Mainos

Siitä on tänään tasan...

• 517 093
  • 5 199

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
20 vuotta sitten tapahtui yksi pahimmista luonnonkatastrofeista ihmiskunnan historiassa. Merenalaisesta maanjäristyksestä syntynyt tsunami pyyhkäisi Kaakkois-Aasiassa kuoliaaksi noin 230 000 ihmistä. Lisäksi miljoonat ihmiset menettivät tai joutuivat jättämään kotinsa.

Menehtyneistä 179 oli suomalaisia.

MegaForce

Jäsen
20 vuotta sitten tapahtui yksi pahimmista luonnonkatastrofeista ihmiskunnan historiassa. Merenalaisesta maanjäristyksestä syntynyt tsunami pyyhkäisi Kaakkois-Aasiassa kuoliaaksi noin 230 000 ihmistä. Lisäksi miljoonat ihmiset menettivät tai joutuivat jättämään kotinsa.

Tasan 10 vuotta sitten olin itse Khao Lak:issa. Kävelin samaa rantaa, josta tsunami iski lujaa sisään. Mieleen jäi vahvasti, että sillä hetkellä taivaalta alkoi tihkuttaa sadetta. Muuten koko loman ajan oli ollut täysin aurinkoista.

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä

Olin silloin joulun vietossa siskon perheen luona Etelä-Pohjanmaalla ja muistan sen kotimatkan varmasti lopun ikäni. En muista enää ihan tarkkaan lukuja, mutta lähtöhetkellä oli tieto, että muutama sata ihmistä olisi ollut kadonneita/kuolleita. Matkan aikana sitten jokaisessa uutislähetyksessä luvut kasvoivat ja alkuillasta, kun pääsimme kotiin oli kadonneita/kuolleita jo kuusinumeroinen luku.

MegaForce

Jäsen
Olin silloin joulun vietossa siskon perheen luona Etelä-Pohjanmaalla ja muistan sen kotimatkan varmasti lopun ikäni. En muista enää ihan tarkkaan lukuja, mutta lähtöhetkellä oli tieto, että muutama sata ihmistä olisi ollut kadonneita/kuolleita. Matkan aikana sitten jokaisessa uutislähetyksessä luvut kasvoivat ja alkuillasta, kun pääsimme kotiin oli kadonneita/kuolleita jo kuusinumeroinen luku.
Vuoden 2004 tsunami on minulle yksi niistä tapahtumista, jotka jäivät mieleen kysymyksenä: "Missä olit silloin, kun tämä tapahtui?" Muistan myös hämärästi ensimmäisiä uutisia katastrofista, ja etenkin sen vaikutuksen ja kuinka syvästi se kosketti myös monia suomalaisia, ja kuinka vuodenvaihdetta 2005 juhlistettiin maltillisemmin.

Lähes jokainen taitaa tietää jonkun, ketä kyseinen luonnonkatastrofi kosketti henkilökohtaisesti. Silloisen naapuriperheen sukulaisia menehtyi, ja yksi silloinen luokkatoverini oli perheensä kanssa Phuketissa tapahtumahetkellä – onneksi he selviytyivät.

Tänään julkaistiin MTV Katsomossa ja Ruudussa uusia dokumenttisarjoja, jotka käsittelevät vuoden 2004 tsunamin seurauksia ja yksittäisiä ihmiskohtaloita. Sarjat tuovat esiin tragedian inhimillisen puolen: koskettavia ja surullisia tarinoita ihmisistä, joiden elämä muuttui peruuttamattomasti yhdessä hetkessä. Ne kertovat myös selviytymisestä ja siitä, miten elämä voi jatkua suurten mullistustenkin jälkeen.

Loorz15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit | Huuhkajat | Teuvo Teräväinen

Ensimmäinen uutinen jonka elävästi muistan. Ei sitä silloin 6-vuotiaana oikein ymmärtänyt minkä kokoisesta katastrofista oli kyse. Nyt katson tätä Ruudun neliosaista dokumenttia aiheesta. Viimeinen jakso menossa ja ei tätä silmät kuivina ole pystynyt katsomaan.

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
LeBron James syntyi 40 vuotta sitten. En jaksa tähän ruveta miehen koko meriittilistaa luettelemaan, mutta hän on esimerkiksi NBA:n kaikkien aikojen pistetilaston kärkimies (41 131). Taakse ovat jääneet mm. Kareem Abdul-Jabbar (38 387), Karl Malone (36 918), Kobe Bryant (33 643) sekä Michael Jordan (32 292).

Jannecky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
15 vuotta kauppakeskus Sellon Prisman ampumavälikohtauksesta, jossa jo aiemmin entisen naisystävänsä teräaseella raa’aksi ja julmaksi kuvaillulla tavalla tappanut Ibrahim Shkupolli ampui neljä naisen työtoveria.

Wikipedian mukaan Uhri oli hakenut apua useasti, mutta ei ollut onnistunut pääsemään eroon miehestään. Hän oli jopa soittanut hätäkeskukseen vähän ennen tekoa ja pyytänyt apua. Hätäkeskus oli vastannut, että ”elä nyt normaalisti siinä vaan”.

Sellon ampumavälikohtaus – Wikipedia

Wizzö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suzanne Hanrahan, Ogie Ogilthorpe

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Katselin kotivideoita uudenvuoden aatolta 25 vuotta sitten. Päivämäärä oli 31.12.1999 ja klo n. 17, kun otan pohjia kotona ennen bileisiin menoa ja totean silloiselle tyttöystävälle tuoreen uutisen: "Jeltsin erosi."

Eipä silloin osannut kuvitella, millaiseen suuntaan itäinen roistovaltio menee.

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
25v sit näihin aikoihin tuli ero tyttöystävään ja kyllä se edelleen harmittaa vaikka ajoittan senkin jälkeen on ollut sutinaa. Syytä ei kumpikaan muista, mutta hän oli jääräpäisempi kuin minä ja erosi vaikka ei edes halunnut sitä.

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
25v sit näihin aikoihin tuli ero tyttöystävään ja kyllä se edelleen harmittaa vaikka ajoittan senkin jälkeen on ollut sutinaa. Syytä ei kumpikaan muista, mutta hän oli jääräpäisempi kuin minä ja erosi vaikka ei edes halunnut sitä.
31v sitten (teknisesti ottaen kyllä seuraavan vuorokauden puoleĺla) vein ensimmäistä kertaa tytön kotiin. Iskä tarjosi hänelle aamupalaksi plöröä (kahvia kossulla). Ei maistunut.

Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Turun Sanomat ilmestyi ensimmäisen kerran 120 vuotta sitten.

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
41 vuotta sitten elämääni tuli ihminen, joka vaikuttaa vahvasti vieläkin naisena, aviopuolisona, kolmen lapsen äitinä ja minuun ennenkaikkea rakkaana vanhimpana tyttärenäni - onnea syntymäpäiväsi johdosta!

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
41 vuotta sitten elämääni tuli ihminen, joka vaikuttaa vahvasti vieläkin naisena, aviopuolisona, kolmen lapsen äitinä ja minuun ennenkaikkea rakkaana vanhimpana tyttärenäni - onnea syntymäpäiväsi johdosta!
Jos tuossa olisi lukenut 42 vuotta niin olisin kuvitellut, että puhut siskostani ja että olet käynyt kuksimassa äitiäni.

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Rähinälonkerot 5,5% tuli 7 vuotta sitten myyntiin... Olin heti 9.00 ostamassa paikallisesta kaupasta ja olin taatusti eka joka sen 6 pack:in siitä kaupasta osti

Vastoin kaikkia olettamuksia,minusta ei tullut alkoholistia,vaikka tiukempia lonkeroita pystyikin ostamaan tavallisesta kaupasta

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy