Sekalaisten kysymysten ketju

  • 414 669
  • 4 783
Tila
Viestiketju on suljettu.

mikkoz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Viestin lähetti Arnold
Kaija Koon levyn lainasin kirjastosta ja se herätti minulle yhden kysymyksen. Kuka keksi rakkauden?

Eikös tuossa ole jo vastaus, eli siis Kuka, Pavel - lienee kyseessä

Mutta kukas muistaa että mitä se Kaija sieltä surujen sillalta näki?
 

PeZu

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti mikkoz
Eikös tuossa ole jo vastaus, eli siis Kuka, Pavel - lienee kyseessä

Mutta kukas muistaa että mitä se Kaija sieltä surujen sillalta näki?

No sehän näki tummien aaltojen uivan merelle päin ja taisi nähdä tähdenlennonkin. Kuunnellaan ne sanat tarkemmin ettei kysellä itsestäänselvyyksiä (tähän hymiö)
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti mikkoz
Mutta kukas muistaa että mitä se Kaija sieltä surujen sillalta näki?

Älkää edes puhuko Kaija Koon cover-versiosta mitään. Se on niin hirvittävää kuunneltavaa. Aito ja oikea Karate-Pekka tulkitsee sentään kappaleen niin loistavasti, että kylmät väreet kulkevat pitkin selkää.

Kuka muuten tietää, tekeekö Pekka vielä musiikkia?
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Miksi kiehuva vesi "kuohahtaa", kun siihen heittää suolaa ?

K
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Ois kannettava hakusessa. Mielenkiinnon kohteena HP Pavilion ze4423EA. Kannattaako hankkia vai kannattaako tutkailla muita merkkejä?
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Miksi kuorsaava ihminen ei ITSE herää siihen itse tuottamaansa möykkään? Kun makaa selällään ja kitalaki lepattaen jyrisee niin että palapeilin kappaleet eteisessä resonoivat, niin luulisi siihen kuorsaajan itsekin heräävän. Vai?

Samaan kategoriaan kuulunee kysymys, että miksi oma pieru ei haise pahalta?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Predator

Samaan kategoriaan kuulunee kysymys, että miksi oma pieru ei haise pahalta?

Jollei oma pierusi haise sinusta koskaan pahalta niin täytyy vaan todeta ettet taida piereskellä tarpeeksi pahanhajuisia pieruja. Minä olen jopa herännyt oman pierun hajuun, se haisi sanoinkuvaamattoman kamalalle.

vlad.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti vlad
Jollei oma pierusi haise sinusta koskaan pahalta niin täytyy vaan todeta ettet taida piereskellä tarpeeksi pahanhajuisia pieruja. Minä olen jopa herännyt oman pierun hajuun, se haisi sanoinkuvaamattoman kamalalle.

vlad.

Arvaanko oikein: edellinen ilta oli kulahtanut ns. pitkän kaavan mukaan - sisältäen alkomahoolia, karjalanpiirakoita munavoilla, valkosipulilla höystettyä soosia/muusia, kanaa curryllä, kalaa jalopenoilla tms. Seurauksena tömäkkä munapieru, jonka jälkeen kämpässä tapetoidut seinät käpertyvät paniikissa rullalle ja aluehälytyskeskus antaa äänimerkkejä biohazardin takia?

En minä ole koskaan oman pierun hajuun herännyt, ääneen kylläkin. Niin ja siihen kaoottiseen fiilariin, että nyt taisi jyrähtää vaosta sangollinen lakanalle.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Predator
Arvaanko oikein: edellinen ilta oli kulahtanut ns. pitkän kaavan mukaan - sisältäen alkomahoolia, karjalanpiirakoita munavoilla, valkosipulilla höystettyä soosia/muusia, kanaa curryllä, kalaa jalopenoilla tms.

Ei, edellinen ilta ei edes kulunut (muistaakseni) pitkän kaavan mukaan. Kananmunien syöntiä ja valkosipulia siihen on varmaan kuulunut mutta alkoa ei juuri laisinkaan, jollei sitten ruokajuomaksi sivistyneesti muutamaa lasia valkkaria.

Minä taasen en ole koskaan herännyt pieruni ääneen, yleensä pieruni ovat ennemminkin sellaisia äänettömiä leijoja - haju on sitten sitäkin kauheampi.

Entäpä muut jatkoaikalaiset?

vlad.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti vlad


Minä taasen en ole koskaan herännyt pieruni ääneen, yleensä pieruni ovat ennemminkin sellaisia äänettömiä leijoja - haju on sitten sitäkin kauheampi.

Entäpä muut jatkoaikalaiset?

vlad.

"Entäpä muut jatkoaikalaiset"... tsiises, voin jo sieluni silmin kuvitella tähän aromikasta vastausvyöryä viimeistään maanantaina, kun työviikon alkuun vittuuntunut jengi rupeaa työkoneillaan näpyttelemään...

Vanha turkulainen sanonta:

En mää pruukaa kirkos piärrä, mut kyl mää tuhnua lasken...
 

Vertical

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Pystyykö henkilön nimen selvittämään tekstiviestillä,jos tietää vain kotinumeron,ei viitsisi soittaa numerotiedusteluun.Jos pystyy,niin mistä? Itse en ainakaan löytänyt.
 

jake

Jäsen
Suosikkijoukkue
hifk
Minua on alkanut askarruttaa tällainen kysymys: Miksi kaikkien toisten SM-liigajoukkueiden hankinnat ovat aina niin uskomattoman hyviä ja meidän (IFK:n) hankinnat aina niin käsittämättömän huonoja?
 

Anton

Jäsen
Hyvä Vertical!
Kyllähän sen pystyy selvittämään esimerkiksi Finderin avulla.
Kirjoita viesti:
find xxxxxxxxxx
ja lähetä se numeroon 16400.

Saat muutaman hassun sekunnin kuluttua numeronomistajan nimen ja osoitteen, edellyttäen ettei tieto ole salaista.
Viestissä olevat x:t ovat numeroita ja numeroiden ja find -sanan välissä on välilyönti.

Huom! Tästäkin peritään vähän ekstraa, mutta mikäpä on täysin ilmaista.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Viestin lähetti Kaiser Soze
Miksi kiehuva vesi "kuohahtaa", kun siihen heittää suolaa ?
Koska suolaveden kiehumispiste on alempi kuin suolattoman veden (joka ravitsemusliikkeen nimellä H2O tunnetaan). Natriumkloridin ja tuon ravintolan muodostamaa kemiallista kaavaa en tiedä, mahtaako olla olemassa edes vai onko kyseessä liuos. (Nyt alan kyllä aika heikoille jäillä tässä lipsua esittäessäni kemistiä, enkä pelkästään siksi että en ole H2O:ssa käynyt.)

Samasta syystä perunat kypsyvät nopeammin kun suolaa laittaa vähän myöhemmin, kertoo mummo-kansanperinne.

Edit: Ja niin, metsään meni sitten kuulemma että kajahti. Enhän minä tiedä näköjään mitään!
 
Viimeksi muokattu:

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Viestin lähetti Predator
Miten voi olla mahdollista että näin tammikuussa kerrostalon kellarissa (jossa on koko ajan vain n. 3 astetta lämpimämpää kuin ulkona) lentelee kiukkuisia hyttysiä? Mikä ihmeen hyönteissukupolvi tämä voi olla? Mistähän ne saavat sitä tarvitsemaansa verta lisääntyäkseen? Viemärirotistako? On meinaan vastenmielinen ajatus sellainen, että kapisen rotan kimpussa hyörinyt hyttynyt tulee kenties tökkäämään seuraavaksi sen imeskelypiikkinsä minun niskaani! Yäk!
Hataraan muistikuvaan perustuva, tieto, jonka tyylille uskollisena esitän varmana faktana: Hyttyset voivat elellä muutaman sukupolven imemättä verta. Siis jos mummolla kävi flaksi sekä sapuskan että puolison suhteen niin lapsenlapsetkin vielä jaksavat pyöräyttää kakarat.

Siihen miten noi Predatorin mutanttihyttyset elelevät pakkasessa en kehtaa mitään mutua faktana heittää.
 

Jude

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Roosters U13
Uusimmassa Veikkaajassa on Toni Söderholmin haastattelu. Mikä on 19. kysymys? Se on jäänyt omasta lehdestäni pois.
 

Sakallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC Oulu
Viestin lähetti Jude
Uusimmassa Veikkaajassa on Toni Söderholmin haastattelu. Mikä on 19. kysymys? Se on jäänyt omasta lehdestäni pois.

19. Kuuluvatko cheerleaderit jääkiekkoon?

Semmonen oli vastaus siihen kysymykseen.
 

Jude

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Roosters U13
Viestin lähetti Sakallio
19. Kuuluvatko cheerleaderit jääkiekkoon?

Semmonen oli vastaus siihen kysymykseen.

Kiitos.
 

dohf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Viestin lähetti Twite
Koska suolaveden kiehumispiste on alempi kuin suolattoman veden (joka ravitsemusliikkeen nimellä H2O tunnetaan). Natriumkloridin ja tuon ravintolan muodostamaa kemiallista kaavaa en tiedä, mahtaako olla olemassa edes vai onko kyseessä liuos. (Nyt alan kyllä aika heikoille jäillä tässä lipsua esittäessäni kemistiä, enkä pelkästään siksi että en ole H2O:ssa käynyt.)

Samasta syystä perunat kypsyvät nopeammin kun suolaa laittaa vähän myöhemmin, kertoo mummo-kansanperinne.

Eipäs. Suolaliuoksen kiehumispiste on korkeampi kuin puhtaan veden: sivulta http://www.malux.edu.helsinki.fi/malu/kirjasto/maol/kylmaa_ja_lamminta/main.htm
"Epäpuhtaudet (suola) vaikeuttavat hiukkasten (vesi) vapautumista toistensa vaikutuspiiristä, joten suolaveden kiehumispiste on korkeampi."

Lisäksi http://ylivieska.cop.fi/karip/kemia/wwwsivut/kpl5/seokset ja liuokset.htm
"Liuoksen höyrynpaine on alhaisempi kuin puhtaan aineen höyrynpaine ja liuoksen höyrynpaine saavuttaa ulkoisen paineen korkeammassa lämpötilassa kuin liuottimen höyrynpaine ==> kiehumispiste kohoaa."

Sitä en jaksa nyt miettiä, miksi vesi kuohahtaa kun siihen heittää suolaa, mutta jotenkin se energian siirtymiseen liittyy. Perunoiden keitossa taas suolalla nostetaan veden kiehumispistettä --> kuumempaa vettä --> perunat kypsyvät nopeammin.
 

jaheka

Jäsen
Mistä kuulkaas mä löytäisin Suomen maajoukkueen parin viime kauden harjoitusmaaotteluiden tuloksia ja kokoonpanoja? Finhockeyt ym. oon läpi kolunnu ja hakukoneilla oon hakenu mutta tuloksetta...
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Viestin lähetti dohf
Perunoiden keitossa taas suolalla nostetaan veden kiehumispistettä --> kuumempaa vettä --> perunat kypsyvät nopeammin.

Itse elän siinä vakaassa uskossa, että suolan tärkein tehtävä on tuoda makua. Lisäksi suola ehkäisee osmoottista imua. Tasapainottaa suoloeroja, joten perunat eivät ime niin paljon vettä. Kiehumispisteillä ei varmasti tuon vahvuisessa suolaliuoksessa ole juurikaan eroa.

Ihan mutuna veden kuohahtamisesta. Onko kiteytyneessä suolassa ilmaa sen verran seassa, että se suolan liuetessa aiheuttaa kuohuntaa? Kuulostaa toki epätodennäköiseltä.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Viestin lähetti sopuli
Itse elän siinä vakaassa uskossa, että suolan tärkein tehtävä on tuoda makua.
Asiayhteydestä irrotettu lainaus oli sinulla tuossa dohf:n viestistä. Viittasi minun aiempaan viestiinin, eihän kukaan luule että suolalla primäärisesti halutaan nopeuttaa perunoiden kypsymistä. Siihen käyttöön on tarkoitettu painekattila.

Ihmettelen vieläkin muistini hataruutta kun vielä viime viikolla olisin lyönyt vetoa että suolainen vesi kiehuu alhaisemmassa lämpötilassa kuin suolaton. (Tosin samaan syssyyn olisin lyönyt vedon jonka mukaan tuomarivirheen jälkeen aloitus tulee keskiympyrään.) Kun kiehumaisillaan olevaan veteen heittää suolaa niin johan alkaa heti kiehua. Johtuuko se sitten siitä että veteen tulee 'kiehumisen alkupisteitä' eli epäpuhtauksia, koska muutenhan suolanheiton pitäisi hidastaa kiehumisen alkamista?
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Jos kirjoitan virallisen kirjeen (formal letter) naiselle, voinko silti/pitääkö aloittaa kirjeen "Dear Sir" ? Ja mikä on korrekti lopetus; Yours Sincerely, Yours faithfully tai joku muu?

Nim. Hieman liian monta vuotta siitä että näitä on viimeksi tarvinnut.
 

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Viestin lähetti Nikke
Jos kirjoitan virallisen kirjeen (formal letter) naiselle, voinko silti/pitääkö aloittaa kirjeen "Dear Sir" ? Ja mikä on korrekti lopetus; Yours Sincerely, Yours faithfully tai joku muu?


En minäkään näitä muista, mutta vastataan silti. Jos tiedät henkilön nimen jolle kirjoitat niin kirjeen voi hyvin aloittaa "Dear henkilön nimi", tai "Dear Mrs sukunimi" tai "Dear Ms sukunimi". En sitten tiedä kumpaa - Mrs vai Ms - noista pitäisi käyttää. "Dear Sir" aloitusta en ole juurikaan nähnyt käytettävän silloin kun kirjoitetaan tietylle yksittäiselle ihmiselle. Sen sijaan jos kirjettä ei ole osoitettu tietylle henkilölle niin käytetään usein aloitusta "Dear Sirs".

Lopetuksissa muistelisin "Yours faithfully" olevan amerikkalainen lopetus ja "Sincerely", "Sincerely yours" ja "Yours sincerely" Brittiläinen ja euroopassa enemmän käytetty lopetus.

Näin toimitaan siis ainakin "virallisissa" liikekirjeissä. Vastauksiin käytin huonoa muistia ja vanhoja muistiinpanoja aiheesta. Virallisiin sähköposteihini olen kyllä saanut Euroopan alueelta aina vähemmän virallisia vastauksia joten ei tämäkään asia joka paikassa niin tarkkaa taida olla jos vastaanottajalla ei ole Brittiläinen bisneskirjekulttuuri hallussa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös