Käytännönläheinen esimerkki erosta julkinen vs. yksityinen: itselläni oli kurkku kipeänä ja kun viikon kärvistelyn ja pahenevan kivun myötä hakeuduin hoitoon, niin hyvätuloisena katsoin, että voin säästää julkisen hoidon resursseja, omaa aikaani ja menin yksityiselle korva-, nenä-, kurkkilääkärille.
Tämä KNK-lääkäri katsoi tilanteen: "paisehan se siellä kurkussa on, en voi tehdä mitään, mene päivystykseen". 75€ kiitos + KELA korvaukset päälle.
Ja sitten olin julkisessa päivysstyksessä 5h ja homma tuli valmiiksi todella hyvin tehtynä normi tk-maksulla joka tulee postilla kotiin (arvio 19,90€, todelliset kustannukset tiloineen, välineineen päivineen varmaan 600-900€)
Nyt päästään tähän yksityisen "tehokkuuteen". Minä haluan nähdä mikä on yksityisen "tehokkuus" oikeasti kun sille oikeasti laitetaan samat tuotantovelvoitteet ja jätetään kermankuorinta sikseen. Toki itse sain lähetteen suoraan erikoissairaanhoidon päivystykseen, mutta että yksityinen oikeasti tekisi myös eikä toimisi lähetetehtaana julkiselle, niin antakaahan näyttöjä.
Ja mitä tulee esim. ostopalvelulääkäreihin, niin julkinen lääkäri maksaa yhteiskunnalle kaikkine sivukuluineen noin 400€/pvä. Ja ostolääkäri? 900€/pv. Mutta ostopalvelut ja yksityinen on niiiin tehokasta! Koska #valinnanvapaus #yksityinen #muidenrahat