Re: Re: Matematiikkavitsit
Viestin lähetti Twite
X = 1 + X/2 | x 2
2X = 2 + X | - X
X = 2
Yleensä kysymyksen tosin näkee muodossa tiili paina kilon ja puoli tiiltä, paljonko tiili painaa. Tuolloin edes pieni hämmenyksen mahdollisuus jää olemaan.
Laskukaavasi on ihan oikein, mutta.. (matematiikka oli lempiaineeni yläasteella, joten spekuloidaan nyt, tosin tässä saattaa tämä naisellisuuskin tulla esiin..)
Itsehän kun en ongelmaa lähtisi ratkaisemaan yhtälöllä. Siis tuota sinun mainitsemaasi ongelmaa. Yhtälöllä vastaus on tuo antamasi kaksi, ellei siinä ole oikeasti jotain virhettä, mikä saattaakin mielestäni olla erittäin mahdollista. Nyt heti herättyäni kuitenkaan aivoni eivät tarkistukseen asti toimi, noinkaan yksinkertaisessa kysymyksessä. Mutta siis.
Jos sinulla on tiili, joka painaa kilon, on sinulla silloin kilon verran tavaraa. Yksinkertaista. Ja jos siihen lisää puolen tiiltä, saadaan puolitoista kiloa. Ei kahta.
Tosin saatan oikeasti tähän aikaan aamusta olla täysin hakoteillä enkä tajua kompaa joka kysymykseen sisältyy, mutta nyt tuo jäi häiritsemään pientä ihmistä. Jospas kävisin keittämässä kahvia ja syventyisin asiaan uudelleen, ellei joku kiltti ihminen kerro minulle, että olenko minä väärässä ja jos olen, niin minkä takia.
Edit: Njääh, kun tuota itse spekuloin kynän ja paperin kanssa, sain itsekin vastaukseksi kaksi. Kertokaa joku miten se on mahdollista, kun sehän on täysin väärä vastaus?