Siis meillähän on jo toimiva rikosrekisterijärjestelmä. Toimii kai poliisikin kohtuullisesti. SM-Liigaseurojen on turha mielestäni kantaa tästä isompaa huolta, koska poliisilla on valtuudet ja velvollisuus hoitaa työnsä, myös jääkiekko-otteluissa.
Rekkari ei liity mitenkään tämän päivän jääkiekkotapahtumiin mutta poliisin ja seurojen yhteistyön sujuminen on siinä mielessä erittäin tärkeää että kun pelataan ns. korkean riskin tapahtumaa(nämä tapahtumat kasvamaan päin), silloin poliisin kenttäjohdon ja seurojen turvallisuudesta vastaavien yhteistyö punnitaan ja käsittääkseni näissä tapahtumissa se on toiminut vähintään hyvin.
Mutta suurimmassa osassa pelejä poliisin läsnäolon huomaa vasta kun he hakevat vaikkapa kiinniotettua henkilöä.
Nykyisillä poliisin resursseilla sieltä saatavan lisäturvan varaan laskeminen joko tyhmyyttä tai tietämättömyyttä.
Velvollisuus ei poista jylläävää priorisointia kentällä ja kun priorisoidaan niin koulutettu jv:a odottaa aina yleensä kauemmin kuin kotonaan pataansa saava perheen äiti, itse priorisoinnista "kiitos" kuuluu valtiolle.
Kommentti saamattomiin lisävaltuuksiin, itse termi poliisivaltuuksia on niin harhaanjohtava että en halua käyttää sitä.
Henkilötietojen tarkastaminen ilman toimivaa järjestelmää on tällä hetkellä turha, yksittäinen turvallisuuspäällikkö tai sijainen ei sillä tee juuri mitään.
Sen sijaan kestoluonteisen pääsyn estämisen kannalla olen ja se olisi mielestäni perusteltu tulevaisuudessa SM-liigassakin, kansankielellä siis porttikielto.
Mutta nykyinenkin laki antaa kokeneelle ja asiansa osaavalle jv:lle riittävän toimivallan mitä tulee pääsyn estämiseen, kestoluonteinen tekisi itse käytännöstä vaan helpompaa.