Kylläpä tuota tarkastustakin voi huijata. Esim. metsäkoneyrittjänä hommaisin ajoneuvokseni vanhan amerikkalaisen avolavan. ISOLLA dieselillä. Lavalle iso tankki(metsäkoneelle pitää kuljettaa löpöä...) josta letkut tankkiin alakautta. Ja tankkaus-aukon putki johonkin pieneen säiliöön joka on piiloitettu jonnekkin. Tämä täynnä verollista niin nou hätä. Vain katkera naapuri voi käräyttää. Uusien autojen rukkaaminen onkin vaikeampaa mutta onnistuuhan sekin. Ja pikkukylät, niissä jää varmasti kiinni jos löpön kulutusta ei pysty järkevästi kylänmiehille selittämään.
Tarkastuksista. Olen saanut käsityksen että poliisi ei tarkista kuin poikkeustapauksissa, homma kuuluu tullille. Olenko hakoteillä pahastikkin? Onko maksu 20-kertainen, riippumatta olosuhteista? Eikös ainakin joskus neuvosto-suomessa maksettu siltä ajalta kun sinulla on diesel-autoja ollut, tai viimeisestä tarkistuksesta asti? Eli parhaassa tapauksessa kymmeniltä vuosilta.
Faija on ajanut diesel-vehkeillä 90-luvun alusta asti, kertaakaan ei ole tarkistettu. En tunne ketään keneltä olisi tarkistettu ilman että joku on ilmiantanut. Kerran tosin olen nähnyt ratsian jossa tarkistettiin, levikkeelle otettiin vain pakettiautot tms ja raskas-liikenne.
Tälläiseen toimintaan se neuvostoliittokin kaatui, kun luodaaan lähes elinkelvottomat olosuhteet ja valvotaan niitäkin liikaa, ei talous voi kestää...Parempi lopettaa tähän tai aloittaa ketju autojen verotuksesta...