Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 981 902
  • 47 171
Kotka

Minkälainen paikka tuo Kotka on? Merellinen pikkukaupunki käsittääkseni. Olen mahdollisesti lähdössä tuonne opiskelemaan, mutta pärjääkö tällainen kaupunkilainen 3 vuotta Kotkassa? Sinänsä ihan positiivista olen joiltakin kuullut kaupungista.
 

Käpälä

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Filip Riska
Minkälainen paikka tuo Kotka on? Merellinen pikkukaupunki käsittääkseni. Olen mahdollisesti lähdössä tuonne opiskelemaan, mutta pärjääkö tällainen kaupunkilainen 3 vuotta Kotkassa? Sinänsä ihan positiivista olen joiltakin kuullut kaupungista.


Oma poikaystävä opiskelee tällä hetkellä Kotkassa, on viihtynyt kohtuullisen hyvin mutta on päättänyt ehdottomasti palata ensi lukukaudeksi "kotiin". Syynä kuitenkin enemmän parisuhdemeiningit kuin Kotka itsessään. Kesällä kuulema aivan mahtava paikka, on Kotkan meripäivät ja merenrantameininki muutenkin kesällä toimii talvea paremmin. Mitä itse olen tuolla vieraillut niin vaikuttanut suoraan sanottuna aika spurgulta kaupungilta välillä, joka toinen vastaantulija tuntuu olevan rapajuoppoväliinputoaja. Mahdollisesti olen liikkunut väärissä paikoissa. Kaupungissa on yksi ostoskeskus josta löytyy kaikki tarpeellinen ja lisäksi isot marketit löytyy myös kaupungin reunalta (?). Yökerhoja löytyy ainakin yksi, baareja/kapakoita useampia. Kaikki ihmiset joihin olen tuolta tutustunut/ joihin poikaystävä on tutustunut ovat olleet todella mukavaa porukkaa, ja KYAMK vaikuttaa myös ihan pätevältä oppilaitokselta, sinne ilmeisesti olisit menossa? Kouluun ilmeisesti hieman "helpompi" päästä sisään kuin suurempien kaupunkien kouluihin johtuen pienemmistä hakijamääristä.

Avoimin mielin vaan kohti Kotkaan jos nykyisellä paikkakunnalla mikään ei pidättele, kaupunki tosiaan on pienehkö mutta siihenkin kyllä tottuu kun haluaa.

EDIT: ja teille Helsinkiinhän sieltä kulkee ainakin bussiyhteyksiä vissiin todella kätevästi eli jos koti-ikävä tulee niin nopeasti pääsee kotiin käymään, omalla autolla tietenkin vielä nopeammin. Jyväskylästä bussiyhteydet ovat suoraan sanottuna säälittäviä, kuusikin tuntia voi hyvin joutua istumaan bussissa että pääsee toiseen päähän.
 

Kalmari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, LäKi, KK-V, PaRa, Suomalaiset NHL:ssä
Noniin, tänään tuli vuokranantajalta/osakkeenomistajalta kirje, jossa hän ilmoittaa näin:
"Ystävällisesti ilmoitan sinulle että valitettavasti tarvitsen asunnon oman perheen käyttöön 1.4. alkaen".

Muutto olisi siis edessä hyvinkin pian. Olen asunut vuokralla yli kolme vuotta (syksystä 2006 alkaen), joten tämän perusteella saisin vielä puoli vuotta asustella. Kuitenkin vuokrasopimuksessa lukee, että vuokranantajan irtisanomisaika on 1kk. Tämän päivän olenkin keskustellut asiasta kavereiden ja eri henkilöiden kanssa mitä ketutukseltani olen ehtinyt. Vastaukset ovat vaihdelleet aika paljon, monen mielestä saisin tuon 6kk silti asua. Mutta miten tämä nyt oikeasti menee? Eniten tässä tapauksessa ketuttaa se, että kouluani on vielä tämän kevään verran jäljellä (mahd. ensi syksynä vielä) ja olen tästä kaupungista hakenut kesätöitä suurimmaksi osaksi. Ei hirveästi nappaisi käydä koulua ja kenties töissäkin porukoiden luota hieman kauempaa.
 

J.Petke

Jäsen
Eniten tässä tapauksessa ketuttaa se, että kouluani on vielä tämän kevään verran jäljellä (mahd. ensi syksynä vielä) ja olen tästä kaupungista hakenut kesätöitä suurimmaksi osaksi. Ei hirveästi nappaisi käydä koulua ja kenties töissäkin porukoiden luota hieman kauempaa.

Kyllähän nyt uuden vuokrakämpän saa hyvinkin nopeasti melkein missäpäin Suomea tahansa.

Itse veikkaisin myös, että tuo yhden kuukauden irtisanomisaika ei ole laillinen.

Faktaa:
Kun vuokranantaja on irtisanojana, hänen on annettava kirjallinen irtisanomisilmoitus, jossa on mainittava sopimuksen päättymisajankohta ja irtisanomisperuste. Irtisanomisaika on 6 kk, kun vuokrasuhde on ennen irtisanomista kestänyt yhtäjaksoisesti vähintään yhden vuoden. Tätä lyhyemmissä vuokrasuhteissa irtisanomisaika on 3 kk. Näitä aikoja ei voi sopimuksin lyhentää.

@asukasliitto.fi, http://www.asukasliitto.fi/oikeus.html
 
Suosikkijoukkue
HIFK ja brändin juojat. NP#35.
Muutto olisi siis edessä hyvinkin pian. Olen asunut vuokralla yli kolme vuotta (syksystä 2006 alkaen), joten tämän perusteella saisin vielä puoli vuotta asustella. Kuitenkin vuokrasopimuksessa lukee, että vuokranantajan irtisanomisaika on 1kk.

Jos vuokrasopimus on ollut toistaiseksi voimassoleva, ei määräaikainen niin lakihan sanoo.

Laki asuinhuoneiston vuokrauksesta

7 luku 52§

Vuokranantajan irtisanoessa vuokrasopimuksen irtisanomisaika on kuusi kuukautta, jos huoneiston vuokrasuhde on välittömästi ennen irtisanomista kestänyt yhtäjaksoisesti vähintään yhden vuoden, ja muussa tapauksessa kolme kuukautta (vuokranantajan irtisanomisaika).

Vuokralaisen irtisanoessa vuokrasopimuksen irtisanomisaika on yksi kuukausi (vuokralaisen irtisanomisaika).

Ehto, jolla vuokranantajan irtisanomisaikaa lyhennetään tai vuokralaisen irtisanomisaikaa pidennetään, on mitätön.

Joten se mitä on vuokrasopimukseen kirjattu ei mene tuon lain yläpuolelle vuokrasopimuksen irtisanomistapauksessa missään tapauksessa.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Jos on sekalaisia vastauksia tullut muualta, niin Jatkiksesta tulee tähän irtisanomisasiaan kolmas samanlainen vastaus tukemaan oikeaa vastausta. Irtisanomisaika on siis 6kk. Kalmarilla on laki puolellaan täysin yksiselitteisesti ilman mitään tulkinnan varaa.

Todennäköisesti vuokranantaja oikeasti luulee, että irtisanomisaika on 1kk. Hyvällä tuurilla hänellä on pakkorako päästä kämppäänsä mahdollisimman pian. Rähjäämään ei kannata ruveta, varsinkaan kun on vahvoilla, mutta tilanne saattaa antaa muikeat neuvotteluasetelmat. Itse tekisin reilun ehdotuksen. Voisin muuttaa 1.4. mennessä sillä ehdolla, että vuokranantaja maksaa hyvityksenä jäljelle jäävää irtisanomisaikaa vastaavan vuokrasumman (5kk). Mihinkään tuota vähempään ei kannata suostua. Otat koko 6kk asumisena tai rahana.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
AnaMasaa kompaten, kuus kuukautta saat asua, tai sitten otat kunnon korvauksen, jos lähdet aiemmin. Äläkä missään tapauksessa mene suostumaan tuohon kuukauden irtisanomiseen ilman korvausta, äläkä allekirjoita mitään paperia, missä lupaudut muuttamaan 1.4. mennessä.
 

J.Petke

Jäsen
Itse tekisin reilun ehdotuksen. Voisin muuttaa 1.4. mennessä sillä ehdolla, että vuokranantaja maksaa hyvityksenä jäljelle jäävää irtisanomisaikaa vastaavan vuokrasumman (5kk). Mihinkään tuota vähempään ei kannata suostua. Otat koko 6kk asumisena tai rahana.

Ei nyt kannata kuitenkaan ihan överiksi hommaa vetää. Tuon diiliin toteutumiseen en usko hetkeäkään vaan itse yrittäisin etsiä jonkun sopuratkaisun. Lähempänä toteutumista on muutama satanen käteen (esim. 600€) ja muutto pois 1.4 mennessä. Itse olisin ainakin ihan tyytyväinen tuohon.
 

Weber80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Onko pojat nyt ihan varmoja? Tuossa aikaisemmin joku laittoi lakipykäliä luettavaksi. Sama laki, eri pykälä

" 51 §
Vuokrasopimuksen päättyminen irtisanomisen johdosta

Jos toistaiseksi voimassa oleva vuokrasopimus irtisanotaan, se päättyy irtisanomisajan kuluttua, jollei toisin sovita taikka tästä tai muusta laista muuta johdu."

Mikäli vuokrasopimuksessa lukee irtisanomisaikana 1kk, niin enpä heti kehtaisi korvauksista kysellä.

"Ehto, jolla vuokranantajan irtisanomisaikaa lyhennetään tai vuokralaisen irtisanomisaikaa pidennetään, on mitätön."

Tämä lause voi tarkoittaa sitä, että mikäli vuokrasopimuksessa lukisi jotain tälläistä "Mikäli vuokranantaja tarvitsee asunnon aikaisemmin käyttöönsä, irtisanomisaika voi olla lyhyempi tai jotain" --> tälläiset ehdot on mitättömiä.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Ei nyt kannata kuitenkaan ihan överiksi hommaa vetää.
Olkoot kuinka kälyinen vuokraluukku tahansa, niin tässä ollaan nyt häätämässä ihmistä kodistaan neljässä viikossa. Olisi suorastaan äärityperää suostua yhtään vähempään ollakseen vain mukava, reilu tai tyytyväinen. Sillä ei tee mitään vahinkoa, jos nyt kokeilee, elikkä neuvottelee, että kuinka paljon vuokranantaja kämpäänsä oikeasti tarvitsee. Mukavat ja vähään tyytyvät kuolevat mukavina ja vähään tyytyneinä.

Weber80: Tuo "jollei toisin sovita" ei tarkoita sopimuksessa sovittua, vaan antaa mahdollisuuden neuvotella irtisanomistilanteessa. Jos vuokralainen ei lähde sopimaan, niin irtisanomisaika on 6kk. Lain tarkoitus on nimenomaan suojata vuokralaista kohtuuttomilta sopimusehdoilta, joihin moni saattaisi erilaisissa tilanteissa langeta. Tässä ei ole mitään epäselvää.

Jos haluaa heittäytyä oikein hauskaksi, niin tuo virheellinen ilmeisesti helmikuun lopussa toimitettu irtisanomisilmoituskin on mitätön. Jos vuokranantaja onnistuu toimittamaan oikeanmuotoisen irtisanomisilmoituksen vaikka huomenna 2.3, lasketaan irtisanomisaika huhtikuun alusta, eli on käytännössä pari päivää vaille 7kk :)

Mutta tosiaan, rähjätä ei kannata, eikä tinkiä yhtään, eikä kyllä stressatakkaan, koska syytä ei ole. Lunkisti ja tiukasti vaan faktat pöytään. Sen verran lisään vielä, että jos edessä on neuvottelu vuokranantajan kanssa, niin minä ainakin nauhoittaisin keskustelut. Todennäköisesti asia hoituu sopimalla, mutta en ihmettelisi, jos joltain äkkipikaiselta vuokranantajalta lipsahtaisi laiton uhkaus siinä vaiheessa kun vuokralainen ehdottaa korvaukseksi puolen vuoden vuokria.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Sillä ei tee mitään vahinkoa, jos nyt kokeilee, elikkä neuvottelee
No mutta onhan tuo ihan eri asia kuin aikaisemmin kirjoittamasi 'mihinkään tuota vähempään ei kannata suostua'. Toki olen samalla linjalla siinä että ei pidä nöyrästi vain häippästä kun laki on puolella, mutta onhan tuollainen 'mullekaikki'-asenne ihan perseestä. Mukavana kuolemisessa ei ole mitään vikaa jollei kuvittele olevansa scholl.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Onko pojat nyt ihan varmoja? Tuossa aikaisemmin joku laittoi lakipykäliä luettavaksi. Sama laki, eri pykälä

" 51 §
Vuokrasopimuksen päättyminen irtisanomisen johdosta

Jos toistaiseksi voimassa oleva vuokrasopimus irtisanotaan, se päättyy irtisanomisajan kuluttua, jollei toisin sovita taikka tästä tai muusta laista muuta johdu."
Niin minä ainakin käsitän tämän niin, että molempien osapuolien pitää hyväksyä se 6kk pienempi irtisanomisaika vuokrasopimuksen purun yhteydessä, vaikka siinä vuokrasopimuksessa lukisikin 1kk irtisanomisaika.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Minkälainen paikka tuo Kotka on? Merellinen pikkukaupunki käsittääkseni. Olen mahdollisesti lähdössä tuonne opiskelemaan, mutta pärjääkö tällainen kaupunkilainen 3 vuotta Kotkassa? Sinänsä ihan positiivista olen joiltakin kuullut kaupungista.

Kotka on kesäkaupunki. Talvella tuulee kovaa ja on perkeleen kylmä. Jokaisella kotkalaisella on vene, jolla kesällä mennään lähisaariin mökille tai muuten vain bailaamaan. Kesällä terassitoiminta on aktiivista ja hommaa höystävät kuumat Itäkissat.

Jonkiverran sisäänpäin lämpeävä paikka tuo on ja samat naamat tulevat tutuiksi, koska keskusta on naurettavan pieni. Karhula on tavallaan toinen keskusta 10 km:n päässä varsinaisesta Kotkansaaresta.

Yöelämä koostuu monista baareista moneen makuun, mutta kunnollisia yökerhoja on vain yksi, eli Seurahuone Keskuskadulla. Tämä tosin varauksella, koska en ole ollut Kotkan yöelämässä pariin vuoteen. Kuitenkin kaikki yökerhot Seurahuonetta lukuunottamatta ovat hävinneet kartalta. Joskus muinoin hotelli Rotsinsalmen talossa oli aina joku hyvä mesta(Saphir/Balloon), mutta nihkeätä taitaa olla nykyään.

En ole oikein löytänyt sopivaa pubiakaan sen jälkeen, kun legendaarinen Puikko purettiin kauppakeskuksen alta. Onhan Kotkassa muutama legendaarinen juottola, kuten Kairo ja pursiseuran rafla Meriniemi. Lisäksi kannattaa tutustua vaikkapa Länsipirttiin ja Sportti Pubiin, jotka ovat enemmänkin tuollaisia ikuisia hikisiä räkälöitä.

Asuin Kotkassa elämäni ensimmäiset 19 vuotta ja takaisin ei ole ikävä edelleenkään. Mukava käydä mutta en haluisi enää siellä asua näin kymmenen Helsingissä asutun vuoden jälkeen. Pidän Jyväskylääkin huomattavasti mukavampana paikkana lähinnä tuon avoimmuuden suhteen.
 
Viimeksi muokattu:

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikäs olisi nykyisin paras nettilevykauppa: Suomalainen tai ulkomaalainen ei ole väliä, kunhan tulevat levyt tulisivat määräpäivänä postiluukusta ja hinnat ovat vertailukelpoisia???
 

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Missä ketjussa on puitu Jutin "nuuskaskandaalia"? Kuva on kyllä ihan onnistunut, tosin omaan silmään näyttää kuin Juti vetäisi huuliharppusooloa.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Mikäs olisi nykyisin paras nettilevykauppa: Suomalainen tai ulkomaalainen ei ole väliä, kunhan tulevat levyt tulisivat määräpäivänä postiluukusta ja hinnat ovat vertailukelpoisia???
Levykauppa Äx on toiminut mainiosti. Useampi levy tullut tilattua mm. ennakkoon ja aina on toimitukset tulleet ajoissa. "Leimakortilla" saa myös alennusta tasaisin väliajoin.
 

Teddy_H

Jäsen
Suosikkijoukkue
T-73, Pantserfaust
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös