Viestin lähetti lintu
Tässä muutamia esimerkkejä yhtiöistä joihin rahasto on sijoittanut:
Amer
Finnair
Fortum
Kemira
Kone B
Marimekko
Metso
Olvi A
Stora Enso
UPM Kymmene
Uponor
Viestin lähetti Oloneuvos
Erittäin konservatiivinen osakevalikoima. Miellyttää minua. Tosin varmaan osa osakkeista on jo vaihdettu toisiin. Itse en yleensä osaa sijoittaa rahastoihin. En varsinkaan sellaisiin, jotka taas sijoittavat suomalaisiin osakkeisiin. Sen voi tehdä itsekin.
Viestin lähetti lintu
Noi Venäjä, Baltia ja Intia ovat mulle niin vieraita etten rahojani niihin pistäisi, paitsi pienissä määrissä. Suomalaiset yhtiöt ovat kuitenkin huomattavasti pitkäaikaisempi ja riskittömämpi kohde ja saavat siksi minun ääneni.
Hmm...Selitähän tätä hieman lisää.Viestin lähetti Oloneuvos
Minä en lyhentäisi asuntovelkaa näillä koroilla ensinkään. Maksaisin korot ja miettisin muita vaihtoehtoja.
Viestin lähetti Tykki
Hmm...Selitähän tätä hieman lisää.
Omasta mielestäni juuri nyt pitäisi lainaa lyhentää niin paljon kuin sielu sietää. Lyhennykset menevät miltei täysimääräisesti velkapääoman pienentämiseen. Mitä järkeä on odottaa korkeampia korkoja?
Katsokaa eteenne ja kavahtakaa kaikkea ahneutta, sillä ei ihmisen elämä riipu hänen omaisuudestaan, vaikka sitä ylenpalttisesti olisi". Ja hän puhui heille vertauksen sanoen: "Rikkaan miehen maa kasvoi hyvin. Niin hän mietti mielessään ja sanoi: ‘Mitä minä teen, kun ei minulla ole, mihin viljani kokoaisin?’ Ja hän sanoi: ‘Tämän minä teen: minä revin maahan aittani ja rakennan suuremmat ja kokoan niihin kaiken eloni ja hyvyyteni; ja sanon sielulleni: sielu, sinulla on paljon hyvää tallessa moneksi vuodeksi; nauti lepoa, syö, juo ja iloitse’. Mutta Jumala sanoi hänelle: ‘Sinä mieletön, tänä yönä sinun sielusi vaaditaan sinulta pois; kenelle sitten joutuu se, minkä sinä olet hankkinut?’ Näin käy sen, joka kokoaa aarteita itselleen, mutta jolla ei ole rikkautta Jumalan tykönä." (Luuk 12:15-21)
Viestin lähetti The Original Jags
Viestin lähetti Carlos
Niin, mitä tälle kaverille sitten tapahtui? Sattuiko se kun hänen sielunsa vietiin pois? Ja mitä tämän kaverin sitten olisi pitänyt tehdä? Oliko väärin rakennuttaa isommat aitat jos vilja ei mahtunut entisiin? Olipas itsekäs paska tämä mies.
Ilman velkaa ja katto pään päällä on hyvä olla. Eikä tarvii olla edes ahne.Viestin lähetti The Original Jags
Katsokaa eteenne ja kavahtakaa kaikkea ahneutta, sillä ei ihmisen elämä riipu hänen omaisuudestaan, vaikka sitä ylenpalttisesti olisi
Niin, elämästä pitää myös nauttia. Kun syö ja juo kunnolla ja muistaa iloita siitä mitä elämä tarjoaa, niin on varmasti helpompaa olla ystävällinen ja avulias myös muille. Ja todennäköisesti elää terveempänä.Viestin lähetti The Original Jags
Tämän minä teen: minä revin maahan aittani ja rakennan suuremmat ja kokoan niihin kaiken eloni ja hyvyyteni; ja sanon sielulleni: sielu, sinulla on paljon hyvää tallessa moneksi vuodeksi; nauti lepoa, syö, juo ja iloitse
Mikä Jumala se semmoinen on, joka haluaa ihmisille pelkkää kurjuutta. Samako, joka syyllistää pienetkin lapset perisynnillä? Minun vaatimaton omaisuuteni menee kuolemani jälkeen perikunnalle ja valtiolle (älyttömän perintöveron takia). Olen iloinen, jos voin tarjota lapsilleni edes jonkinmoista pesämunaa heidän elämänsä varrelle.Viestin lähetti The Original Jags
Mutta Jumala sanoi hänelle: ‘Sinä mieletön, tänä yönä sinun sielusi vaaditaan sinulta pois; kenelle sitten joutuu se, minkä sinä olet hankkinut?’ Näin käy sen, joka kokoaa aarteita itselleen, mutta jolla ei ole rikkautta Jumalan tykönä
Varmaan kaveri joutui kadotukseen.
Viestin lähetti vlad
Entäpä jos ei joutunutkaan, entäpä jollei sitä kadotusta olekaan, entäpä jos kaikki on vain tässä ja nyt. Ei mitään kuolemaa seuraavaa olotilaa. Miksei siis elää elämäänsä nauttien tästä hetkestä ja elettävänä olevasta elämästä.
Viestin lähetti vlad
Ymmärrän toki hurskaan toiveen lähimmäisen huomioitsemisesta ja köyhien avustamisesta mutta nykymaailmassa - tarkoitan Suomea ja länsimaita - yhteiskunta vastaa tästä velvoitteesta aivan toisella tapaa kuin antiikin aikaisessa maailmassa, jolloin rikkaiden köyhienapu oli monille se ainoa pelastus hädän hetkellä, ja tokihan tällaista köyhienavustamista nykypäivänäkin omaisuuden haalimisesta huolimatta harjoitetaan.
vlad.
Viestin lähetti Tykki
Ilman velkaa ja katto pään päällä on hyvä olla. Eikä tarvii olla edes ahne.
Viestin lähetti Tykki
Niin, elämästä pitää myös nauttia. Kun syö ja juo kunnolla ja muistaa iloita siitä mitä elämä tarjoaa, niin on varmasti helpompaa olla ystävällinen ja avulias myös muille. Ja todennäköisesti elää terveempänä.
Viestin lähetti Tykki
Mikä Jumala se semmoinen on, joka haluaa ihmisille pelkkää kurjuutta.
Viestin lähetti Tykki
Samako, joka syyllistää pienetkin lapset perisynnillä?
Kannattaa muistaa, että rahastosäästäminenkin on osakkeisiin sijoittamista. Ainakin useimiten ja osittain. Rahastot kun sijoittavat osakkeisiin.
Monesti rahastojen keinotekoiset kulut syövät niiden tuotosta merkittävän osan ja irrottautuminen mokomasta voi olla vaikeaa.
Suorien osakesijoitusten ollessa poissa kuvasta on vaikeaa antaa sanotulle summalle vinkkiä hyvätuottoisesta ja samalla matalalla riskiprofiililla varustetusta sijoituksesta.
Jos kadotusta ei ole olemassa, niin silloin kaikki tietenkin muuttuu. Ei ole rangaistusta pahasta eikä palkkiota hyvästä. Saat tehdä miten paljon pahaa kuin haluat ja rellestää mielesti mukaan, ja jos osaat välttää joutumasta tilille teoistasi ennen kuolemaasi, niin hieno juttu. Sinua voi sanoa onnistujaksi ja menestyjäksi!
Jos varastat tai teet kavalluksen, etkä jää siitä kiinni, niin olet selviytynyt voittajana. Kukaan ei sinua rankaise, vaan voit nauttia rauhassa tekosi hedelmistä.
Toisaalta, vaikka uhraat itsesi tekemällä hyvää, et tingi periaatteistasi etkä hanki itsellesi väärää voittoa, ei siitä sinulle lopulta ole mitään hyötyä.
Ilman pelastusta ja kadotusta hyvää tehnyt jää ilman palkkiota ja pahaa tehnyt ilman rangaistusta.
Länsimaissa asuu alle 20% maailman väestöstä. Vertauksen voi nähdä myös globaalissa mittakaavassa. Suurin osa maailman ihmisistä elää köyhyysrajan alapuolella, ja toisaalta länsimaat kärsivät ihmisten liikalihavuudesta.
5% ihmisistä omistaa 90% maailman varallisuudesta. Jeesuksen vertauksen rikkaan miehen voidaan hyvin nähdä edustavan yhtä ihmistä näistä 5% maailman kokonaisväestöstä.
Toisaalta myös Suomessa on köyhyyttä. Joillakin ihmisillä ei ole varaa sen parempaan ruokaan kuin puuro tai makarooni.
Viestin lähetti Nännimäinen
Taustatiedoksi sen verran, että puhutaan reilusta kahdestakymmenestä tuhannesta eurosta, jotka pitäisi sijoittaa mahdollisimman tuottavasti. Isoa tai edes keskisuurta riskiä emme vaimoni kanssa halua ottaa ja elämäntilanteesta johtuen rahojen tulisi olla kohtuullisen helposti käsillä, mikäli niitä äkkiä tarvittaisiin.
No minä olen kyllä miettinyt asiaa niin että nyt kun asuntolainojen korot ovat hyvinkin alhaalla niin kyllähän esim osakesijoittamisella saa parempaa tuottoa kuin mitä tuon lainan korko on. Joten kyllä minä olen sijoittanut rahoja sen sijaan että maksaisin lainaa enemmän pois. Tosin nyt tässä on samalla varauduttava siihen että korot kyllä kohtapuolin lähtevät nousuun.Viestin lähetti Nännimäinen
Palautetaan vielä mieliin se alkuperäinen kysymys: kannattaako asuntovelallisen yleensä lähteä sijoittamaan rahojaan muualle kuin asuntolainan lyhentämiseen? Periaatteessahan sijoittaisin lainarahaa, jos esim. jonnekin rahastoon fyffeä lykkäisin.
Sinänsä kiintoisia vaihtoehtoja olette kyllä esitelleet, kiitosta vaan.