Sikakatsomo

  • 6 096
  • 63
Kovin positiivista kuvaa ei sikafarmari-katsomosta ole meikäläiselle jäänyt, mutta otantakin on aika pieni. Rinkulalla on tullut käytyä kahdesti. HPK-Ilves pronssipelissä ja Nuorten MM-kisojen Suomi-Saksa ottelussa. Tuosta pronssi-matsista jäi lähinnä mieleen vihamielinen ilmapiiri vierasjoukkuetta ja sen kannattajia kohtaan. "Ryssälle leipää"-huudot Jursinov jr:lle kaikuivat ja ei kyllä kauheasti tehnyt mieli huutaa Ilvestä seisomakatsomossa. Selkeästi aisti,että pieni painimatsi olisi ollut tosi lähellä, jos suunsa olisi aukaissut. Samaa vaikutelmaa ei ole Jyväskylästä,Turusta,Jaffalta tai Nordikselta jäänyt.

Tuossa Nuorten-MM pelissä taas vitutti ja hävetti suunnattomasti paikallisten katsojien maitojuna ym. vittuilut ja huutelut Olli Jokiselle, joka kantoi kuitenkin Suomen paitaa ja oli joukkueen avainpelaaja. Kyllä kai sen katkeruuden muita seuroja kohtaan voisi unohtaa edes maa-otteluiden ajaksi.

Kaudella 1998-99 sain Tapparalta kausikortin korvaukseksi duuneistani ja se tottakai oli D-päätyyn ja vierasfanien sekaan. Kauhea oli kausi Tapparan kontatessa ja kauheimmat vierasfaneista olivat juuri hämeenlinnalaiset. Siinä joukossa kiteityivät suomalaisen lätkäfaniuden huonoimmat piirteet ainutlaatuisella tavalla: Asiantuntemattomuus, huumorintajuttomuus, katkeruus ja viha vastustajia kohtaan ja omien selkäänpuukotus heti kun oma peli ei kulkenut. Kyllähän näitä tosin Hakametsästäkin löytää, mutta harvemmin fani-paita päällään.

Ikävät kokemukset HPK-faneista olivat ainoa syy miksi en Kerholle tänä vuonna finaali-paikkaa toivonut. Hämeenlinna sinänsä on kiva kaupunki ja siellä tuli aikoinaan työ- ja ihmissuhde asioiden vuoksi lähes asuttua. Minulla on paljon Hämeenlinnalaisia kavereita, mutta lätkästä puhumista vältän heidän seurassaan. Ja arvoisat Jatkoajan Kerho-fanit, älkää nyt vetäkö tästä hernettä nenuun. Ehkäpä tarvitaan vielä yksi kausi asiantuntevaa ja asiallista kirjoittelua Maurin ja kumppaneiden kanssa, että minäkin käännän kelkkani ja suhtaudun Kerhoon positiivisemmin. Jatkoaika avartaa maailmankuvaa kummasti, onko kukaan muu huomannut samaa?

-Buddy
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Re: Oho...

Viestin lähetti GM
Ja vielä FIFTYEIGHT saanen hieman korjata/puolustella possukatsomoamme?
Mistä sinä niin päättelet,että nämä kauheat hulinoitsijat ja tappelijat pelien jälkeen ovat juuri sikakatsomolaisia?

Kiitos vastauksestasi.

Pointtini oli lähinnä se, että jos tulen Hämeenlinnaan omalla autolla jossa on IFKoon logo takaikkunassa, ei kauhiasti huvittaisi alkaa pelin jälkeen keskustella poliisien kanssa ja miettiä, kukahan väänsi antennin solmuun tai löi takaikkunan paskaksi.

Millään muulla paikkakunnalla moisesta ei ole pelkoa.

Nimim. Kokemusta on.
 

Ande

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ja taas meikäläinen tulee neuvomaan...

En väitä, että esim. minun tai jonkun joukkueen fanien kannustus on ainoa ja oikea tapa kannustaa omaa joukkuettaan. Oman joukkueen voitto on tärkein asia; fanit auttavat omaa joukkuettaan. Tämä tarkoittaa tottakai myös sitä, että vastustaja epäonnistuu ja pelaa huonommin.

Pointtini on se, että minun mielestäni oman joukkueen kannustaminen tulisi olla pääsijalla, ei toisen joukkueen haukkuminen, pelaajien solvaaminen, vierasfanien provosoiminen jne.
Oman joukkueen kovaääninen kannustaminen on kaiken fanitoiminan perusta ja kivijalka, mihin koko homma perustuu.
Jos 7-0 tilanteessa koulumaalin jälkeen huudetaan minuutti täysillä seulaa, on toiminnassa minun mielestäni jotain outoa.

Minä menen halliin kannustamaan Ilvestä, en esim. käytä Ilves-Jokerit peleissä anti-Jokerit t-paitaa (on nähty joillakin katsojilla käytettävän).
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Näinhän se menee

Ilves-fanien valitus ei johdu katkeruudesta, kaikki sika-katsomolaiset ovat jälkeenjääneitä idiootteja, Hämeenlinnassa saa vieraspaikkakuntalainen aina turpaansa ja oikeasti toi sika-katsomo on ihan hiljainen.

Jo tokkiinsa.
 
F

Flonaldo

Re: Ja taas meikäläinen tulee neuvomaan...

Viestin lähetti Ande
Pointtini on se, että minun mielestäni oman joukkueen kannustaminen tulisi olla pääsijalla, ei toisen joukkueen haukkuminen, pelaajien solvaaminen, vierasfanien provosoiminen jne. Oman joukkueen kovaääninen kannustaminen on kaiken fanitoiminan perusta ja kivijalka, mihin koko homma perustuu.
Jos 7-0 tilanteessa koulumaalin jälkeen huudetaan minuutti täysillä seulaa, on toiminnassa minun mielestäni jotain outoa.

No tässä se nyanssiero sinun ja meidän (=Sikakatsomon) ajattelutavan välillä tuleekin aika hyvin selville. Sinun mielestäsi ykkösasia on oman joukkueen kannustaminen, meidän mielestämme se on oman joukkueen auttaminen voittoon.

Kun tuollaisen maalin jälkeen huudetaan seulaa, niin siinä ajatellaan jo seuraavaa peliä ko. joukkuetta vastaan. Niitä veskareita nimittäin riittää, joilla ei Rinkulalla hermo pidä. Ja kun heitä joka kerta riittävästi psyykataan, niin loppujen lopulta ollaan siinä tilanteessa, että voitot kyseistä joukkuetta vastaan ovat tulevaisuudessa lähes varmoja.

Sama pätee tähtipelaajien "solvaamiseen". Raipelle huudetaan koska täällä tiedetään, että jos Ipa meinaa pisteitä täältä hakea, niin se on aika pitkälti Raipesta kiinni. Jos Sikakatsomo onnistuu saamaan vastustajan staran tehoille 0+0 tai vielä mieluummin tehoille 10min henk.koht. käytösrangaistus, niin silloin Kerhon homma on huomattavasti helpompi. Ei ole varmaankaan sattumaa, että tällä kaudella runkosarjassa Raipe pelasi Rinkulalla yhden koko kiekkouransa huonoimmista peleistä.

Ja vielä loppuun korostukseksi, että totta kai Sikakatsomonkin ykköshomma on Kerhon kannustaminen. Mutta täällä prioriteetti on kuitenkin eri kuin teillä ja sen saavuttamiseen käytetään kaikki keinot (lue kaikki järjelliset keinot).
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Manselaiset kulttuuripippelit

Niin, näyttää taas siltä että maamme jääkiekkokulttuurin ykköspaikassa on vedetty hernemaissipaprikoita kiekkokulttuurin vaalijoiden nenään.

Ymmärrän tietysti mistä tämä juontaa juurensa, ensimmäisenä joskaan ei ainoana syynä lienee tapparan pikkuveljen kannattajien hermostuneisuus siihen että juuri näitten sikakatsomolaisten suosikkijoukkue pudotti kiekkokulttuurisesti eri sfääreissä liikkuvan ipan.

Toisena pointsina lienee tamperelaisten alemmuuskompleksi entisiä herrojaan kohtaan, tällä tarkoitan takavuosien läänijakoa jossa manselaiset oli alistettu Hämeenlinnalaisten lantsarin alle, tottakai se harmittaa.

Kolmantena asianhaarana lienee tamperelaisten silkka herkkänahkaisuus.


Itse en voi muutakuin olla iloinen siitä että Sikakatsomon verbaaliterrori on purrut asianosaisiin, se mitä nämä kyseiset katsomolaiset tavoittelivatkin on siis saavutettu.
Hermot ovat menneet.

Loppukaneettina mainittakoon että mikäli keuhkonne ei kestä katsella moista näytöstä, niin pysykää ihmeessä omienne, kulttuurisessa mielessä älykkäämpien yli-ihmisten parissa.
Toinen, joskin raadollisempi (ei summaseen viittaava) konsti on vastata huutoon ja perustaa oma huutokuoro suoltamaan vuolaana kymenä vastaavia "kauheuksia."

Täältä tähän
 
Viimeksi muokattu:

Petaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itse en viitsi ottaa kantaa tuohon sikakatsomoon, sen tehköön mieluummin sosiaalialalle perehtyneet ammattiauttajat.

Muutaman sanasen sen sijaan voisin heittää hämeenlinnalaisista järjestyksenvalvojista. Joskus kieltämättä tulee mieleen, että sikakatsomossa eniten typerehtinyt valitaan ikään kuin palkaksi järjetysmiestehtäviin.
Itse kun pelejä seuraan vieraspaikkakunnilla ihan selvin päin, niin silti ei ole kerta eikä kaksikaan, kun olen joutunut hämmästyttäviin erimielisyyksiin Tavastehuussin pikkuhitlereiden kanssa.

Ensimmäisenä tulee mieleen sellainen juttu, että omien maalia ei passaa tuulettaa seisaaltaan.
Toinen on se, että kun sinut on ajettu ovensuusta pois, niin tilalle tulee välittömästi muutama paikallinen maajussi räkä poskella. Tuostahan ei järkkärille saa mennä kyselemään, että miksi ihmeessä nämä kerhopipaiset pellet eivät peitä ovensuuta, jos minä kerran niin teen...

Onpa siinä kerran syytetty jopa siitä, että hihhuloin aivan liian perseet olalla hallin käytäviä ja ulos pitäisi mennä. Onneksi paikalla oli poliisi (Tampereella koulutetttu) joka antoi puoleettoman mielipiteensä katsomokunnostani todeten, että jumalauta, jätkähän on vesiselvä!! Oli siinä järkkärillä pitelemistä, ettei raastanut ahteriaan suikaleiksi.

Tiedättekö mitä maksaa sähkölämmitteinen ja sähkösäätöinen auton peili? Maksaa muuten ihan helvetisti. Kaverini onnistui hukkaamaan tällaisen Rinkelinmäen pihassa. Ja vaikka odottelikin kaikkien autojen poistumista, ei koskaan sitä pihasta löytänyt. Taitaa olla jonkun ylimainostetun sikakatsomolaisen kirjahyllyssä ikäänkuin päänahkana? Arvatkaa vaan putosiko tuo peili itsekseen. Silminnäkijöitä nyt oli ihan turha lähteä edes kyselemään.

Kymmenisen vuotta sitten kavereillani oli sellainen hassu vanha Skoda, joka oli maalattu Tapparan väreihin. Nokkapeltiä koristi kirves, vanteetkin hehkuivat Tapparan trikoloreissa. Pahaksi onnekseen kaverini eivät älynneet, että sellaisella menopelillä ei ole mitään asiaa Rinkelinmäelle. Pelin loputtua neljä jätkää viidestä oli laitettu käsirautoihin, yksi jopa niin kireälle, että ranteisiin tuli lihasruhjeet. Järkkärit tilasivat poliisin viemään poikia pahnoille, mutta käväistyään asemalla he pääsivät kotiin, sillä poliisi uskoi mieluummin kavereitteni antamat selitykset kuin Rinkelinmäen järkkäreitten. Tapahtumasta oli pienimuotoinen uutinenkin Aamulehdessä. Joku porkkanahousu voi varmasti allekirjoittaa tämän episodin.

Summa summarum. Hämeenlinnan pahimpia öykkäreitä eivät suinkaan ole nuo lapselliset sedät kossupäissään, vaan järjestymiehet. Herra yksin tietää ovatko nekään liikkeellä selvinpäin. Tuskin.
 

1900

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal ja Lahden Reipas
JOS Ilves olisi voittanut HPK:n tai edes pistänyt tiukoille, olisiko tätä ketjua avattu koskaan?

PS. Voisiko joku Ilvesläinen kommentoida edellistä viestiäni koskien Ilveksen omia faneja.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Fanikatsomoiden käytöstavoista vielä sen verran, että kyllä sitä vastustajien pilkkaamista harrastetaan joka paikkakunnalla. Esimerkkinä vaikkapa Jokerit-HPK 4. välierä. Peltonen loukkaantuu, ja jää makaamaan jäälle. Kun kaveri ei heti nousekaan, aloittaa Jokerien fanikatsomo rytmikkäät ämmä-huudot. Tätä säestää hallista tasaisesti joka puolelta kuuluva vihellys. Ei, en syytä Jokerien faneja muita törkeämmiksi. Tästä oli jo muutama kommentti peliä käsittelevässä ketjussa, jossa kävi ilmi, että HPK-fanit tämän huomasivat ja Jokeri-fanit eivät. Kukin vetäköön omat johtopäätöksensä.
 

Optimisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Minulla on pelkkiä mukavia kokemuksia Hämeenlinnasta (tosin olen käynyt siellä vain kerran). Kerho oli kolmannen erän viimeisellä puoliskolla 7-0 voitolla. Ilveksen tehtyä "ratkaisevasti pelin kääntävän" 7-1 kavennuksen eräs jos toinenkin kerholainen kertoi minulle kovaäänisesti mutta "ystävällisesti", mihin voin lippuni tunkea. Oli ilo katsella kuinka nämä nuoret Kerhon kannattajat "nauttivat" Kerhon onnistuneesta ja vauhdikkaasta pelistä ja voitosta. Kyllä minäkin nauttisin, tosin hieman eri tavalla!

Ja järjestysmiehistä todistin samalla reissulla Petäjän kuvaileman kaltaisia kokemuksia (ei henkilökohtaisia, mutta läheltä piti).

Hallin toisessa päässä (siellä mihin Kerho hyökkää ensimmäisessä ja kolmannessa erässä), jossa vietin kaksi ensimmäistä erää, oli meininki sitten aivan toinen. Plussat siihen päähän hallia! Siellä oli reilua kannustusta, kevyttä läpänheittoa ja sitä Rinkelinmäen meininkiä, josta olen kuullut legendaa!

Todettakoon kuitenkin että kukin kannustaa tavallaan ja tämä on vain minun mielipiteeni. Laissa kielletty herjaaminen ja ilkivalta onkin sitten jokaisen niistä nauttivan henkilökohtainen häpeä.
 

Ande

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti 1900
JOS Ilves olisi voittanut HPK:n tai edes pistänyt tiukoille, olisiko tätä ketjua avattu koskaan?

PS. Voisiko joku Ilvesläinen kommentoida edellistä viestiäni koskien Ilveksen omia faneja.


Olisiko tuomareita arvosteltu laajasti HPK-fanien ja seurajohdon toimesta, JOS Jokerit olisi saanut 3. välierässä jäähyjä loppuminuuteilla?
Täysin epäoleellisia kysymyksiä.

On melko loogista, että esim. tuoreen Rinkelinmäen vierailun jälkeen keskustellaan Rinkelinmäestä.

Tarkoitat aikaisemmassa viestissäsi siis sitä peliä joulukuussa ennen itsenäisyyspäivää keskiviikkona, jonka Ilves voitti Lahdessa 1-3. Olisitko kirjoittanut tuota viestiä, JOS Pelicans olisi voittanut liigahistoriansa aikana Ilveksen 1. kerran tuolloin?

Itse olin yhtä lukuunottamatta kaikilla fanimatkoilla, joten juuri tuota matkaa en sen kummemmin edes muista.
Aina fanimatkoilla on pientä häiriköintiä ja pöhnäpäissään huudellaan hävyttömyyksiä (ihan kaikilla seuroilla, eikä vähiten Pelicans-faneilla muuten).
En kuitenkaan muista, että juuri tuolla matkalla Ilves-fanien käytös olisi ollut jotenkin erityisen törkeää. Ketään ei muistaakseni heitetty ulos hallista tms.

Yleensä olemme saaneet ihan positiivista palautetta kovaäänisestä kannustuksesta.
 

Procamp

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti Petaja
Tiedättekö mitä maksaa sähkölämmitteinen ja sähkösäätöinen auton peili? Maksaa muuten ihan helvetisti. Kaverini onnistui hukkaamaan tällaisen Rinkelinmäen pihassa. Ja vaikka odottelikin kaikkien autojen poistumista, ei koskaan sitä pihasta löytänyt. Taitaa olla jonkun ylimainostetun sikakatsomolaisen kirjahyllyssä ikäänkuin päänahkana? Arvatkaa vaan putosiko tuo peili itsekseen. Silminnäkijöitä nyt oli ihan turha lähteä edes kyselemään.


Ja pointti oli...?
 

Ande

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Re: Re: Ja taas meikäläinen tulee neuvomaan...

Viestin lähetti Flonaldo


Kun tuollaisen maalin jälkeen huudetaan seulaa, niin siinä ajatellaan jo seuraavaa peliä ko. joukkuetta vastaan. Niitä veskareita nimittäin riittää, joilla ei Rinkulalla hermo pidä. Ja kun heitä joka kerta riittävästi psyykataan, niin loppujen lopulta ollaan siinä tilanteessa, että voitot kyseistä joukkuetta vastaan ovat tulevaisuudessa lähes varmoja.

Ja vielä loppuun korostukseksi, että totta kai Sikakatsomonkin ykköshomma on Kerhon kannustaminen. Mutta täällä prioriteetti on kuitenkin eri kuin teillä ja sen saavuttamiseen käytetään kaikki keinot (lue kaikki järjelliset keinot).

Miksi esim. Jokereiden Lehtonen ei sitten hermoillutkaan välierissä, eikä kukaan muukaan?
Todistettua hyötyä hermojen menettämisestä ratkaisuhetkillä Rinkelinmäellä ei taida juuri olla, sillä loistavista pelaajamateriaaleistaan huolimatta, on Kerho todella monta kertaa viimeisen 10-vuoden aikana itse hyytynyt juuri välierävaiheessa.

Mitä olen täältä saanut lukea, oli sikakatsomo, kuten koko Rinkelinmäen hallikin melko hiljaista porukkaa Jokerit-peleissä.
Tottakai aina omat fanit syttyvät, mikäli oma joukkue on johdossa, tulee joku kyseenalainen jäähy, tunnelmaa kohottava taklaus, tappelu tms.

Niin, minun mielestäni Keski-Eurooppalainen fanikulttuuri on sitä aitoa ja oikeata. Omia kannustetaan loppuunasti, toki pikku pilkaklaulut kieli poskella silloin tällöin piristävät tunnelmaa.
Jos omaa joukkuetta pyritään auttamaan siten, että esim. heitellään vierasaitioon tavaraa, häiritään jäähyllä olevia vieraspelaajia, tehdään järkkäreiden toimesta vierasfanien olo ja kannustus hankalaksi tai hyvin vittumaiseksi, ollaan siis minun mielestäni väärillä raiteilla.

Korostan nyt vielä tähän loppuun, että oma kritiikkini sikakatsomoa kohtaan on ollut aina olemassa siitä lähtien, kun ensimmäisen kerran Rinkelinmäellä vierailin 1996 (Ilves voitti jatkoajalla tv-pelissä). Tuoreet kokemukset toki nostivat taas asian ajankohtaiseksi.
 

Dieppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti sopuli
Fanikatsomoiden käytöstavoista vielä sen verran, että kyllä sitä vastustajien pilkkaamista harrastetaan joka paikkakunnalla. Esimerkkinä vaikkapa Jokerit-HPK 4. välierä. Peltonen loukkaantuu, ja jää makaamaan jäälle. Kun kaveri ei heti nousekaan, aloittaa Jokerien fanikatsomo rytmikkäät ämmä-huudot. Tätä säestää hallista tasaisesti joka puolelta kuuluva vihellys. Ei, en syytä Jokerien faneja muita törkeämmiksi. Tästä oli jo muutama kommentti peliä käsittelevässä ketjussa, jossa kävi ilmi, että HPK-fanit tämän huomasivat ja Jokeri-fanit eivät. Kukin vetäköön omat johtopäätöksensä.

Tuon Jokereiden fanikatsomon "urheiluhenkisen" käytöksen saattoi havaita myös TV:n välityksellä. Oli jälleen todella hyvää mainosta kyseiselle porukalle, kun lähes koko TV-ruudun täyttää keskisormea kaksin käsin vilkuttavat fanit. Tietenkin tuohon kommenttiini voi joku heittää sen perinteisen, ettei muutaman porsastelijan takia voi leimata koko porukkaa. Kannattaa kuitenkin muistaa, että kyseessä on järjestäytynyt ryhmä, joka edustaa otteluissa seuraansa. On ryhmän oma asia tehdä porukalle säännöt ja toimia niiden mukaan. Mikäli näin ei tapahdu on turha vinkua kun kritiikkiä sataa.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Viestin lähetti AnHaKo
Sikakatsomosta en tiedä mutta sen kerran kun Hämeenlinnassa olen ollut peliä katsomassa, kaikki oli ihan jees. Paitsi, Tappara voitti ja pikkupojat(huom:PIKKUPOJAT, ikä kork.9v.) huuteli selän takana pelin jälkeen:"tota en kyllä panis vaikka sais"... Tapakasvatusta paikallisille pikkupojille...
Mistä noi nykyajan lapset oppii tollasia suustaan päästeleen...?

Oma kielenkäyttöni oli välillä nuorempana aika ala-arvoista ja nyt vanhennuttuani olen monesti ajatellut, kuinka törkeää tekstiä tuli teininä päästelyä suusta, mutta nykyään tuntuu siltä, että tuollaiset todella nuoret päästelevät vaikka mitä suustaan. Paras huuto on kyllä Jokerit - Saipa ottelussa kuultu "Saipa vetää käteen" -huuto sellaiselta esiteiniltä. :D
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Viestin lähetti sopuli
Fanikatsomoiden käytöstavoista vielä sen verran, että kyllä sitä vastustajien pilkkaamista harrastetaan joka paikkakunnalla. Esimerkkinä vaikkapa Jokerit-HPK 4. välierä. Peltonen loukkaantuu, ja jää makaamaan jäälle. Kun kaveri ei heti nousekaan, aloittaa Jokerien fanikatsomo rytmikkäät ämmä-huudot.

Itse olen tuota ämmä-huutoa joutunut muissa peleissä, hieman vastaavissa tilanteissa todistamaan ja haluaisin sanoa, että kyseisinä hetkinä minua on hävettänyt näiden fanien puolesta. Mielestäni loukkaantumiset ovat aina valitettavia ja tällaiset ämmä -huudot ovat enemmän kuin valitettavia. Mutta ei siis yleistetä, ei kaikki Jokereiden kannattajat tuota huutoa viljele.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Se vesipää joka meidän Ilvesfanien kanssa niitä kahakoita järjesteli playoffseissa ei käsittääkeni kuulu "sikakatsomon" porukkaan vaan istuu/seisoo jossain päin sitä päätyä, jossa me istuimme, eli aivan toisessa päässä hallia. Tämän olettamuksen perustan siihen, että siinä päässä tämä serbi ainakin eräkatkoilla nuokkui ja uhosi.

-ipa rules
 

Saarinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Olin tällä kaudella katsomassa kolme neljästä HPK-Ilves matsista ja täytyy sanoa, että noiden otteluiden perusteella Rinkulan mahtava kotiyleisö on kovasti ylimainostettu juttu. Tunnelma oli kaikissa otteluissa perin vaisu, vaikka HPK pyörittelikin Ilvestä lähes miten tahtoi. Huudoista vähintäänkin 50 prosenttia koostuivat aina yhtä hienoista "Seula, Seula" -huudoista. Ekassa pelissä toinen seisomakatsomo taisi herätä jopa 7-0 tilanteessa hetkeksi kannustamaan Zdenek Smidiä. Oman joukkueen kannustaminen oli todellakin vähissä noiden kolmen ottelun aikana.

Mitään sikailua tai aggressiivista käytöstä en osakseni minkään ottelun aikana saanut. Valitsin tosin katsomopaikkani harkiten enkä pitänyt ylläni Ilveksen fanikamaa.

Minä kuulun tähän hernemaissipaprikatamperelaisen jääkiekkokulttuurin kannattajiin enkä siis millään tavalla voi ymmärtää sitä, että yleisön huutojen pääpaino on vastustajan haukkumisessa. En usko alkuunkaan siihen, että naljailuhuudot vastustajille edes auttaisivat omaa joukkuetta enemmän kuin kunnon kannustushuudot. Monet tuntuvat todellakin saavan vahingonilosta tyydytyksensä jääkiekko-ottelussa oman joukkueen onnistumisista iloitsemisen sijaan.

Tämän kirjoituksen tarkoitus ei ole painaa hämeenlinnalaisyleisöä alas, sillä törkeitä vastustajille huudettuja herjoja kuulee Ilveksen kotipeleissä ihan yhtä paljon kuin Rinkulassakin. Yllättäen muutamat vanhemmat herrat pitävät Hakametsässä huolen tästä. Näitä valopäitä riittää D-päädyssä kyllä ihan riittävästi. Fanikatsomokin sortuu typeriin huuteluihin, mutta pääpaino on silti selvästi oman joukkueen kannustamisessa.

Jos minä saisin asiasta päättää niin laittaisin jatkuvasti törkeyksiä huutavat katsojat porttikieltoon. Ilmeisesti yleinen kanta on kuitenkin se, että jäähallissa saa huutaa ihan mitä tahansa. Onhan se tietysti toisaalta ihan hyvä, että jotkut pääsevät purkamaan patoutumiaan huutamalla hallissa. Muuten nämä paineet saattaisivat purkautua jollain paljon vahingollisemmalla tavalla.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Saarinen

Ehkä yleisön vaisuus johtui siitä, että kyseessä ei koskaan ollut mikään varsinainen hegemoniapeli, vaan lähinnä jännitettiin sitä, paljonko Kerho voittaa? Jos olisit ollut eilen paikalla katsomassa pronssipeliä, niin tuskin väittäisit Rinkelinmäen yleisöä kovin vaisuksi. Eli yleisö reagoi aika pitkälle sen mukaan, minkälainen peli on käynnissä.
 

Saarinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Designer: Erittäinkin mahdollista. Kolmen ottelun näkeminen ei tietenkään ole riittävä otos tehdä pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Noissa näkemissäni otteluissa yleisö oli kuitenkin siis yllättävän vaisu. Totta on kyllä se, ettei pelien voittajasta juurikaan ollut epäselvyyttä ja se saattoi jonkin verran latistaa fiilistä. Hakametsässä Ilveksen kannattajat olisivat kylläkin hurmoksessa aina mikäli kotijoukkueen peli kulkisi mallikkaasti. Tämä tosin tapahtuu nykyään niin harvoin, että hurmos nousee silloin väkisinkin päälle. :D Rinkulassa ollaan jo totuttu oman joukkueen upeaan hyökkäysrumbaan.
 

nihti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Wild, Krylja
Olisi sangen mielenkiintoista tietää mistä nimitys sikakatsomo on saanut alkunsa. Ei nyt sillä että tuo porukka mitään historiikkiä tarvitsisi, mutta ihan silkasta mielenkiinnosta.

Pikkupoikaporukassa aikanaan avomallisella Rinkulalla tuli pyörittyä, ja muistini syövereissä muistan että kyseinen katsomonosa oli jo silloin se äänekäs setä-osasto. Putkista kasatussa katsomossa oli silloin tilaa vähemmän ja ilmeisesti juuri siitä syystä samanlaista möykkää kuului silloin myös vastapäiseltä puolelta kaukaloa, harjunrinnekatsomosta. Kun halli rakennettiin niin harjunrinnepuoli oli myös aluksi seisomakatsomona ja vanhat porukat hakeutuivat tutuille paikoilleen hallissakin. Kun myöhemmin harjunrinnepuoli muutettiin kokonaan istumapaikoille, siellä majaillut ääniosasto joutui muuttamaan vastakkaiselle puolelle - ei huono siirto - sillä tupakkapaikalle tuli lyhyempi matka. Rääväsuukatsomo se oli tosiaan jo silloin, vaikka en voi kyllä millään uskoa että huutelua ei muualla Suomessa esiinny lainkaan.

Ei nykyistä sikakatsomoa voi pitää ylitörkeänä. Siellähän nykyään laulut soivat ja mekkala on paljon hilpeämpää kuin takavuosina. Yksittäistä typeryyttä esiintyy varmasti kaikkialla missä ihmiset kokoontuvat tungokseen asti, enkä voi väittää etteivätkö jotkut katsomossa olijat tuntisi ylpeyttä aikaansaamastaan häsläyksestä. Hyvä että puhetta riittää on minun mielipiteeni - meininki jatkukoon ennallaan. Kateellisten panettelua kaikki tyynni. Katsokaa vaikka jokerifanien keltaisia hattuja.

Jos joku muistaa mistä nimi sikakatsomo on saanut alkunsa, ilmoittautukoon. Jotenkin se kuulostaisi katkeroituneen Jortsun purkaukselta hävityn pelin jälkeisessä lehdistötilaisuudessa (vrt. mikäs mylläri se siinä mussuttaa pulla suussa...)

PS. sikakatsomon hiljaisuudesta on vaikea varmaankaan sellaisen sanoa mitään, joka istuu hallin vastakkaisessa nurkassa. Siis siellä missä vastustajan fanikatsomo yleensä istuskelee...
 

entti7

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Team Harrier
Alkoi kiinnostamaan nämä etenkin Ilveksen fanien palstalla viljelemät tarinat autojen järjestelmällisistä tuhoamisista yms. hirmuteosta joihin tämä kuuluisa serbi ja muut tosifanit ovat massoittain syyllistyneet. Kysyin tuossa pronssipelin alla Rinkelinmäen järjestysmiesten päälliköltä, että onko hänelle tullut yhtään ilmoitusta esim. autoihin kohdistuneesta ilkivallasta pelien aikana tai niiden jälkeen; vastaus oli yksiselitteinen, ilmoituksia ei ole tullut.

Eikö sitten poliisi ota yhteyttä järjestyksen valvojiin, vai missä mättää jos tällainen järjestelmällinen vandalismi ei tule ilmi?
Olen muuten käynyt katsomassa suuren osan tämän kauden peleistä Rinkulalla, autoni takaikkunalla komeilee jokin muu fanipaita kuin Kerhon ja autoni on edelleen ehjä.... missäköhän vika, en varmaan ole osannut jättää sitä oikeaan paikkaan!?
 

Ande

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti entti7
Kysyin tuossa pronssipelin alla Rinkelinmäen järjestysmiesten päälliköltä, että onko hänelle tullut yhtään ilmoitusta esim. autoihin kohdistuneesta ilkivallasta pelien aikana tai niiden jälkeen; vastaus oli yksiselitteinen, ilmoituksia ei ole tullut.

Eikö sitten poliisi ota yhteyttä järjestyksen valvojiin, vai missä mättää jos tällainen järjestelmällinen vandalismi ei tule ilmi?

Tiedä häntä sitten, mutta ainakin 1. puolivälieräpelin jälkeen joku keltaliivi sanoi meille, että tämä "serbi" potkii autoja parkkipaikalla pelien jälkeen.
Myös joidenkin tuttujeni autoja ollaan ilkivalloin tärvelty Rinkelinmäen maaston parkkipaikka-alueella.
Järjestelmällistä tai ei, jos järkkäreiden tiedossa on tämän serbin harrastama potkuautoilu, pitäisi heidän tehdä jotain - kö?

Kehen poliisi muuten ottaisi yhteyttä? Onko HPK:n peleissä viralliset järjestyksenvalvojat, vai naapurin Jorma keltaisissa liiveissä? En tiedä Kerhon tilannetta, mutta ainakin Oy-pohjaisten SM-liigaseurojen otteluissa on oikeiden järjestysmieskortin omaavien järjestyksenvalvojien läsnäolo pakollista.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Viestin lähetti Ande
En tiedä Kerhon tilannetta, mutta ainakin Oy-pohjaisten SM-liigaseurojen otteluissa on oikeiden järjestysmieskortin omaavien järjestyksenvalvojien läsnäolo pakollista.

Juu, osakeyhtiölaki velvoittaa tähän, mutta Hämeenlinnassa päästään vielä toistaiseksi ihan talkootoiminnalla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös