Sekalaisten kysymysten ketju

  • 416 245
  • 4 783
Tila
Viestiketju on suljettu.

Sorppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Jokerit, LepRa (R.I.P.)
Viestin lähetti finnjewel
Yhden vuoden passin saat pikkupaikkakunnan poliisilaitokselta kenties jopa odottaessa, isommissa kaupungeissa 1-3 päivässä.

Kymmenen vuoden passiin menee vähintään 10 työpäivää, yleensä pari-kolme viikkoa.

Molemmat maksavat 40 €.

Jos on todella kova kiire eli kone esimerkiksi lähtö on muutaman tunnin päästä, niin voit hankkia pikapassin/kertapassin, joka on voimassa yhden matkan ajan. Hintaa tälle tulee 45 euroa. Pikapasseja saa Helsinki-Vantaan ulkomaanterminaalista. Lisää tietoa vaikka täältä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Kysymys sijoittamisesta

Viestin lähetti Jamais Vu
Tässäpä jokseenkin hypoteettinen kysymys:
Henkilö A haluaa sijoittaa noin 200000e.
Sijoitusaika korkeintaan noin 5 vuotta.
Hän ei halua ottaa minkäänlaista riskiä.
Hän ei halua "joutua" päivittäin seuraamaan, miten hänen sijoituksellaan menee.

Jos ei halua ottaa minkäänlaista riskiä, on toivotonta löytää sijoituskohdetta. Vähäriskisimpiä ovat valtion bondit. Niissä on ainoastaan inflaatio- ja poliittinen riski. Tosin jos henkilö A haluaa mahdollisesti rahansa aikaisemmin, on niissä myös korkoriski.

Mikäli henkilö A ei tiedä etukäteen sijoitusajan pituutta, kannattaa harkita esim. korkorahastoja.
 
Suosikkijoukkue
Kerho & muut ostojoukkueet.
Mihinhän musiikki-genreen Motörhead sijoittuu, speedmetal?

Perustelujakin saa ja pitää antaa.

Vastatkaa äkkiä, minulla on veitsi kurkulla.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Re: Re: Kysymys sijoittamisesta

Viestin lähetti seeyou@jäähalli
Jos ei halua ottaa minkäänlaista riskiä, on toivotonta löytää sijoituskohdetta. Vähäriskisimpiä ovat valtion bondit. Niissä on ainoastaan inflaatio- ja poliittinen riski. Tosin jos henkilö A haluaa mahdollisesti rahansa aikaisemmin, on niissä myös korkoriski.

Mikäli henkilö A ei tiedä etukäteen sijoitusajan pituutta, kannattaa harkita esim. korkorahastoja.

Ja näiden lisäksi ainakin se entinen valtio-omisteinen pankki (se Nallen johtama) tarjoaa pääomaturvattuja osakerahastoja - ainakin yrityksille.

Tuotto tosin ei ole mikään huima, mutta sijoitus säilyy.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Viestin lähetti Mayhem Lettuce
Mihinhän musiikki-genreen Motörhead sijoittuu, speedmetal?
Speed tai trash, imo.

EDIT: Samaa mieltä näyttää olevan VH1:n bio bandista:

"Motörhead wasn't punk rock -- they formed before the Sex Pistols and they loved the hell-for-leather imagery of bikers too much to conform with the safety-pinned, ripped T-shirts of punk -- but they were the first metal band to harness that energy and, in the process, they created speed metal and thrash metal. "
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Mr Gallup

Viestin lähetti Miguel
Täällä Jatkoajassa on nähty mm. "Tupakkagallup"- ja "Etunimigallup"-ketju. Minua kiinnostaisi tietää tuon sanan "gallup" tarkka merkitys.

Jos oikein muistan, niin herra Gallup oli yhdenlaisen tietojenkeruusysteemin takana.

Tältä istumalta en oikein yksityiskohtiin ehdi puuttua.
 

irGGu

Jäsen
Re: Re: Matematiikkavitsit

Viestin lähetti Twite
X = 1 + X/2 | x 2
2X = 2 + X | - X
X = 2

Yleensä kysymyksen tosin näkee muodossa tiili paina kilon ja puoli tiiltä, paljonko tiili painaa. Tuolloin edes pieni hämmenyksen mahdollisuus jää olemaan.

Laskukaavasi on ihan oikein, mutta.. (matematiikka oli lempiaineeni yläasteella, joten spekuloidaan nyt, tosin tässä saattaa tämä naisellisuuskin tulla esiin..)

Itsehän kun en ongelmaa lähtisi ratkaisemaan yhtälöllä. Siis tuota sinun mainitsemaasi ongelmaa. Yhtälöllä vastaus on tuo antamasi kaksi, ellei siinä ole oikeasti jotain virhettä, mikä saattaakin mielestäni olla erittäin mahdollista. Nyt heti herättyäni kuitenkaan aivoni eivät tarkistukseen asti toimi, noinkaan yksinkertaisessa kysymyksessä. Mutta siis.

Jos sinulla on tiili, joka painaa kilon, on sinulla silloin kilon verran tavaraa. Yksinkertaista. Ja jos siihen lisää puolen tiiltä, saadaan puolitoista kiloa. Ei kahta.

Tosin saatan oikeasti tähän aikaan aamusta olla täysin hakoteillä enkä tajua kompaa joka kysymykseen sisältyy, mutta nyt tuo jäi häiritsemään pientä ihmistä. Jospas kävisin keittämässä kahvia ja syventyisin asiaan uudelleen, ellei joku kiltti ihminen kerro minulle, että olenko minä väärässä ja jos olen, niin minkä takia.

Edit: Njääh, kun tuota itse spekuloin kynän ja paperin kanssa, sain itsekin vastaukseksi kaksi. Kertokaa joku miten se on mahdollista, kun sehän on täysin väärä vastaus?
 
Viimeksi muokattu:

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Lasikuulapuhallusta?

Mistä löytyy pääkaupunkiseudulta lasikuulapuhallusta?

Tarpeena entisöidä 30 cm halkaisijaltaan oleva messikinen laivan ruori.

Tietääkös joku mistä löytyy puhalluspaikka?

K
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Re: Re: Re: Matematiikkavitsit

Viestin lähetti irGGu
Jos sinulla on tiili, joka painaa kilon, on sinulla silloin kilon verran tavaraa. Yksinkertaista. Ja jos siihen lisää puolen tiiltä, saadaan puolitoista kiloa. Ei kahta.

Mitä se kilon painoinen tiili tähän liittyy? Tässä pähkinässä on vain tiiliä, jotka painavat yli kilon, eli tarkalleen kilon ja puoli tiiltä...
 

irGGu

Jäsen
Re: Re: Re: Re: Matematiikkavitsit

Viestin lähetti Sistis
Mitä se kilon painoinen tiili tähän liittyy? Tässä pähkinässä on vain tiiliä, jotka painavat yli kilon, eli tarkalleen kilon ja puoli tiiltä...

Ymmärrän tuon toisaalta, toisaalta taas en. En edelleenkään näe syytä, miksi tuo vastaus kaksi olisi mahdollinen. Ei mahdu minun päähäni..
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Re: Re: Re: Re: Re: Matematiikkavitsit

Viestin lähetti irGGu
Ymmärrän tuon toisaalta, toisaalta taas en. En edelleenkään näe syytä, miksi tuo vastaus kaksi olisi mahdollinen. Ei mahdu minun päähäni..

Naisen logiikka..
 

Aina Pata

Jäsen
Partaveitsi

Mistäköhän löytyisi eli mikä instanssi mahtaisi myydä partaveitsiä? Todennäköisesti paremmista partureista voisi kysellä, mutta tässä käpykylässä ei sellaisia ole.

Olisikohan jollain havaintoja/parempaa tietoa
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Re: Partaveitsi

Kyllä ne varmaan ne pienemmätkin parturi-kampaamot pystyy sen sulle tilaamaan, jos hengenhätä ei ole. Samat tukut niitä niille varmaankin myy kuin muitakin kampaamotuotteita.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Re: Re: Re: Re: Re: Matematiikkavitsit

Viestin lähetti irGGu
Ymmärrän tuon toisaalta, toisaalta taas en. En edelleenkään näe syytä, miksi tuo vastaus kaksi olisi mahdollinen. Ei mahdu minun päähäni..

Naisille saa aina vääntää rautalangasta...

1. Lähdetään siitä, että meillä on yksi tiili, joka painaa kaksi kiloa. Puolet tästä kahdesta kilosta on yksi kilo.

Näin ollen voidaan sanoa, että: Yksi tiili (2kg) painaa kilon (1kg) ja puoli tiiltä (1kg).

2kg = 1kg + 1kg...

Tajusitsää.....
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Mikä kausi on Suomessa meneillään SubTV'llä esitettävästä Farscape'sta? Mikä kausi on jenkeisssä? Mikä helvetti on "Farscape The Peacekeeper Wars"?

- nm. Epätietoinen Tinke-80
 

irGGu

Jäsen
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Matematiikkavitsit

Viestin lähetti Sistis
Naisille saa aina vääntää rautalangasta...

1. Lähdetään siitä, että meillä on yksi tiili, joka painaa kaksi kiloa. Puolet tästä kahdesta kilosta on yksi kilo.

Näin ollen voidaan sanoa, että: Yksi tiili (2kg) painaa kilon (1kg) ja puoli tiiltä (1kg).

2kg = 1kg + 1kg...

Tajusitsää.....

Tajusin. Kiitoksia. Tai ainakin luulisin tajunneeni. Tosin en varmaksi voi sanoa, mutta nyt uskoisin ymmärtäväni miten tuo on mahdollista. Tosin minähän olen tunnetusti tyypillinen tyhmyysesimerkki..
 

The M

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Viestin lähetti Tinke-80
Mikä kausi on Suomessa meneillään SubTV'llä esitettävästä Farscape'sta? Mikä kausi on jenkeisssä? Mikä helvetti on "Farscape The Peacekeeper Wars"?

- nm. Epätietoinen Tinke-80

Hyvä epätietoinen.

SubTV näyttää juuri kolmannen kauden viimeisiä jaksoja, eilen tuli kauden kolmanneksi viimeinen jakso; Into the Lion's Den, Part 1: Lambs to the Slaughter (#3.20).

Peacekeeper wars on minisarja joka solmii neljänneltä kaudelta auki jääneitä juonenpätkiä.
 

Boomhauer

Jäsen
Sekä kunnallisvaalien että USA:n presidenttivaalien lähestyessä voisi kysyä mitä erilaisissa mielipidemittauksessa esiin tuleva virhemarginaali tarkoittaa ja ennen kaikkea mistä tämä marginaali muodostuu? Eivätkö kaiken maailman tilastokeskukset sun muut jaksa laskea prosentteja tarkkaan vai mikä on?
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Viestin lähetti Boomhauer
Sekä kunnallisvaalien että USA:n presidenttivaalien lähestyessä voisi kysyä mitä erilaisissa mielipidemittauksessa esiin tuleva virhemarginaali tarkoittaa ja ennen kaikkea mistä tämä marginaali muodostuu? Eivätkö kaiken maailman tilastokeskukset sun muut jaksa laskea prosentteja tarkkaan vai mikä on?
Virhemarginaali

Virhemarginaali tarkoittaa satunnaisvaihtelusta syntyvää epävarmuustekijää tuloksissa, kun käytetään otostutkimuksia. Mielipidetutkimuksissa ilmoitetaan esimerkiksi, että 95 %:n virhemarginaali 1000 hengen kyselyssä on +-3 %. Tämä tarkoittaa sitä, että jos poimisimme suuren joukon samanlaisia otoksia, 95 otoksessa 100:sta otoksesta laskettu arvo on näiden marginaalien rajoissa ja vain 5 % otoksista niiden ulkopuolella.

Lähde: Tilastokeskus
 

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
Word ehdottaa joka ikisen virheen tehtyäni, että "Microsoft Word ei voi käyttää automaattisen korjauksen luetteloita. Tätä ominaisuutta ei ole asennettu. Haluatko asentaa sen nyt?" - ja vaikka miten vastaa, EI, EI, EI, EN HALUA ASENTAA SITÄ niin tämä huippusofta kysyy sitä aina uudestaan 10 sekunnin välein. Pistää muuten vituttamaan. Saako virheenkorjauksen tjsp. jostain pois päältä?
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti Tj
Word ehdottaa joka ikisen virheen tehtyäni, että "Microsoft Word ei voi käyttää automaattisen korjauksen luetteloita. Tätä ominaisuutta ei ole asennettu. Haluatko asentaa sen nyt?" - ja vaikka miten vastaa, EI, EI, EI, EN HALUA ASENTAA SITÄ niin tämä huippusofta kysyy sitä aina uudestaan 10 sekunnin välein. Pistää muuten vituttamaan. Saako virheenkorjauksen tjsp. jostain pois päältä?

Olisiko "Työkalut - Asetukset - Kieliasun tarkistus - Tarkista oikeinkirjoitus kirjoitettaessa/ Ehdota aina korjausta"...

Tämmöiset valikot löytyvät Word2000:sta, muissa versioissa voi olla jotain muuta, ota täpät pois laatikoista.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Re: Re: Re: Matematiikkavitsit

Viestin lähetti irGGu
matematiikka oli lempiaineeni yläasteella
Niin, tästä herää kauhun sekainen kysymys siitä että miten niissä ei-lempiaineissa oikein pärjäsit?
 

Rocco

Jäsen
Viestin lähetti Hän, joka tietää
Mistähän löytäisi t-paitoja sillä "ÄLÄ MULLE SYÖTÄ"-tekstillä?
Ainakin Vaasassa paitoja myy Rockjet. Tuolta klikkaa Hupipaidat ja menee sivulle 4 niin sieltä löytyy "ÄLÄ MULLE SYÖTÄ!"-paita. Hintaa 8€ ja mitä ilmeisemmin toimii myös nettikauppa.

EDIT: On siellä näköjään muitakin hauskoja paitoja. Kannattaa tsekata.
 

irGGu

Jäsen
Re: Re: Re: Re: Matematiikkavitsit

Viestin lähetti Twite
Niin, tästä herää kauhun sekainen kysymys siitä että miten niissä ei-lempiaineissa oikein pärjäsit?

Heh, ja kun ottaa huomioon, että matematiikan numeroni oli vielä peruskoulun päättötodistuksessa 9, kannattaa huolestua nykyajan opetuksen tasosta.

Ei vain, ei minua sinällään kiinnostanut se itse laskeminen, vaan syiden ja seurausten miettiminen (tästä syystä historiakin lieni 9). Luulisin matematiikan opettajan pitäneen siitä, että jaksoin kyseenalaistaa ja läpikäydä jokaisen esimerkin moneen kertaan siihen asti, että sain tyydyttävän vastauksen. Huomattavan usein jäin oppituntien väleillä valittamaan tiiliskivitehtävän kaltaisista esimerkeistä. En suostunut poistumaan ennenkuin asia oli väännetty minulle rautalangasta.

Vaikka tajusin yhtälön laskukaavan, en _suostunut_ käsittämään että MIKSI asia oli niinkuin oli, ja mitä olisi seurannut siitä jos olisin itse ollut oikeassa.

Matematiikka oli ainoa aine, joka antoi elämään edes vähän älyllistä haastetta, tuotakin vain siksi, etten ole suostunut ikinä uskomaan sitä mitä toiset kertovat faktatietona. Vaadin todisteita.

Ja jottei tämä mene aiheen ohi aivan täysin, on tähän väliin esiitettävä kysymys, miksi ihmisten tarvii olla tälläisiä tyhmiä jääräpäitä? Miksi minun on aina koitettava osoittaa olevani oikeassa? Miksi aina pitää pyrkiä olemaan parempi kuin ystävänsä, mutta samalla säilyttää vaatimattomuutta ja maanläheisyyttä?

Ihmisen elämä on outoa.
 

Johnny Cool

Jäsen
Suosikkijoukkue
New Jersey Devils, Tappara, Suomi.
Missä tv-sarjoissa tai elokuvissa superkauniilla Outi Mäenpäällä on alastonkohtauksia?
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös