Sijaltainen hyökkää...

  • 4 020
  • 50

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
YLÖS...

Niin, voihan sitä aikuinenkin seota sanojen ymmärtämisessään. Ei se ole pelkästään lasten oikeus.

Kävin tuossa viikonloppuna Tampereella sukuloimassa. Serkkupoika oli päässyt hienoon tamperelaiseen ravintolaan töihin. Olin siinä sitten asianomaisen raflan baaritiskillä juttelemassa serkkuni kanssa... hän näytti minulle isoa nivaskaa valokuvia jotka oli otettu kaksi viikkoa aikaisemmin samaisessa kapakassa. Monessa kuvassa näkyi varsin seksikäs vaaleahiuksinen nainen tarjoilemassa juomia asiakkaille. Niinpä kysyinkin serkultani näin:
- Tuossahan on kaunis nainen. Kuka hän on ja onko hän tänään töissä?
Serkku vastasi:
- Sen nimi on Heidi ja se on viinikassa.
Ihmettelin serkun vastausta hetkisen ja totesin sitten:
- No olkoon vaikka Hervannassa, mitä minä sillä tiedolla teen kun olen ukkomies!

Menikö yli hilseen? Noh, minä kun luulin että serkku kertoi tuon kauniin Heidin asuvan Tampereen kaupunginosassa nimeltä Viinikka... hänhän sanoi minulle että Heidi on viinikassa. Understood?
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Predator
[B
... ja eräässä toisessa vanhassa "rallissa" lauletaan että "linjuriauto maantielässä"... mikä hemmetin MAANTIELÄSSÄ?
[/B]
Täh.. mikä järkytys... olenko laulanut koko elämäni väärin... "Linjuriauto on maantienässä, jos olet jonnekin pyrkimässä"... "Kättäsi heiluta auton tullen, kyyyyydin se antaa sulle. Kaikki se ottaa ja kaikki se nielee, jää vaikka oven pieleen.. Linja-autossa on on myös tunnelmaa.. linja-autossa matka katkeaaaa... hehe..

Nyt tuli seis.. en muista enää.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Ihmettelinpä minäkin nöösinä Aamulehden työpaikkailmoituksia tavatessani, miksi pitää isolla painaa, että työmaa on Viinikassa, muttei puhuta työstä mitään.

Toinen pienen poikasen mieltä pitkään askarruttanut asia oli Näsilinnankadun Tuotannon ikkunaan teipattu "Siirtomaata varoita".

t. Hanu
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikä lintu se kernahasti on?

Niin, tuli vastaava mieleen...

Se yksi laulu, joka alkaa "Koivun oksaan korkealle teki peippo pesän." Penskana tiesin mikä lintu peippo on, mutta kohta " 'Tule kummiks', peippo pyysi, kernahasti vastas". Peippo pyysi ja kernahasti vastas. Mitä kernahasti vastas, jääkin epäselväksi laulussa...

Eipä lapsena pahemmin muutenkaan kiinnitö huomiota noihin väärin kuulemisiin/tajuamisiin. En minä huomannut mitään hassua, että Lasten liikennelaulussa laulettiin ihan selvästi "siksi varvas aina mieli". Levolle lasken luojanikin meni täysillä läpi, vaikka siinä ei ollut kovinkaan montaa sanaa miidenkä (alkaa tarttua...) merkityksen ymmärsin.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Ensinnäkin Motolle tiedoksi että tuo "miiden"-hommeli ei tule menemään läpi ikinä. Sehän pitäisi sitten virallistaa... samoin kuin esim. tyypillinen 2000-luvun ilmaus "mun kaa". Kun nämä kaat ja miidenit yhistettäisiin vaikka kansallisrunoilijamme Joey Ramonen... öööh, vai oliks se Runebergin runoihin, niin kaaos olis... jos ei valmis niin ainakin lähellä sitä.

Kernahastin olen kerran kiikareilla nähnyt Ukko-Kolin huipulla. Se siis ei ole lintu, vaan humalainen saksalainen turisti (miespuolinen).

Tässä lisää ihmeteltevää:

Ala-asteella koulussa ollessani opettajani käski meidän luokalle näin:
- Piirrä vihkoosi aprikoosi ja ananas.

Olen siis vielä tänä päivänäkin aivan äimänä. Kyllä minä sen aprikoosin ja ananaksen osasin piirtää, mutta millainen hedelmä on se vihkoosi?
 

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Alkuperäiseen aiheeseen palatekseni, eihän siinä rukouksessa mitään sijaltaista ole. Ihan selvästi sanottiin, että "jos sijaltain en nousisi...".

Mutta kuka on tämä salaperäinen Armias, joka on suojana silloin kun rukoilija on päästänyt luojansa lepäämään?
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti VTVH
Alkuperäiseen aiheeseen palatekseni, eihän siinä rukouksessa mitään sijaltaista ole. Ihan selvästi sanottiin, että "jos sijaltain en nousisi...".

Mutta kuka on tämä salaperäinen Armias, joka on suojana silloin kun rukoilija on päästänyt luojansa lepäämään?

No niin. Onko Kouvolan mies ihan tosissaan. Se sijaltain en nousisi saattaa hyvinkin kuulostaa lapsen korvissa sijaltainen nousisi?

Armiaksesta minulla ei ole mitään selvitystä. Lähinnä mieleen tulevat Kolme A-kirjaimella alkavaa muskettisoturia... Arthos, Aramis ja Porthos. Niin, kyllä se Porthoskin alkaa A-kirjaimella kun sitä tarpeeksi kauan mielessään puljaapi. Ehkäpä tämä Armias oli sen The Neljännen Soturin, DÁrtagnanin pikkuserkku? Oder nicht?
 

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Viestin lähetti Predator
No niin. Onko Kouvolan mies ihan tosissaan. Se sijaltain en nousisi saattaa hyvinkin kuulostaa lapsen korvissa sijaltainen nousisi?


Niin no. Minkäs minä sille voin, jos muualla päin Suomea ei osata puhua tai kuunnella. Meillä päin ei sijaltaisia ollut, vaan pienet korvani ymmärsivät asian niin kuin se sanottiin. En tosin tiedä kumpi on pelottavampaa pienestä ihmisestä. Se, että joku sijaltainen tulee, vaiko se, että joutuu joka ilta rukoilemaan sen puolesta, ettei kuolisi yöllä.
 

mikkoz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Fregattaa -verbin arvoitus ei ole vieläkään selvinnyt. Vai tietääkö joku.

Myös korkean paikan Selänne on jäänyt hieman hämärän peittoon, Teemuhan edelleen pelaa San Josessa eikä esim. Coloradossa.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti mikkoz
Fregattaa -verbin arvoitus ei ole vieläkään selvinnyt. Vai tietääkö joku.

Myös korkean paikan Selänne on jäänyt hieman hämärän peittoon, Teemuhan edelleen pelaa San Josessa eikä esim. Coloradossa.

Ai joo... "kerran kannella kun mä fregatin"... enpä osaa minäkään tuota verbiä selittää. Liityiskö tuo jotenkin laivastoon? Jospa se tarkoittaa jonkin erityisen vaikean merimiessolmun hiplaamista.

Ja tuosta säätiedotuksesta tuli vaan mieleeni eräs vanha ystäväni. Tämä frendini on syntyperältään englantilainen ja hän muutti pysyvästi Suomeen 26-vuotiaana. Hän kertoi parin ensimmäisen Suomessa vietetyn vuoden aikana saaneensa karmean nauruhepulikohtauksen aina kun kuuli radiosta tämän suomenkielisen lauseen: Alavilla mailla hallanvaara.
Mahtoi se kuulostaa hauskalta brittiläisen korvaan...
 

Teacup

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No eipä taas liity aiheeseen, mutta Predatorin juttu toi mieleen tän jutun. Eli tehtiin meidän lukiossa olleille vaihtareille tää klassinen suomen kielen erikoislause testi: Etsivät etsivät etsivät etsivät etsivät. Etsi tosta lauseesta järki, sillä tuo lause on oikeasti suomen kieltä, kaikkien kielioppisääntöjen mukainen lause. Harvoin näkee niin ymmällään olevia ihmisiä. Eipä silti, armeijassakaan tupakaverit eivät olleet kuulleet tätä ja kesti niilläkin kauan tajuta koko homma. Ja niiden kanssa pitäisi minun mahdollisesti sotaan lähteä... :-)

P.S. Miiden-sanan viljely on suotavaa
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Predator
Ensinnäkin Motolle tiedoksi että tuo "miiden"-hommeli ei tule menemään läpi ikinä. Sehän pitäisi sitten virallistaa... samoin kuin esim. tyypillinen 2000-luvun ilmaus "mun kaa".

En tosissani uskokaan miidenin läpimenoon, mutta varsinkin tämänkaltaiseen ketjuun sen uskalsi laittaa... Kaa. Tuo oli kyllä ihan yleinen ilmaisu jo 80-luvulla, kun itse olin penska. Mikäli se tarkoittaa edelleen samaa kuin silloin, eli "kanssa".

Ja tuli tuosta fregattamisesta toinen verbi mieleen, jota lapsena ihmettelin. Kuvittelin, että "ahon laitaa" tarkoittaa siis "minä ahon laitaa". Mitä se ahominen on?
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti Moto


Ja tuli tuosta fregattamisesta toinen verbi mieleen, jota lapsena ihmettelin. Kuvittelin, että "ahon laitaa" tarkoittaa siis "minä ahon laitaa". Mitä se ahominen on?

Älä mun kaa ala...

Katsopas tarkasti seuraavassa IFK:n pelissä (huomenna tv-matsi JYP-IFK) meidän Hedbergin Nikkeä. Silloin huomaat mitä laidassa ahominen tarkoittaa...
 

Anton

Jäsen
Terkut Predixelle!

Takana kolme kesää Liha-Polarilla.

Enää ei ollenkaan kammoksuta suolestaa hirveä saati perata kaloja. Kaikille lihansyöjille olisi paikallaan olla kesän verran hommissa teurastamolla tai lihanleikkuussa. Voisi käyttää Mika Waltarin ilmausta "silloin silmukset tipahtavat silmiltäni". Saattaa lihansyönti jäädä vähäksi aikaa? Ensimmäisen kesän kokemus oli mykistävä, en kehdannut edes kertoa kenellekään kamulle, missä olin ollut kesäduunissa. Seuraavat vuodet menivät sitten ihan ok, koska ajattelin ettei näihin enää satu vaikka olenkin kömpelö veitsen kanssa.

Kaikkia unelmia ei saa toteutettua. Minusta ei ole vieläkään tullut Suomen Presidenttiä, en kanna poliisin uniformua, viereltäni ei vieläkään herää Johanna Raunio. Mutta toisaalta saan varmasti lapsenlapset oksentamaan, kun ukki kiikkustuolissa kertoo opiskeluaikansa kesähommista.

Kai minussakin on yhä olemassa se pehmeä puoli, sillä en vieläkään pysty syömään karitsan silmiä kokonaisina.

Out of Topic: Terkut jatkoajan modiksille. Palvelut on nyt todella nopeita, siitä kiitokset!

(Iski lukihäiriö...)
 
K

kangaroo

Uutisotsikko Vammalan paikallislehdessä: "Mies tapettiin Tyrväällä"

Häh ?? Siis MILLÄ se mies tapettiin ?
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Sen lisäksi, että kuulen usein ilmaukset väärin, osaan myös lukea lahjakkaasti. Onko teistä kukaan muu pyytänyt kioskin tädiltä kersana Zup-merkkistä limpparia? Tai ihastellut Suomen menestystä talviuni-versiadeissa. Kaikkea ei voi selittää freudilaisilla tiss...lipsahduksilla.
 

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Zup oli hyvää limua aikoinaan. En ymmärrä miten ne aikuiset sai luettua sen nimen sevenap.

Tyrväs kuulostaa kovasti joltain tylpältä lyömäaseelta.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Predator

Mahtoi se kuulostaa hauskalta brittiläisen korvaan...
Heh.. yks ylykömääläinen räjähti nauramaan kun esittelimme hänelle kaunista suomenkieltä: "Äläkä jätkä rääkkää sitä harakkaa!" - "No emmä rääkkääkkää...

Zup oli hyvää limua aikoinaan. En ymmärrä miten ne aikuiset sai luettua sen nimen sevenap.
- Faija on ekstaasissa uusien taivaskanaviensa kanssa. Varsinkin "Ky Kannel" miellyttää... tosin aika tavallista pohjanmaalaisille "Viksun Riiselimersun" omistajille.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukilahden Työväen Ampujat
Glofton

Onkohan tämä jo ollut jossain esillä mutta eräs loistavimpia ruotsin kielen sanoja on otsikossa mainittu "glofton". Pikkukossina kun satuin katselemaan jotain TV-nyttiä tai vastaavaa niin uutistenlukija sanoi aina ohjelman aluksi että glofton. Ja kyllä, sana muodostuu sanaparista god afton, hyvää (alku)iltaa mutta mielestäni glofton on ehdottomasti iskevämpi.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Re: Glofton

Viestin lähetti Jakke Huuliparta
Pikkukossina kun satuin katselemaan jotain TV-nyttiä tai vastaavaa niin uutistenlukija sanoi aina ohjelman aluksi että glofton
Nyt muistat ihan väärin. Siinä sanottiin kuk vell. Mistä tulikin mieleeni maailman rasittavimmat kuulutukset, elikkäs juna-asemilla nämä "tååget aavgåår fråån spåår tvåå".
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Lehden nimi oli Saroilta. Pieni pellavapää tiesi mikä on ilta, mutta mikä ihme on saro...
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Re: Re: Glofton

Viestin lähetti Ossi
Nyt muistat ihan väärin. Siinä sanottiin kuk vell. Mistä tulikin mieleeni maailman rasittavimmat kuulutukset, elikkäs juna-asemilla nämä "tååget aavgåår fråån spåår tvåå".
- Jos nyt joku ei sattuisi tietämään... nimittäin tämä "kuk".. on miehen.. noh.. kyllä te tiedätte:-)
 

mikkoz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Tuossa taannoin kun tuo Wickenheiser meni HC Salamiin mietin että onhan siinä seuralla nimi, vielä nuin miehinen joukkueen nimi. Pari päivää myöhemmin tajusin että kyseessä on tietysti salamat eikä HC Salami....

Miksi joku menee aina Karoille... en edes tunne kahta Karoa.
 

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti Ossi
Onko teistä kukaan muu pyytänyt kioskin tädiltä kersana Zup-merkkistä limpparia?

Savossakin tuo limppari tunnettiin "tsuppina", ainakin minä tunnistin sen heti.

We are the champions -renkutusta ("Ole, ole ole ole, we are the champs") laulettiin jossain vaiheessa ahkeraan, mutta sanat menivät jotensakin näin: "ole, olee, olee olee olee, piiaritsaa, viiaaritsaa..." Muutenkin nuo ala-asteen aikaiset tyttöjen taputusleikit taitavat olla jonkun väärinkuultuja versioita alkuperäisistä englanninkielisistä loruista, esimerkkinä esimerkiksi "ding ding doora, ding ding doora doora... sassako beibe, sassako meksiko, ailaiko kreisi, ailaiko kreisikreisi..."
 

OldTimeHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Bayern München, Deutschland
Viestin lähetti kangaroo
Uutisotsikko Vammalan paikallislehdessä: "Mies tapettiin Tyrväällä"

Häh ?? Siis MILLÄ se mies tapettiin ?
Vastaava klassikko on "Mies pahoinpideltiin nakkikioskilla". Täytyy muuten olla aika helvetin vahva pahoinpitelijä...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös