Vaikeahan tässä taitaa kenenkään pystyä arvioimaan, tulevatko (USA:n) pohjat olemaan –10%-, –20%-, vai jopa –30%-tasolla. Markkinoiden ajoittaminen on tunnetun vaikeaa, joten itse olen ajatellut jatkaa kuukausiostoja entiseen malliin.
Psykologisella tasollahan käsillä ei ole helppo aika etenkään uusille sijoittajille. Sijoitat vaikka sen 500 euroa (Edellisten päälle.) indeksiin ja seuraavana päivänä it's gone. Toki itse ostamasi osuudet eivät häviä mihinkään, vaikka niiden arvo laskisi paljonkin ja moni sijoittajahan kääntää korjausliikkeen / karhumarkkinan mielessään, että kyseessä on eräänlainen alennusmyynti.
Eihän se tietenkään ole mukava käydä sijoituksensa tarkistamassa, kun punaista näkyy nyt viikosta / kuukaudesta toiseen. Pyrin siltikin ajattelemaan, että sinnikäs suunnitelmassa pysyminen (Olen siis indeksisijoittaja.) lopulta kannattaa. Mikäli markkinoiden kunnollista nousua joutuisimme odottamaan esim. vuosikymmenen lopulle, juuri silloinhan niistä alehintaan hankituista ETF:istä pääsee todella hyötymään.
Sikälihän on syytä huomioida, että medialla (Aina Yleä myöten.) näyttää olevan jonkinlainen bias negatiivisia pörssiuutisia kohtaan. Silloin kun takana on nousuviikko toisensa jälkeen ja indeksien YTD:t korkealla, eipä uutiset Wall Streetiltä tai Frankfurtista näytä monia kiinnostavan, mutta viime aikoina nähdyt laskupäivät päätyvät heti etusivulle asti. Tämä on mielestäni valitettavaa, sillä se voi hyvin säikäyttää monet ihmiset sijoittamasta ollenkaan.