Selviääkö elämästä pelkällä mustikkasopalla? Lisäravinne-/lääkeketju

• 2 951
  • 33

brehme_

Jäsen
Suosikkijoukkue
prosenttikiekko
Olen tässä viime aikoina naisissa ravatessani sekä kavereillani käydessä huomannut, että aina useamman ja useamman yöpöydällä näyttää olevan ties mitä vitamiinipillereitä, särkylääkkeitä, unilääkkeitä, masennuslääkkeitä. Mitä tahansa tabua ja kemikaalia kunhan vain on ahdettu täyteen vaikuttavaa ainetta. Itse kun olen elänyt siinä maailmassa, jossa on aamiainen, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala and that´s all. Vasta nyt kun huomaa ruokakauppojenkin hyllyjen notkuvan erimerkkisistä kofeiinipitoisista energiajuomista ja pikkukakaratkin ostavat namirahoillaan berokkaplussaa kotiin niin kysymys kuuluu: voiko nykypäivän kiireinen ja ahdistunut ihminen elää mukavaa elämää ilman että vetää pillereitä ja ravinteita aamusta iltaan muuttumalla täten turboahdetuksi monitoimikoneeksi?

Itse en ole juuri lääkkeisiin toistaiseksi kajonnut enkä myöskään proteiineihin mutta vitamiineja vedän silloin tällöin. Poretabletteja tai Marlin ACE-vitamiinimehuja. Särkylääkkeitä tulee syötyä korkeintaan krapulassa, kuumeessa tai muussa vastaavassa tilanteessa.

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
tilliliha kirjoitti:
Itse en ole juuri lääkkeisiin toistaiseksi kajonnut enkä myöskään proteiineihin mutta vitamiineja vedän silloin tällöin. Poretabletteja tai Marlin ACE-vitamiinimehuja. Särkylääkkeitä tulee syötyä korkeintaan krapulassa, kuumeessa tai muussa vastaavassa tilanteessa.

Ilman vitamiineja ja särkylääkkeitä voi elää, mutta ilman penisiliiniä elämä lyhenee. Moraalittomat runkuttelijat syövät särkylääkkeitä krapulaan.

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalanmaksaöljyä syön muutaman annoksen päivässä näin talvisin ja kesällä menee yksi annos. Multivita tms. kuuluu myös aamupalan yhteyteen. Silloin tällöin tulee syötyä lisäproteiinia. Eli ei kyllä pelkällä mustikkasopalla pärjää, lääkärikin totesi minulle että kuolen nuorempana jos en syö kalaa. Ja kalaahan en syö, joten nautin kalan terveellisistä rasvoista pillereiden välityksellä. Ai että on muuten hyvänhajuiset röyhtäisyt kalanmaksaöljyn jälkeen.

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Tommy kirjoitti:
Ai että on muuten hyvänhajuiset röyhtäisyt kalanmaksaöljyn jälkeen.

Niin no, kyseistä "kamaa" saa nykyään myös pillereinä - sama vaikutus ilman Tommyn kuvailemia hyvänhajuisia röyhtäisyjä. Eikä siis tietenkään maistu myöskään nielemissession aikana miltään (ooneksi).

Nääs minulla on sama vika kuin Tommyllä. En syö kalaa.

En voi syödä kalaakaan,
palaakaan en saa alas salaakaan.
Jos syön kalan palan,
laatata mä alan. Lallallaa.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tietääkös muuten joku tuosta kalanmaksaöljystä... itse kun olen kalalle algerialainen, enkä näin ollen saa näitä omega3-rasvahappoja etc. ollenkaan... olen kuullut kahdenlaisia juttuja. Kalanmaksaöljy joko sopii kala-allergikolle tai ei sovi... kuuleman mukaan siinä ei olisi kalan valkuaista, joka on se mikä meille allergikoille aiheuttaa ne oireet (tämä ihan lääkärin suusta)... mutta taas jotkut lääkärit ovat sanoneet, ettei sitä kannattaisi nautiskella...

Ei vaan huvittaisi kuolla niin nuorena sen vuoksi ettei syö kalanmaksaöljyä. Eikä myöskään sen vuoksi, että erehtyisi syömään.

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sistis kirjoitti:
Ei vaan huvittaisi kuolla niin nuorena sen vuoksi ettei syö kalanmaksaöljyä. Eikä myöskään sen vuoksi, että erehtyisi syömään.

Tietenkin Jatkoajasta saa vastauksen aivan kaikkeen, mutta jos nyt kuitenkin menisit ihan rouheen rohkeesti alan hallitsevan lääkärisedän juttusille.

Tosin joku shamaani on joskus sanonut, että kalan syömisen voi korvata omin peukaloin suoritetulla anusaukon hieronnalla ja syömällä samanaikaisesti raakoja pulkkosieniä. Tähän ei ainakaan kädettömät nikkarit kykene...

smasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Djurgårdens IF, Eintracht Frankfurt
Itselläni ei juurikaan ole lisäravinteista tai lääkkeistä kokemusta. Vuoden aikana syömäni särkypillerit voi laskea lähestulkoon yhden käden sormilla. Tänä syksynä tavakseni on tullut ottaa yksi monivitamiinipilleri joka aamu, ja taitaa se toimia - toistaiseksi kaikki räkätaudit ovat pysyneet loitolla (koputan puuta, kop kop). C-vitamiinia olen toisinaan nauttinut myös poretablettimuodossa.

tilliliha kirjoitti:
voiko nykypäivän kiireinen ja ahdistunut ihminen elää mukavaa elämää ilman että vetää pillereitä ja ravinteita aamusta iltaan muuttumalla täten turboahdetuksi monitoimikoneeksi?

Tokihan sitä ilman pillereitäkin pärjäisi, ainakin minä uskon pärjääväni. Hyvän vastustuskyvyn voi tavallisesti saada ihan normaalilla elämällä ja jaksamiseen auttavat kunnon yöunet. Odotan vain sitä hetkeä, kun americalaiset keksivät sen ihmepillerin, joka pitää ihmisen rautaisessa kunnossa ja hoikkana ja seksikkäänä, vaikka vain makaisi sohvalla ja vetäisi suu tötteröllä sipsejä ja suklaakakkua. Eikö se ole myös amerikkalainen unelma, jos TV-Shoppiin on uskominen?

Viimeksi muokattu:

kissankarva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sistis...
tosta allergia-asiasta. Yllättäen monet kalaöljytuotteiden valmistajat väittävät että tuotteet sopivat kala-allergikoille, koska niistä on poistettu kalan proteiinit. Jotkut kala-allergikot kuitenkin tuntevat saavansa niistä oireita, että mene ja tiedä sitten.
Jos et ole järkyttävän pahasti allerginen, niin kokeile? Jos olet, kysy lääkäriltä.

Mun oma aamucocktail sisältää 2 kalanmaksaöljykapselia, 2 helokkiöljykapselia ja kipollisen Beroccaa. Mulla on niin hirveä kaamosväsymys, että pakko yrittää jollain sitä lievittää, kala ei maistu siinä määrin että tulisi tarpeeksi D-vitamiinia, ja helokkiöljy tekee hyvää iholle. Aiemmin mä napsin migreenin takia sen seittemäätoista eri nappia (särkylääkettä, estolääkitystä, täsmälääkkeitä), kunnes löytyi lääkäri joka käski lopettaa niiden kaikkien syömisen, sekä kahvinjuonnin. Tämä lääkäri oli sitä mieltä, että ei terve ihminen nappeja tarvi. Nykyisin on migreeni muutaman kerran vuodessa, aiemmin pari kertaa kuukaudessa.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
kissankarva kirjoitti:
Sistis...
tosta allergia-asiasta. Yllättäen monet kalaöljytuotteiden valmistajat väittävät että tuotteet sopivat kala-allergikoille, koska niistä on poistettu kalan proteiinit. Jotkut kala-allergikot kuitenkin tuntevat saavansa niistä oireita, että mene ja tiedä sitten.
Jos et ole järkyttävän pahasti allerginen, niin kokeile? Jos olet, kysy lääkäriltä.

Joo, siis... valmistajilta en ole kysellyt koskaan asiasta, enkä luottaisikaan heidän kommentteihinsa. Itse olen kysynyt asiasta joskus lääkäreiltä ja vastaukset ovat ympäripyöreitä. Toisten mukaan voi syödä. Toisten mukaan taas ei. Sairaanhoitaja-äitini on myös alan lehdistä lueskellut asiasta ja sieltäkään ei tule juuta eikä jaata...

Ja olen sen verran pahasti allerginen, että sain oireita kun sillitarjottimen koristeena olleista kananmunista oli tehty munavoita, jota pistelin karjalanpiirakoiden kanssa...

Eli taitaa olla parempi kuolla vähän vanhempana ja jättää syömättä...

Juu, sillä ihan kyselin, jos täällä vaikka olisi sattunut olemaan joku lääketieteen moniala-asiantuntija heittämässä jotain käytännön vinkkiä...

kissankarva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sistis kirjoitti:
Ja olen sen verran pahasti allerginen, että sain oireita kun sillitarjottimen koristeena olleista kananmunista oli tehty munavoita, jota pistelin karjalanpiirakoiden kanssa...

No joo, ehkä sitten ei kannata ruveta väkisellä temppuilemaan? Miten olis tyrniöljy? Onhan siinäkin omegakolmosta.

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sistis kirjoitti:
sain oireita kun sillitarjottimen koristeena olleista kananmunista oli tehty munavoita, jota pistelin karjalanpiirakoiden kanssa...

SORRY SISTIS! En ollenkaan voinut tietää miten pahasta tilanteesta on kyse!
Eipä käy kateeksi. Tämä kaikenlaisen allergian yleistyminen on kyllä aivan ihme juttu. Nykyisen tutkimustiedon pohjalta on tehty jopa sellaisia hurjia tutkimustuloksia, että ihmiskunta tulee kuolettavan allergiseksi jopa hapelle, ennenkuin aurinko sammuu.

Hiilest tehty ahvena voi huonosti?

Brunberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kyynärpäätaklaus
Tommy kirjoitti:
Kalanmaksaöljyä syön muutaman annoksen päivässä näin talvisin ja kesällä menee yksi annos. Multivita tms. kuuluu myös aamupalan yhteyteen. Silloin tällöin tulee syötyä lisäproteiinia. Eli ei kyllä pelkällä mustikkasopalla pärjää, lääkärikin totesi minulle että kuolen nuorempana jos en syö kalaa. Ja kalaahan en syö, joten nautin kalan terveellisistä rasvoista pillereiden välityksellä. Ai että on muuten hyvänhajuiset röyhtäisyt kalanmaksaöljyn jälkeen.

Vetäkää ennemmin KALAÖLJYÄ kuin kalanMAKSAöljyä. Tuohon kalanmaksaan keräytyy raskasmetalleja ja muuta sontaa eikä niitä ole välttämättä puhdistettu sitten siitä lopputuotteesta.

Laitetaanpa omat myrkyt mitä tulee napsittua:

Bevitabs b-vitamiini depottabuna 1kpl päivässä
Vitabalansin 500mg c-vitsku 2kpl/pvä
Möllerin omega3-kapselit 1-2 kpl/pvä
Fastin maustamaton hera80 1-2 paukkua/pvä
Joskus sinkkiä ja magnesiumia

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Paitselo kirjoitti:
SORRY SISTIS! En ollenkaan voinut tietää miten pahasta tilanteesta on kyse!

Noh, eipä tuo sen vakavampi ole. Nykyään tuo ei vaikuta kuin kalan syöntiin. Muistissa on vielä joskus vuonna 1982-1983 tapahtunut tilanne, kun henki ei kulkenut isukin paistaessa muikkuja pannulla... Niin, muistissa, vaikka olin tuolloin 2-3 -vuotias. Vieläkin nuorempana olin saanut mummolassa oireita, kun pöydällä muutaman metrin päässä oli kalan perkuusta jääneitä suomuja...

Tosin vuodesta -86 alkaen olen pystynyt ihan kivutta kalastamaan. Ja kouluruokailussa sai aina hyviä kalattomia vaihtoehtoja, kun muut joutuivat tuskailemaan kalaruokien kanssa...

Mutta joo, eipä sillä... tyrniöljy taitaa olla aika kallista. Joku ruotsalainen puhelinmyyjä huonolla suomellaan suositteli minulle metsäpähkinöitä sen jälkeen kun olin torjunut hänen kalaöljykapselikauppansa vedottuani tuohon allergiaan...

Pitänee oikeastaan kysellä kotipuolessa äitimuorilta vinkkejä, kun seuraavan kerran sielä vierailee.

retro

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Brunberg kirjoitti:
Vetäkää ennemmin KALAÖLJYÄ kuin kalanMAKSAöljyä. Tuohon kalanmaksaan keräytyy raskasmetalleja ja muuta sontaa eikä niitä ole välttämättä puhdistettu sitten siitä lopputuotteesta.
Nyt täytyy korjata virheellinen väittämä. KalanMAKSAöljy nimenomaan on puhtaampaa raskametalleista ja ympäristömyrkyistä kuin kalaöljy. Ei tosin kalaöljynkään puhtaudessa yleisesti pahoja määriä ole.

Brunberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kyynärpäätaklaus
retro kirjoitti:
Nyt täytyy korjata virheellinen väittämä. KalanMAKSAöljy nimenomaan on puhtaampaa raskametalleista ja ympäristömyrkyistä kuin kalaöljy. Ei tosin kalaöljynkään puhtaudessa yleisesti pahoja määriä ole.

"Sitten voi tietysti ajatella niitä raskasmetalli- ja elohopeajäämiä... Kalanmaksaöljyssä voi olla jäämiä, pelkässä kalaöljyssä taas ei"

Useammasta lähteestä luettua tavaraa eli valitettavasti olen nyt kanssasi eri mieltä.

Ympäristömyrkkyjä maksasta kyllä löytyy. ”Vesistöjen supermyrkyt, dioksiinit, kerääntyvät maksaan. Ne pystytään kuitenkin öljyn valmistuksen yhteydessä pitkälti poistamaan. Ympäristömyrkkyjä kalanmaksaöljyssä on vain 10. osa siitä, mitä laki sallisi.”

Toisesta lähteestä... Tosin tuossa sanotaan, että myrkyt poistetaan aika hyvin.

edit. laitetaan vielä linkkiä tuohon öljyjuttuun http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=25637

edit2. toinen linkki vastaavasta http://www.pakkotoisto.com/vbulleti...5&highlight=kala%F6lj%2A+%2Akalanmaksa%F6l%2A

retro

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Brunberg kirjoitti:
"Sitten voi tietysti ajatella niitä raskasmetalli- ja elohopeajäämiä... Kalanmaksaöljyssä voi olla jäämiä, pelkässä kalaöljyssä taas ei".
Miksei kalaöljyssä olisi ympäristömyrkkyjä? Kyllä niitä myrkkyjä kerääntyy myös siihen kalanrasvaan, vaikkakaan ei samoissa määrin kuin maksaan.

Brunberg kirjoitti:
Tosin tuossa sanotaan, että myrkyt poistetaan aika hyvin.
Sitähän minä juuri sanoinkin. Koska kalanmaksaöljy on rohdosvalmiste, kuuluu se täten lääkelain piiriin, toisin kuin kalaöljy. Kalaöljy ravintolisänä on elintarvikelain alainen, joka on selkeästi löysempi kuin lääkelaki. Mutta älkää huoliko, ei kukaan kalaöljystäkään mitään myrkytyksiä saa.

Battleaxe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Lääkkeisiin en kajoa, kuin krapulassa(Burana).
Lisäravinteita käytän ihan punttiharrastuksen vuoksi, eli:

-proteiinia. Yleensä heraa.
-palautusjuoma. Heraprot. ja maltodekstriini.
-monivitamiinitabletti. 1 päivässä.
-monimineraalitabletti. 2 päivässä
-L-carnitiinia. Jos se rasva palaisi vähän nopeammin.

Mitään lisäravinteita ei tarvita, jos syö monipuolisesti tai jos ei harrasta rankkaa liikuntaa. Minä yritän syödä mahdollisimman hyvin, mutta proteiinia en saa tarpeeksi ruoasta...en siis pysty syömään ruokaa niin paljoa.

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aamu käyntiin berocalla, möllerillä ja jollain vitamiininapilla. Emäntä nuo meille hommaa ja muistuttaa, että pitää ottaa joka aamu jotta ne toimisivat. Skeptikkona joudun kyllä myöntämään, että ne toimivat. Ei tunnu olo sellaiselta nuutuneelta ja näin.

laredo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sipoon Wolf, Malaga, Barcelona, työväen ampujat
Beroccaa

Berocca sekä EchinaForce tuntuvat toimivan. Edellinen antaa pirteyttä ja jälkimmäinen estää flunssat. Muuten en usko juurikaan näihin "luontaistuotteisiin". Vierestä seuranneena olen nähnyt kuinka "lisäravinteet" lue:steroidit saavat ukolle uskomattomat määrät lisää voimaa ja massaa. Tämä kuitenkin asia erikseen.

Poison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tänä syksynä olen ottanut tavakseni avata jokaisen työaamun lasillisella Beroccaa. Tuntuu, että elimistö kokonaisuudessaan herää paljon paremmin vaikkapa puolen kuuden aikaan aamulla Berocan kanssa kuin ilman. Tiedä sitten, miten suuri todellinen vaikutus on, mutta tuolta nyt tuntuu. Viikonloppuisin tai vapaalla ollessani en sitten niinkään käyttää Beroccaa. Kaapissani on myös Multivita-purkki, jonka hankin jo viime keväänä. Siitä ei ole tullut enää juurikaan otettua, paitsi joskus juuri viikonloppuisin, jolloin Berocca ei kuulu ohjelmistoon.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse ostin ihan kokeeksi jotain vitamiini-poretabletteja eilen kaupasta. Otin eilen yhden ja tänään aamulla toisen. Nyt tuntuu siltä, kuin jaksaisi paremmin. Vielä on toki turhan aikaista sanoa, johtuuko se noista tabuista (tai niiden psykologisesta vaikutuksesta), mutta ainakin tänään jaksaa painaa paremmin kuin edeltävinä... voihan se olla, että työssä tällä hetkellä olevat kiireet vaikuttavat stressaavasti ja lisäävät vitamiinien tarvetta... mene ja tiedä.

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Mä en usko noihin tabletteihin yhtään. Itsekin olen joskus kokeillut,eikä ole vaikuttanut.

Taitaa vaikutus olla vain henkisellä puolella. Että sitä tuntee vaan olonsa pirteemmäksi, kun on ottanut jotain vitamiinitabletteja.

Jos on väsynyt,niin kylmään suihkuun ja parinkymmenen asteen pakkaseen,eiköhän sitä piristy?

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hyvin harvoin vetelen pillereitä. Joskus tulee napattua Beroccaa ja Multivitaa, mutta korkeintaan kerran kuussa. Krapulaan en mitään lääkkeitä todellakaan syö. Mutta jos päänsärky iskee niin tottakai vedän jonkun napin, nyt flunssaisena kun olen vedän Burana-C:tä ja Finnrexiniä mutta on aikamoinen ihme mikäli olen vuodessa kahdesti kipeä.

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
vilperi kirjoitti:
Jos on väsynyt,niin kylmään suihkuun ja parinkymmenen asteen pakkaseen,eiköhän sitä piristy?

Jep. Suihku kyllä onnistuu...mutta..pitäiskö sitä käydä tovi suihkun jälkeen pakastimessa makoilemassa? Meillä on kaiken lisäksi semmoinen pienehkö kaappipakastin eli ei oikein onnistu.

Itse nautiskelen heraa/palautusjuomaa ihan sen takia että en monesti viitsi tai pysty syömään järkevästi urheilusuorituksen jälkeen. Ei missään nimessä mitään ihmejuttuja siis. Noiden lisäksi jotain vitamiinijauhetta löytyy ja magnesiumia. Noita vähän maun mukaan. Niin ja buranaa silloin tällöin kun on paha olla...

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
vilperi kirjoitti:
Taitaa vaikutus olla vain henkisellä puolella. Että sitä tuntee vaan olonsa pirteemmäksi, kun on ottanut jotain vitamiinitabletteja.

Voi toki olla noinkin, mutta kun meikäläinen on luontojaan skeptikko noita tabuja kohtaan, enkä odottanut mitään vaikutusta, niin siltikin tuntuu vähemmän tokkuraiselta. Katsotaan nyt pidemmän päälle. Voi olla (ja hyvin todennäköisesti onkin), että syy on ihan vaan sattumasta.

Kylmä suihku ja parinkymmenen asteen pakkanen ei toimi kesken työpäivän. Muuten hyvä idea.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy