Sinä, joka olet suorittanut asevelvollisuuden!

  • 3 935
  • 50

Jos saisit valita uudelleen, suorittaisitko asevelvollisuutesi?

  • Kyllä

    Ääniä: 111 77,1%
  • En

    Ääniä: 27 18,8%
  • En osaa sanoa

    Ääniä: 6 4,2%

  • Äänestäjiä
    144

PV

Jäsen
Suosikkijoukkue
Titaanit
Riippuu tietenkin siitä, olisiko se edelleen pakollista...eli pitäisikö tehdä valinta sivarin ja intin väliltä...

Armeijasta ei jäänyt käteen mitään konkreettista, mutta kaikesta huolimatta se jäi mieleen lähinnä pidennettynä kesäleirinä.

Loppujen lopuksi itselleni teki kuitenkin OIKEIN HYVÄÄ saada viettää (elämäni viimeinen?) vuosi täysin ilman vastuuta ja huolia tulevaisuudesta. Menin inttiin heti lukion jälkeen ja vaikka ei ollutkaan opiskelupaikkaa, ei sitä juuri tullut armeijassa mietittyä.

Kun elää todellakin viikko kerrallaan ei sitä pitemmällä olevat tapahtumat juurikaan ahdista...päinvastoin, tulevaisuus on jossain kaukana, kirkkaana, vapaana...siviilissä..
 

sannifan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
Velvollisuus

Ja vaikka intissä oli joskus veemäistä, niin kyllä jälkeen päin löytyy myös mukavia muistoja.

Organisaatio ei kenties ole kaikkein toimivin, eikä tietotaitokaan ole aina kohdallaan, mutta silti menisin samaan laitokseen uudestaan.

Henk. koht. mietin sivaria, koska inhoan ampumista. Rupesin ajattelemaan tilannetta vähän laajemmalti -> kahlasin intin läpi kunnialla.

Suomi on vapaa maa jossa jokainen tekee itse omat valintansa ja kantaa niistä vastuun. Itse pyrin kunnioittamaan muiden ratkaisuja, vaikka en niitä välttämättä ymmärtäisikään.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Riippuisi tosiaan siitä, pitäisikö edelleen valita armeijan tai sivarin väliltä. Jos pitäisi, menisin armeijaan, koska siten tuosta riesasta helpoiten ja nopeimmin eroon pääsee.

Jos tarkoitetaan sitä, menisinkö nyt uudestaan armeijaan, vai jatkaisinko elämää normaalisti, niin en helvetissä menisi.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Niin, siis en minäkään toista kertaa sinne menisi, vaan kyse oli kai siitä, että jos nyt saisi valita uudelleen.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukilahden Työväen Ampujat
Välillä hymyilyttää kun kaverit innostuvat muistelemaan toinen toistaan rankempia kokemuksia armeija-ajoilta. Vaasan rannikkopatteriston käyneenä hurjin kokemukseni oli kutakuinkin "eräänä yönä oli 12 astetta pakkasta" ja kun vielä onnistui pääsemään viestilinjalle niin voisin vaikka heti lähteä takaisin :) Harmi vain että VaaRPsto lopetti toimintansa muutama vuosi sitten.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Minä voisin mennä vaikka toisen kerran. Kyllähän siellä nk. kestovi**tus oli päällä koko ajan, mutta sellainen omanlaisensa välivuosi se oli. Jotain sellaista siis, joka katkaisee tämän normaalin arjen.

Sivariin en menisi, näitä arkiduuneja saa tehdä muutenkin ihan tarpeeksi.
 

PEP

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Pohjois-Espoon Ponsi, PASilan KAlteva
Itse olin mäkkärissä v.97. Mevan hommat oli ainakin aika suklaata.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
No en sitä kyllä toistamiseen suorittaisi, kun olen jo kerralleen sielä käynyt. Mukavaahan puuhaa se oli jälkeenpäin mietittynä, mutta siis että menisin sinne uudestaan toisen kerran? Taisin tajuta jotenkin eri lailla kuin suurin osa muista kirjoittajista...
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Astman takia olisin minäkin vapautuksen saanut, mutta valvollisuuteni isänmaata kohtaan hoidin 11 kuukauden palveluksella Suomen Kuninkaallisessa laivastossa:D Tykkivene Karjalalla palvelin 8 kuukautta ja alokasaika hoitui Upinniemessä.

Ja kyllä menisin edelleen armeijaan.

-ipa rules
 

Kalba

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Täällähän on mäkkärin miehiä useampiakin... Kyllä menisin uudestaan, ja yksi syy olisi ehdottomasti mäkkärin safkat...:D
 

Risa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SoJy vuodesta-61, Jokerit 1972-2013; 2022, Україна
Kyllä, ehdottomasti...

...menisin edelleen jos uuden mahdollisuuden saisin ja hyötyäkin oli. Tämä siis sillä ehdolla jos varusmiespalvelu ilmavoimissa katsotaan asevelvollisuuden suorittamiseksi :D !?!

Mielenkiintoista aikaa 11 kuukautta elämästä kun pääsi "apumeisselinä" läheltä näitä lentäviä härveleitä syynäämään. Palvelusajastani onkin jo sen verran aikaa, että tuolloin oli koulutuskoneet juuri vaihtumassa Fugista Hawkeihin ja pääsin vieläpä parille TJ-lennolle "lentävän ruumisarkun" l. Fouga CM 170 Magister koneen kyytiin. Ihmeen kaupalla hengissä selvittiin... :confused:

Edit: Omaanihan korjailen..
 

kamraterna

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Kyllä

Viestin lähetti jpp
Nythän osaisi ottaa alusta asti koko touhun sopivan löysästi ja tietäisi myös kaikenlaisia hyödyllisiä kikkoja, miten toimia tietyissä tilanteissa.

Näin on marjat, "tietyissä" tilanteissa pelisilmä toimisi jo heti lähdöstä asti ;)

Eli totta mooses se täytyisi käydä. Siviilipalvelus ei tulisi kysymykseenkään, se on homojen hommaa, sanoisi eräskin Yliluutnantti, jota myös jäämieheksi kutsuttiin :)
 

jh1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampere Saints
Tottakai menisin, olihan siellä välillä jopa hauskaakin ja Lohtajan kovapanosammuntoja en unohda koskaan. (ellei dementia iske)

Reservin panssarikorpraali jh
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Kalba
Täällähän on mäkkärin miehiä useampiakin... Kyllä menisin uudestaan, ja yksi syy olisi ehdottomasti mäkkärin safkat...:D

Kyllähän mäkkärissä ihan hyvät safkat on ,mut kyl mä henk.koht. tykkään enemmän Rolssin safkoista:D
 
Suosikkijoukkue
SUOMI
Tekstin ymmärtäminen

Taitaa tehdä hupaa osalle lukijoista tuo lukemisen ymmärtäminen. Avauksessa nimenomaan kysyttiin; "Jos saisit valita uudelleen, suorittaisitko asevelvollisuutesi?" Lisäksi keskustelun lisääjä jo kertaalleen tarkensi että nimeomaan JOS voisit palata takaisin ajassa EIKÄ että nyt huomenna uudelleen inttiin helevetti.
Eli tottakai menisin. Ja menisin vielä nytkin vaikka uudelleen tosin olisin vielä laiskempi.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Kyllä minäkin sen uudelleen tekisin.Hukkaan heitettyä aikaa ehkä,mutta hyviä muistojahan siitä jäi.Sitäpaitsi olisihan siellä sivarissakin kulunut vielä pidempi aika.
 

PEP

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Pohjois-Espoon Ponsi, PASilan KAlteva
Mäkkärin safkat oli ihan luksusta. Ainut miinus kivellä oli, että siellä ei ollut liikuntasalia. Pingispöytä oli kyllä tosi kovassa käytössä, kun ei päivisin ollu mitään muuta tekemistä.
Silloinen linnakkeen päällikkö MM yrittii kyllä nakittaa mevoja kaikkialle, mutte ei siinä onnistunut.:cool:
 

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
*Vaasan veri ei vapise,eikä Kauhavan rauta ruostu!!

Viestin lähetti Jakke Huuliparta
Välillä hymyilyttää kun kaverit innostuvat muistelemaan toinen toistaan rankempia kokemuksia armeija-ajoilta. Vaasan rannikkopatteriston käyneenä hurjin kokemukseni oli kutakuinkin "eräänä yönä oli 12 astetta pakkasta" ja kun vielä onnistui pääsemään viestilinjalle niin voisin vaikka heti lähteä takaisin :) Harmi vain että VaaRPsto lopetti toimintansa muutama vuosi sitten.

Huuliparta:

Oletko kenties iki-vääpeli Pokka??Kivaa huomata,että tälläkin saitilla onpi Kuninkaallisen VaaRPsto:n porukkaa.Millä patterilla palvelit,itse olin kakkosella.Muistatko muuten"Paukkumaja-marssit?",kävitkö Lohtajalla:aikas hienot rannat...eikö??

Kyllä ainakin allekirjoittanutta rupesi välillä vituttamaan,kun AUK:issa olin:Perkele,vanha Venäläisten nais-vankila,oli kivaa käydä talvella suorittamassa tarpeensa siellä vesassa.Seinät olivat n.kuuden sentin paksuisessa jäässä,kyllä siellä tuli tehtyä tarpeensa ripeästi.Minä ajankohtana palvelit?,itse olin siellä 87-88,josko olisin ollut vielä sun ryhmänjohtajasi,mikäli näin ikävästi on päässyt käymään,niin luulen,että minua et unhoita konsanaan.;)

Pidän muuten TODELLA tyhmänä Vaasan RT:n lakkauttamista,kyllä jumalauta siellä,jos missä olisi pitänyt joukko-osasto olla....vai mitä??Ai niin:Loppusotani kävin muuten Rovajärvellä,arvaa kauan tämä kesti??????.......Kuukauden jumalauta;ja arvaa vielä mitä?VaaRPsto hävisi siellä KÄMÄSILLE KT:n jengille,sen takia,että kouluttaja-TJ meni muuttamaan kokelaan ilmoittamia arvoja.Oli todella vittumaista kun kuulimme tämän;koko joukko-osastolle pamahti viikon kuntsarit,mutta eipä se lohduttanut vittuakaan,sillä me RT:n miehet annoimme siellä kaikkemme,ja sitten tuli tämä mr.Hankey pilaamaan kaiken.

Kelaa vähän:Noppa-soppaa kuukauden ajan....tai ei ihan,sillä me losautimme suorasuuntauksella yhden poron lähelle(Tämä on totta)olisiko ollut 35mm,millä me zoomattiin,aikaa on mennyt jo niin jumalattoman kauan,että tuppaa unohtumaan nämä.:rolleyes:

Niin,tuosta uudelleen käymisestä:Kyllähän te minut jo tiedätte,patriootti päästä varpaisiin,eli TOTTAKAI kävisin uudelleen,sillä koen sen velvollisuudekseni.

*KOTI USKONTO HIFK !!!!!*
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Kyllä

Kävisin kyllä. Ja haluaisin samaan koulutukseen (sissi) kuin missä olin 11 kuukautta. Välillä oli henkisesti ja fyysisesti kovaa, mutta aikaa kultaa muistot ja yhteishenki kavereiden kanssa oli loistava. Vieläkin 9 vuoden jälkeen näemme kavereiden kanssa vuosittain risteilyllä ja ensi vuonna odottaa 10-vuotisristeily :)...

Ja jos ei muuta niin opinpahan armeijassa räjäyttämään kaiken paskaksi :D . "Antakaa mulle vähän m-heksogeenia, niin mä..."
 

Power

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Propagandaa pienestä pitäen

Vastauksessaan Suomi-Salamalle Oiva kirjoitti:

"Hyvä, näin sitä ajattelee moni muukin - minä mukaan lukien. Ihmetyttää vain, miksi sinäkin olet valinnut SUOMEN kollektiiviksi, jonka puolesta heität vaikka henkesi? Ettei vain olisi pienestä pitäen aloitetun isänmaallisen propagandan tuotosta."

Oma näkemykseni aiheesta tuntuu olevan melko samanlainen kuin Suomi-Salamalla, joten katson oikeudekseni vastata alun perin hänelle esitettyyn kysymykseen. (Aiheesta saisi varmaan väsättyä ties kuinka pitkän ja rönsyilevän tekstin, mutta en katso sitä tässä yhteydessä tarpeelliseksi, joten pyrin tiivistämään mahdollisimman paljon.)

VASTAUSOSUUS
*************
Siksi, että Suomi (SUOMI) on se kollektiivi, johon uskon vielä kykeneväni vaikuttamaan. Maailmanrauha would be very nice, mutta se on vaikutusmahdollisuuksieni ulkopuolella. Siksi on tyydyttävä vähempään, rauhan ja turvallisuuden takaamiseen omassa kotimaassani. (En käytä tässä yhteydessä sanaa isänmaa, koska se tuntuu herättävän sinussa niin äärimmäisiä tunteita.)

Armeija on minulle samanlainen instituutio kuin poliisi tai palokunta. Organisaatio, jota tarvitaan yhteiskunnassa, koska maailma on sellainen kuin on. Mikäli voisimme välttää sodan omasta armeijasta luopumalla, ei ainakaan minun tarvitsisi valintaani miettiä. Historia on kuitenkin opettanut toisin. Umpikliseinen ja puhkikulunut, mutta silti relevantti esimerkki: jos 60 vuotta sitten olisi tyydytty toteamaan, että väkivalta lisää väkivaltaa, joka miekkaan tarttuu se miekkaan hukkuu ja jos kukaan ei tarttuisi aseeseen, ei tätäkään sotaa käytäisi ym. muuta filosofisen pohdiskelevaa, en minäkään varmaan nyt istuisi tätä vastausta väsäämässä. Kenties en olisi syntynytkään, kenties katselisin maailmaa jossakin Siperian aroilla.

Vaikka tappaminen on pohjimmiltaan väärin, on olemassa oikeutettuja syitä tappaa. Oikeutettuja sotia. Tilanteita, joissa kahdesta pahasta on valittava se pienempi. Maailma ei ole täydellinen ja siksi idealismista on aina voitava tinkiä realismin hyväksi. "Ilman armeijoita ei olisi sotia, joten meidänkin pitää luopua armeijastamme" -tyylinen logiikka on täydellisen kestämätön. Sitä viljelevät ihmiset pyrkivät tähyilemään kauas, mutta eivät todellisuudessa näe lähelle.

Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä. Niin minullakin. Ymmärrän hyvin jonkun suomalaisen kieltäytyvän asepalveluksesta sen vuoksi, että pitää tappamista niin vastenmielisenä, ettei ole siihen valmis missään tilanteessa. Sen sijaan ne suomalaiset, jotka kuvittelevat tällä kieltäytymisellään vielä edistävänsä maailmanrauhaa tai jotain muuta yleistä asiaa, saavat minut aina pudistelemaan päätäni yhtä epäuskoisena.



TARPEETONTA JÄLKIPUINTIA
**********************
Olipa vahvasti sanottu. Ettei vain olisi pienestä pitäen aloitetun isänmaallisen propagandan tulosta. - Tai hetkinen. Isäukkoni, nykyinen reservin jääkäri, inhosi armeijaa sydämensä pohjasta ja harkitsi aikoinaan vakavasti sivaria. Äidin ajatukset armeijasta ovat aina olleet negatiivissävytteisiä. Toisaalta kumpikaan ei ole vasemmistolainen tai muullakaan tavalla poliittisesti aktiivinen eikä ole muutenkaan mielipiteitään minulle tyrkyttänyt, joten mistään ikuisen uhmaiän kapinoinnista tuskin myöskään lienee kyse.

Historia on kiinnostanut minua aina ja aloin lukea alan kirjallisuutta melkein heti lukemaan opittuani. En todellakaan voi kutsua itseäni asiantuntijaksi, mutta lukemani pohjalta olen kyennyt - usko tai älä - muodostamaan mielipiteeni armeijasta ja sen käymisen tarpeellisuudesta aivan itse.

Vaikka eihän se näin voi mennä. Ainakin sen perusteella, mitä olen totaalikieltäytyjien mielipiteitä kuullut, tuntuu yksi heidän näkemyksiensä ydinkohta olevan aina sama: "Ne, jotka menee armeijaan, ei osaa kyseenalaistaa. Mä osaan kyseenalaistaa." Jonkun kyseenalaistamiseen kykenevän armeijan käyneen ihmisen olemassaolo olisikin jo niin iso pommi, että se repisi kapean maailmankuvan riekaleiksi.
 

tapio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bleg, Crisu, Pena, fööni, geeli ja Vidal Sasoon!
Plaah... Turhaa sinkoilua, turhia oppeja (no oppihan siellä huutamaan käskyjä naama punaisena), välillä käsittämättömän typerää toimintaa.

Toki monet asiat voi nähdä positiivisinakin, mutta ainakin silloin kun siellä oli niin useammin vitutti ja mukavaa oli lähinnä kun pääsi lomalle tai onnistui lusmuilemaan tai väistämään vittumaisen nakin. Vempassa oli ihan mukavaa.

Kantahenkilökunta on pääsääntöisesti punaniskoja.

Armeija tekee kyllä miehistä ehkä hivenen kovempia, eli jotenkin se vaan antaa selkärankaa ja kovuutta ja määrättyä särmää toimintaan, ei tosin kaikille ja toisaalta tämäkin on lähinnä nähtävissä muissa, eli tuskin armeijaa käymättömät itse sitä särmän puutetta kokevat.

Eli en kyllä lähtisi armeijaan, harmittaa että olin nuoruudessani niin naivi että luulin että sillä olisi jotain merkitystä käykö sen vai eikö.
 

Monte-Cristo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Sens, sympatiat Kerholle
Hullu minä olen, kun kyllää äänestän, mutta menkööt. Jotenkin tuntuu näet siltä, ettei sitä tarvitse kokea enää edes parin viikon kertauksena. Jehna.

Aika kultaa muistot tässäkin tapauksessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös