Olenko ainut joka on pistänyt merkille, mutta mielestäni Blues on joulutauon jälkeen jonkin verran muuttanut pelitapaansa. Peliä on suoraviivaistettu, karvataan ylempää ja isketään, käydään ahnaammin kaksinkamppailuihin, vähemmän kiekon kuskaamista ja vähemmän pitkiä hyökkäyksiä. Eli pari piirua takaisin duunarikiekon suuntaan.
Tulosten valossa vaikuttais onnistuneelta linjaukselta.
En ihmettelisi yhtään jos näin on käynyt ja saman havainnon olen tehnyt sen ainoan pelin perusteella, jonka olen viime aikoina nähnyt. Marjamäki on monessa kohdin puhunut tämän suuntaisesta pelistä ja sen tärkeydest, kuten tässä Jatkoajan jutussa joulukuulta:
"Meillä on vähän samat ongelmat kuin koko suomalaisessa jääkiekossa. Tämä kiekkokontrollipaska. Tämä hömppä, mitä kaikki toimittajatkin nykyään kirjoittaa. Kaikki osaavat viivelähdön ja kaikki osaavat trapin, mutta sellainen ahkeran miehen pelaaminen: tilan voittaminen eteenpäin, paineistaminen, taklausten loppuun vieminen ja ahtaista väleistä maalille änkeäminen. Raaka duunari- ja luistelutyö."
Suuntaus on varmasti ihan oikea. Bluesin nuorelle jengille ei välttämättä sovi niin kiekkoa kontrolloiva pelityyli, koska se on tuottanut mm. kiekon menetyksiä ja ylipäänsä virheitä, joista rutinoidummat jengit ovat rokottaneet. Pelitapaa on varmasti ruuvattu pikkasen suoraviivaisempaan suuntaan ja siirretty pelin painopistettä enemmän vastustajan päähän ja pyritty saamaan se nopeammin sekä riskittömämmin sinne. Samalla tuodaan Bluesin peliin uusia juttuja ja tehdään siitä monipuolisempaa, kun vastustaja on selvästi alkanut osata pelata jo sitä alkukauden Bluesia vastaan.
Kaiken kaikkiaan mulla olisi Blues-fanina edelleen helkkarin kova luotto Marjamäkeen. Kaikesta käy ilmi, että kaveri on täysin hollilla siitä mitkä on tän jengin vahvuudet ja mitkä heikkoudet sekä ennen kaikkea miten korjata virheet. Toki Marjamäki on nuori valmentaja ja jos tämä kaikki on oppimista nuorelle joukkueelle niin on se sitä myös Marjamäelle. Pääasia kuitenkin, että myöntää virheitään, oppii niistä ja uusiutuu eikä vain jääräpäisesti pidä kiinni omasta totusta linjasta.