Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 7 031 677
  • 47 224

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Mistä tulee sanonta yhdennellätoista hetkellä?

http://www.credo.fi/raamattu/1933/Matt.20.html
Evankeliumi Matteuksen mukaan 20
1. "Sillä taivasten valtakunta on perheenisännän kaltainen, joka varhain aamulla lähti ulos palkkaamaan työmiehiä viinitarhaansa.
2. Ja kun hän oli sopinut työmiesten kanssa denarista päivältä, lähetti hän heidät viinitarhaansa.
3. Ja hän lähti ulos kolmannen hetken vaiheilla ja näki toisia seisomassa torilla joutilaina;
4. ja hän sanoi heille: 'Menkää tekin minun viinitarhaani, ja mikä kohtuus on, sen minä annan teille'.
5. Niin he menivät. Taas hän lähti ulos kuudennen ja yhdeksännen hetken vaiheilla ja teki samoin.
6. Ja kun hän lähti ulos yhdennentoista hetken vaiheilla, tapasi hän vielä toisia siellä seisomassa; ja hän sanoi heille: 'Miksi seisotte täällä kaiken päivää joutilaina?'
7. He sanoivat hänelle: 'Kun ei kukaan ole meitä palkannut'. Hän sanoi heille: 'Menkää tekin minun viinitarhaani'.
8. Mutta kun ilta tuli, sanoi viinitarhan herra tilansa hoitajalle: 'Kutsu työmiehet ja maksa heille palkka, viimeisistä alkaen ensimmäisiin asti'.
9. Kun nyt tulivat ne, jotka olivat saapuneet yhdennentoista hetken vaiheilla, saivat he kukin denarin.
10. Ja kun ensimmäiset tulivat, luulivat he saavansa enemmän; mutta hekin saivat kukin denarin.
11. Kun he sen saivat, napisivat he perheen isäntää vastaan
12. ja sanoivat: 'Nämä viimeiset ovat tehneet työtä vain yhden hetken, ja sinä teit heidät meidän vertaisiksemme, jotka olemme kantaneet päivän kuorman ja helteen'.
13. Niin hän vastasi eräälle heistä ja sanoi: 'Ystäväni, en minä tee sinulle vääryyttä; etkö sopinut minun kanssani denarista?
14. Ota omasi ja mene. Mutta minä tahdon tälle viimeiselle antaa saman verran kuin sinullekin.
15. Enkö saa tehdä omallani, mitä tahdon? Vai onko silmäsi nurja sentähden, että minä olen hyvä?'
16. Näin viimeiset tulevat ensimmäisiksi ja ensimmäiset viimeisiksi."

Yhdennellätoista hetkellä on siis viimeisellä mahdollisella hetkellä. Tässä siis duunarit palkattiin tuntia ennen työpäivän loppumista, joten vielä ehti työmies liksansa saamaan. Tarinan opetus lienee se, että ei kannata tehdä töitä koko päivää, jos saa työehtosopimuksen mukaisesti koko päivän palkan lyhyemmästäkin aherruksesta. :-)
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Mistä tulee sanonta yhdennellätoista hetkellä?

Raamatusta. Yhdennellätoista hetkellä (11. tunnilla 12-tuntisesta päivästä eli päivän lähestulkoon päättyessä) palkatut työmiehet saivat saman liksan kuin aiemmin palkatut. Yleisesti tämä sanonta on siirtynyt eri kieliin kuvaamaan aivan viime hetkillä tapahtuvia asioita.
 

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Mistä tulee sanonta yhdennellätoista hetkellä?

Näitä sanontoja on paljon, joita on miettinyt, että mistä ne ovat alunperin lähteneet. Esim. mistä on tullut: Täynnä kuin Turusen pyssy?

Onkohan jotain sivustoa, missä näitä selitetään laajemmin?
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Uppopalloa harrastaneena voisin sanoa, että kyseessä on ehkäpä rankin laji jonka parissa olen ollut

Minullakin on aktiiviurasta jo aikaa, mutta eihän tuo laji minnekään unohdu kun sitä on viitisentoista vuotta aikanaan pelannut. Todella vaativa laji fyysisesti, mutta eri tavalla kuin vaikka jääkiekko. Se kovuus nimenomaan tulee tuosta hengenpidätyksestä ja kamppailutilanteista. Jos joku haluaa testata helposti, niin voi vaikka painia 20 sekuntia kaverin kanssa hengittämättä, sitten viiden sekunnin tauko, toiset 20 sekuntia, viiden sekunnin tauko, ja niin edelleen. Ei nyt ihan sama ole, mutta jotain osviittaa antaa. Tottakai sukellusten ja taukojen pituus vaihtelee koko ajan pelissä. Eniten vammoja tulee sormiin ja päähän, ei yleensä mitään vakavaa. Samoin nivelet (olkapäät, kyynärpäät, ranteet) on kovilla, mutta esimerkiksi isot luunmurtumat ovat harvinaisia koska vesi kuitenkin pehmentää iskuja.

Ja minähän olin se hyökkääjistä, jonka yksi tehtävä puolustuksessa oli paikata maalivahteja, jos heistä kumpikaan ei jostain syystä päässyt peittämään omaa koria.

Ja ei, en ole ollut Kouvolassa moniin vuosiin, enkä omista minkäänlaista nahkalakkia.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
HA-KA-MUS-SUT-TE-LU!

Näitä sanontoja on paljon, joita on miettinyt, että mistä ne ovat alunperin lähteneet. Esim. mistä on tullut: Täynnä kuin Turusen pyssy?

Onkohan jotain sivustoa, missä näitä selitetään laajemmin?

Näen tilaisuuteni tulleen ja vastaan: Kyllähän sellainen sivusto on, osoitteessa: www.google.fi. Sinne vaan hakusanaksi vaikkapa juuri "Turusen pyssy", niin vastaus löytyy, ja samalla pääsee myös mielenkiintoiselle sivustolle, josta selviää myös moni muu sekalainen kysymys: http://fi.wikipedia.org/wiki/Täynnä_kuin_Turusen_pyssy
 

Tuen Vety

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raipen reippaat pojat
Jatkokysymys koskien uppopalloa.
Olisi mielenkiintoista käydä joskus paikanpäällä seuraamassa uppopallo-ottelu ja todeta lajin luonne. Altaan reunalta ei liene mitään järkeä edes yrittää, joten onko Kokkolan lisäksi Suomessa uimahallia, jossa on ikkuna pelialtaaseen?
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Jatkokysymys koskien uppopalloa.
Olisi mielenkiintoista käydä joskus paikanpäällä seuraamassa uppopallo-ottelu ja todeta lajin luonne. Altaan reunalta ei liene mitään järkeä edes yrittää, joten onko Kokkolan lisäksi Suomessa uimahallia, jossa on ikkuna pelialtaaseen?

Aika harvassa paikassa on, ja itse en tiedä Kokkolan lisäksi yhtään. Niissä halleissa, joissa pelialue on pitemmän altaan yhteydessä, voi peliä seurata sieltä "uimispuolelta" sukellusmaskin tai uimalasien avulla, tällöin tietty pitää olla lippu halliin ostettuna. Joskus on ollut kamera vedessä ja peli on heijastettu valkokankaalle. Mikään yleisölaji tuo ei kyllä ole.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Minua taas ovat vaivanneet sanonnat satans sjutton, sekä helvetin kuustoista.

Venttiin taitavat molemmat liittyä tai ainakin itse olen ne sellaisiksi mieltänyt.
Kummallakaan tuskin voittaa, mutta lisääkään kortteja ei uskaltaisi enää ottaa.
 

proffa#8

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Kai Suikkanen, Pool ja NHL
No juuri vaihdoin tuossa sähköyhtiötä, kun edellinen päätti tehdä indeksitarkistuksen ylöspäin ja klikkailin netistä niiden tarjouslomakkeen vaihe vaiheelta läpi ja sähköpostiin tuli kiitokset sopimuksesta ja että vahvistus tulee vielä kirjallisena postitse, mutta muistelen edellisestä vaihdosta, että mitään ei tarvitse allekirjoitettuna palauttaa tms.

Oisko tästä jotakin linkkiä mistä pääsisi kaavakkeiden täyttöön?
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Minua taas ovat vaivanneet sanonnat satans sjutton, sekä helvetin kuustoista.

Muistelen jostain lukeneeni että kuusitoista on ollut Ruotsissa joku muinainen pahan onnen luku, joka on yhdistetty jollain tavalla pahuuteen ja paholaiseen. Sen tarkemmin en muista, koska asiasta on jo aikaa ties kuinka paljon. Mutta siitä se olisi jäänyt kieleen, ja siirtynyt sitten myös suomen kieleen.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Muistelen jostain lukeneeni että kuusitoista on ollut Ruotsissa joku muinainen pahan onnen luku, joka on yhdistetty jollain tavalla pahuuteen ja paholaiseen. Sen tarkemmin en muista, koska asiasta on jo aikaa ties kuinka paljon. Mutta siitä se olisi jäänyt kieleen, ja siirtynyt sitten myös suomen kieleen.
No ensinnäkin kuusitoista on sexton...

Itse en ole koskaan kuullut kenenkään sanovan "Satans sjutton" (äidinkieli svenska).
"Sjutton också", tai "Fy sjutton" on taas erittäin käytettyjä.

Edit: Piti ruotsinkielisestä wikipediasta tarkistaa sjuttonin merkitys. Sitä käytetään yksinkertaisesti voimasanan tilalla, korostamaan jotain. Mielenkiintoista että tuossa wikin artikkelissa mainitaan jopa että suomeksi käytetään "sexton".
 
Viimeksi muokattu:

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Hesarin kuukausiliitteen sanaselittelyissä taisi joskus olla, että sjutton kuulosti riittävän paljon samalta kuin satan. Ennen vanhaanhan sitä mitä pelättiin ei tohdittu oikealla nimellään kutsua. Ruotsissa siis tämän mukaan pelättiin vanhaa vihtahousua, Suomessa otsoa, eli mesikämmentä.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
No ensinnäkin kuusitoista on sexton...

Itse en ole koskaan kuullut kenenkään sanovan "Satans sjutton" (äidinkieli svenska).
"Sjutton också", tai "Fy sjutton" on taas erittäin käytettyjä.

Edit: Piti ruotsinkielisestä wikipediasta tarkistaa sjuttonin merkitys. Sitä käytetään yksinkertaisesti voimasanan tilalla, korostamaan jotain. Mielenkiintoista että tuossa wikin artikkelissa mainitaan jopa että suomeksi käytetään "sexton".

Hah, kouluruotsi ole aina nelosta tai vitosta, enkä sitä ole kymmeneen vuoteen käyttänytkään.
 

Diver

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jatkokysymys koskien uppopalloa.
Olisi mielenkiintoista käydä joskus paikanpäällä seuraamassa uppopallo-ottelu ja todeta lajin luonne. Altaan reunalta ei liene mitään järkeä edes yrittää, joten onko Kokkolan lisäksi Suomessa uimahallia, jossa on ikkuna pelialtaaseen?

SM-Sarjaottelut kuvataan aina DVD:lle ja samalla heijastetaan kankaalle, yleensä esim. uimahallin kahviossa. Eli tervetuloa vaan paikanpäälle seuraamaan.

Seuraava isompi turnaus on Riihimäellä 9.1.2010 Rixu-Cup
http://www.riusuk.net/uppopallojouk...ahtumat/rixu_cup/rixu_cup_2010/otteluohjelma/
Siellä on livekuvaa kahviossa koko päivän ajan.

SM-sarjan tulevat pelikierrokset
SM / I-Div 13.2.2009 (14:00-21:30), Riihimäki
SM / I-Div 27.3.2009 (9:00-18:00), Kotka
Finaalit SM / I-Div 17.4.2009 (alkaen klo 9:00), Helsinki (Pirkkola)

lisää
www.sukeltaja.fi
- tapahtumakalenteri
- kilpailutoiminta

Itse olen ollut mukana vuodesta 1984 ja myös kansainvalisessä toiminnassa lähes 10 vuotta. Kokkolan lisäksi halleja, jossa ikkuna altaaseen on todella niukasti, joku huoltoikkuna on monessakin mutta sinne ei pääse kyllä yleisöksi kun tuntemalla "talkkarin". Niissä halleissa, jossa SM-sarjaa pelataan ei yhdessäkään Kokkolan lisäksi ole mainitsemiasi ikkunoita.

Mutta kuten sanoin kankaalta näkee ja paljon paremmin kuin ikkunoista.
 
Viimeksi muokattu:

Diver

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Uppopalloa harrastaneena voisin sanoa, että kyseessä on ehkäpä rankin laji jonka parissa olen ollut - se vaatii rautaista fysiikkaa koska peliä pelataan käytännössä koko ajan veden pinnan alapuolella, sinun on kamppailtava muita vastaan, kyettävä pelaamaan palloa omille ja samalla pidätettävä hengitystä (ei mikään helppo tehtävä kun kimpussa saattaa olla parikin vastustajaa, jotka kuristavat ja repivät saadakseen pallon käsistä) ja pidettävä hengistystä vielä siten ettei voimien luputtua tilanne ole se, että vastustajat saavat sen pallon. Ja sanoisin, että korilla oleminen maalivahtina on varsin mielenkiintoinen tehtävä, etenkin tilanteessa jossa vedellään viimeisiä ja paikalle ei saavukaan omaa pelaajaa uudeksi "maalivahdiksi".
vlad.

Itsekin maalivahtina lähes 20 vuotta pelanneena voin allekirjoittaa väitteet. Tosin en tiedä, missä porukassa herra vlad on pelannut kun kuristaminen on sallittua. Säännöissä se on kyllä ehdottomasti kielletty kuten myös lyöminen ja potkiminen.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Itsekin maalivahtina lähes 20 vuotta pelanneena voin allekirjoittaa väitteet. Tosin en tiedä, missä porukassa herra vlad on pelannut kun kuristaminen on sallittua. Säännöissä se on kyllä ehdottomasti kielletty kuten myös lyöminen ja potkiminen.

Kiellettyähän se on mutta kyllä sitä välillä tuli jouduttua kuristusotteeseenkin - tuskin ne tahallisia olivat mutta tukalia tilanteita kumminkin. Uintiuran päätyttyä tuli jonkin aikaa Saimaan Norpissa pelattua.

vlad.
 

Diver

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kiellettyähän se on mutta kyllä sitä välillä tuli jouduttua kuristusotteeseenkin - tuskin ne tahallisia olivat mutta tukalia tilanteita kumminkin. Uintiuran päätyttyä tuli jonkin aikaa Saimaan Norpissa pelattua.
vlad.

Joo kyllähän kuristustilanteita, joskus sattuu kun pallo on toisen hallussa edessä käsissä ja siinä on vastustaja takaa kiinni. Rimpuilu johtaa tilanteeseen, jossa pallo jää kaulalle ja vastustajan kädet on edelleen ympärillä. Ei kiva. No sitä vartenhan on tuomarit, jotka laittavat pelin poikki ko. tilanteessa.

Norpissa pelanneena Legendaarinen VesikkoCup on sinulle varmaan tuttu. Kuulemma ovat herättämässä sitä henkiin täksi kevääksi, pitkän tauon jälkeen.
 

Diver

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minullakin on aktiiviurasta jo aikaa... Eniten vammoja tulee sormiin ja päähän, ei yleensä mitään vakavaa. Samoin nivelet (olkapäät, kyynärpäät, ranteet) on kovilla, mutta esimerkiksi isot luunmurtumat ovat harvinaisia koska vesi kuitenkin pehmentää iskuja.

Päähän? Mitenköhän siihen tulee eniten vammoja?
Kuten mainittu edellä lajissa olen ollut vuodesta 1984 ja en ihan heti keksi mitä päävammoja tarkoitat. Jos sillä tarkoitat tärykalvojen puhkeamista niin joo, mutta ne ovat hyvin harvinaisia.

Vai onko oma pelityylisi sellainen että pusket pää edellä joka paikkaan?

Mustelmia tulee toki ja usein sanotaankin, että jos pelin jälkeen ei ole yhtään mustelmaa niin et ole pelannut ollenkaan. Mutta kuten mainitsit vakavat loukkaantumiset ovat todella harvinaisia, kun vesi on se iskuja pehmentävä elementti.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Päähän? Mitenköhän siihen tulee eniten vammoja?

Tuossa on kyse huonosta itseilmaisusta. Tarkoitus oli sanoa, että osumia tulee päähän, ei sentään vammoja. Tämä olkoon todisteena siitä, että päähän niitä nimenomaan tulee. Muutaman kerran tuli sen verran kovaa isku suoraan päälakeen, että horisontti pyöri vähän aikaa tai ei näkynyt ollenkaan, ja veret nenästä oli säännöllisen epäsäännöllisesti toistuva ilmiö. Jep, pelityylini saattoi olla melko railakas. Sormissä nivelet paukkui aina välillä, ja kerran meni olkapää sijoiltaan, mutta esimerkiksi luita ei mennyt koskaan rikki. Mustelmia ja naarmuja tuli aina.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Onko kellään käsitystä, mitä tehdä, jos Facebookin salasana tulee vaihdettua päissään toiseen ja täten unohdettua. En tahtonut löytää tuolta Facebookista mitään lomaketta, jolla sitä voisi kysellä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös