Teknisesti Soini on oikeassa, koska kaikille loikkareille annettiin persujen taholta potkut, elleivät he riitauttaneet asiaa kesäkuun loppuun mennessä. Soinilaiset kun eivät (pl. kolme tapausta) jättäneet eroa itse puolueesta, vaan pelkästään eduskuntaryhmästä. Tuo herättää epäilyksen, että he toivoivat saavansa vallan takaisin puoluehallituksen kautta, mikä olisi voinut - mahdollisen soinilaisen enemmistön turvin - julistaa uuvattien ryhmän "oikeaksi" perussuomalaisten eduskuntaryhmäksi. (tämän takia varapuheenjohtajilla oli merkitystä, koska kullakin on automaattisesti ääni puoluehallituksessa)
Se on toinen juttu, että Soini itse oli järjestänyt koko loikkauksen kourallisen älyllisesti juonimaan kykenevän ex-persuvähemmistön (ainakin Terho, Niinistö, Elo, Saarakkala) kanssa - Sipilän ja Orpon tiedostamana - sekä suositellut siihen puoluekokouksen loppuhetkillä entuudestaan itselleen uskollisia ns. hyödyllisiä idiootteja mukaan. Machiavellimaisesti sinänsä ihailtavaa pelaamista Soinilta, mutta ei nyt ihan loppuun asti mietitty. Tai jos oli, niin hyvin ylimielinen suunnitelma oli kyseessä. Puolueelle haitallinen toiminta kun on perussuomalaisten säännöissä peruste puolueesta erottamiseen.
Hymyilytti kuitenkin hieman, kun Jari Lindström vakuutteli eilen mediassa, ettei loikkausesta ollut suunitelua etukäteen. No, kenellekään tuskin tulee yllätyksenä, ettei Lindströmiä katsottu tarpeelliseksi kutsua sisäpiiriin, joka suunnitelmasta ennen puoluekokousta tiesi.
Ei ole sinänsä mikään katastrofi tai ennenkuulumaton asia, jos ministeri ei ole ihan kartalla asioista, mistä on "päättämässä". Se tarkoittaa vain sitä, että virkamiehet tekevät päätökset ministerin puolesta ja ministeri vain allekirjoittaa hänelle tuodut paperit.(Tämä toteamus ei liittynyt sinänsä persuloikkareiden kuvioon, mistä virkamiehillä tuskin oli mitään tietoa.)
En ihmettele yhtään, että paperimies on ollut stressiloman tarpeessa. Lindstörmin stressiin ja hämmennykseen syyllinen ei ole kuitenkaan "amisjari" itse, vaan eräs hänet virkaan (vaativa tuplaministeri) esittänyt helppoheikki, joka halusi loistaa itse suurimpana persuministerien tähtenä.
M: lisätty "r", enempää typoja en jaksa etsiä