Jännä nähdä miten Tapparaa rankataan toistuvasti sijoille 13 ja 14.
Joukkue on ollut koossa jo Toukokuussa. Luceniukset heitetty pihalle, ja muuten organisaatiota ja sen ilmettä on uudistettu.
Maalivahtipelissä Tapparalla on kaksi nuorta maalivahtia, mutta väitän kyllä, että kaksikko Metsola Nieminen, peittoaa monen muun joukkueen sellaisen.
Puolustukseen Tapparalle on heittää Leimu (joka tulee tekemään +30 pistettä) ja viimekaudella jo hyvin pelannut Mäntylä sekä Saravoa ja Kaijonmaata. Seka Viktor Ekbom, joka kävi Pohjois-Amerikassakin näytillä kevään päätteeksi.
Hyökkäysosasto sitten onkin ehkä se heikkous, vaikka tasainen pakka onkin. Kuitenkin pelaajat on valittu tiettyä pelityyliä varten ja on hyökkäys paljon vahvempi, kuin esim. edellisenä vuonna. Paljon ratkaisee, että mikä on Tenuten pelikunto ja miten suoriutuvat Makkonen, Erkinjuntti, Männikkö ja Venäläinen ja jos Strömberg jatkaa kehitystä niin hänkin voi ylittää 30 pisteen rajan, jos kaikki osuu nappiin.
Täten väitän, että Tappara ei missään nimessä ole liigajumbo tällä kaudella vaan tulee taistelemaan tiukasti keväällä sijoituksista 7-10 ja onnistuessaan joka suorasta pudotuspelipaikasta.
No itse en kyllä ihmettele ollenkaan miksi Tappara sijoitetaan noin alas. Maalivahtiosasto ei
lähtökohtaisesti kyllä peittoa ketään. Suunnilleen samoilla viivoilla ollaan kuin Blues, HPK, Kärpät, SaiPa ja Ässätkin. Toki kaksikkona Metsola-Nieminen voi olla toimiva, mutta kumpikaan ei ole ykkösveska tasoa. Metsola oli viime kaudella hyvä kun pääsi pelaamaan, ja jos pystyy koko kauden pitämään tuon tason, niin silloin meillä ei ole mitään hätää. Hyvä homma, että Tappara hankki Metsolan, sillä minua ainakin olisi pelottanut jos tietäisin Niemisen pelaavan 50 peliä. Toisaalta pelottaa minua nyttenkin.
Valmennusosasto varmasti vaikuttaa myös arvioihin. Hirvonen ei viime kaudella säväyttänyt. Nyt puheet ovat olleet kovia, mutta tulos kaukalossa odottaa vielä. Valmennus siis myös pieni(?) kysymysmerkki.
Tuo huomio, että "Luceniukset heitetty pihalle", on toki hyvä huomio, sillä surffailijoita tyyliin Luce ja Topo ei lähtökohtaisesti ole. Toisaalta etenkin hyökkäyksessä kejut ovat uusiutuneet, niin paljon, että varmasti vie aikaa ennen kuin kaikki toimii kunnolla. Lisäksi näillä Makkosilla ja Junteilla ei sitä kirvessydäntä ole muodostunut, joten jaksaako antaa itsestään sataa prosenttia?
Puolustuksesta samaa mieltä. Selvästi liigan ylempää keskikastia. Hyökkäys lähtökohtaisesti on yksi heikoimmista ja vaikka joukkueena Tappara onkin vahvistunut, niin ovat muutkin, joten kyllä minä ymmärrän hyvinkin alhaisen sijoituksen. Joku muukin oli puuttunut arvioissaan siihen, että Tappara olisi huonosti kasattu ja sitä samaa olen minäkin toitottanut. Vaikka kaikki hankitut pelaajat ovat ihan hyviä ja tunnettuja, niin silti se jokin puuttuu. Tapparalla tuntuu olevan kolme kakkoskenttää ja nelonen, vaikka parempi olisi ykkönen ja kolme kolmoskenttää.
Tuntuu turhalta sanoa, mutta näyttää, että ensi kaudella liiga on jälleen ennätystasainen. Tappara voi mielestäni olla aivan yhtä hyvin esim. kahdeksas kuin jumbokin ja samaa pätee moneen muuhunkin joukkueeseen. Siksi en vielä omia ennustuksia viitsikään tehdä. Pitää tutustua jokaiseen joukkueeseen enemmän, mutta tällä hetkellä tuntuu, että kolmikko JYP, Jokerit ja HIFK ovat kolmen kärki.