Mainos

Sima

• 5 560
  • 28

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Vappu lähestyy uhkaavaa vauhtia ja tähän kevätjuhlaan kuuluu oleellisena asiana (ainakin täällä Suomessa) juoma nimeltä SIMA.

Mikä on juuri sinun suhteesi simaan?

Ja nyt siis puhutaan siitä "taiteen sääntöjen mukaan" valmistetusta simasta, eikä mistään viinan kanssa läträämisestä.

Minusta ainakin on ruvennut tuntumaan siltä, että vain harvat viitsivät (osaavat?) enää nykyisin valmistaa kotioloissa tätä herkkujuomaa. Kaupoissa myydään vappusiman nimellä aivan käsittämättömiä litkuja, sellaisia joilla ei ole mitään tekemistä kunnon siman kanssa - ja kuitenkin monen ostoskärryissä näitä Muovisen Omenan Pierulta maistuvia litkuja näkyy. Olen siis itsekin erehtynyt niitä maistamaan. Jostakin käsittämättömästä syystä kauppojen hyllyillä eniten oikean siman makua on Coca-Cola Lightin Lemon-versiossa. Noh, sitruunan siinä simassa pitäisi nimenomaan maistuakin.

Niinpä teen simani itse... on jänskää seurata lasipullon kyljen läpi tämän nektarin kyspsymistä, kun rusinat vaeltavat nesteessä ylös-alas-ylös-alas...

Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
sima, tuo pahan hengen herättäjä...

Itse en tee simaa, enkä mielelläni nautikaan sitä. Hiiva jota valmistusprosessissa käytetään, rusinoiden kera, aiheuttavat erikoisen kemiallisen reaktion suolistoni bakteerien kera. Siksikin, kutsun sitä pahan hengen herättäjäksi. Puhumattakaan assosiaatiosta Vappuun itseensä, josta on nykymuodossaan tullut synnittömyyden sekä paheissa rypemisen ilmentymä, siksikin, pahaa henkeähän tuo karmaiseva neste herättää.

Sima, boikotoitava!

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eilen laitettiin alulle tämän vapun perinnejuoma ja tänään täytyisi pullottaa. Eihän tuo valmistus nyt kovin ihmeellistä ole, itse ainakin osaan lukea fariinisokeripaketin kyljestä ohjeen ja jopa noudattaa sitä. Tänä vuonna tosin annoin paremman puoliskoni hoitaa isomman osan, koska viime vuonna kuitenkin onnistuin jotain sähläämään, eikä siitä juomasta kovin kummosta tullut, vaikkakin sata kertaa parempaa kuin kaupan hyllyltä löytyvästä pullosta.

Nimittäin kerran olen ostanut kaupasta simaa ja maistettuani sitä arvelin, josko neekeri oli käynyt kusemassa pulloon vai mistä oikein on kyse. Mutta ainakaan simaa se neste ei ollut koskaan nähnytkään, vaikka etiketti niin väitti. Enkä siis samaa virhettä tee toiste. Itse tehdään tai ollaan kokonaan juomatta. Ja viinan kanssa toimii lantrinkina myös.

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Sima on parasta mitä on! Äiti tekee sitä!

Mutta voi, olen ollut monta vuotta vappuisin kaupungissa, enkä ole juonut äidin tekemää simaa. Ehkä opettelen niksit itse. Näin teen!

Simaan ei saa laittaa rusinoita!

Joisin simaa kaiken aikaa jos voisin! Ja söisin kuumia munkkeja. Muuten en syö munkkeja.

Vappu onkin ainoa aika vuodesta, kun minä harrastan siman kanssa läträämistä ja munkkeja!

Bauer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool
Sima oli ihan kelpo juomaa ennen viime vappua. Silloin kävi niin mukavasti että tuli hörpittyä vähän liikaa ja koneisto oli mukavan sekaisin pari päivää. Nyt ei voisi vähempää tehdä mieli simaa. Tänä vappuna ei mene varmaan paria huikkaa enempää ko. tuotetta.

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti Jääkoneenkuljettaja
, kutsun sitä pahan hengen herättäjäksi. Puhumattakaan assosiaatiosta Vappuun itseensä, josta on nykymuodossaan tullut synnittömyyden sekä paheissa rypemisen ilmentymä, siksikin, pahaa henkeähän tuo karmaiseva neste herättää.

Ja että oikein paha henki on siman voimalla herännyt? Ettet vaan olisi juonut sitä liian aikaisin, puolikypsänä? Kyllähän raakaa simaa latkimalla saa suolenmutkat umpisolmuun ja peräreikä alkaa puhua kumean ropisevalla äänellä levottomia.

Ne rusinat ovat siellä siman seassa ihan tarkoituksella, siis osoittamassa käyttäytymisellään siman valmistumisajankohdan.

Muuten, sen "liemen maustamisen" kanssa on kyllä hyvä noudattaa sen fariinisokeripussin kyljessä annettuja annostelumittoja. Joskun meinaan minulla on lorahtanut sekaan liikaa hiivaa ja sokeria. Sen jälkeen kun pulloa avaa, niin korkki on avaajan otsassa, avaajan taju kankaalla ja sima pisaroi alas keittiön katosta.

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Jos siman valmistuksen kanssa tulee kiire, tai fariinipussin kyljessä oleva valmistusaika tuntuu pitkältä, voi hommaa nopeuttaa 1-2 vrk:lla lisäämällä alkutuotteeseen pullon keppanaa (1 plo/4-5 litraa). On kokeiltu usein, toimii jos valmis satsi juodaan nopeasti pois. Lyhentää nimittäin vastaavasti siman säilyvyysaikaa.

Leiska

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, SuKiKa
Itsehän tein viime viikolla ensimmäistä kertaa elämässäni simaa. 4 litran tuotokset on melkein kaikki jo juotu ja tuossa pari tuntia sitten laitoin toiset 4 litraa tulemaan. Itse kyllä tykkään ko. juomasta, kun siihen kotonakin aikanaan tottui.

Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Viestin lähetti Predator
Ja että oikein paha henki on siman voimalla herännyt? Ettet vaan olisi juonut sitä liian aikaisin, puolikypsänä? Kyllähän raakaa simaa latkimalla saa suolenmutkat umpisolmuun ja peräreikä alkaa puhua kumean ropisevalla äänellä levottomia.
Ei, kyllä tuossa testauksessa on ollut useidenkin taitajien tuotoksia maistettavana. Lopputulos on aina sama, eli paha henki nousee piakkoin samassa suljetussa tilassa olevien hajunystyröiden kautta kuvotusreaktiona...
Eikä se aina ole petomaanillakaan mukavaa.

Sima on beelsebuubin töitä.

Henkilökohtaisesti on pakko todeta etten ole ylioppilas enkä työläinen, joten mä en vappua juhli. Siispä en myöskään juo simaa.

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti En välttämättä
Henkilökohtaisesti on pakko todeta etten ole ylioppilas enkä työläinen, joten mä en vappua juhli. Siispä en myöskään juo simaa.

No eihän simaa ihan välttämättä tarvitse vappuna juodakaan.
Milläs juomalla sitten kaltaisesi yo-tutkinnon kiertäneet riistäjäporvarieläkeläiset viikonloppuna yleensä juhlivat (vappuaatto sattuu tänä vuonna lauantaille)? Uppooko ehkä Matti Vanhasen lanseeraama omenamehu, tai vaikkapa Vissy? Without Kossu?

Viestin lähetti Predator
No eihän simaa ihan välttämättä tarvitse vappuna juodakaan.
Milläs juomalla sitten kaltaisesi yo-tutkinnon kiertäneet riistäjäporvarieläkeläiset viikonloppuna yleensä juhlivat (vappuaatto sattuu tänä vuonna lauantaille)? Uppooko ehkä Matti Vanhasen lanseeraama omenamehu, tai vaikkapa Vissy? Without Kossu?

Miten niin viikonloppuna juhlivat? Miksi? Olutta saatan ottaa, mutta en mä mitään juhli.

Sima ja jääkiekon MM-kisat kuuluvat erottamattoma osana vappuun. Itse olen ollut perheen simavastaava jo pienestä pitäen.

Ei se ole mies eikä mikään jolla ei valmistu sima

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Miten niin viikonloppuna juhlivat? Miksi? Olutta saatan ottaa, mutta en mä mitään juhli.

Asia selvä, sinulla ei siis ole aihetta juhlimiseen. Kukin tavallaan, näinhän se homma etenee. Tuosta hyvästä tarjoan sinulle virtuaaliset simat rusinoilla - kaada sitten vaikka kaktukselle, jos ei itselles kelpaa.

Viestin lähetti Predator
Asia selvä, sinulla ei siis ole aihetta juhlimiseen. Kukin tavallaan, näinhän se homma etenee. Tuosta hyvästä tarjoan sinulle virtuaaliset simat rusinoilla - kaada sitten vaikka kaktukselle, jos ei itselles kelpaa.

Kiitoksia. Minä kaadan. Oisko jollain heittää kaktusta?

Rusinat mä voin kyllä syödä ite. Älä pistä niitä sinne Simaan, jooko?`

Mä haluan kysyä tätä ikuisuuskysymystä. Mikä siinä vapussa on sitten niin hienoa?

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue

Mä haluan kysyä tätä ikuisuuskysymystä. Mikä siinä vapussa on sitten niin hienoa?

Eihän vapussa sinänsä ENÄÄ ole mitään hienoa. Se oli kauan työllä rasitetun "rasvaniskaisen kansanosan" kevätjuhla. Nyt se on korkeakouluopiskelijoiden haalaripelleilyä.

Kun ei enää kommunistien punaisten lippujen marssirivistöjä vappuna näy, niin olen joskus sairaassa mielessäni pohdiskellut, että olisi hienoa kun saisi vappuna vaikkapa KAIKKI HIFK:N KANNATTAJAT PUNAISINE PAITOINEEN JA PUNAISINE LIEHUVINE LIPPUINEEN MARSSIMAAN esim. Helsingin jäähallilta Kauppatorille Mannerheimintietä pitkin (melkoiset liikennejärjestelyt kylläkin). Siinä sitä olisi nykyajan Punaisen Aatteen Paloa!

smasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Djurgårdens IF, Eintracht Frankfurt
Kiitoksia. Minä kaadan. Oisko jollain heittää kaktusta?

Ikkunalaudalta löytyy puoli tusinaa kaktusta. Mikäs saisi olla?

Simahan kuuluu erottamattomasti vappuun, kotitekoinen varsinkin. Smasa huomasi muutama vuosi sitten olevansa melko lahjakas simanvääntäjä.

The_Trooper

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sima on olennainen osa vappua ja erittäin hyvää. Rusinat kuuluu ehdottomasti simaan.

JTX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, HPK
Sima - kuninkaiden juoma.

Ehdottomasti simaan kuuluu rusinat, ja tietenkin sima kuuluu valmistaa itse.

Pari vinkkiä: pese sitruuna, kuori varovasti keltainen kuoriosa ja laita se "likoamisvaiheessa" sima-astiaan (ämpäri tms.). Keltainen kuoriaines on tujua ja makeaa, muista kuitennii pestä myrkyt pois. Sitä valkoista osaa simaan ei saisi päästää ollenkaan, se on kitkerää, eikä siitä erkkikään tykkää. Eli veitsellä hus pois valkoinen osa sitruunasta. Hiivan kanssa kannattaa olla varuillaan. Veikkaisin että useimmat ensikertalaiset laittavat liikaa hiivaa simaansa. Sitä ei tosiaan ämpärilliseen tarvita kuin aivan pikkuriikkisen. Mielestäni useimmissa ohjeissa neuvotaan laittamaan sitä liian paljon. Muutama kuutiomillimetri riittää, semmoiset 5 nuppineulanpään kokoista palaa. Liika hiiva is no good, tiedättehän. Siitä mausta ei tykkää, hyh, kalakaan.

Noniin, eikun siman tekoon.

Pingu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Jukurit
Omatekemä sima on parasta, kerran maistoin jotain kaupan litkua ja sen jälkeen olen itse simat tehnyt.
Eilen laitoin siman tulemaan ja tänään pullotin sen, joten on tämänkin Vapun juomapuoli pelastettu (juu, vahva itseluottamus onnistumisen puolesta). Ja rusinat kuuluu ehdottomasti simaan.

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Äiteen tekemä sima on parasta! Rusinoita pakko olla jotta näkee, koska valmista. Itse en rusinoista pidä maksalaatikossakaan, vituttaa kun ne punkee sieltä pullosta väkisin lasiin! Kuuluu vappuun!

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vappu, itse tehty sima ja itse leivotut munkit, siinäpä ne tärkeimmät.

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Onko JA-toverit kokeilleet siman ja väkijuomien yhdistämistä? Kannattaako sekoittaa simaa ja esim vodkaa keskenään? Tuleeko juomiskelpoista tavaraa?

- tinke-80

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti puuha-pete
Äiteen tekemä sima on parasta!

Kyllä. Kun siihen vielä lisää äidin tekemät munkit, niin yhdistelmä on suorastaan huikea! Onneksi kohta niitä pääsee taas maistelemaan...

Viestin lähetti JAT
Hiivan kanssa kannattaa olla varuillaan. Veikkaisin että useimmat ensikertalaiset laittavat liikaa hiivaa simaansa. Sitä ei tosiaan ämpärilliseen tarvita kuin aivan pikkuriikkisen. Mielestäni useimmissa ohjeissa neuvotaan laittamaan sitä liian paljon. Muutama kuutiomillimetri riittää, semmoiset 5 nuppineulanpään kokoista palaa. Liika hiiva is no good, tiedättehän. Siitä mausta ei tykkää, hyh, kalakaan.
Fariinisokeripaketin kyljessä oli 1/4 tl, kun taas Sunnuntai-kuivahiivapaketin ohjeissa 1 tl. Tein kompromissin ja laitoin ½tl.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy