkaakin. Siinä ehtii faniporukan kanssa bondaamaan ihan eri tavallakin. Väitän, että se on myös sekä Jokereiden että IFK:n oma valinta, että paikallispelejä pelataan niin lähellä toisiaan. Syyskaudella ihmiset ovat vielä himoissaan ja paikalliset liikuttavat kuitenkin väkeä ihan eri tavalla kuin jotkut TPS- tai Tappara- läpsyttelyt. Talvella ja ennen kaikkea vuodenvaihteen jälkeen ihmiset löytävät katsomoihin tavallisessa runkosarjamatsissa ihan toisella tahdilla, joten tavallaan on ihan perusteltua taloudellisessa mielessä, että paikalliset ovat lähinnä syyskaudella. Itse en tietenkään tästä pidä, mutta kyllä se seurojen kassoille hyvää tekee.
IFK-fanien vaisu meininki Jaffalla on fakta, mutta mielestäni siitä ei kannata kovin suuria johtopäätöksiä vetää yleisesti koko fanitoiminnasta. Tai itselleni ei ainakaan tulisi mieleen haukkua Jokeri-faneja vaisusta tunnelmasta heidän Nordiksella vierailujensa perusteella. Kyllä Jokeri-faneillakin on peiliin katsomisen paikka, mitä tulee kannatukseen vieraskamppailuissa paikallisissa.
Itse pidän eniten näistä vanhoista kuppaisista halleista. Niissä on enemmän fiilistä mun makuuni. Mutta ymmärrän, että toisille paremmat puitteet on kova juttu. Ja vastakkainasettelua pitää olla. Kunhan ei mene liikaa mauttomuuksiin, pieni vittuilu puolin ja toisin on ihan suotavaa, jopa toivottavaa. Mulla ei ainakaan riitä lihakset sanomaan, että joku ei ole todellinen IFK-fani, jos käy esim. vain Jaffalassa. Merkittävää lienee se, että ei kannata ainakaan Jokereita ;).