Tarinankertoja
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Siinä, mitä asioita yritykset hallinäkyvyydessä painottavat, olet hakoteillä. Katsojakeskiarvon kasvaminen esim. 500:llä ei nosta kaukalonlaitamainoksesta saatavaa hintaa eurollakaan.
Ajattelinkin lähinnä aitiomyyntiä.. tai siis aition hintaa. Clubin hintaa (missä on elämyskatsomomatka, jossa liituraitapojat tuodaan seisomakatsomoon?)
mutta jotta Laitamainos? Ei kait sinne yrityksille laitamainosta myydä? Vai myydäänkö? no aika paha paria metriä lautaa on myydä, myönnän.
Eiköhän yritysmaailmaa kiinnosta ottelutapahtuma ja se miten sitä voi hyödyntää omassa bisneksessä tai kuinka se sopii imagoon ja tarjoaako se viihdepaluita sidosryhmille.. tai näin ainakin viihdebisens muussa ympäristössä toimii. Toki kun on painotettu ”ilves henkisiä” mainostajia, niin nuo nyt kantavat sen rahansa rakkaudesta seuraan, mutta jos puhutaan oikeasta tapahtumasponsoroinnista, niin eihän se laidassa oleva logo ole mitenkään keskiössä siinä, mitä sponssi haluaa rahansa vastineeksi.
Sponsorointihan on osa markkinointiviestintää jolla haetaan imagohyötyjä ja mahdollisia sidosryhmien viihdepalveluita. Lätkämatsissa ideana on saavuttaa ihmisten huomiota vapaa-ajan harrastuksen piirissä, jollon ihmiset on vastaanottavaisempia markkinointiviestinnälle. Sitä sitten hallissa ihmetteleekin kun laidoilla on jos jonkin näköstä B2B firmaa, joiden ei olettaisi paljon tuosta logostaan hyötyvän.. heille se hyöty onkin siinä sidosryhmämarkkinoinnissa jne.
Mitä parempi se itse tuote, eli ottelutapahtuma on, sen enemmän se kiinnostaa ihmisiä, ja mitä enemmän se kiinnostaa ihmisiä, sen enemmän se kiinnostaa mediaa ja sitä enemmän sen kautta saa näkyvyyttä. No Lätkämatsi on tunne-elämyspalvelu, joten mitä taatumpi tunne-elämys (myäs siinä marraskuun tiistai SaiPa pelissä) sen enemmän siitä on sponssille hyätyä, ja se tunne-elämys taas paranee siinä, että siä hallissa on enemmän väkeä.
Vaikka akuutti rahantarve korostaa B2B myyntiä, niin sen varsinaisen tuotteen parantaminen lähtee siitä yleisömäärästä siä hallissa. Se on koko homman juju, ja sen on esimerkiksi Elitserien ymmärtänyt, ja SM –liiga ei (tai ei ole kyennyt tekemään sellasta politiikkaa, kun kaikilla on aikaisemmin ollut ääni ja homma on olut keskinkertaisuuksien kompromisseja. Nythän Liigan rakennetta muutettiin, joten toiveissa olisi tämänkin puolen parantaminen). 2000 luvullahan Ruotissa on yleisökeskiarvo noussut pualtoistatuhatta/peli, SM liigassa ei lainkaan (ja yleisömäärää on kasvatettu lisäämällä otteluita, ei lisäämällä yksittäisen ottelun katsojia)
Yleisömäärien nostaminen ei ole mikään yksinkertanen yhtälö, se on selvä, sillä ottelutapahtuman arvo pitää pysyä korkeana, ja nopeilla yleisölisäyskikoilla (ilmaislipuilla tai tarjouskampanjoilla) ammutaan tässä vaan itseään jalkaan.
Se, että Tampereen seudun paisumisesta huolimatta ne yleisömäärät ei nouse, olisi ensimmäisiä tutkittavia ja parannettavia asioita Tamperelaisessa lätkässä
(jep, helppo keino on olemassa.. menesty, heh)