SM-liiga voi erinomaisesti ja pelin taso on hyvää

  • 4 520
  • 15

PJ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevat Mestarit
Tämä hieno ja viisas kommentti tuossa Jatkoajan jutussa kiteytti ajatuksen uudesta ketjusta.

Tänä päivänä keskustelu jääkiekosta, mikä käydään mediassa on pääsääntöisesti negatiivista. Milloin on pelaajakatoa, milloin lähtee sponsorit, milloin yleisöluvut pienenee, milloin katsojaluvut televisiolähetyksissä pienenee, milloin täällä tapellaan liikaa, milloin täällä on liikaa kahvakiekkoa ja milloin täällä jaellaan mielivaltaisia sanktioita. Meidän viesti on positiivinen. Meidän mielestämme jääkiekko ja jääkiekon tulevaisuus on valoisa. Suomalainen jääkiekko voi varsin hyvin, Nybondas hehkuttaa.

Saman voisi sanoa oikeastaan Jatkoajasta, keskustelu lähtee pääsääntöisesti negatiivisuuden kautta. Kääntöpuoli on tietysti yliampuva positiivisuus, joka ei todellakaan sovi karun pohjoisen maan asukkaiden ajatusmaailmaan.

Ketjuissa on ongelmia ovatpa ne sitten seurajohdossa, pelaajissa, sopimuksissa, pelitavassa tai missä lienevät. Protesteja, valitusta ja paskinta kiekkoa ikinä. Tuntuu että usealle kirjoittajalle jääkiekko on muuttunut kärsimykseksi, jota on kuitenkin jonkun ihmeellisen masokistisen syyn takia seurattava. Sivutolkulla valitusta aiheesta aiheen perään aiheesta. Valitan siis valituksesta :) Silti monelle kirjoittajalle tuntuisi olevan parempi vaihtoehto, että jättää hetkeksi kokonaan kiekon, jos se aiheuttaa noin paljon pahaa oloa.

Onko negatiivisuus todella se tapa jolla toimittajat tai Jatkoajan kirjoittajat haluavat SM-Liigaa lähestyä ja onko siihen aitoa aihetta? Se ei ole ainoa tapa kirjoittaa mielenkiintoisia myyviä juttuja tai käydä hyvää keskustelua. Onneksi mediassa tai Jatkoajassa asiat eivät ole ihan näin mustavalkoisia. Olisi vain hienoa kääntää suhde toisenlaiseksi. Kun joku häviää tai jollainen menee huonosti, niin toinen voittaa ja menee hyvin.

Olen nähnyt nyt vajaat kymmenen ottelua SM-liigaa tällä kaudella. Canal+ erinomaisten lähetysten ja peli peliltä parantavan selostajan ansiosta useita sellaisia otteluita, joita ei olisi muuten mitenkään tullut katsottua. Peleissä on samaa kauden alussäheltämistä kuin aiemminkin. Mutta pelin taso ei ole romahtanut tai poismuuttajien suuri määrä ei ole erityisesti vaikuttanut pelin tasoon. Taitopohja on erittäin laaja ja pelaajat ovat erinomaisessa kunnossa olevia huippu-urheilijoita.

Huippupelaajat joita NHL vahvistetusta SM-liigasta jäi kymmenittäin eivät ole olleet ylivoimaisia. Päinvastoin mm. pörssikärjet Kariya ja Saarela ovat olleet hyvinkin kuolevaisia. Samalla uudet pelaajat ovat taas astuneet esiin. Esimerkiksi Hauhtonen on kauden ehdoton komeetta, joka on ottanut valtavan harppauksen eteenpäin.

Jottei oltaisi täysin mustavalkoisia tässäkään asiassa, niin oikeastaan ainoa asia, josta tällä hetkellä olen hieman huolestunut ovat maalimäärät. Mutta NHL uudistuksien positiivien alku saa uskomaan, että pienillä tarkistuksilla tähänkin voidaan tulevaisuudessa vaikuttaa. Hyökkäävää peliä pitää tukea nykyistä enemmän. Jääkiekko on maalintekopeli.

Hyvin menee SM-liiga, tuote on kunnossa. Markkinointi vain käyntiin, tuota on helppo myydä. Lauantaina HIFKin mukana seuraamaan peliä Raumalle. Hyvää matsia ja avohallia katsomaan :)
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Irakin informaatioministeriö

110% samaa mieltä ... not

MInä luotan omiin silminnäkijä havaintoihin, jotka toki ovat subjektiivisia, ja niiden mukaan kiekon viihdyttävyys on ollut laskussa pitkään, tosin nyt toivon mukaan on saavutettu "rock bottom".
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Suomalaiselle jääkiekolle kuuluu hyvää.

Tällä hetkellähän Alma media koettaa heittää paskaa Canal:n niskaan joka tuutista, mutta tuokin "paljon melua tyhjästä" kadonnee ajallaan. Eli se niistä kadoista.

Pelaajia luonnollisesti lähti paljon, mutta täytyy todellakin olla ihan oikeasti idiootti, jos ei käsitä miksi ja minne pelaajat lähtivät. Uudet tähdet syttyvät, kuten aina ennenkin. Oikeastaan parempi vain, että nyt odotusarvot tämän kauden miehistölle ovat kovemmat, kun viime kauden pelaajat liigassa ovat monella puusilmällä mielessä. Ajannee uusia miehiä entistäkin parempiin suorituksiin, tiedä häntä.

Tuomarit ovat vain tuomareita, eivät ammattilaisia, eikä johdoltakaan tule kahvaan/estämispeliin minkäänlaisia apuja, joten mitäpä tuosta enää oikeastaan valittamaankaan. Pystypaini on tullut jäädäkseen SM-Liigaan, joten antaa sen siis olla.

Jotain on varmasti helvetin pahasti pielessä, kaikessa. Riippuu vain näkökulmasta.

Itse nautin näkemistäni peleistä, olkoot vaikka Kärpät, Kiekko-Laser, Ahmat tai vaikkapa kaupunkiliigan junnuporukat. Kyllä ne perkules jääkiekkoa siellä koko ajan pelaavat... Eli hyvää kuuluu, kiitos kysymästä.
 

Illuminatus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Taito
Itseänikin on alkanut ärsyttää se, että suunnilleen jokaisessa otteluketjussa pelin viihdearvoa haukutaan täysin surutta. Eikä siinä mitään, kyllähän sitä saa ottaa kantaa jos ei omasta mielestään saa rahoilleen vastinetta. Lähinnä ärsyttää se, että haukutaan silloinkin kun siihen ei ole aihetta. Otetaan esimerkiksi vaikka viime tiistain Canal+-matsi HIFK - Jokerit. Ottelu ei varmasti ollut mikään vuosisadan klassikko mutta mun mielestä kuitenkin ihan kelpo liigapeli. Ja olisin tätä mieltä vaikka Jokerit ei olisikaan ollut pelin toinen osapuoli. Tilanteita oli kummassakin päässä, tehtiin yhteensä 6 maalia jotka pääsääntöisesti tehtiin taidolla, kovia pommeja oli ainakin 5, nähtiin muutama loistava yksilösuoritus (Esim. Filppulan veivaus ja Goehringin haamukoppi). Siltikin yllättävän moni haukkui matsin viihdearvoa nollaksi otteluketjussa. Mitä niiltä matseilta oikein halutaan? Jotenkin on semmoinen olo, että monilla tänne kirjoittavista on yltiöoptimistinen kuva lätkän yleisestä viihdearvosta ja sitten kun matsi ei olekaan superhyperfyysinen kamppailu joka päättyy 6-5 jatkoajalla niin ottelua haukutaan tylsäksi.

Tottakai asioita voi tehdä paremmin ja itsekin haluaisin nähdä enemmän maaleja ja vähemmän kahvausta. Mutta pointtini onkin se, että kyllä se lätkä nykyäänkin viihdyttävää on ja ihan yhtä mielellään mä lähden nyt matsiin kuin lähdin 5 vuotta sitten.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Loistava ketjunavaus! Minuakin on risonut jo pidemmän aikaa se, miten on tullut nyt tavaksi haukkua pelin tasoa ja liigaa. Esimerkiksi taannoinen JYP-Kärpät oli joidenkin mielestä kamalaa, korkeintaan tavanomaista, katsottavaa, itse näin siinä hyvän pelin, vaikka turpaan tulikin. Olenko todella niin puusilmäinen, lajista tai sitten trendeistä tietämätön pelle, etten tajua yhtyä tuohon kritiikkiin? Mutta kun joka ikinen kerta koen jääkiekko-ottelussa jännitystä ja adrenaliini kohoaa. Nautin suunnattomasti näkemästäni! Tokihan pelin taso heittelee ottelusta toiseen ja jopa pelin sisällä, mutta näkemäni sinällään on tähän asti ainakin ollut jääkiekkoa. Varmasti tiettyjä elementtejä on häipynyt, mutta uusia on tullut tilalle.

Mitä sitten, vaikka liigasta lähti taitavia pelaajia? Tilalle on tullut uusia tuttavuuksia ja etenkin nuoria lupauksia. Ainakaan minulla ei ole minkäänlaisia torjuntareaktioita olla menemättä hallille tai olla nauttimatta näkemästäni, vaikkei siellä Jarkko Immonen, Duvie Westcott tai Jody Shelley pelaakaan. Mitä vastustajaan tulee, minulle on aivan sama, ketä siellä luistelee. Tietenkin jonkinlainen taso säilyttäen, mutta se taso on säilynytkin. En ymmärrä tätä parkumista! Ilmeisesti ei ymmärrä moni muukaan Jyväskylässä, koska katsojamäärät ovat säilyneet samana. Puhun siis luonnollisesti nyt vain kotikaupunkini näkövinkkelistä.

Tuomaritoimintakaan ei ole ainakaan huonontunut, kun Pajunen ymmärsi lopettaa.

Mutta eihän siinä mitään. Jokainen peli olkoot vastakin kauden huonoin, kuten saa usein lukea. Mitä se minua liikuttaa, jos joku toinen ei pidä näkemästään. Eikä minun puolestani tarvitse pahoillaankaan olla, minä nimittäin nautin täysin siemauksin jääkiekkoviihteestä!
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämä itkeminen on lähinnä koomista. Aivan kuin pelin tasosta kitiseminen olisi uusi muoti ilmiö johon kaikkien on otettava osaa. Blues-peliä lukuunottamatta olen nähnyt kaikki JYP:n kotiottelut ja mielestäni kaikki pelit ovat olleet jännittäviä, vastustajasta riippumatta.

Peli on tietenkin katsojan silmissä ja kullakin on omat näkemyksensä peleistä ja niiden tapahtumista. Joitakin miellyttää fyysinen peli kun taas toista hyvä liike jne.

Saa nähdä loppuuko tämä valittaminen jossain vaiheessa vai jatkuuko se koko kauden ajan ja vielä ensi kautenakin, kun uusia pelaajia lähtee pois.
 
Suosikkijoukkue
Puolueeton lätkänseuraaja
PJ kirjoitti:
Tämä hieno ja viisas kommentti tuossa Jatkoajan jutussa kiteytti ajatuksen uudesta ketjusta.



Saman voisi sanoa oikeastaan Jatkoajasta, keskustelu lähtee pääsääntöisesti negatiivisuuden kautta. Kääntöpuoli on tietysti yliampuva positiivisuus, joka ei todellakaan sovi karun pohjoisen maan asukkaiden ajatusmaailmaan.

Ketjuissa on ongelmia ovatpa ne sitten seurajohdossa, pelaajissa, sopimuksissa, pelitavassa tai missä lienevät. Protesteja, valitusta ja paskinta kiekkoa ikinä. Tuntuu että usealle kirjoittajalle jääkiekko on muuttunut kärsimykseksi, jota on kuitenkin jonkun ihmeellisen masokistisen syyn takia seurattava. Sivutolkulla valitusta aiheesta aiheen perään aiheesta. Valitan siis valituksesta :) Silti monelle kirjoittajalle tuntuisi olevan parempi vaihtoehto, että jättää hetkeksi kokonaan kiekon, jos se aiheuttaa noin paljon pahaa oloa.

Onko negatiivisuus todella se tapa jolla toimittajat tai Jatkoajan kirjoittajat haluavat SM-Liigaa lähestyä ja onko siihen aitoa aihetta? Se ei ole ainoa tapa kirjoittaa mielenkiintoisia myyviä juttuja tai käydä hyvää keskustelua. Onneksi mediassa tai Jatkoajassa asiat eivät ole ihan näin mustavalkoisia. Olisi vain hienoa kääntää suhde toisenlaiseksi. Kun joku häviää tai jollainen menee huonosti, niin toinen voittaa ja menee hyvin.

Olen nähnyt nyt vajaat kymmenen ottelua SM-liigaa tällä kaudella. Canal+ erinomaisten lähetysten ja peli peliltä parantavan selostajan ansiosta useita sellaisia otteluita, joita ei olisi muuten mitenkään tullut katsottua. Peleissä on samaa kauden alussäheltämistä kuin aiemminkin. Mutta pelin taso ei ole romahtanut tai poismuuttajien suuri määrä ei ole erityisesti vaikuttanut pelin tasoon. Taitopohja on erittäin laaja ja pelaajat ovat erinomaisessa kunnossa olevia huippu-urheilijoita.

Huippupelaajat joita NHL vahvistetusta SM-liigasta jäi kymmenittäin eivät ole olleet ylivoimaisia. Päinvastoin mm. pörssikärjet Kariya ja Saarela ovat olleet hyvinkin kuolevaisia. Samalla uudet pelaajat ovat taas astuneet esiin. Esimerkiksi Hauhtonen on kauden ehdoton komeetta, joka on ottanut valtavan harppauksen eteenpäin.

Jottei oltaisi täysin mustavalkoisia tässäkään asiassa, niin oikeastaan ainoa asia, josta tällä hetkellä olen hieman huolestunut ovat maalimäärät. Mutta NHL uudistuksien positiivien alku saa uskomaan, että pienillä tarkistuksilla tähänkin voidaan tulevaisuudessa vaikuttaa. Hyökkäävää peliä pitää tukea nykyistä enemmän. Jääkiekko on maalintekopeli.

Hyvin menee SM-liiga, tuote on kunnossa. Markkinointi vain käyntiin, tuota on helppo myydä. Lauantaina HIFKin mukana seuraamaan peliä Raumalle. Hyvää matsia ja avohallia katsomaan :)

Loistava aihevalinta ja ketjun alustus! Olen samaa mieltä kanssasi ja olen itseasiassa ajatellut aloittaa aiheesta ketjun, mutta näemmä ehdit ensin.:) Olen jo pitkään ihmetellyt miksi lehdistössä otetaan lähes poikkeuksetta SM-liigasta kirjoitettaessa negatiivinen näkökulma asiaan. Aina on jotakin pielessä: milloin tuomaritoiminta tökkii, milloin pelin yleinen taso on heikkoa, milloin tähden puuttuvat liigasta jne. Harvassa ovat olleet ne SM-liigaa käsittelevät artikkelit, joissa kehutaan jotakin osa-aluetta SM-liigasta. Nähtävästi negatiivisia juttuja sisältävät lehtien numerot myyvät enemmän ja voihan tosiaan olla syynä sekin että kun MTV3 menetti TV-oikeudet saman konsernin lehdet ovat saaneet tästä tekosyyn mollata SM-liigaa kun se ei ole enää heidän "tuotteensa".

Omasta mielestäni SM-liigakiekkoilu on edelleen riittävän hyvää - ainakin minunlaiselleni puolueettomasti pelejä seuraavalle. Tietysti puolueeton näkökulma ei esim. tuomaritoimintaa arvioi yhtä kriittisesti kuin faninäkökulma mutta ei minusta tuomaritoiminta voi olla niin huonoa kuin nämä kriittisimmät arvostelijat antavat ymmärtää - onhan SM-liigasta tuomareita joka vuosi MM-kisoissa ja joskus peräti loppuotteluissa. Sitäpaitsi MM-kisoissa olen nähnyt monia SM-liigatuomareita selvästi huonompia tuomareita.

Yleinen SM-liigan pelintaso on minusta edelleen tarpeeksi tasokasta vaikka minunkin mielestäni laskua on ollut parhaimmista kausista hieman havaittavissa. Mielestäni SM-liigan edelleen kansainvälisen vertailun kestävästä tasosta kertoo se, että yhä edelleen joka vuosi liigasta lähtee useita pelaajia NHL:ään (poislukien tietenkin viime kausi). SM-liiga on mielestäni edelleen hyvä kasvualusta nuorille pelaajille antaen valmiuksia koviin kansainvälisiin peleihin. Mielestäni SM-liiga pelien tempo on nykyisin jopa kovempi kuin joskus 1990-luvun puolivälissä, jota yleensä sanotaan SM-liigan kukoistuskaudeksi. Ehkä liika kahvaaminen on nykyisin yleisempää kuin takavuosina, mutta kokonaisuus SM-liigaottelujen tasossa on minusta edelleen kunnossa.

Aina on tietysti parannettavaa ja juuri kahvaamista täytyisi saada pois vaikka se lienee melko mahdoton tehtävä - ainakin lyhyellä aikavälillä. Tappelut ehkä pitäisi sallia ainakin tiettyyn rajaan saakka - tarkoitan lähinnä show-mielessä. Näyttää siltä, että suurinosa faneista - kannattamastaan joukkueesta riippumatta - haluaisi nähdä tappeluja joten sitä pitäisi saada mitä tilaa. En kuitenkaan usko tappelujen sallimisen vähentävän tai kokonaan poistavan kahvausta. Lähinnä sallisin tappelut niiden viihdearvon takia. Tappeluiden aikana tunnelma yleensä kohoaa ja ne tuovat julkisuutta lajille (tosin osittain negatiivista), mutta uskoisin että ajan myötä yleinen negatiivinen suhtautuminen muuttuisi ja niitä pidettäisiin otteluun tiettyyn rajaan asti kuuluvana osana.

Loppuun sanoisin yhteenvetona, että tuote on suurimmaksi osaksi kunnossa ja ei muuta kuin odottelemaan seuraavaa liigakierrosta.
 

Mr. Penguin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins, Blues, Kärpät, Leksand
Samaa mieltä muiden kanssa, loistava ketjun avaus.

Itseäni aivan suunnattomasti ketuttaa myöskin se kun kaikki SM-Liigaan liittyvät uutiset ovat nykyään negatiivisia. Oikein väkisin väännetään aina sontaa siitä mikä liigassa on pielessä, ihan kuin tahallaan yrtettäisiin tappaa ihmisten mielenkiinto liigaan tai saada kukkahattuääliöt kauhistelemaan ja puuttumaan liigan hurjan väkivaltaisiin tapauksiin.

Aina kun menee kauppaan niin saa aina vähän pelätä mitä niissä iltaroskalehdissä taas lukee tyylin jotain "Turussa ennätysalhainen yleisö" (jaahas, mutta eihän Turussa koskaan mitään yleisöryntäystä ole ollutkaan), "SM-Liigan katsojaluvut kaukana aikaisimmista luvuista!" (no shit sherlocks! onhan se nyt **** itsestäänselvyys että canal näkyy harvemmilla kuin MTV3) "Liigassa TAAS väkivaltainen tappelu!" (niin liigassahan tapellaan toosi usein!) ja niin pois päin. :)

Mutta pakko sanoa että kyllä sitä oikeata valitettavaakin löytyisi oikein urakalla jos vain osattaisiin puuttua oikeisiin asioihin. Suljettu liiga ei ole hyvä asia suomalaiselle jääkiekkoilulle (avoin liiga lisäisi aivan varmasti kiekon kiinnostavuutta kun olisi nousemis/tippumismahdollisuus) eikä myöskään aivan uskomattoman kahvaamisen salliminen ole mitään nättiä katseltavaa (tästä aiheesta tosin ollaan kyllä valiteltu ihan tarpeeksi).

Kaikesta huolimatta itse suurena jääkiekkon ystävänä seuraan edelleen liigaa suurella mielenkiinnolla, suuri kiitos tästä Canalille (joiden kiekkolähetykset ovat mainioita) ja Bluesille (jonka hallissa Espoossa on vihdoinkin ilo käydä!).
SM-Liigassa on moni asia pielessä, mutta monta asiaa on hyvinkin. Onhan se hyvä puuttua oikeasti jääkiekkoa haittaaviin asiohin, tosin nyt puututaan täysin turhanpäiväisiin katsojalukukysymyksiin ja pelaajakatoihin. Harmittaa ettei koskaan voida puuttua niihin positiivisiin asioihin kuten esim. "Liigassa riittä edelleen mielenkiintoisia pelaajia ja uusia tähtiä syntyy koko ajan" tai "Porissa ja (varsinkin) Espoossa yleisömäärät nousussa!"

toivottavasti viestistä saa edes jotain selkoa kun sen niin kiiressä ja kiihdyksissä kirjoitin... ;)
 

P.Sihvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei ole. Antaa urheilun näyttää, kuka kulloinkin on
Kyllä, mutta...

Suomi-Salama kirjoitti:
Loistava ketjunavaus! Minuakin on risonut jo pidemmän aikaa se, miten on tullut nyt tavaksi haukkua pelin tasoa ja liigaa. Esimerkiksi taannoinen JYP-Kärpät oli joidenkin mielestä kamalaa, korkeintaan tavanomaista, katsottavaa, itse näin siinä hyvän pelin, vaikka turpaan tulikin. Olenko todella niin puusilmäinen, lajista tai sitten trendeistä tietämätön pelle, etten tajua yhtyä tuohon kritiikkiin? Mutta kun joka ikinen kerta koen jääkiekko-ottelussa jännitystä ja adrenaliini kohoaa. Nautin suunnattomasti näkemästäni! Tokihan pelin taso heittelee ottelusta toiseen ja jopa pelin sisällä, mutta näkemäni sinällään on tähän asti ainakin ollut jääkiekkoa. Varmasti tiettyjä elementtejä on häipynyt, mutta uusia on tullut tilalle.

Mitä sitten, vaikka liigasta lähti taitavia pelaajia? Tilalle on tullut uusia tuttavuuksia ja etenkin nuoria lupauksia. Ainakaan minulla ei ole minkäänlaisia torjuntareaktioita olla menemättä hallille tai olla nauttimatta näkemästäni, vaikkei siellä Jarkko Immonen, Duvie Westcott tai Jody Shelley pelaakaan. Mitä vastustajaan tulee, minulle on aivan sama, ketä siellä luistelee. Tietenkin jonkinlainen taso säilyttäen, mutta se taso on säilynytkin. En ymmärrä tätä parkumista! Ilmeisesti ei ymmärrä moni muukaan Jyväskylässä, koska katsojamäärät ovat säilyneet samana. Puhun siis luonnollisesti nyt vain kotikaupunkini näkövinkkelistä.

Tuomaritoimintakaan ei ole ainakaan huonontunut, kun Pajunen ymmärsi lopettaa.

Mutta eihän siinä mitään. Jokainen peli olkoot vastakin kauden huonoin, kuten saa usein lukea. Mitä se minua liikuttaa, jos joku toinen ei pidä näkemästään. Eikä minun puolestani tarvitse pahoillaankaan olla, minä nimittäin nautin täysin siemauksin jääkiekkoviihteestä!

Suomi-Salama, tuohon sanomaasi ei ole mitään lisättävää sinänsä. Noin ajattelen liigan täällä kannattajien silmissä pärjäävänkin. Pelin tasosta on aivan mahdoton mennä sanomaan mitään suuntaan tai toiseen muuttunutta, jos katselee vain SM-liigaa.

SM-liigan tason romahduksen paljastaa muu seikka. Nimittäin kansainväliset pelit. Niiden perusteella minä arvioin SM-liigan tason romahtaneen. Muistamme hyvin, kuinka liigastamme puhuttiin vielä hiljan, että se on maailman toiseksi kovin sarja heti NHL:n jälkeen. Ei puhuta enää...

Ja väitän, että SM-liigan kiinnostuksen ylläpitäminen pitkällä aikavälillä vaatisi Leijonilta ja pikku-Leijonilta nykyistä huomattavasti parempaa menestystä.

Olen tänäänkin kritisoinut SM-liigaa rankalla kädellä edustamassani julkaisussa. Mutta voin vakuuttaa käsi sydämellä, etten tee sitä sen tähden, että "negatiivinen kirjoittelu on helpompi myydä". Kritiikkini kumpuaa rakkaudesta ja välittämisestä jääkiekkoa kohtaan.

Sinänsä tämä ketjun aihe on hemmetin hyvä. Toivottavasti se ei tärvelly sillä. että tulin huutelemaan tänne väliin.
 

SjV

Jäsen
P.Sihvonen kirjoitti:
SM-liigan tason romahduksen paljastaa muu seikka. Nimittäin kansainväliset pelit. Niiden perusteella minä arvioin SM-liigan tason romahtaneen. Muistamme hyvin, kuinka liigastamme puhuttiin vielä hiljan, että se on maailman toiseksi kovin sarja heti NHL:n jälkeen. Ei puhuta enää...

Ja väitän, että SM-liigan kiinnostuksen ylläpitäminen pitkällä aikavälillä vaatisi Leijonilta ja pikku-Leijonilta nykyistä huomattavasti parempaa menestystä.

Sinällään mielenkiinoista väittää SM-liigan tason romahtaneen, jos Leijonat ei pärjää. EuroHockey tourin pelaajiksi valitaan taas todennäköisesti 1-5 SM-liigasta, loput kerättäneen Eurooppaan rahan perässä lähtenistä pelaajista. Olympiajoukkueestahan taidettiin mainita, että Karalahti (miksi?) on ainoa SM-liigasta joukkueeseen valittava pelaaja, muut tulevat suuresta ja mahtavasta NHL:stä tai Euroopan sarjoista.
- Kärpät pärjäsi viime kaudella seurajoukkueiden SuperSixissä ja jellonat konttaa maajoukkueiden turnauksissa, onko SM-Liigan taso silloin huonontunut?
- Jos pelaaja vuolee shillinkejä jossain Euroopan rahasarjassa, onko hän silloin parempi kun liigaan jäänyt, unelma kauttaan pelaava, Teppo Tavis.

Jos verrataan viime kauden koko runkosarjan katsojakeskiarvoja tämän kauden otteluiden keskiarvoihin, niin 7 joukkuetta on kerännyt tällä hetkellä suuremman keskiarvon, kuin viime kaudella (+Kalpa). IFK, JOK, ja TPS konttaaminen on jättänyt isot organisaatiot vielä pakkasen puolelle, lisäksi miinus merkillä on varustettuna KÄR, HPK ja LUK, mutta eikös Raumalla ole vielä halliremppa kesken. BLU:n keskiarvo on sitten jo yli 1000 silmäparia parempi.
Tietysti tämän kauden 5-6 kotiottelua vastaan viime kauden 28, varmasti vääristää vertailua, mutta suunta on ylöspäin.
Mitä sitten liigassa on alkukaudesta tapahtunyt, mikä saa ihmiset menemään hallille. Tuskin sentään ilmaisen TV-pelin poistuminen, C+:n hinta, pelin tason heikkeneminen...
 
Viimeksi muokattu:

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ehkä olen liian vanha ja väsynyt (36 v.) vastaamaan tähän ketjuun, mutta mielestäni Liiga on tosiaan kärsinyt pahanlaisen inflaation viime vuosien aikana ja suurin osa peleistä on silkkaa paskaa. Olen kuitekin seurannut Liigaa ja lähinnä Palloseuraa n. 25 vuotta, useimmat niistä kausikorttilaisena joten luulisin omaavani jonkinlaisen näkemyksen liigakiekkoiluun.

Suurin virhe on liian suuri joukkuemäärä. Suomi on yksinkertaisesti liian pieni maa neljälletoista joukkueelle. Laadukkaita pelimiehiä ei todellakaan riitä näin moneen joukkueeseen, jos Liigan taso halutaan pitää edes kohtuullisena.

Avoin sarja toisi lisämielenkiintoa keväällä myös keski- ja alakerran joukkueille. Nyt surkeimmat voivat heittää tammikuussa hanskat tiskiin, mikä heijastaa suoraan kevätkauden pelien laatuun.

Tosiasia on, että Suomi ei kykene kilpailemaan palkkatasossa muiden eurooppalaisten sarjojen kanssa, joten luonnollisesti parhaat pelimiehet karkaavat muualle. Nykyään sitten maksetaan liigatason hintoja A -junnujen, vanhojen starojen ja divaritason äijien pelailusta.

Se ketä väittää, että Liigan taso ei ole pudonnut viime vuosina, ei ole elänyt viittätoista vuotta kauempaa. Jos taas väittää, että pelin taso on hyvää ja viihdyttävää ja Liiga voi hyvin, on ilmeisesti aivokuollut.
 

Groove Armada

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Starkin noutopihan parakki
Mun mielestä liigan tasosta puhuessa kannattaa ottaa huomioon myös sen tasaisuus - tällöin syntyy Summasen mainitsema illuusio siitä, että kuka tahansa voi voittaa mestaruuden.

Vaikka pelien taso on laskenut, en usko sen laskeneen lätkän viihdearvoa sinällään, sillä suurimmaksi osaksi pelejä seuraavat ne jotka jäällä luistelevia joukkueita kannattavat.
 

Wamba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Missä tämä kansainvälinen taso on tällä kaudella mitattu?

P.Sihvonen kirjoitti:
Pelin tasosta on aivan mahdoton mennä sanomaan mitään suuntaan tai toiseen muuttunutta, jos katselee vain SM-liigaa.

SM-liigan tason romahduksen paljastaa muu seikka. Nimittäin kansainväliset pelit. Niiden perusteella minä arvioin SM-liigan tason romahtaneen. Muistamme hyvin, kuinka liigastamme puhuttiin vielä hiljan, että se on maailman toiseksi kovin sarja heti NHL:n jälkeen. Ei puhuta enää...

Ja väitän, että SM-liigan kiinnostuksen ylläpitäminen pitkällä aikavälillä vaatisi Leijonilta ja pikku-Leijonilta nykyistä huomattavasti parempaa menestystä.

Kaikella kunnioituksella, tämä kommentti on varsin ajattelematon. Kansainvälisiä pelejä on tällä kaudella pelattu tasan yhdessä miesten maajoukkueturnauksessa ennen varsinaisen Liigakauden alkua. Pelin taso oli varsin heikkoa kaikilla osallistuvilla joukkueilla. Siitä huolimatta tiukkojen otteluiden ja parin niukan tappion pohjalta tuloksien tulkitseminen tason romahdukseksi on yksiselitteisesti ajattelematonta. Mitään muuta kansainvälistä tasonmittausta ei ole tietääkseni tapahtunut ainakaan kaukalossa. Kaukalon ulkopuolella päissään kukin on tietysti jotain mittailua voinut harrastaa.

Pikku-leijonat ovat taas menestyneet esimerkiksi Tampereen turnauksessa erinomaisesti. Odotan myös tältä pikkuleijonajoukkueelta huomattavasti viime vuotista enemmän tämän kauden MM-turnauksessa. Ei siksi että ikäluokka olisi merkitsevästi parempi vaan siksi, että valmennus on aivan toisella tasolla. Aravirran projekti on erittäin uskottava ja hyvin vedetty. Ammattityötä ammattimieheltä.

Edellisissä MM-kisoissa leijonat eivät menestyneet hyvin. Suomen miesten maajoukkueen esityksiin vaikuttaa erittäin merkitsevästi valmennuskaksikko Westerlund-Dufva, joka ei ole arvioni mukaan tehtävänsä tasolla. Pidän epätodennäköisenä, että he johtavat menestyvää maajoukkuetta. Westerlundin tietotaito riittäisi kyllä joukkueen kokoamiseen, mutta ei sen johtamiseen tai pelitaktiikan luomiseen. Hän ei yksinkertaisesti ole johtajatyyppi vaan akateemikko, joka tarvitsee rinnalleen summasia ei hiiriä. Teoriassa mikä tahansa joukkue toki voi menestyä valmentajasta huolimatta.

Kiinnostuksen ylläpitämisestä olen samaa mieltä. Erityisesti pikku-leijonien menestys olisi erittäin tervetullutta ja piristäisi. Mutta uskon ja kiinnostuksen jääkiekkoon palauttaisi miesten maailmanmestaruus. Pidän valitettavasti Westerlundin mahdollisuuksia johtaa joukkue maailmanmestaruuteen tai olympiamenestykseen häviävän pieninä.


Suomalaiset seurat ovat vahvoja

Jos taas ajatellaan seuratasolla, mikä tässä tapauksessa oli ketjun aihe, niin varsinaista tasonmittausta ei ole tapahtunut, eikä näillä näkymin todella tapahdukaan. Harjoitusotteluita ennen kautta en pidä erityisen merkitsevänä. Toisaalta ei niissäkään mitään romahdusta ollut näkyvissä. Jos taso olisi merkitsevästi huonompi, harjoitusotteluissa ulkomaalaisia joukkueita vastaan tämän olisi olettanut näkyvän selvästi. Esimerkiksi edelleen rakennusvaiheessa olevalla ja kuviota sekä pelaajia testaavalla Lukolla ei ollut mitään merkittäviä vaikeuksia harjoitusotteluissa Ruotsissa tai Sveitsissä. Menestys oli vähintäänkin tyydyttävää.

Kaikki arviot ja mittaukset, joista olen tietoinen, ovat subjektiivisia arvioita. Esitän yhden muiden jatkoksi, SM-liiga on maailman toiseksi kovin kiekkosarja. Osoita väitteeni vääräksi. Tehtävän ei edes pitäisi olla vaikea, koska olit noin varma kirjoituksessasi. Odotan erittäin suurella mielenkiinnolla miten aiot asian todistaa.

Käytännön mittari jossa joukkueet todella asettuvat vastakkain ja jotain tason mittausta tapahtuu on mestarien turnaus, joka olettavasti pelataan tänäkin vuonna vuoden vaihteen tiimoilla. Kärpät joko menestyy tai ei menesty, mutta lupaan etukäteen ettei Kärpät ole heittopussi. Päinvastoin Kärpät on erittäin potentiaalinen loppuottelujoukkue, taas kerran. Jos Liigan taso olisi romahtanut, kuten virheellisesti esität a) Kärppien pitäisi olla ylivoimainen Liigassa tai b) Kärppien menestysmahdollisuudet pitäisi olla olemattomat mestarien turnauksessa. Kumpikaan ei nähdäkseni ole todennäköistä, a-vaihtoehto on helppo kumota jo katsomalla sarjataulukkoa.


Pelaajapotentiaalia on riittävästi

Arvioin Suomesta löytyvän nykyisten Liigassa pelaavien pelaajien lisäksi kymmeniä, jos ei satoja pelaajia, jotka voisivat oikein roolitettuna pelata Liigassa. Vastaavasti Liigassa pelaa edelleen kymmeniä pelaajia, jotka voisivat pelata NHL:ssä. Pelaajien välinen taitotaso on kaventunut 80-luvulta niin paljon, että lajia on jo sen takia melkein mahdotonta tunnistaa samaksi. Toisaalta esimerkiksi Erik Hämäläinen oli loistava puolustaja jo 80-luvulla ja on sitä myös tänään.

Hyviä pelaajia pelaa Mestiksessä, A-junioreissa ja muutamia jopa terävimmälle huipulle kelpaavia alasarjoissa. Harrastajamäärät ovat kyllin suuria ja lajituntemus niin suurta luokkaa ettei Suomesta pelaajat lopu. NHL:n aloittaminen on aiheuttanut pienen epäjatkuvuuskohdan, ehkäpä on menty hetkeksi vähän taaksepäin, mutta tason romahtamisesta puhumiselle en löydä mitään todellisia perusteita. Pitkällä tai edes kauden aikajänteellä kehitys jatkuu. Tätä tukevat esimerkiksi Liigassa ja muissa sarjoissa näkemäni ottelut sekä se ettei helppoja pelejä ole odotettavissa edes jumbojoukkue Pelikaaneja vastaan. Onpa Liigassa 10 tai 16 joukkuetta, niin joku on aina viimeinen.

Subjektiivisena arviona esimerkiksi tämän kauden Kärpät ja Tappara menestyisivät missä tahansa maailmalla pelattavassa Liigassa ja olisivat siinä kärkipäätä NHL:ää lukuun ottamatta. Näiden joukkueiden kaikki osa-alueet kestävät nähdäkseni kaikenlaisen vertailun muihin maihin etenkin Euroopassa. Jos asia ei ole näin, niin tahtoisin kuulla perusteltuja mielipiteitä miksi näin ei ole tai mikä osa-alue ei kestä vertailua. Toisaalta ymmärrän hyvin miksi Turusta katsottuna tilanne näyttää huonommalta kuin aikoihin. Lohdutuksena ehkä voi tarjota loukkaantumisia ja uskoa siihen, että Jortikka kyllä saa rivit kuntoon. Hänenkin ihmeet voivat rajoittua ringin käsittämättömän pieneen kokoon.

Muitakin potentiaalisia menestyjiä löytyisi. Mutta niiden peli ei ole vielä yhtä valmista ja rakentaminen yhä kesken. NHL:ssä tuskin tulisi kummoistakaan menestystä Kärpillekään, mutta etukäteen luovuttaminen ei ole mielestäni perusteltua ikinä. Vaikka kiistatta pelaajamateriaali olettavasti ja resurssit mitattavasti ovat huomattavasti parempia NHL:ssä.


Ketjun avauksessa vahvaa asiaa

Ketjun avaukseen vielä sen verran etten voisi olla enempää samaa mieltä Nybondaksen ja ketjun avaajan kanssa. Jatkoajassa muutos negatiivisuuteen on vielä mediaakin rajumpi, mutta kummassakin tendenssi on ollut huomattavissa jo viime vuosituhannelta. Jatkoajalla toki tässä yhteydessä tarkoitan nettikirjoittelua yleensä, jonka yksi vaihe tämä keskustelupalsta on. Näin ei todellakaan tarvitsisi olla.

Yhtenä selittävänä tekijänä tähän tarjoan kyllästymistä. Jääkiekko on ollut ylivoimainen ykköslaji jo pitkään. Vuoden 1995 maailmanmestaruuden jälkeen Suomessa alkoi ennen näkemätön huuma. Aiemmin valmistunut Turun uusi areena ja Helsingin areena veivät puitteet jo erinomaiselle tasolle. Jääkiekko oli jo nousukiidossa, jonka maailmanmestaruus laukaisi. Jäähallien parantaminen on levinnyt kaikkialle viimeisimpänä jopa Raumalle, jossa tosin uutuutena Suomessa ehkä Harkimoa lukuun ottamatta ennennäkemättömällä tavalla seura otti taloudellista vastuuta remontista.

Yli 10 vuotta jääkiekko on ollut täysin yksinäinen ja ylivertainen laji Suomessa. Muut menestyvät suomalaiset urheilijat eivät näy yhtä hyvin Suomessa. Yli 10 vuotta yksinäistä valtaa on pitkä aika kertakulutusyhteiskunnassa. Kyllästyminen, lyhyttempoisuus ja kiire ovat tämän ajan oireita. Juuri näitä samoja kyllästymisen oireita tulkitsen näkeväni niin Jatkoajassa kuin Mediassakin.

Kun tähän yhdistetään vielä yksinkertainen asia, että on aina helpompaa tuhota kuin rakentaa, niin yksi selittävä tekijä on kirkas. Tietysti muitakin selittäviä tekijöitä löytyy. Esimerkiksi Alma-media on ymmärrettävästi sotajalalla ja ei tule varmasti suhtautumaan liian positiivisesti jääkiekkoon. Canal + sopimus oli virhe jääkiekon yleisen näkyvyyden kannalta, kuten jo keväällä oli helppo ennustaa.

Tiedän että asia tiedostettiin Liigajohdossa, siinä samassa joka täällä rinnastetaan toistuvasti hiihtoliiton amatööreihin. Toimenpiteiden riittävyys punnitaan tulevaisuudessa sponsorineuvotteluissa. Nyt on vasta odotettavissa ollut ravisteluvaihe menossa. Mutta tarjolla ei ole muutakaan lajia, joten jääkiekon asemaa on vaikea horjuttaa. Suomi on pieni maa ja on varsin epätodennäköistä, että jokin joukkuelaji voisi lähitulevaisuudessa saavuttaa saati sitten ohittaa jääkiekon. Pitkällä aikavälillä esimeriksi sählyllä tai jalkapallolla ovat teoreettiset mahdollisuudet. Epäilen. Siitä huolimatta pidän Canal+ sopimusta edelleen virheenä, vaikka suurkuluttajia se luonnollisesti palvelee.

Ketjun avauksesta löydän huomautettavaa lähinnä lopun viittauksesta avohalliin. Raumalla ovat päätyseinät pystyssä ja sisällä odottaa tappioton toistaiseksi Suomen paras kotijoukkue. Tervetuloa HIFK ja katsojat, Raumalla ollaan valmiita hyvään ja olettavasti tiukkaan peliin. Jatkanemme siitä, mihin keväällä jäimme.

W
 
Viimeksi muokattu:

Pitkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tuote ei ole kunnossa, koska sitä ei ole tarpeeksi tarkasti määritelty. Mitä on jääkiekon SM-liiga?

Negatiivisuuden ryöpyn ymmärtää, kun hetken miettii miten suuresta yhteisöstä sidosryhmineen kotimaisessa kiekkoilussa puhutaan. Jokaisella heistä, yksittäisillä katsojilla, sponsoreilla ja jääkiekkoa elinkeinonaan harjoittavilla, on oma näkemyksensä siitä, mitä tämän jääkiekkotuotteen pitäisi sisältää. Media myötäilee näitä näkemyksiä vuoron perään, ja aina välillä haukahtaa joku ulkopuolinen, jolla on sananvaltaa enemmän kuin perspektiiviä.

Kauppoja jääkiekkotuotteesta on tehty liikaa ilman tuoteselostetta. Isommissa leikeissä siitä käytetään nimeä palvelukuvaus. Siksi SM-liigan ja seurojen yhteistyösuhteista vastaavilla on ollut varmasti hikinen urakka selitellessään tärkeimmille kumppaneilleen, miksi heidän mainoksillaan kuorrutettua liigakiekkoilua tölvitään tämän tästä, pahimmin roskalehdissä.


Ongelman ydin on huonossa johtamisessa. Toimivan kumppanuussuhteen tärkein ominaisuus on luotettavuus.

Kumppanille on vaikeistakin asioista voitava, ja ennen kaikkea osattava, puhua. Vaikka toinen rahoittaakin tekemisesi, ei se silti tarkoita sitä, että hän vääjäämättä olisi oikeassa, ja että tämän eteen pitäisi mennä housut kintuissa vaikka tämä olisikin välillä pettynyt ostamaansa näkyvyyteen.

Jos nousee kohu siitä, että pelaajan naamasta tulee verta kovan taklauksen jälkeen, pitää vastata kovaan ääneen "Se on jääkiekkoa, niin voi käydä!".

Jos pelin tiimellyksessä kaksi pelaajaa taistelee niin tunteella, että hermostuvat toisiinsa niin että nyrkit viuhuvat, pitää kertoa sama yhä kovemmalla äänellä.

Ja ennen kaikkea, uusia kumppanuussuhteita luotaessa pitää jo etukäteen varmistaa toisen ymmärtävän, mitä jääkiekon SM-liiga on, mistä jääkiekkopelissä on kysymys ja millaisia, ikäviäkin, asioita vauhdikkaassa ja suhteellisen kovassa pelissä voi tapahtua.


Yleisen tyytymättömyyden perimmäinen tekijä on siinä, että jääkiekon parissa pitkään pyörineet eivät enää voi olla varmoja alkuperäisen kysymyksen vastauksesta. Mitä on jääkiekon SM-liiga? Se on muuttunut jo niin monta kertaa lyhyen ajan sisällä. Pelätään sitä, että eri intressiryhmien riepottelema liiga hajoaa lopulta täysin käsiin.

Suuri osa asioista on hyvin, mutta liian moni on päästetty leijumaan limboon, välitilaan. Näistä yritetään pitää kiinni eri puolilla aina vain kovaäänisemmin, kunnes viesti alkaa mennä sanattomuuden muurin läpi perille päättäjille asti.

Liiga tarvitsisi vahvaa, säilyttävää johtajaa, joka uskaltaa sanoa asiat kaunistelematta. Suoraselkäisyyden asemesta SM-liigan johto on valinnut strutsitaktiikan. Kun pää on työnnetty onkaloon, ei kukaan heitä näe. Huudetaan siis kovempaa.

Helkovaara on ilmoittanut, ettei lähde liigasta kulumallakaan ennen täyttä eläkettä. Samojen rivien välissä hän on kertonut, ettei ota enää mitään vastuuta mistään, kysykää seuraajalta.

Paras valinta Helkovaaran seuraajaksi olisi Roope Ankka; kovien näyttöjen liikemies, joka ei kuuntele humpuukijannujen ehdotuksia, mutta tilaisuuden tullen haistaa liiketoimintansa edun, ja joka ymmärtää aina perinteiden merkityksen onnenlanttiaan puunatessaan.


Eivät kaikki asiat ole kaikkien mielestä huonosti, vaikka liigan päälle kaadetusta kritiikistä näin voisi päätelläkin. Minäkin olen haukkunut yhtä jos toistakin puuta, mutta esimerkiksi pelaajakatoa en ole paheksunut kertaakaan. Ymmärrän, että taitovuodon pysäyttäminen vaatisi vastaavasti valmiutta antaa rahaakin vastineeksi, enkä muista koska viimeksi olisin maksanut jääkiekko-ottelusta mitään.

Jollekin toiselle kurinpitoryhmän päätös Shedden-jupakassa ei varmasti aiheuttanut samanlaista lämmön nousua kuin minulle. Joku kolmas kiroaa tuomareita. Jokaisella on oma kohteensa, kunnes asioihin aletaan saada vastauksia. Mitä liiga aikoo tehdä? Mitä meillä on oikeus tuotteelta odottaa? Mitä on jääkiekon SM-liiga?


Loppuun Lillukankin kaudenaluskolumnissaan haastama yksi positiivinen ajatus. Suomessa on yksi asia unohdettu aivan turhaan. Täällä on maailman paras maalivahtivalmennus ja huipputorjujia tulee vastakin riittämään liigan tarpeisiin.
 
Viimeksi muokattu:
Muistamme hyvin, kuinka liigastamme puhuttiin vielä hiljan, että se on maailman toiseksi kovin sarja heti NHL:n jälkeen. Ei puhuta enää...

Ottamatta kantaa suuntaan tai toiseen, haluan osoittaa epäkohdan P.Sihvosen esittämässä hypoteesissa:

Yllämainittu ei välttämättä tarkoita että sarjamme taso on laskenut. Voi olla että sarjamme suhteellinen taso verrattuna muihin euroopan pääsarjoihin on laskenut. Mutta vertailuhan voi tarkoittaa myös sitä, että muiden sarjojen taso on noussut oman sarjamme tasoa enemmän ja täten SM-Liiga pärjää aiempaa heikommin laatuvertailussa.

Venäjän/NL:n pääsarja on varmasti ollut aina erittäin kovatasoinen, mutta vasta nyt tavallaan avautunut jossainmäärin länsimaiselle kiekkoseuraajalle.
 
Suosikkijoukkue
Vaasa
Voimalaituri kirjoitti:
... ei välttämättä tarkoita että sarjamme taso on laskenut. Voi olla että sarjamme suhteellinen taso verrattuna muihin euroopan pääsarjoihin on laskenut. Mutta vertailuhan voi tarkoittaa myös sitä, että muiden sarjojen taso on noussut oman sarjamme tasoa enemmän ja täten SM-Liiga pärjää aiempaa heikommin laatuvertailussa.

Tämä on silkkaa itsensä pettämistä. Kun katsoo vaikka Ruotsissa pelaavien suomalaisten nimilistaa, niin huomaa että joka ukko mahtuisi jokaiseen suomalaiseen joukkueeseen.

Jos maajoukkueeseen kelpaa kourallinen Suomessa pelaavia (Torino 1-2), on se jo sinällään ylivertainen todiste SM-liigan (sado-maso?) tason romahtamisesta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös