Sininen tulevaisuus – uusi SMP?

  • 180 580
  • 1 042

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Julkisella puolella kun BKT:n kasvua mitataan palkkakustannuksena.
Toivottavasti julkiselle puolelle ei kuitenkaan keksitä avokätisiä kannusteohjelmia, joilla palkitaan ne johtajat jotka kaikkein eniten saavat BKT:ta paisutettua.
Ja me veronmaksajat maksemme yrityksien voitot.
Sen takia onkin hyvä, että palveluiden tuotannossa on mahdollisimman paljon kilpailua.
 

Fancy Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
IceHearts
Sen takia onkin hyvä, että palveluiden tuotannossa on mahdollisimman paljon kilpailua.
Riippuu palvelusta. Terveyspalveluiden tuottaminen nyt lähtökohdiltaan on täysin erilainen yksityisellä kuin julkisella. Kilpailu sinällään on hyvä asia mutta valitettavasti sen lainalaisuudet eivät toteudu kaikilta osin terveydenhuollossa. Puhumattakaan vankilapalveluiden tuottamisesta. Sikäli BKT:n kasvu on vähän keinotekoista kun sillä ei ole suoraa korrelaatiota elintason laadun kanssa. Julkista terveydenhuoltoa voidaan ajatella olevan osakeyhtiön sijasta osuuskunta, jonka jäsenyyden suomen kansalainen saa syntyessään ilmaiseksi.
 

Fancy Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
IceHearts
Miten nämä lähtökohdat eroaa julkisella ja yksityisellä puolella?

Suveneerivaltion ensisijainen tehtävä on huolehtia kansalaisistaan ja julkisella puolella se tarkoittaa, että tasavertaista palvelua tuotetaan riippumatta asiakkaan maksukyvystä. Joskin on sanottava, ettei se vanhusten paskavaippojen vaihto ihan ongelmitta käy vaikka palvelun tuottaisi julkinen sektori. Yksityisen ensisijainen tehtävä on taas tuottaa voittoa osakkeenomistajille.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Miten nämä lähtökohdat eroaa julkisella ja yksityisellä puolella?


Maksajan suhteen.

Meillä on sairausvakuutusjärjestelmä, jossa vakuuttajana on valtio. Tällöin maksajan rooli on siis yhteiskunnalla. Kun yhteiskunta tuottaa ja maksaa, on järjestämismalli erilainen kuin silloin kuin yksityinen ihminen maksaa ja yksityinen tuottaa.

julkisessa mallissa ”kaikki” hoidetaan, yksityinen pyrkii valitsemaan potilaansa.

Malli missä yhteiskunta maksaa ja yksityinen tuottaa on optimointiongelmia ja kustannukset tuppaa yhteiskunnalle kasvamaan (tehottominta tää on niissä maissa, jossa valuuttajanakin on yksityinen taho, kuten USA:ssa).

Ruotsin rahaseuraapotilasta järjestelmä on nostanut yhteiskunnan suoria kuluja, toisaalta palvelu on parantunut (kaupungeissa) joten epäsuoraa etua terveempänä väkenä (vähempinä sairauslomina) on syntynyt.

Tuo on erittäin monimutkainen systeemi, mutta joka tapauksessa tehokkain on ollut tää pohjoismainen tapa, jossa vakuuttaja on valtio. Tuotantopuolen laskujen kannalta vapaa kilpailu ei sovi terveydenhuoltoon valtiovakuuttajan kanssa, vaan sen sääntely tulisi olla hallinnassa.

Aiheesta on SoTen takia kirjotettu niin runsaasti, että itseään on helppo valistaa erilaisten mallien toiminnasta ja vaikutuksista.



…tai sitten kysyit vain päästäksesi saivarteleen…
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Suveneerivaltion ensisijainen tehtävä on huolehtia kansalaisistaan ja julkisella puolella se tarkoittaa, että tasavertaista palvelua tuotetaan riippumatta asiakkaan maksukyvystä. Joskin on sanottava, ettei se vanhusten paskavaippojen vaihto ihan ongelmitta käy vaikka palvelun tuottaisi julkinen sektori.
Vanhusten hoito taitaa olla yksi parhaita esimerkkejä, joissa yksityiset hoitokodit hakkaavat julkiset pystyyn laadultaan ja kustannuksiltaan.
Siellä on vähemmin huumeiden käyttäjiä ja muita moniongelmaisia, joten hoidettavien tarpeiden arviointi on simppelimpää.
 

Tuamas

Jäsen
Vanhusten hoito taitaa olla yksi parhaita esimerkkejä, joissa yksityiset hoitokodit hakkaavat julkiset pystyyn laadultaan ja kustannuksiltaan.
Siellä on vähemmin huumeiden käyttäjiä ja muita moniongelmaisia, joten hoidettavien tarpeiden arviointi on simppelimpää.

Parhaat yksityiset hakkaavat lähes kunnassa kuin kunnassa julkisen puolen niin lastensuojelussa, vanhustenhoidossa, vammaistenhoidossa kuin perustason leikkauksissakin (tämä tosin keskussairaala-alueilla).

Jos julkinen puoli osaa ostaa ja valvoa laatua, saadaan yksityisen puolen tuottamana samat palvelut laadukkaammin ja selvästi halvemmalla. Tästä on olemassa tutkimusdataa ja vertailutietoa ihan riittämiin. Kustannusero johtuu pääosin julkisen puolen tehottomuudesta (kun ei ole selvää taloudellista insentiiviä toimia tehokkaasti) sekä liian hierarkisista ja korkeista organisaatioista.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Suveneerivaltion ensisijainen tehtävä on huolehtia kansalaisistaan ja julkisella puolella se tarkoittaa, että tasavertaista palvelua tuotetaan riippumatta asiakkaan maksukyvystä. Joskin on sanottava, ettei se vanhusten paskavaippojen vaihto ihan ongelmitta käy vaikka palvelun tuottaisi julkinen sektori. Yksityisen ensisijainen tehtävä on taas tuottaa voittoa osakkeenomistajille.

Maksajan suhteen.

Meillä on sairausvakuutusjärjestelmä, jossa vakuuttajana on valtio. Tällöin maksajan rooli on siis yhteiskunnalla. Kun yhteiskunta tuottaa ja maksaa, on järjestämismalli erilainen kuin silloin kuin yksityinen ihminen maksaa ja yksityinen tuottaa.

julkisessa mallissa ”kaikki” hoidetaan, yksityinen pyrkii valitsemaan potilaansa.

Malli missä yhteiskunta maksaa ja yksityinen tuottaa on optimointiongelmia ja kustannukset tuppaa yhteiskunnalle kasvamaan (tehottominta tää on niissä maissa, jossa valuuttajanakin on yksityinen taho, kuten USA:ssa).

Ruotsin rahaseuraapotilasta järjestelmä on nostanut yhteiskunnan suoria kuluja, toisaalta palvelu on parantunut (kaupungeissa) joten epäsuoraa etua terveempänä väkenä (vähempinä sairauslomina) on syntynyt.

Tuo on erittäin monimutkainen systeemi, mutta joka tapauksessa tehokkain on ollut tää pohjoismainen tapa, jossa vakuuttaja on valtio. Tuotantopuolen laskujen kannalta vapaa kilpailu ei sovi terveydenhuoltoon valtiovakuuttajan kanssa, vaan sen sääntely tulisi olla hallinnassa.

Aiheesta on SoTen takia kirjotettu niin runsaasti, että itseään on helppo valistaa erilaisten mallien toiminnasta ja vaikutuksista.



…tai sitten kysyit vain päästäksesi saivarteleen…

Parhaat yksityiset hakkaavat lähes kunnassa kuin kunnassa julkisen puolen niin lastensuojelussa, vanhustenhoidossa, vammaistenhoidossa kuin perustason leikkauksissakin (tämä tosin keskussairaala-alueilla).

Jos julkinen puoli osaa ostaa ja valvoa laatua, saadaan yksityisen puolen tuottamana samat palvelut laadukkaammin ja selvästi halvemmalla. Tästä on olemassa tutkimusdataa ja vertailutietoa ihan riittämiin. Kustannusero johtuu pääosin julkisen puolen tehottomuudesta (kun ei ole selvää taloudellista insentiiviä toimia tehokkaasti) sekä liian hierarkisista ja korkeista organisaatioista.

Kuten @Tuamas sanoo, kyse on julkisen sektorin kyvystä ostaa, ei siitä kuka tuottaa palvelut. Olen seurannut yksityisiä lastensuojelulaitoksia hyvinkin läheltä vuosituhannen vaihteesta ja kehitys siellä on ollut huima. Tästä huolimatta joukossa on edelleen huonoja laitoksia. Nämä laitokset elävät usein pienten kuntien avulla, koska näiltä puuttuu osaaminen. Kunnassa saattaa olla yksi epäpätevä sosiaalityöntekijä, joka on vielä väsynyt ja on tyytyväinen kun saa hankalan asiakkaan pois vastuultaan. Suurempia kuntia ja palveluiden tuottamisalueita pitäisi saada, mutta eihän Kepu tätä salli.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Kyllähän yksityisen puolen vanhustenhoidossa on selkeitä ongelmia kustannustehokkuudesta huolimatta. Varsinkin tuo siivoaminen on erittäin laadutonta. Toki siivoaminen tahtoo olla joka puolella vähän niin ja näin, kun niin kilpailutettua ja aikaa on aivan liian vähän työn suorittamiseen. Tuo on kuitenkinkin aika oleellinen osa jokapäiväistä elämää vanhuksilla.

Kunnallisella puolellakin olisi helppoa ottaa kustannustehokkuutta kiinni yksityiseen, kunhan vain jotkut uskaltaisivat ottaa esille, että lomat ja muut pitää olla samat kuin julkisella. Nuo "saavutetut eduthan" on suhteensa aika kohtuuttomia. Tuskin kukaan täysistä eduista nauttiva siivoja lähtisi yksityiselle puolelle.
 

Fancy Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
IceHearts
Niin, kyllä organisaation kehittäminen ja toiminnan tehostaminen kustannustehokkaaksi koskee myös julkista sektoria, eikä se automaattisesti tarkoita palvelun yksityistämistä. Terveydenhuollossa tulee aina vastaan erityistilanteita ja toisaalta yksityinen voi tulkita epäselvää sopimusviidakkoa itselleen edullisella tavalla. Epäselvissä tilanteissa ratkaisua voidaan joutua hakemaan tuomioistuimen kautta. Erilaisissa tilaaja-tuottaja -malleissa yksityinen tekee ainoastaan sen, mikä on sopimuskokonaisuudessa sovittu. Ja terveydenhuolto on ala, jossa sopimusten reunaehdoilla edellytetään tilkitsemistä potilasturvan vaarantaminen ja samalla säilyttää kansalaiskohtelun yhdenvertaisuus. Yhtäkkiä huomataan, ettei toiminnan kaupallistaminen olekkaan niin yksinkertaista, mitä politiikot tai EK-väki usein antaa ymmärtää.

En ole ollenkaan niin varma, että sopimusneuvotteluissa noudatetaan neuvottelulojaliteettiä vastapuolta kohtaan. Niissä kun pitäisi antaa vastapuolelle kaikki tieto ja tarkoitusperä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Terveydenhuollossa tulee aina vastaan erityistilanteita ja toisaalta yksityinen voi tulkita epäselvää sopimusviidakkoa itselleen edullisella tavalla.
Julkinen puolihan ei tätä koskaan tee ja sen takia EU-tuomioistuimiiin ei ole tehty kymmeniä tai satoja valituksia eikä mitään hoitotakuita tai muita tarvita.
 

Fancy Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
IceHearts
Julkinen puolihan ei tätä koskaan tee ja sen takia EU-tuomioistuimiiin ei ole tehty kymmeniä tai satoja valituksia eikä mitään hoitotakuita tai muita tarvita.
No tottakai tekee ja siksi myös julkinen sektorin rakenteita täytyy uudistua muuttuvassa toimintaympäristössä. Mutta kuten yllä, ei muutos tarkoita automaattisesti palvelun yksityistämistä. Ja siksi myös julkisen sektorin täytyy kestää läpinäkyvää kritiikkiä. Yhtiöoikeudellisessa toimintaympäristössä läpinäkyvyyttä usein rajoittaa yrityssalaisuuksien vaarantuminen.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kyllähän yksityisen puolen vanhustenhoidossa on selkeitä ongelmia kustannustehokkuudesta huolimatta. Varsinkin tuo siivoaminen on erittäin laadutonta. Toki siivoaminen tahtoo olla joka puolella vähän niin ja näin, kun niin kilpailutettua ja aikaa on aivan liian vähän työn suorittamiseen. Tuo on kuitenkinkin aika oleellinen osa jokapäiväistä elämää vanhuksilla.

Sitten on vielä huomioon otettava ns. julkisuusfaktori. Yksikään kohujournalisti ei uhraa sekunnin murto-osaakaan työajastaan julkisen terveydenhuollon tehottomuuden tai vanhusten hoidon luokattomuuden selvittelyyn, mutta jos vähänkin on vihiä siitä, että yksityisessä hoitolaitoksessa on jotakin ongelmaa, menevät etusivut saman tien uusiksi. Yksikin heikko firma riittää suomalaisessa julkisuudessa leimaamaan koko yksityisen sektorin, sen sijaan julkisen sektorin säännönmukainen muniin (ja munasarjoihin) puhaltelu vaietaan kuoliaaksi.

Veronmaksajan näkökulmasta yksityisen sektorin palvelut tekee kannattavaksi nimenomaan se, että yksityinen työnantaja edellyttää palkan maksun vastineeksi myös työsuorituksia. Sen vuoksi sama hoito annetaan tehokkaammin ja pienemmillä kustannuksilla. Tämä mahdollistaa sen, että veronmaksaja pääsee vähemmällä ja yrittäjillekin jää voittoa.
 

BaronFIN

Jäsen
Käytännönläheinen esimerkki erosta julkinen vs. yksityinen: itselläni oli kurkku kipeänä ja kun viikon kärvistelyn ja pahenevan kivun myötä hakeuduin hoitoon, niin hyvätuloisena katsoin, että voin säästää julkisen hoidon resursseja, omaa aikaani ja menin yksityiselle korva-, nenä-, kurkkilääkärille.

Tämä KNK-lääkäri katsoi tilanteen: "paisehan se siellä kurkussa on, en voi tehdä mitään, mene päivystykseen". 75€ kiitos + KELA korvaukset päälle.

Ja sitten olin julkisessa päivysstyksessä 5h ja homma tuli valmiiksi todella hyvin tehtynä normi tk-maksulla joka tulee postilla kotiin (arvio 19,90€, todelliset kustannukset tiloineen, välineineen päivineen varmaan 600-900€)

Nyt päästään tähän yksityisen "tehokkuuteen". Minä haluan nähdä mikä on yksityisen "tehokkuus" oikeasti kun sille oikeasti laitetaan samat tuotantovelvoitteet ja jätetään kermankuorinta sikseen. Toki itse sain lähetteen suoraan erikoissairaanhoidon päivystykseen, mutta että yksityinen oikeasti tekisi myös eikä toimisi lähetetehtaana julkiselle, niin antakaahan näyttöjä.

Ja mitä tulee esim. ostopalvelulääkäreihin, niin julkinen lääkäri maksaa yhteiskunnalle kaikkine sivukuluineen noin 400€/pvä. Ja ostolääkäri? 900€/pv. Mutta ostopalvelut ja yksityinen on niiiin tehokasta! Koska #valinnanvapaus #yksityinen #muidenrahat
 

Tuamas

Jäsen
Kyllähän yksityisen puolen vanhustenhoidossa on selkeitä ongelmia kustannustehokkuudesta huolimatta. Varsinkin tuo siivoaminen on erittäin laadutonta. Toki siivoaminen tahtoo olla joka puolella vähän niin ja näin, kun niin kilpailutettua ja aikaa on aivan liian vähän työn suorittamiseen. Tuo on kuitenkinkin aika oleellinen osa jokapäiväistä elämää vanhuksilla.

Tämäkin on asia joka on helppo sopimuksin hoitaa, jos tämä on laajempi ongelma.

Minun on inan vaikea kuvitella tämän olevan yleinen ongelma juuri yksityisellä puolella.

Ja kuten moneen kertaan todettua, onnistuneella ostamisella ja valvonnalla laatutaso saadaan pidettyä vähintään samana kuin julkisella puolella.
Esimerkiksi hoitajamitoitus on tällainen, julkinen puoli voi kilpailuttaessaan määrittää sen lain vähimmäismäärää korkeammaksi (ja näin usein tehdäänkin), AVI valvoo tätä ja sopimuksen menettää melko nopeasti jos narahtaa.

Julkisella puolella poiketaan säännnönmukaisesti lakisääteisistä minimeistä ja koska kyseessä on julkinen puoli, ei sillä ole yleensä mitään seuraamuksia.
 

Tuamas

Jäsen
Nyt päästään tähän yksityisen "tehokkuuteen". Minä haluan nähdä mikä on yksityisen "tehokkuus" oikeasti kun sille oikeasti laitetaan samat tuotantovelvoitteet ja jätetään kermankuorinta sikseen. Toki itse sain lähetteen suoraan erikoissairaanhoidon päivystykseen, mutta että yksityinen oikeasti tekisi myös eikä toimisi lähetetehtaana julkiselle, niin antakaahan näyttöjä.

Ja mitä tulee esim. ostopalvelulääkäreihin, niin julkinen lääkäri maksaa yhteiskunnalle kaikkine sivukuluineen noin 400€/pvä. Ja ostolääkäri? 900€/pv. Mutta ostopalvelut ja yksityinen on niiiin tehokasta! Koska #valinnanvapaus #yksityinen #muidenrahat

Yksityisen tehokkuutta verrattaessa puhutaan luonnollisesti identtisistä hoitotoimenpiteistä ja palveluista, kuten vaikkapa polvileikkaus, kaihileikkaus, tehostetun palveluasumisen päiväkustannus tai vaikka vuodeosastopaikan päiväkustannus.

Sinä vertaat nyt täysin eri asiaa ja vedät siitä johtopäätöksiä joita asiasta ei voi vetää, olen verrannut näitä taannoin Tyhjän panttina - keskustelua lakkautuskelpoisista viroista | sivu 2 | Jatkoajan keskustelupalsta

Yksityisen puolen ei käyttämässäsi mielessä ole mielekästä toimiakaan kuin lähetetehtaana julkiselle, koska erikoissairaanhoitoa ei perusleikkauksia ja muuta liukuhihtatyötä lukuunottamatta kannata yksityistää.

Ja taas sinä vertaat lääkärien hinnassa kahta täysin eri asiaa, jos halutaan verrata, niin otetaan yksityisen toteuttama terveyskeskus ja verrataan sen kuluja julkiseen, ainakin pikkukunnat jotka ovat terveyskeskuksen yksityistäneet ovat olleet tyytyväisiä sekä kustannuksiin että laatutasoon.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Timo Soini sai tylyä palautetta torilla: "Teit suurimman mahdollisen petoksen Suomen poliittisessa historiassa"
Soini ottaa Iltalehden jutun mukaan palautteen "asiallisesti" vastaan. Luulisi miehen kestävän kritiikin ja vastaavan siihen asiallisesti, mutta taisi kesän tapahtumat järkyttää mieltä. Paineet kasaantuvat ja näköjään käyttäytyminen kärsii tästä.

Kelpo hillotolppa Soinille luvassa Lontoossa: Iltalehden mukaan Soinille olisi tyrkyllä huippupalkkainen joutovirka Lontoossa. Siinä ei paljon "pienten ihmisten" kitinä turuilla ja toreilla tunnu, kun voi hörönauraen lentää Lontoon koneella katsomaan Millwallin pelejä.

Antaisi maisterisjätkä nyt vain mennä ja ottaisi viran suosiolla vastaan. Siinä päästäisiin samalla käytännössä eroon koko Sinisen tulevaisuuden porukan poliittisista jatkohaaveista, kun jäljelle jäisi epämääräinen torsoryhmä joka voisi vielä hetken takertua valta-asemaansa ennen kuin seuraavissa vaaleissa huuhdottaisiin koko porukka poliittisesta vessasta alas. Vaikea uskoa ilman Soinia (tai Soinin kanssakaan) ST/UV:n edustajien uusivan kansanedustajan paikkojaan paria poikkeusta lukuun ottamatta, ja nekin poikkeukset edellyttävät taktista jatkoloikkaamista esimerkiksi Kokoomukseen.

Veikkaan ainakin Terhon loikkaavan Kokoomuksen riveihin sopivassa välissä.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kelpo hillotolppa Soinille luvassa Lontoossa: Iltalehden mukaan Soinille olisi tyrkyllä huippupalkkainen joutovirka Lontoossa. Siinä ei paljon "pienten ihmisten" kitinä turuilla ja toreilla tunnu, kun voi hörönauraen lentää Lontoon koneella katsomaan Millwallin pelejä.

Antaisi maisterisjätkä nyt vain mennä ja ottaisi viran suosiolla vastaan. Siinä päästäisiin samalla käytännössä eroon koko Sinisen tulevaisuuden porukan poliittisista jatkohaaveista, kun jäljelle jäisi epämääräinen torsoryhmä joka voisi vielä hetken takertua valta-asemaansa ennen kuin seuraavissa vaaleissa huuhdottaisiin koko porukka poliittisesta vessasta alas. Vaikea uskoa ilman Soinia (tai Soinin kanssakaan) ST/UV:n edustajien uusivan kansanedustajan paikkojaan paria poikkeusta lukuun ottamatta, ja nekin poikkeukset edellyttävät taktista jatkoloikkaamista esimerkiksi Kokoomukseen.

Veikkaan ainakin Terhon loikkaavan Kokoomuksen riveihin sopivassa välissä.
Soinihan tyrmäsi tuon skenaarion agenttitarinana, mutta todennäköisesti ensi keväänä tämä selitetään parhain päin. J. Niinistö kaavaili Kepu/ST/PS yhdistymistä, mutta sehän ei taida olla kovinkaan realistista. Niinistö ja Mattila taitavat kelvata joko Kokoomukseen tai Keskustaan, Lindström mainitsi jättävänsä valtakunnan politiikan. Elo voisi olla KD:hin sopiva edustaja. Muut pääsevät, jos puolueet ottavat. Torvista on vaikea nähdä kovinkaan kysyttynä henkilönä, mutta kaipa nekin Lapin äänet Keskustalle kelpaavat.
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Kelpo hillotolppa Soinille luvassa Lontoossa: Iltalehden mukaan Soinille olisi tyrkyllä huippupalkkainen joutovirka Lontoossa. Siinä ei paljon "pienten ihmisten" kitinä turuilla ja toreilla tunnu, kun voi hörönauraen lentää Lontoon koneella katsomaan Millwallin pelejä.

Antaisi maisterisjätkä nyt vain mennä ja ottaisi viran suosiolla vastaan. Siinä päästäisiin samalla käytännössä eroon koko Sinisen tulevaisuuden porukan poliittisista jatkohaaveista, kun jäljelle jäisi epämääräinen torsoryhmä joka voisi vielä hetken takertua valta-asemaansa ennen kuin seuraavissa vaaleissa huuhdottaisiin koko porukka poliittisesta vessasta alas. Vaikea uskoa ilman Soinia (tai Soinin kanssakaan) ST/UV:n edustajien uusivan kansanedustajan paikkojaan paria poikkeusta lukuun ottamatta, ja nekin poikkeukset edellyttävät taktista jatkoloikkaamista esimerkiksi Kokoomukseen.

Veikkaan ainakin Terhon loikkaavan Kokoomuksen riveihin sopivassa välissä.

Kyllähän Timo tuohon tarttuu. Suomeen jääminen tietää loputonta vittuilua joka kyllä menee ihran läpi jossain kohtaa. Rahallisen korvauksen lisäksi on helppoa olla kun saat Lontoossa nauttia elämästä vailla mitään huolta. Sen jälkeen voikin hypätä lähettilääksi jonnekin. Tuota EU palkintovirka suhmurointia kun katsoo niin ei tarvitse hirveästi kummastella että tämäkin utopia tulee kaatumaan ihmisten ahneuteen.
 

Merovingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Blue Jackets
Kyllähän Timo tuohon tarttuu. Suomeen jääminen tietää loputonta vittuilua joka kyllä menee ihran läpi jossain kohtaa. Rahallisen korvauksen lisäksi on helppoa olla kun saat Lontoossa nauttia elämästä vailla mitään huolta. Sen jälkeen voikin hypätä lähettilääksi jonnekin. Tuota EU palkintovirka suhmurointia kun katsoo niin ei tarvitse hirveästi kummastella että tämäkin utopia tulee kaatumaan ihmisten ahneuteen.

Koko hallitustaival on tähdännyt tuohon Timpan hillotolppaan. Siellä on jo aikoja sitten Soini tehnyt lehmänkaupat jossa on sovittu PS:n tekevän mitä käsketään eikä vaadita paljoa, jos mitään, kunhan Soinille annetaan iso eläkevirka. Tuohon päätelmään tulin itse jo yli vuosi sitten, kun PS:n touhu hallituksessa oli aneemista eikä mitään omia asioita koitettu edes ajaa.

Kyllä Timppa tuohon pestiin tarttuu. Tuskin häntä hirveästi haittaa vittuilun kuuleminen tai maineen menetys, jos voi saada 25 000 euroa kuukaudessa kolmen vuoden ajan. Siitä sitten eläkkeelle pankkitili pullollaan.

Onhan osa väittänyt Soinin tavoitteen ollut aina hankkia kunnon virka ja palkkiot politiikasta. Näitä juttuja kuuli ensimmäisen kerran jo vuosia sitten, miten Timoon ei ole luottamista ja sitä motivoi vain korkea virka ja raha. Ei ollut väärässä hän, sanoisin.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Uuden uljaan ihmisoikeus- ja arvopuolueen sininen edustaja Jussi Niinistö kiusaantui, kun entinen aatetoveri ja nykyinen natsifasistirasisti Jussi Halla-aho muistutteli Jussi Niinistön kirjoittelusta erilaisiin äärioikeistolaisiin aviiseihin ja tämän rotuopillisista kirjoitteluista. Tästä lisää Iltalehden jutussa.

Niinistöllekin on löytynyt nyt uusi arvomaailma ja moraalinen linja:
Perussuomalaisten johdosta tuomio kiihottamisesta kansanryhmää vastaan on Halla-aholla ja toisella varapuheenjohtajalla Teuvo Hakkaraisella. Kolmatta varapuheenjohtajaa Juho Eerolaa epäillään samasta rikoksesta.
- Kyllä tämä on se olennainen ero perussuomalaisten ja sinisen tulevaisuuden välillä, Niinistö viittaa arvokysymyksiin.
- Asian kanssa kipuiltiin vuosia, minäkin olin neljä vuotta puolueen varapuheenjohtajana ja jokaisessa puoluehallituksen kokouksessa käytiin tätä rajanvetoa. Nyt olen iloinen, että ei tätä työtä tarvitse enää tehdä, Niinistö lisää.

On se varmasti ollut raskasta olla vuosikausia hyvää kaveria näiden tuomittujen kollegoiden kanssa ja teeskennellä samalla kun on päässyt hyvään asemaan, nyt voi sitten rauhassa olla kipuilematta ministerin pestissään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös